Millä mallilla porukan projektit?

Yleistä Autoharrastukseen liittyvää jutustelua.
Vastaa Viestiin
Avatar
firenza 71
Viva GT
Viestit: 185
Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:22
Paikkakunta: Varkaus

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja firenza 71 »

Oisko varaa nostaa ennakkoa kun kerran tuo pakopuoli käy noin kuumana?
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

firenza 71 kirjoitti:Oisko varaa nostaa ennakkoa kun kerran tuo pakopuoli käy noin kuumana?
On varaa. Sitä koitettiin tossa joku vuos sitten että nykyisellä ennakolla on paras veto. Voihan sitä koittaa taas kun juttuja on vähän muuttunut. Sarja ei kyllä helota ollenkaan kun ajelee normaalisti.
1970 hb Viva
1863
Carlton
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 10:13

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja 1863 »

Mun Magu tekee joskus sitä,että ei sammu virta-avaimesta,vaan täytyy olla joku sähkölaite,esim puhallin päällä,jotta se sammuisi.
Vian ilmetessä yleensä polkaisen jarrua, jolloin auto sammuu...Vika on ollut autossa siitä lähtien kun asensin siihen Volvon kärjettömän v.2008.
Se ilmenee myös siten ,jos kiertää virrat päälle,että kieppikellon neula alkaa hetken päästä hyppimään,ei tee tätäkään aina?
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Jännite-eroa kabiinin ja laturin väillä. Laita diodi laturin merkkivalon johtoon.
1970 hb Viva
1863
Carlton
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 10:13

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja 1863 »

Kiitos Sami! Täytynee asentaa sitten se diodi.
Avatar
Vaiva-99
Ventora
Viestit: 569
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 18:25
Paikkakunta: Anastus
Viesti:

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja Vaiva-99 »

Onko sulla sami pelti- vai valusarja? Joku joskus sanonut että termoteckiä ei saa/voi laittaa valusarjaan...
Saattaa kuullemma haljeta, voiskohan sekin vaikuttaa tuohon sarjan kuumenemiseen?
Jos ja kun se tuo kääre ei päästä lämpöä haihtumaan tai jotain vastaavaa...
All we had to do, was follow the damn train, CJ!
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Valurautainen se hipo 2 lähtöinen sarja. Termotekin idea on saada lämmöt pysymään kurissa pitämällä ne siellä mistä ne tulee. Ei tuo ole mikään sairaan tiivis koska näkyy läpikin. Suojelen sillä käärimisellä vaan tuota ruiskupakettia ja ylipäätään vähennän törkeitä imulämpöjä. Sillä hyvälläkin että ruiskutettaessa polttoainetta ilman sekaan, romahtaa sen lämpötila x määrän.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Hmmm.Tuosta laturiasiasta sen verta että riippuu laturista voiko sinne merkkivalon johtoon diodia laittaa,eli jos on yhdistetyllä heräte/merkkivalo navalla oleva laturi kuten esim.Luukkaan ACR ja suuri osa muistakin latureista,niin lampun läpi tulevan herätevirran täytyy käsittäkseni päästä laturiin päin jotta laturi ns. herää ja jos se diodi taas laitetaan estosuuntaan valolle päin niin valo ei toimi kun ei saa - laturista joka taas laturin alettua lataamaan muuttuu + jollonka tuikku sammuu,eli tämmösella laturilla se diodi täytyys laittaa käsittääkseni sinne polttimolle tulevaan virtaan eikä polttimolta laturiin menevään johtoon jotta homma toimis:think:Näinkö Sami tarkoitit :?:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

No mulla oli automaattisesti mielessä peruslaturi ennen tietokonelatureita eli merkkivalon linja on maissa laturissa kunnes laturi alkaa pyörimään ja sen käämissä mehu nousta. Tällöin esim 1n4007 diodi laitetaan estosuuntaan laturiin päin. Kaikki tasavirtalaturit ja niiden kommervenkit on mulle kyl aika outoi. Et jos sellanen on täsä, ni sitten en mee sanoo midn. :D
1970 hb Viva
1863
Carlton
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 10:13

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja 1863 »

Mulla on tuossa Valmet-traktorin 65ampeerinen vaihtovirtalaturi.Rungossa ei lue mitään ,mutta Lucasin siivapyörä sopi paikoilleen,vaihdoin pienemmän auton siivan ettei mee niin helevetisti ympäri
,samoin sopi lucasin johtoliitin suoraan perään.Alunperin Magussa on ollu AC-delcon laturi,joka vaihtui Lucakseen 90 luvulla
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kuullostaa kovin laturi siltä ACRltä mihin löytyy korvikkeita vaikka lampaat söis. Eli tähän sopii diodi suoraan.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Miten mulla on semmonen muistikuva että esim. toi ACR tarttee kyllä sen lampun läpi tulevan kenttäherätteen jotta alkaa lataamaan,tai ainakin tarttee ryntäyttää hitosti kierroksia ilman herätevirtaa että generoi(vai mikskä sitä ny sanotaan) itte ittensä jotta lataus alkaa :think: Toi diodi kun on välissä niin eihän se herätevirta pääse sinne avuksi,ei ummarra miten se normisti voi toimia kun diodi on välissä :wtf: Vai päästääkö se diodi kyllästyneenä kuitenkin molempiin suuntiin :?: Jotkut laturit kyllä herää ilman herätettä mutta tarttee ryntäyttää aikalailla...
Ny taisin tajuta miksi muka toimii siinäkin välissä kun tutustuin aiheeseen,TAKAVIRTA,eli ilmeisesti ainakin osa diodeista päästää jännitteen hetkellisesti myös estosuuntaan kun jännite ero tippuu nopeasti nollaan,siinä se taitaa olla selitys miksi se laturi herää :think: :?:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Niinno siis jännite kulkee diodin läpi ihan hienosti toiseen suuntaan mutta ei toiseen. Sensijaan maadoitus kulkee päinvastaiseen suuntaan. Kun laturi ei pyöri. On sen käämityksissä maadoitus ja tällöin jännite polttimon kannalta pääsee laturiin diodin estämättömään suuntaan josta maihin. Sittekun laturi pyörii. Nousee sen tuottama jännite. Eli maataso laturissa nousee kohti jännitettä. Jolloin jännite = pontetiaaliero putoaa sitämukaa nollaan. Tai vanhoissa liitoksissa käy niin että laturilta tuleva jännite on suurempi kuin polttimon toisella puolella oleva jolloin laturin valo taas hehkuu kun eroa on parikin volttia vaikka patti käy hienosti ja mittari näyttää että jännitettä on akulla mageesti. Viimeeksimainitun ongelman laturillepäin estosuuntaan asennettu diodi poistaa kokonaan. Sekä samalla sitten sen ongelman että auto käy kun laturin kautta jääkin tulemaan jännitettä ja kiertää lampun kautta ties minne. Oon esim ihmetellyt vivassa että minkätakia mulla ei hehku latauksen merkkivalo eikä auto jää käyntiin kun virtalukon pohja on taas kerran väsynyt ja siihen hukkuu suoraan ainakin yksi voltti. Ehkä yksi voltti ei vielä riitä siihen..
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja tuomee »

No johan aukeni asia mullekin,kiittää selvennyksestä hän :) Tuon kyllä tiesin että mitä sillä diodilla haetaan kun itsekin aikoinaan yhteen Amatzoniin diodin laitoin kun oli sama probleema kuin 1863:lla,mutta laitoin sen sinne polttimolle tulevaan johtoon kun oletin ettei se toisel puolen toimis :oops:
1863
Carlton
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 10:13

Re: Millä mallilla porukan projektit?

Viesti Kirjoittaja 1863 »

Kiitos Sähköopin tunnista! Paljon on ollut mullakin tietämättömyyttä tuosta latauksen merkkivalo/herätevirran toiminnasta!
Ja v.-83 oon Vauxhalleilla ajellu!Isompia ongelmia ei onneksi oo koskaan ollu,Kas kun suutari pysyy lestissään!Jo edesmennyt
työkaveri sanoi aikoinaan ,että ammattimies voi purkaa Boschin laturin ja koota sen reppu päässä,ja se todennäköisesti vielä toimii..
Toisin kuin Lucas- ja Delco-laturien kanssa.Vaatii huomattavasti enemmän tarkkuutta purkaa ja koota nämä laitteet,Kuulemma.
On nimittäin suuri vaara että niihin jää "kynnenvikoja"" Tee se itse miehiltä".Onneksi Lucasin laturit on niin halpoja, ettei niitä
paljon korjailla kannata...Omassa autossa, Magussa Ac Delco v.-74-92,Lucas 38amp. -92-99,laturin korva murtui.Lucas38amp. tilalle taas-99-2010.
Vaihdoin v.2010 kyseisen Valmetin 65amp. laturin ,kun kyllästyin edellisen laturin tuottoon...Auto oli jokapäiväisessä ajossa mulla v.-88-2004.
Vastaa Viestiin