Velox-54

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Velox-54
Cavalier
Viestit: 58
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 21:36

Velox-54

Viesti Kirjoittaja Velox-54 »

Hei
Tämä Velox on lähtöisin etelä Ruotsista Storån kylästä Kopparbergin ja Lindesbergin puolesta välistä. Löysin tämän Veloxin tätini miehen konehallista olkipaalujen alta, vuosi oli 1985. Hitsasin ja kunnostin sen siellä Storåssa ja ajoin jouluna 85 kotiin Tornioon kilometrejä kertyi n.1200km.
Auto maalattiin keväällä 86, mutta väri ei ole alkuperäinen se on hieman vihreämpi. Nyt olis aika maalata alkuperäisen väriseksi ja laittaa kaikki viimeistä nippeliä myöten alkuperäiseen kuosiin. Olen siis toinen omistaja ja autolla on ajettu n.72000km. Veloxi oli ajamatta 11vuotta ja tänä kesänä laitoin sen ajokuntoon ja katsastin sen. Kone on aukaistiin vuonna 88 ja laitettiin uudet laakerit männät ja kytkinasetelma uusi.
Velox 1954.jpg
Velox 1954 JAU-37.jpg
Tuossa on pari kuvaa jos ne nyt onnistui siirtää.
Eli tavoitteena olis ensi vappuna ajella Tornion Hallituskadulla hieman vihreämpänä.
Terveisin Velox-54
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2076
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Hienolta näyttää, tuuhan ens kesänä käymään miitissä oulun alueella, ja myös Pyhäjärvellä :?: Vois melkein pitää huoltismiitin joskus pohjoisempanakin kuin Oulussa, ei ois Masallakaan aina niin pitkä matka Keminmaasta :mrgreen:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
Make
Viscount
Viestit: 1452
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Make »

Hieno on peli, ei voi muuta sanoa!
Vauxholisti jumalan armosta...

Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Avatar
VX330076
Viscount
Viestit: 1204
Liittynyt: 05 Marras 2006, 17:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja VX330076 »

:shock: Mutta onpahan hieno Velox....Viimestään tulevana Wappuna ajellaan peräkanaa vappukulkueessa Kemissä ja Torniossa...Jape med myös?
:wink: -Masa-
FE-77 VX 2300 GLS (V8 ROVER 3.5L + 5speed manual)
FE-76 VX 3.3 GLS Look OVERDRIWE
FE-78 VX 1800 Estate Owerdriwe
Avatar
Jape
Victor
Viestit: 301
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 19:07
Paikkakunta: Torino

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Jape »

Jape ei taida lähtä vappuajelulle. Yleensä olen töissä ja jos vapaalla niin olen siellä jäätelökojun kulmalla kattelemassa toisten harrastajien
hienoja kulkupelejä. Hieno on kyllä tää Jarmon Vauxi. Mää tahtoo kans jonku tämmösen vanhemman.
Työn teosta syntyvä ääni on ihana - JOS sen aiheuttaa joku muu kuin minä !
Vauxhall Velox PB 2.6 - 64
Vauxhall Velox PB 3.3 - 65
Vauxhall Viva HC 1800 - 75
Velox-54
Cavalier
Viestit: 58
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 21:36

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Velox-54 »

Tere

Veloxi alkaa olla purettuna kromiosista ja lokasuojat irti sekä rintapellistä osat irrallaan. Pientä hitsaamista löytyi etumaskista ja helmojen kromiosien alta, mutta onneksi hain tuolta Bodenista 52 Veloxin korin, jossa ehjät lokasuojat ja etumaski, joten pientä kirurgiaa ja hiekkapuhallusta tiedossa. Niin ja tuossa Bodenin Veloxissa oli parempi kromisempi etupuskuri kuin mulla, vaikka tämä Veloxi oli pelastettu suosta!!. Eli takalokasuojat tulee Bodenin Veloxista, etulokasuojat ei käy, eikä etumaski koska 52 vm Veloxissa konepelti aukeaa sivulle.
Japelle olis tuo 52 projekti sopiva?? , olen koko ajan katellut ebaysta puuttuvia osia siihen ja ostanut aina kun löytyy. Kromi osista puuttuu ainoastaan takalamppujen koristeet.
Voin laittaa tänne väliaika kuvia ja juttua jos jotain kiinnostaa.
Terveisin Velox riippuvainen
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2076
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Velox-54 kirjoitti:Tere

Veloxi alkaa olla purettuna kromiosista ja lokasuojat irti sekä rintapellistä osat irrallaan. Pientä hitsaamista löytyi etumaskista ja helmojen kromiosien alta, mutta onneksi hain tuolta Bodenista 52 Veloxin korin, jossa ehjät lokasuojat ja etumaski, joten pientä kirurgiaa ja hiekkapuhallusta tiedossa. Niin ja tuossa Bodenin Veloxissa oli parempi kromisempi etupuskuri kuin mulla, vaikka tämä Veloxi oli pelastettu suosta!!. Eli takalokasuojat tulee Bodenin Veloxista, etulokasuojat ei käy, eikä etumaski koska 52 vm Veloxissa konepelti aukeaa sivulle.
Japelle olis tuo 52 projekti sopiva?? , olen koko ajan katellut ebaysta puuttuvia osia siihen ja ostanut aina kun löytyy. Kromi osista puuttuu ainoastaan takalamppujen koristeet.
Voin laittaa tänne väliaika kuvia ja juttua jos jotain kiinnostaa.
Terveisin Velox riippuvainen
Kiinnostaa :!: :!: Mukava nähdä toisten projekteja 8)
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
Make
Viscount
Viestit: 1452
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Make »

Kiinnostaa ja jos löytyy innostusta niin juttua kerholehteen niin tavoittaa ison joukon Vaux-harrastajia :!:
Vauxholisti jumalan armosta...

Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Velox-54
Cavalier
Viestit: 58
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 21:36

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Velox-54 »

Hei
Tässä väliaikakuvia, jossa näkyy ruostekorjaus parkkilampun ympäriltä, toiselle puolelle tuli samanlainen paikka ja pellin sain leikkaamalla Bodenin Veloxin maskista sopivat palaset, paikan leikkaus ja sovitus piti tulla kohtalaisen tarkasti, koska palasissa kiinnitys pultit, jotka sovitetaan lokasuojan reikiin.
Kuvassa näkyy kun purin rintapellistä kaikki irti lähtevät mm. lämmityslaitteen kenno+puhaltimen moottori myös syyläri on poissa ja kennotettavana uudelleen (vuosi jonkin verran). Nämä irto osat jotka olen irrottanut olen hiekkapuhaltanut ja maalannut mattamustaksi ja lakkasin ne koska tahtoo aina pikkuisen naarmuuntua kun laittaa paikalleen niin pinta on kovempi niin naarmu ei tule niin herkästi. Myös puskurin ja roiskeläppien kiinnitysraudat olen puhaltanut ja maalannut.
ruostekorjaus.jpg
purku.jpg
markok
Magnum
Viestit: 237
Liittynyt: 07 Tammi 2009, 18:54

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja markok »

näissä vanhemmissa on sitä jotain vetovoimaa.
laita kuvaa siitä -52:sestaki,kiinnostavaa nähä kuvia vaikka oisivat varaosa autojakin ku ei näistä liikoja kuvia oo.
Velox-54
Cavalier
Viestit: 58
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 21:36

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Velox-54 »

Hei
Tässä olisi kuva molemmista -52 Veloxista, ruosteinen on se jonka hain syksyllä Bodenin ja Jokkmokin väliltä. Tämä toinen joka on ladossa ja laitetun näköinen on se projekti, joka on myynnissäkin.
boden velox.jpg
Velox 1952.jpg
Avatar
Jape
Victor
Viestit: 301
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 19:07
Paikkakunta: Torino

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Jape »

On se vaan eri helppoo noitten vanhempien kanssa värkätä, vaihtelee vaan ehyet luukut ja lokarit eteen ja taakse :shock: jos vaan ehyet jostain löytää :roll:
Ymmm...mymmm...Joo sellanen -52:n olis jo tarpeeksi vanaha mullekki 8) miten se mahtus tuonne mun talliin?
Työn teosta syntyvä ääni on ihana - JOS sen aiheuttaa joku muu kuin minä !
Vauxhall Velox PB 2.6 - 64
Vauxhall Velox PB 3.3 - 65
Vauxhall Viva HC 1800 - 75
Velox-54
Cavalier
Viestit: 58
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 21:36

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Velox-54 »

Tere
Ei tuo Veloxi ole niin iso miltä näyttää se on rekisteröitykin vain 1+3 hlöä, vaikka mahtuu 1+5 ja silloin 80-luvun loppupuolella hallitukadulla ajellessa taisi olla muutama vielä lisääkin(oli muuten takajouset kovilla), uudet takajouset muuten teetätin RKP:llä Rovaniemellä 88 tai 89.
Vielä pari paikkaa oikeaan helmaan ja vasemman takaoven kynnykseen, niin olis valmis maalattavaksi.
Frimannin Arvo tekee pohjat ja maalaa, niin on paljon parempi, sillä mulla loppuu taito tuohon peltien taivutteluun ja hitsaamiseen.
Alkuperäinen pellin vahvuus on muuten jotain 1,2 mm, mutta millisellä pellilä minä paikkasin. Ohessa pari väliaikakuvaa.
helman ja oven korjaus.jpg
verhoilut poistettu.jpg
Velox-54
Cavalier
Viestit: 58
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 21:36

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Velox-54 »

No niin koitti päivä, jolloin lähti Velox maalaamoon, mukana korinauhaa yms kumitiivistettä. Nyt on sitten kromikoristeiden puhdistuksen ja maalauksen aika eli konepellin ja takaluukun aarnikotkakuvion pohja punaiseksi sekä raidat mustiksi (panen kuvaa) vaatii varmaan hieman kärsivällisyyttä ja tarkkuutta? mutta onneksi mulla on harjoituskappaleet Bodenin Veloxista. Tuossa pari kuvaa maalaamon hallista. Niin ja Frimanin Arvo kertoi, että hänen poikansa keräsi Vauxhallin kromiosia ja että ne olisi hänellä tallessa.(toivottavasti olis se takalampun suoja niiden joukossa).
maalamossa 3.2.2010.jpg
maalaamossa.jpg
Ps. jos joku tietäis mistä löytäis koriruuvien kiinnitysklipsit niin ei tarvis puhistaa vanhoja.
Terv Velox-54
Velox-54
Cavalier
Viestit: 58
Liittynyt: 16 Kesä 2009, 21:36

Re: Velox-54

Viesti Kirjoittaja Velox-54 »

Hei
Tässä on lupaamani koristekromien kuvat ennen maalausta/entisöintiä, kromit on ok mutta värit kuluneet(parempi niin). Tietäisikö joku mikä on vauxhallin kromi osien punaisen ja mustan värikoodit, sillä se on varmaan sama uudemmissakin.
takaluukun kromi.jpg
keula kromi.jpg
Tuli mieleeni kun puhdistelin puskurien sisäpuolia ruosteesta, että kun ne saa kohtuu kirkkaaksi, niin mitä niille kannattais tehdä? ajattelin lakata, koska kromia vielä paljon jäljellä, mutta estääkö se ruosteen etenemistä?
Velox 54
Vastaa Viestiin