1970 Hb Niggamalli

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kävimpä pöristelemässä Viivillä. Snaideri oli ottanut kipeetä talven aikana ja napajännite oli kuormatta 9V. Volvosta buustia ja lähti käyntiin melkein kuin ei olis ollu mitää. Mitään vuotoja ei näkynyt ja kiesi toimi kuin ennenkin. Ajelin sen aikaa että öljynlämmöt nousi eli paineet laski tyhjäkäynnillä. 8)
1970 hb Viva

Mc_Viima
Chevette
Viestit: 42
Liittynyt: 08 Syys 2009, 17:07
Paikkakunta: Loppi, Läyliäinen

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja Mc_Viima »

noniin viva heränny eloon taas meinaatkos ajella kesän ny?
Viva 4D Deluxe -71
Cavalier 2.0s -78

kuvia; https://aijaa.com/a/DCl5Yx

SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Eeee. Sinne se jäi nököttää samoihin pölyjälkiin. Kurkkasin alle vuotoja tarkistaessani ni en muistanut yhtään että murikka oli maalattu. Täyskiiltävä taka-aksel loisti edelleen.
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kävin sitten hakemassa Viivistä mittariston pois ja purin sen palasiksi. Jospa se tälläerää tulis toimivammaksi kuin edelliskerralla.
1970 hb Viva

tuomee
Ventora
Viestit: 607
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Rupee jo kiinostus Viiviä kohtaan pikkuhiljaa palailemaan :think:

SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

No tän suhteen kyllä.
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Mittaristo rojekti edennyt jos jonkinverran ja nyt tällähetkellä koitan saada ymmärrettyä miks ei nopeusmittarin "stepperi" pelaa mitenkää järkevästi.
https://photos.app.goo.gl/jdWCsAFYoY6Jp9Dw7
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

1970 hb Viva

tuomee
Ventora
Viestit: 607
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

:shock: 8) :thumbup:

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1978
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

:thumbup: on se kone
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Nyt on haastetta :shock:
Sain aikaiseksi kytkeä molemmat mittarit piirilevylle yhtäaikaa. Sittehän ne ongelmat vasta alkoikin. :cry: Jännite kiertää jostain ihan ihme reittiä väärään suuntaan ja mikropiirit ottaa kuumaa samantien. Lämpömittari pois pelistä ja hienosti pelittää. :shock: :shock:
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Taas on edetty todella pitkän kiertoreitin kautta. Jännitteen vääräänsuuntaan kierron syy löyty kunhan muutamat tunteroiset mittailin. Oli sellainen pienen pieni oikosulku jäänyt näkkärille riviliittimen pinnien väliin. Sitä mittaillessani poltin tietenkin ilmasydän moottorin mikropiirin. Senkin mittailussa meni tovi jos toinenkin. Onneksi ostin niitä kerralla viisi.. Juottelin uuden kärähtäneen tilalle ja eipä toimi vieläkään. Tosin oireet muuttu. Taas mittailtiin ja raavittiin takaraivoa ja selvisi että mikropiiri on paketista sökö. Eiku uusi vaan pussista ja sit alko pelaa.

Aloin sitten tarkistamaan äärialueiden taajuudet syötön puolelta enkä oikeen saanut niihin semmosta järkeä vaikka kuinka hain viisarin 0 kohtaa yms. Jos skaalasin taajuuden siten että 0hz on 0kmh ja 160hz olisi 160kmh niin 10hz lisää jäi aina vähä vajaaksi 10kmh lisäyksestä ylämäkeen eli 0-80kmh ja vastaavasti reippaasti yli 10 lisäys alamäkeen 80-160kmh puolella. Eli todensin sitten taas saman kuin edellisessä versiossa että ylämäkeen jätättää ja alamäkeen edistää. Pääsi iso kirosana.

Jatkoin sit muutaman päivän päästä taas koska en saanut semmosta vastauksen tunnetta että miksi tää on näin hanurista. Otin neulan irti moottorista sen tuhannen kerran ja tunnustelin sitä. Siitähän se sitten lähti.. Viisari on kasattu prässäämällä neulaosuus putkenpätkän kanssa yhteen. Hitto neulaosuus on väljistynyt vuosien saatossa niin paljon että se huiteli noin 20kmh edestakas kun akseli oli paikallaan. Ei ihme että ei ensimmäinenkään gps yritys oikeen toiminut. Tiukattuani neulan, pysty toteamaan että pösöstä peräisin oleva ilmasydän moottori on vaan niin heikkotehoihnen että se ei vaan jaksa tuota kiertää siten että skaalaus on aina kohallaan.

Eli takaisin lähtöruutuun parin mutkan kautta. Hain puodista toisen askelmoottorin ohjaimen ja juottelin sen piirilevylle ilmasydämmen tilalle. Parina iltana rakensin tukevan telineen askelmoottorille alkuperäiseen runkoon. Syötin pikaisen erittäin simppelin stepperin ohjaus koodin purkkiin notta näkee että se kiertyy oikeaan suuntaan ja lähtee toisesta nurkasta liikenteeseen. Se oli oikein ja tänään töiden jälkeen sain todennettua että 230 stepperin askelta on joka ikinen kerta 160kmh ja että viisarissa ei ole nyt yhtään väljää. Lainasin myös sen hennon palautusjousen alkuperäisestä mittarista ja se vetää hennosti sen pienen ratasväljän aina vasempaan laitaan. :)

Eli nyt sit on piiiitkästä aikaa fiilis että eiköhän tää nyt ala pelaa. Kunnes saa koodattua... :roll:
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Aijai :angel: :angel:

Testilenkki suoritettu mittarille. Pelaa, pelaa vihdoinkin. Viisari ei edistä eikä jätätä. Mitänyt 0 kmh ei ajelun jälkeen ole enää 0 kmh. Mutta se on 99% varmuudella koodin bugi.

Alkuun vaikutti taas synkältä kun 5min ajelun jälkeen ei viisari värähdäkkään taulussa. Läppäri kii ja selviää että gps nopeus tulee oikein mut koodi ei viisaria kierrä. Selvis sitten vartin ämpyilyn jälkeen että yksi rivi pitää siirtää reilusti alemmaksi ja se riitti. Sitten alko toimii heti.

https://photos.app.goo.gl/B4LMrnKT4W3ecDDm7

Koeajolenkillä työnsin ihan kesänopeuksia myöten ja mittari näytti kokoajan oikein. Tosin aiemmin mainitsemani 230 askelta on liian vähän siihen että viisari liikkuisi 1-2km välein. Tähän voi paneutua joskus kun jaksaa.
1970 hb Viva

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1978
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

:thumbup: Jätkä on kone
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

SamiK
Viscount
Viestit: 1192
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Koneesta entiiä. Mut 6zyl vei taka-akselin Tuomeen tiluksille ja toi takaisinkin . :) Posti vie loput osat jahka kusti sinne polkee. :D Eipä tullut mieleenkään että saattaa puuttua edellisen remppailun jäljiltä akselista tehtaan paksut shimmit poskilaakereista.

https://photos.app.goo.gl/VaVZPGJx8DNTZEW36
1970 hb Viva

Vastaa Viestiin