Viva Hb -70

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Vexi
Magnum
Viestit: 279
Liittynyt: 28 Joulu 2006, 23:27
Paikkakunta: Oulu

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Vexi » 05 Maalis 2011, 19:08

Mielenkiintoinen HB tuunaus :!: Innolla seuraan miten etenee :D

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 06 Maalis 2011, 23:32

Loma meneillään niin nyt kerkeää rakentaa. Johdot vedetty tulipellin läpi ja tavaraa lisää hankittu. Päivittelen viikolla miten etenee. Tarkoitus saaha ajettua takasi pressutalliin. :)

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 14 Maalis 2011, 17:47

No ei ihan ajettukaan takasin pressutalliin. Protoparts lähetti Kuopioon triggeripyörän vaikka tilasin Suomussalmelle. :( Noh seuraavana vklp homma jatkuu. Vielä tulpanjohdot,kaasuvaijeri, bensan paluulinja tankkiin ja kampiakselin päähän tuo triggeripyörä ja sille anturi niin Viva hörähtää tulille.
Kuvissa johtokasa oli vielä melkosen näkönen ja releet ei ollut kiinni joten näyttää sotkulta. Sulakkeet, releet ja niiden väliset johdot tulee piiloon muovilaatikon alle.
Välitankki olisi vielä tarkoitus maalata auton väriin. Hiihtolomalla en vielä sitä ruennut tekemään kun ei ollut maalia ja turhan kylmä talli maaluuta varten.
Bensapumpulle löyty hyvä paikka jarrutehostimen alta. Saa nähä miten halpis pumppu kestää. :?
Kannettavassa käytin jo autoa kiinni ja lämpöarvot, imusarjan absoluuttisen paine, kaasuläpän asentoanturi sun muut näytti oikein. Eli hyvällä mallilla alkaa olla ruiskun laitto.

Yleiskuvaa, välitankki ja bensapumppu etualalla
Kuva

Ite ruisku
Kuva

Johtokasa. Auton sivulle lähtevässä johtokasassa ei ole kuin pari käyttöön tulevaa johtoa joten ei tule niin kauheasti johtoa :D
Kuva

Auton sisältä. Megalle tulee vielä joku muoviloota missä voi piilossa olla hanskalokeron alla.
Kuva

Avatar
telwin
Carlton
Viestit: 83
Liittynyt: 29 Joulu 2007, 17:01
Paikkakunta: Heinola

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja telwin » 14 Maalis 2011, 18:17

Milläs polttoaine siirtyy tankista tuohon välitankkiin?
Tuo ruiskun pumppu joutuu turhan koville jos se joutuu imemään sen polttoaineen tankilta asti tuohon välitankkiin ja siitä sitten moottorille.
Onhan tuo pumpulle tulevan letkun lähtö tuon välitankin pohjassa?

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 14 Maalis 2011, 18:21

Vivan oma mekaaninen siirtää bensaa välitankkiin. Joo tokkiisa painepuolelle lähtö on välitankin alareunassa. Loiskeseinät löytyy välitankista myös. Vivan puolan kiinnike oli kyllä niinkuin tehty tuolle bensapumpulle, onneksi.

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 14 Maalis 2011, 19:13

En nyt tarkoita pahalla, enkä v....luna, mutta ihan omiin kokemuksiin perustuen. Kai sää kumminkin siistit tuon johtosarjan :?: Kai sää poistat myös nuo abikoliittimet välistä, ja liität johdot, vaikka tinaamalla, tai liittimillä, joissa tina sisällä ja kuumennetaan sytkärillä :?: Teippaa johdot vaikka samalla tavalla, kuin alkuperäinenkin sarja, tai kutistesukkaa, tms. Jos abikoliitäntöjä jää, niin tahtoo käydä niin, että autolla ei tohdi kunnan rajaa ylittää, ja mielellään tämänkin näkisi ens kesänä miiteissä. No ettei menis ihan moittimikseksi niin mukava lukea ja seurata tämmöstä erilaista HB projektia, ja hyvät pihdit sullakin lukkopellillä :lol:

Minä olisin sinuna toteuttanut hiukan eritavalla tuon pumppuasian. Omassa vivassani on samanlainen ruiskun pumppu, ja voin sanoa, että asenna ihmeessä kumien varaan pumppu. Jos pumppu jää tuolla tavalla, ja varsinkin konehuoneeseen niin antaa ikävää jurinaa koriin. Omassani, vaikka pumpun kuoren ja kiinnikkeen välissä on kumi ja teline on kumien varassa korissa kiinni niin silti kaupunkiajossa pumpun ääni kuuluu sisälle autoon. Poistaisin sinuna alkuperäisen mekaanisen pumpun ja asentaisin, vaikka jonku halvan imevän sähköpumpun pumppaamaan säiliöön tavaran ja keruusäiliöltä suuttimelle tuo sininen ruiskun pumppu. Tai sitten bensatankin alalaitaan putkenlähtö, ja tuo sininen pumppu sinne auton alle, niin, että bensa valuu omalla painolla pumpulle, joka ei kylläkään taida onnistua, koska pumppua ei saa riittävän alas HB:ssakaan :?: No alkuperäistä imuputkea voisi sitten käyttää paluuna, sihti vaan pois tankista pillin nokasta mittarinanturin reiän kautta.

Tuo Boschin pumppu kyllä kestää vuosia, vaikka sen asentaisit auton alle tankin etupuolelle, eikä mitään erillisiä systeemeitä väliin, tällä tavoin omassani ja kestänyt jo ainakin 5 kesää ongelmitta, tankissa ei loiskelevyjä oo, ainoastaan oon huolehtinut, että tankki mahdollisimman täys 8) . Tankissa oleva Imuputki kyllä kannattaa isontaa, jo senkin takia, että ei tarvi kovin montaa pykälää isonnella pumpulle, kun noissahan on n.12mm letkun lähtö persiissä.
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 14 Maalis 2011, 20:16

Johtosarja kyllä todellakin tulee siistimmäksi. Kaikki johdot ei ole etes antureissaan kuvissa. Kutistesukkaa sun muuta tulee ja ei mulla tuossa kuvassa ole vielä tulipellin läpi menevillä johdoilla läpivientikumiakaan. Sulakkepokseissa, virtalukonjohdossa ja lämpöantureiden johdossa on abikot pelkästään mutta saa nähä tosiaan miten niille rupeaa käytössä käymään.
Tuo bensapumppu viritys on juuri se hienoin vol. 1 ja eri versioita luultavasti tulossa kymmeniä :) Pumppu oli jo aluksi tulossa kumin varaan mutta nyt ensimmäisen version pistin nuin kun oli sen verta helppo.
Kritiikkiä ja neuvoja otetaan mielellään vastaan. Saadaampahan autosta vaan parempi kun on enemmän mielipiteitä ja varsinkin täällä foorumillakin kun kokemus puhuu niin mielellään kuuntelen neuvoja. :)

Niin ja tuo pumppu ei kyllä maha olla bossilainen. Hinta oli jotain 40-50€ protopartsilla ja Biltemalla näky olevan aivan samallainen :)

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 14 Maalis 2011, 20:46

Juntunen kirjoitti:Johtosarja kyllä todellakin tulee siistimmäksi. Kaikki johdot ei ole etes antureissaan kuvissa. Kutistesukkaa sun muuta tulee ja ei mulla tuossa kuvassa ole vielä tulipellin läpi menevillä johdoilla läpivientikumiakaan. Sulakkepokseissa, virtalukonjohdossa ja lämpöantureiden johdossa on abikot pelkästään mutta saa nähä tosiaan miten niille rupeaa käytössä käymään.
Tuo bensapumppu viritys on juuri se hienoin vol. 1 ja eri versioita luultavasti tulossa kymmeniä :) Pumppu oli jo aluksi tulossa kumin varaan mutta nyt ensimmäisen version pistin nuin kun oli sen verta helppo.
Kritiikkiä ja neuvoja otetaan mielellään vastaan. Saadaampahan autosta vaan parempi kun on enemmän mielipiteitä ja varsinkin täällä foorumillakin kun kokemus puhuu niin mielellään kuuntelen neuvoja. :)

Niin ja tuo pumppu ei kyllä maha olla bossilainen. Hinta oli jotain 40-50€ protopartsilla ja Biltemalla näky olevan aivan samallainen :)

No hyvä, että ei jää noin, mua ainakin rupesi jo puistattaan :lol: Juu ei oo bossi tuo, mutta tuo on boschin paikalle tehty halvempi tarvike, joidenka väittäisin olevan, kyllä ihan toimivia ja tiedän noiden kestäneenkin jopa vuosia. Joskus vuosia sitten nuo Boschin pumput maksoi alkuperäisenä ihan kiitettävästi ja siksi toimivat pumput varmaan meni romikselta sitä mukaa kun niitä tuli. Joo ja itsekkin noita abikoita kyllä käytän, ihan puristettaviakin. Saa noilla ihan hyviä liitoksia, kun on vielä semmoset laatupihdit, mutta suosittelen niitä joissa ei muovia, ja jotka voit tinata, ja mahdolisimman vähillä liitoksilla niin samassa vikapaikkojen määrä häviää sitä mukaan. Varsinkin, kun itselle teet niin tee kerralla paremmin niin se sitten palkitsee, kun auto toimii kesän, ja ei tarvi tienvarresta soitella kavereita hinaan, ku se vaan sammu :wink: Ei muutakuin laadukasta mustaa sähköteippiä muutama rulla ja teippaat lopuksi ruiskun johtosarjan osaksi alkuperäistä johtosarjaa.
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 14 Maalis 2011, 20:52

Pannaan emäntä työntämään jos tielle heittää :) En nyt kyllä ymmärrä ihan mistä johtosarjasta puhut ku on kyllä niin vähän johtoa tuolla koneen puolella :lol:

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 14 Maalis 2011, 20:58

Juntunen kirjoitti:Pannaan emäntä työntämään jos tielle heittää :) En nyt kyllä ymmärrä ihan mistä johtosarjasta puhut ku on kyllä niin vähän johtoa tuolla koneen puolella :lol:
Mulla tossa omassa ruiskuvivassa, kaikki ruiskun johdot ja sytkän johdot kulkee auton konehuoneessa olevia alkuperäisiä johtosarjoja siis myös valojen/vilkkujen johtosarjoja pitkin :wink: Tätä meinasin 8)
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 26 Huhti 2011, 20:54

No niin pitkästä aikaa Viva oli käynnissä. Pääsiäislomilla auto lähti käyntiin ja ihmeen hienosti toimi vaikka asetukset miten sattuu. Pienellä säädöllä rupesi mukavasti jo kierroksia ottamaan. Kuvia en kerennyt ottaa mutta no ensi kerralla sitten.
Halpis bensapainesäädin tuotti hieman pään vaivaa, ensi startilla vuoti kuin seula bensat lattialle :( Eipä käyny mielessä että ei olisi kiristetty valmiiksi mittaria, bensan tuloa ja menoa. Bemarin osia alkaa olla jo huolestuttavan paljon, läppäkotelo, bensavaijeri ja bensasuodatin painepuolella :shock:
Vielä pitää laittaa diodi jonnekkin väliin niin sammuu auto avaimesta. :D Olin lukevinaan että laturin merkkivalon johtoon päästösuunta laturiin päin, pitää vielä tutkailla.

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 09 Kesä 2011, 19:58

Auto katsastettu mutta ei moitteitta :( Etuiskarit aivan lopussa. Viime vuonna kitisivät pelkääjän puolen iskarista mutta tänä vuonna kuskinpuoleisesta :shock: No kumminkin pitäisi kyllä molemmat vaihtaa.
Ruisku hommat toimi hienosti. Vklp ajeltiin ja välillä samalla säädeltiin. Kylä kiertelyssä toimii mutta täyskaasu kiihytyksessä hieman hakee 2500-3500 alueella. Juhannuksena sitten seuraavan kerran ajelemaan ja laittelemaan.
Kuvia ja videoita oli tarkotus ottaa ja laittaa näytille mutta jäipä kiireessä tekemättä tuokin. :(

-Jouni-
Velox
Viestit: 820
Liittynyt: 04 Marras 2006, 20:15
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja -Jouni- » 09 Kesä 2011, 20:42

Eikös sitä voisi ajella jo viikkoa ennen juhannustakin, vaikka Tampereelle ja takaisin :D

Juntunen
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Huhti 2010, 17:01
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja Juntunen » 10 Kesä 2011, 16:51

Joo kyllä menee vähän liian ajeluksi :) Kuopio-Suomussalmi-Tampere-Suomussalmi-Kuopio :(

-Jouni-
Velox
Viestit: 820
Liittynyt: 04 Marras 2006, 20:15
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Viva Hb -70

Viesti Kirjoittaja -Jouni- » 10 Kesä 2011, 18:00

Niin onhan siinä se noin 300km / suunta, mutta tulisipahan tekniikka kunnolla sisäänajettua. :D Olisi meinaan tuolla Manse meetingissä kiva nähdä ihan livenä näitä autoja joita foorumilla ihastellaan.

Joten rohkeasti matkaan vaan! Kyllä pelipaikalla aina majoituskin saadaan järjestymään ja toisaalta mitä sitä viikonloppuna tekisikään....

Vastaa Viestiin