Viva Hb -70

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 13 Tammi 2011, 22:41

No niin terve kaikille tasapuolisesti!
Pitkään jo miettinyt että kirjoittaisi jotain omasta Vauxista joten pitää kaet sitä nyt jotain rustailla. 2009 kesällä kauniina tiistai hellepäivänä kävin tyttökaverin kanssa hieromassa Vivasta kaupat. Auton omistaja noin 80vuotias herrasmies ja mukana kauppoja hieromassa hänen poikansa. Auto seissyt konehallissa reilu 4vuotta kuulema (haju oli myös sen mukainen autossa). Kotoa kaupoille lähtiessä oli tiedossa että autossa olisi jonkun näköinen akku/laturi ongelma joten akku ja kaapelit matkaan.
Matkaa noin 80km kotoa paikalle (noin 60km kuusamosta etelään) joten vähän jo mietitytti Vauxxin kotiin tuonti ajamalla. Ihmeen siistiltä Viva kokonaisuudessaan näytti, emäntäkin tykkäsi. Kovasti omistaja ja hänen poikansa yritti saada konetta tulille mutta turhaan. Itse vuorollani koitin ja laakista tulille, siinä olikin hieman ihmettelyä (liekkö joku merkki :shock: ). Koeajun aikana oli auton omistaja sitten emännälle esitellyt hc korista vivaa ja "kulta ooppelia" konehallistaan, konehuonetta oli esitellyt niinkuin emäntä jotain sieltä ymmärtäisi. :)
Kaupat siinä sovittiin ja ei muuta kuin kuusamoa kohti hakemaan bensaa ja siirtokilpiä. Toista tuntia piti jonottaa asemalla kainalot märkänä mutta haluamat laput lähti matkaan. Takaisin Taivalkoskelle päin ja rahojen vaihto, kättä päälle ja Viva matkaan. Muutama kilometri vitostielle mihin Viva sitten sammui. Reilu pari tuntia meni ihmetellessä ja rassaillessa pysäkillä, kunnes tuttu ajoi ohi kohti Kuusamoa. Ilme oli kyllä kuvauksellinen "Mitä ****** Niko on taas ostanut". Onneksi älysi kääntyä ympäri ja tulla ihmettelemään, paremmat kaapelit lainaan ja Viva laakista käyntiin apuvirralla. Takaisin matkaan, hyvin muuten meni mutta en saanut lämpöjä pois. Hellettä vajaa 30astetta ja autossa lämmöt täysillä :)
Kotona pääsi Vivaa kunnolla katsomaan. Montussa suu loksahti auki. Ei ruostetta missään (pois lukien heti eturenkaiden tuntumasta kotelot jotka on aivan puhki) Saman viikon perjantaina auto leimaan ja ajoon Eu-kilvillä ja nastarenkailla (oli kaapeleiden lainanneella kaverilla hieman yllättynyt ilme kun auto meni leimalle). Tästä meni kuukausi kunnes tuli konttorille alkuperäiset mustat kilvet. Ne paikoilleen ja taas kovaa ajoa.
Myyjän kertoman mukaan olisin auton kuudes omistaja, viimeiset 2 omistajaa samasta perheestä. Akelta tiedon tarkistettuani puhe piti paikkansa. Vuodet 70-94 samalla omistajalla. Myyjän kertoman mukaan kuusamossa sihteeri naisella olisi ollut. Viime kesänä katsastuksessa inssi sanoi että autossa olisi vielä alkuperäiset iskarit ja alkaa kohta toinen väsymään :) . Siitä en sen enempää tiedä onko alkuperäiset oikeasti.
Kesät Vivalla hyvin ajoi ja 09 kesällä/syksyllä ajoin 110km suuntaansa inttiin helposti. Kylmemmillä ilmoilla kaasari alkoi tuottamaan pään vaivaa. Monet illat on yritetty säätää mutta ei eläissään mitään tullut siitä. Säätäjässä vika ja se on kyllä varma :)
Nyt talvella alkoi ruisku/sytkä vermeiden kerääminen. Megasquirt tulee ohjaamaan sytytyksen ja ruiskunohjauksen. Hukkakipinällä ja yhdellä ruiskusuuttimella tarkoitus tehdä. Vakio imusarjan perään tulossa välipalikka missä suutin ja toisessa päässä kaasuläppä. Asiasta tulossa lisää tekstiä ja kuvia kuhan homma etenee.
Luultavasti toimintani harmittaa joitakin, olisihan se ollut paljon parempi alkuperäisenä. Mutta kun selvisi että autosta on kone vaihdettu uudemman Vauxxin koneeseen alkoi suunnittelu.
Kertokaahan mielipiteitä autosta, olisi hienoa saada jonkin asteista keskustelua aikaan asian tiimoilta.
Ja pari kuvaa piristämään juttua:
Viime syksynä:
Kuva
Ostokunto:
Kuva
Ostokunto:
Kuva
Kesältä 2010
Kuva
Keväältä 2010 suunnittelua. Fordin ohc konetta sovittelin kiusakseni (huomatkaa tukevan oloinen kiikku millä nostelin koneita). Samalla sain kätevästi ohjauksen rättinivelen vaihdettua ja konetta puhdistettua.
Kuva
Viimeksi muokannut Juntunen, 16 Tammi 2011, 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
VX330076
Viscount
Viestit: 1189
Liittynyt: 05 Marras 2006, 17:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja VX330076 » 13 Tammi 2011, 22:59

8) Kylläpäs on makeen näköinen HB......onko tämä se, kun oli nettiautossakin myytävännä..? Pidä ulkokuori alkuperäisasussaan, konepuolella toki voi alkuperäisistä vermeistä varmempitoimisiin vehkeisiin vaihtaa... :wink: Olethan liittynyt VBCF-kerhoon,aattelin vain, että olisi paljon suurempi lukijakunta, kuin täällä foorumilla ja aina kaivattais uusia kirjoittajia ja juttuja Aarnikotka-lehteen..? :wink: -Masa-
FE-77 VX 2300 GLS (V8 ROVER 3.5L + 5speed manual)
FE-76 VX 3.3 GLS Look OVERDRIWE
FE-75 Victor 2300 SL overdrive (MR)
FE-78 VX 1800 Estate

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 14 Tammi 2011, 13:42

Kiitos :) Tokkiisa ulkokuori pysyy mahdollisimman alkuperäisenä pois lukien vanteet mitkä on maalattu auton väriin. olenkohan kohta vuoden päivät kuulunut kerhoon ja lehti tulee. Hieno kalenteri tuli seinää koristamaan! Kuten jo tuosta tekstistäkin huomaa en oikein ole kirjoittaja ihmisiä :D. Ensi viikolla tulee ruisku osia postiin, pääsee suunnittelemaan. Auto Suomussalmella ja itse Kuopiossa niin ei oikein vauhdilla edisty hommat :(
Niin ja on sama auto. Oli nettiautossa myynnissä päivän kunnes kävin kaupoilla.

Avatar
VX330076
Viscount
Viestit: 1189
Liittynyt: 05 Marras 2006, 17:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja VX330076 » 14 Tammi 2011, 14:31

:D Kaikenlaiset kirjoitukset ja kuvat kerholaisten autoista on yhtä hyviä ja tärkeitä lehden teon kannalta. :wink: Ja tuossa sinun kirjoituksessa ei ole MITÄÄN vikaa, ei muuta kun toimitukseen vain postia. Niin ja mulla on juuri tuonvärinen HB-deluxe -70 varaosa-autona, sekin lähes virheetön pelleiltään, Kuusamosta romikselta sen pelastin. Tuolta Galleriasta olet varmaan minun HB:n kuvia nähnytkin...? :wink: -Masa-
FE-77 VX 2300 GLS (V8 ROVER 3.5L + 5speed manual)
FE-76 VX 3.3 GLS Look OVERDRIWE
FE-75 Victor 2300 SL overdrive (MR)
FE-78 VX 1800 Estate

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 14 Tammi 2011, 17:20

:wink:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 14 Tammi 2011, 18:52

Joo olen galleriaa katellu. Komea Viva! Öh nyt minä tipuin Terje kärryiltä, mitä konetta olet ostamassa :D Tosiaan siis Vivassa on paikoillaan se 1256 kone mihin tulossa ruisku, ei siis tuo fordin 2litranen. :)

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 14 Tammi 2011, 20:19

Juntunen kirjoitti:Joo olen galleriaa katellu. Komea Viva! Öh nyt minä tipuin Terje kärryiltä, mitä konetta olet ostamassa :D Tosiaan siis Vivassa on paikoillaan se 1256 kone mihin tulossa ruisku, ei siis tuo fordin 2litranen. :)
:oops: :oops: Joo vähän huolimattomasti tuli luettua :oops: Joo hienoa, et säilyy tuolla koneella :!:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 14 Tammi 2011, 20:27

Miten oot ajatellut toteuttaa ruiskun tarkalleen ottaen :?: Ite joskus miettinyt tuota, et käyttäis strömbergin imusarjaa ja pulttais siihen jonkun pienen kaasuläppäkotelon, jossa siis yks läppä, ja imusarjaan tekis reiät kahdelle suuttimelle. Käyttäis esim L-Jettiä, joka olis helppo rakentaa, kun sytkä erillään ruiskusta.
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 14 Tammi 2011, 22:33

Vakio imusarjan jatkeeksi tulee tötterö missä toisessa päässä bemarin kaasuläppä. Siihen noin keskelle 390cc bossilainen suutin 45 asteen kulmaan. Jyrkempään ei saanut. Megasquirt tulee ohjaamaan. Ohjaa sytytystä ja ruiskutusta. Kampiakselin päähän tulee 36-1 hammaspyörä mistä kierroslukutietoa lukee vr-anturi. Protoparts:lta ostin vermeet. Täydellinen johtosarja auttaa kummasti tässä, anturit valmiina ja poksiin tehty muutokset sytytystä varten. 2kpl sytytys lähtöjä tulossa ja hukkakipinä puola. Muutaman viikon tässä opiskellu tuota megasquirttia, haastava laite :shock: . Syksyllä laitoin jo lambda-anturin putkeen mutta jos oikein hifistelemään rupeaisi vaatisi tämä homma laajakaista-lambdaa ja se maksaakin sitten jo mukavasti.
Finsquirt foorumilta "mega vanhaan autoon" topicissa oli keskustelua kadetin ja vauxin koneen ruiskuttamisesta. Jotkut siellä kertoili ettei 2 pisteruisku olisi mahdollista, kaksi sylinteriä kävisi laihemmalla. Sitä en ole isommin tutkinut pitääkö paikkansa koska 1pisteruisku on niin paljon helpompi minun tapauksessa, ei tarvitse imusarjaa muokata.
Tuota tötteröä mihin suutin tulee en saanut teetätettyä alumiinista :( . Tuossa pohjois savon ammatti- ja aikuisopistolla muuan nuori yrittäjä tekee tuon. Perus metallista tulee ja kromaus koko höskään. Laitan kuvan kuhan saa valmiiksi.
Niin ja vielä sen verran että megasquirtilla saa rakennettua pelkän bensapuolen jos haluaa. Ja saa vielä sillein että ms ottaa kierrosluku tietonsa puolalta, tämän toiminta on ihan tuurista kiinni, joillakin toimii joillakin ei.

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 16 Tammi 2011, 09:50

Joo tuo asettaa tietyt rajat, kun imukanavia kannessa vain kaksi, varmaan on viisain tosiaan toteuttaa yhdellä isolla suuttimella.

Nyt vasta lueskelin ajatuksella topiccia läpi, kyllä HB Vivoja on paljon säilytetty alkuperäisenä, että ei oo yhtään paha mielestäni, jos joukossa joku rakennellumpikin :!: :wink: Mielenkiinnolla odotellaan myös mitä tuolta pohjoisesta on tulossa HB rintamalla. Näissä taitaa olla nuo kromit samaa ikuista laatua, kuin HC:ssäkin :?: Ei muuten, mutta mulla olis uusi takapuskuri ja maski HB:hen ihan joutilaana, ja hinnoista neuvotellaan :!: Taitaa vaan kaikilla olla virheettömiä :?:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 16 Tammi 2011, 12:42

Tuosta takapuskurista pitää joskus vielä kauppoja hieroa. Omassa tahtoo olla pieniä lommoja ja kulumaa muutenkin. Pitää joskus kesällä palata astialle tämän suhteen! Tuntuu tuossa koululla pystyvän kromausta tekemään kohtuu halvalla. 30€:lla kromaavat sen imusarjan jatkon mulle. Pitää vielä selvittää kuinka isoja osia pystyy kromauttamaan.

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 16 Tammi 2011, 13:51

Juntunen kirjoitti:Tuosta takapuskurista pitää joskus vielä kauppoja hieroa. Omassa tahtoo olla pieniä lommoja ja kulumaa muutenkin. Pitää joskus kesällä palata astialle tämän suhteen! Tuntuu tuossa koululla pystyvän kromausta tekemään kohtuu halvalla. 30€:lla kromaavat sen imusarjan jatkon mulle. Pitää vielä selvittää kuinka isoja osia pystyy kromauttamaan.
Tuolla 30€:lla saat multa uuden puskurin ja 20€ lisää niin maskinkin, jos ostaa heti :wink:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 16 Tammi 2011, 13:58

Joo niin en minä sitä puskuria nyt kromaisi. :)

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 16 Tammi 2011, 19:46

Lisäsimpä perästä kuvan ostokuntosena. Empä ole ajatellutkaan ennen miten kallellaan vauxi näytti olevan. Liekkö jo toinen jousi väsynyt. On ollut haaveena saada taakse jäykemmät jouset. Pari kaveria takana istuu niin auto jo keula pystyssä kulkee. :( Kenelläkään ideoita mitä jousia taakse laittaisi, joskus tulevaisuudessa olisi tarkoitus autoa saada ihan vähän matalammaksi.

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 16 Tammi 2011, 21:33

Juntunen kirjoitti:Joo niin en minä sitä puskuria nyt kromaisi. :)
Juu en mää sitä meinannukkaan, mutta hinta nyt sattu oleen vaan sama :wink:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

Vastaa Viestiin