Firenza

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
petteri
Viva GT
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Loka 2009, 10:51
Paikkakunta: keminmaa

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja petteri » 07 Maalis 2015, 10:47

Onhan tuo joskun kolaroitu vasempaan etukulmaan ja kylkeen, mutta on ilmeisesti osaavan tekijän oikoma, takaposken alaosaa on oiottu myös ovea alaosasta ja lokasuoja vaihdettu. Maalarikin käynyt katsomassa ja tuumi auton olevan yllättävän hyvä. ehdotuksia pohjien järjestyksestä on tullut monia, tässä joitakin... :crazy:

-kitti, epoksi, hiontaväri.

-happo, epoksi, kitti, hiontaväri.

-epoksi, kitti, epoksi, hiontaväri.

ja oli varmaan muitakin ehdotuksia mutta nämä muistin nyt, täytyy vain valita sopivin ehdotuksista se itselle sopivin :lolno:

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja tuomee » 07 Maalis 2015, 15:28

Epoksi-kitattavat paikat peltipuhtaaksi-kittaukset-epoksi-tarvittaessa viimeistely kittaukset-hiontaväri järjestyksellä oon minä tehnynnä,täysin ruosteesta puhdas hiottu pinta kun on niin ei se happoa tarvihe.Happo muuten sinänsä on hyvä edistämään maalin tartuntaa ja kai se vähän pieniä ruostejäämiäkin neutralisoi mutta siinä on se huonopuoli että sen päälle ei voi ilman väliväriä kitata,happo reagoi kitin kovetteen kanssa ja tahtoo kitti sen myötä ajan saatossa irrota (kaikki on varmaan nähneet kymmeniä vuosia sitten uudelleen maalattuja autoja missä kitit hilseilee kun kitattu suoraan hapon päälle) :wink: eli hidastaa hommaa aikalailla jos sattuu hioon sen hapon päällä olevan esim. epoksin puhki ja lisää kittiä ois tarvis vetää. :x

petteri
Viva GT
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Loka 2009, 10:51
Paikkakunta: keminmaa

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja petteri » 11 Maalis 2015, 20:38

Hirviä hinkkaaminen.. ei tää valamistu ikinä. takakonttiki pitäs hioa. veän lakan vaan pellin pääle niih.

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 11 Maalis 2015, 21:11

Tuohan on jo hyvällä mallilla :!: vähempi sulla on hommaa mitä tuossa mun :wink: Osakin lähti viimein eilen sullepäin...
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja tuomee » 12 Maalis 2015, 18:38

Oishan se toisaalta komee ihan vaan lakattuna 8) ,näkis sit tulevaisuudessa alkavat ruosteetkin hyvis ajoin :) Meinasitko Epoksit hakee ihan automaalikaupasta :?: Minä oon käyttäny ihan Tikkurilan Temacoat GPL-S Primeriä(sisältää sinkkiäkin),Teknoksen inerta-5 on kans kuulemma hyvä vaihtoehto ja noita saa konepajojen kautta aika sopivaan hintaan jos ei automaalikaupan tuotteista viitti ylihintaa maksaa kun tuohonkin sitä jonnin verran kumminkin menee.Omaan Vivaan meni noin 8 litraa. :wink:

petteri
Viva GT
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Loka 2009, 10:51
Paikkakunta: keminmaa

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja petteri » 12 Maalis 2015, 21:25

Samasta paikasta haen pohjamaalit missä auto puhallettiin, varmaankin ihan kilpailukykyiseen hintaan. Sitä en tiedä minkä valmistajan epoksia se on. Tallilla kun ovat kyselleet mistä epoksit hommaan, niin olen saanut hyväksyviä nyökkäyksi valinnalleni :lol: En tosiaankaan tiedä mitään maaleista, mutta tässähän voi matkanvarrella vähän oppiakin :thumbup:

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja tuomee » 13 Maalis 2015, 16:45

Alle 150e makso viimeksi tuo Temacoat satsi (16L maalia+4L kovetetta) tutusta konepajasta ostettuna :wink: .Tuleeko tuohon pintamaaliksi 2 kerros metalliväri vai ihan tavan 1 kerros akryyli tai uretaani :?: Kannattaa sitten kun on sen epoksin vetäny siihen niin muutaman päivän päästä hioo se pinta mataksi(varsinkin noiden teollisuus epoksien kanssa) ja antaa olla vaik viikon pari(kuivaa paremmin läpikuivaksi jos ei oo mahdollisuutta uunittaa) ennenkun vetää hiontavärin päälle kun tuolla epoksilla on taipumus hiukan vetäytyä kuivuessaan,muuten rupee ajastaan hiukan kittikohdat ja hiomanaarmut paistaan läpi :wink: ,nimim.kokemusta on tuosta ilmiöstä,komeesti paistaa kittikohdat läpi ny mun Vivassa kun ei malttanu tuota tehdä ja saatikka kun vielä nuukuuksissani käytin tuota epoksia hiontavärinäkin ja pintamaalauksenkin onnistuin pilaamaan käyttämällä todella huonosti peittävää ja pirun hankalasti maalattavaa Temadur 90 uretaania jolla en ollu ennen maalannu(mutta kun halvalla sain ni piti kokeilla!),(uudet kunnolliset pintamaalit oottanu jo pari vuotta uutta yritystä kaapissa kun vaan inspiraatiota jostain löytys aiheeseen tarttua kun on se noinkin kulkenu).Eli pintamaaleissa ei kannata kyllä liikaa koittaa säästää kun laadukkailla tuotteilla onnistuu harrastelijakin helpommin :wink:

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja SamiK » 13 Maalis 2015, 16:51

tuomee kirjoitti:Eli pintamaaleissa ei kannata kyllä liikaa koittaa säästää kun laadukkailla tuotteilla onnistuu harrastelijakin helpommin :wink:

Pätee hienosti moneen muuhunkin kuin vaan pintaväriin ! Ja aivan mieletön hiominen on ollu tos takana kyllä.
1970 hb Viva

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja tuomee » 13 Maalis 2015, 17:33

Pätee hienosti moneen muuhunkin kuin vaan pintaväriin ! Ja aivan mieletön hiominen on ollu tos takana kyllä.
Toki näin,mutta Epoksien osalta nuo teollisuusmaalit ajaa asiansa aivan siinä missä oikeiset autoepoksitkin ja ovat osin jopa parempiakin,ja käyttääpä noita jotkut ihan oikeiset automaalaritkin :wink: .Hirmuinen hiominen tuossa on varmaan ollu ja tulee vielä varmaan olemaan ennen kun on pintavärit päällä.Hattua täytyy nostaa noin perusteelliselle kunnostukselle :thumbup:

petteri
Viva GT
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Loka 2009, 10:51
Paikkakunta: keminmaa

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja petteri » 24 Maalis 2015, 13:02

Puhtaan pellin päälle tulee ppg:n epoksi ja sisälattioihin epoksihartsi (olikohan se tuon niminen) kovaa tuo lattioihin tuleva maali kuitenkin kuulema on, eikä tarvi pintaväriä.
Aina vaan tuntuu korista löytyvän uusia pieniä ja taas vähän pienempiä alueita joita pitää hipistellä, mutta niinkai se menee...Jos ennen juhannusta kuiten sais pohjamaalattua :think:

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja tuomee » 24 Maalis 2015, 18:19

:thumbup: Eikös se kerkee jo ottaa pintaruosteen siinä ajassa,vai onko nin kuiva verstas ettei ruostu :?: Vois olla jo hyvä vetää vähän epoksia pintaan,ettei tartte koko autoa uudelleen hioo ruosteesta puhtaaks,hioo vaan sitten ne kittikohdat pellille sitä mukaa kun kittailee ja pienien kittausten allahan se epoksikaan ei mitään haittaa kunhan se vaan on kunnolla kuivanutta :wink:

petteri
Viva GT
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Loka 2009, 10:51
Paikkakunta: keminmaa

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja petteri » 04 Huhti 2015, 10:51

Lämmin talli, muitakin autoja ollut tuolla tallilla peltipuhtaana eivätkä ole ottaneet ruostetta pintaan. Firenzan kattopellissä useita pieniä ruostekukkasia tuli esiin sitä hioessa (tai sitten olivat jo aiemmin, mutta en vain huomannut) taianpa pirralla kaivaa pois ja sipasta Wurthin koriliimaa täytteeksi. Liimaa aion käyttää myös hitsisaumoihin ja ruostkukkasiin jotka ovat tietenkin nyt puhallettu hiekalla tai lasilla. 3M koriliima on kuulemma parasta, mutta lahjattomat käyttää parasta :mrgreen:

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja tuomee » 04 Huhti 2015, 11:39

Hmm,siis ihan oikeeta 2K koriliimaa?Eipä oo tullu mieleen käyttää semmosta tuommosessa tarkoituksessa mutta kuulostaa hyvältä :thumbup: ,sehän voipi olla jopa yhtä hyvä tai jopa parempi kuin tina :think:
Minä oon vetäny ihan vaan kuitukitin hitsauskohtiin ja suurempiin täyttöihin ja tavan kitillä loput ja hyvin on kestäny niinkin,tinaa en oo pahemmin käyttäny(turhan työläs) ja saumat jos on läpeensä hitsattu niin tuon tinan tarpeellisuus on vähän niin ja näin :think: .

petteri
Viva GT
Viestit: 151
Liittynyt: 01 Loka 2009, 10:51
Paikkakunta: keminmaa

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja petteri » 04 Huhti 2015, 13:00

Eli, 2K liimaa on nuo Wurth ja 3M tuotteet. Mulle suositeltiin liiman käyttöä tinan sijaan, eu säännökset kun on vähentäneet lyijyn osuuttta koritinoissa ja ei siksi ole enää niin hyvää kuin ennen.

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Firenza

Viesti Kirjoittaja tuomee » 04 Huhti 2015, 17:30

Juu niinhän niistä on lyijyä rutkasti vähennetty,monilla nykysillä halvoilla juotostinoillakaan tee mitään rätisee vaan eikä ota kunnolla kine tuon takia.
Mutta toisaalta eipä se lyijy kyllä mitään terveellistäkään oo jos sen kanssa enempi touhuaa ilman hengitys-suojainta :crazy:

Vastaa Viestiin