Re: 1970 Hb Stanu malli

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Vastaa Viestiin
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Noin 7 kertaa käämin uudelleen enemmän lankaa omaavan kelan. Kuudennella kerralla lanka katkesi purkaessa mutta käämin sen silti takaisin ja siinä onnistuen. Resistanssiksi tuli täsmälleen sama kuin toisessakin. Muistin että ekasta lankaostoksesta piti jäämän yhden metrin verran lankaa yli. Juotin päät toisiinsa ja lankaa olikin sitten reilusti enemmän. Tuloksena oli onnistunut käämitys 57 ohmilla. Jossain tässä käämitysten välissä hukkasin toisen kelojen telineistä joten sellainen piti valmistaa itse. Samoin kelojen niittaukset alkoivat jo repeillä ja niitä piti sitte harsia mig liimalla kasaan. Jälki eiole kaunista, mut ei kovinkovalla virralla eikä todellakaan kauaa voi noita lämmittää koska bakeliitti? eristeet päissä. Todella herkästi syttyvää kuitenkin.

Kuva

Pohdin ja mittasin samalla oikean kytkennän ja sitäkautta oikean toiminnan. Mittariin tulee 3 johtoa. Plus, miinus ja miinus anturin läpi joka on toiminnaltaan PTC eli mitä kovempi lämpötila, sitä kovempi resistanssi. Piirsin hienon kytkentäkaavion mittarista Paintilla. :lol:

Kuva

Eli virtalukon sytytysasennossa jännite tulee mittarin runkoon toista kiinnityspulttia pitkin. Kelat kun on mallia sisäpää langasta niitattuna kelan runkoon ja rungot ruuvattuna mittarin runkoon niin jännite molempiin keloihin tulee runkon kautta. Kuuman pään kelan läpi virtaa jatkuvasti jännite. Alunperin se on ollut se ohuempi kela jossa oli poikkinaisuudesta johtuen epämääräinen 120 ohm vastus. Keltaisuus kelassa selittyy suoraan sillä että noin 34 ohm kela lämpenee aika kivasti sormia polttavaksi ja kun sitä kestää 40 vuotta.. Kun moottori on kylmä, on sen mittavastuksen resistanssi hyvin matala joten kylmän pään kelan läpi pääsee kulkemaan suuri virta jolloin sen magneettikehä on suuri. Sen magneettikehä voittaa kuumanpään kehän ja viisari pysyy C ssä. Luonnollisesti PTC tyyppisestä anturista johtuen moottorin lämmetessä, kasvaa resistanssi anturissa jolloin kelan läpi kulkeva virta putoaa ja magneettikehä pienenee. Silloin viisari taas liikkuu kuumaa päätä kohden.

Kuva

Fotossa mittari juuri ennen purkua.
Kelat kiinni samoin päin kuin alunperin ja ei toimi, ei järkevästi. Purin kelat pois ja vaihtelin paikkoja, säädin kelojen etäisyyksiä mittarin pohjaan nähden, siinä kun on säätö. Aina vaan kuuman pään kela imaisee viisarin kolahtaen täysille yli äyräiden ja kylmänpään kela on laiska &%¤%& ja ei jaksa vetää sitä kuin nipin napin N ohi. Hauskinta tässä on se että on aivan sama kumpi kela on kuumassa päässä. Viisari ampuu täysiä sinne. Sitten taas on aivan sama kumpi kela on kylmässä päässä. Viisari ei ammu C kohti(tai pysy siellä terhakkaasti) vaan nousee 1/4 kohtaan.. Kelan korkoa kylmässä päässä trimmaamalla, saa viisarin lähemmäksi C tä, mut ei todellakaan pohjaan saakka.

Herää kysymys että kun ehjällä mittarilla olevasta autosta irroittaa johdon anturista, mitä viisari tekee? Mulla täs on ollu niikaua mittari pois käytöstä ja todnäk risakin että ei voi tietää.

Niin ja perän kasaus aloitettu !
1970 hb Viva
Avatar
Mc_Viima
Carlton
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Syys 2009, 17:07
Paikkakunta: Loppi, Läyliäinen

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja Mc_Viima »

hyvä tuloo :D mielen kiintosta ollu tota mittari hommaa lueskella
Viva 4D Deluxe -71
Cavalier 2.0s -78

kuvia; https://aijaa.com/a/DCl5Yx
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Rajoitin kuuman pään kelan virtaa sarjavastuksella. Mittarin toimintaan tuli järkeä! Mutta miksi? Skaala on N jälkeen hottia kohden pirun hyökkäävää sorttia. Eli ennen N ää voi antaa ohjausta trankulle isoilla harppauksilla ja N jälkeen sitten ihan pikkiriikksen kerrallaan ja silloinkin liike on suurta. Taajuus vaikuttaa viisarin väpätykseen ja mittarin päästämään meteliin. Paha vaan kun mikrokontrollerissa on rajoituksensa.. Eli sähkömoottorin takia joudun pitää ohjaustaajuutta melkoisen alhaisena ni mittarin viisari sitte väräjää tai vähintään koko laitos pärisee. Toisaalta, sitä ei välttämättä kyllä kuule ajaessa... Vähensin myös noin metrin verran lankaa paksummasta kelasta. Sen resistance putosi 57 ohmista 50 ohmiin. On enää 3 ohmituisen päässä laskennallisesta arvosta.

Liimasin sarjavastuksen mittarin runkoon lämpöä johtavalla liimalla ja kasasin mittariston. Sain senverta siedettävän skaalan näyttämään että sillä mennään kun ei ole parempiakaan ideoita. Huomasin kasatessani että bensamittarin viisari on todella paljon hitaammin kallistuksiin reagoiva kuin mitä lämpömittari on. Silmällä en nähnyt että miten se on toteutettu.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Ensimmäiset maalaukset suoritettu hammaskosketuksessa. Näyttääpi mun silmään että pinjoni on aivan liian lähellä?

Kuva

Veto puolella on vain tuolla alhaalla mut sit jarru puolella pyyhkäisee koko alueelta.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Kyllähän se siltä näyttää :( ,pinioniin shimmin vaihtoa edessä,kuten poskiinkin,kun hammasvälyshän muuttuu siinä samalla.
Hammasvälys(backlash) kokeillessa kohdallaan?Sekin vaikuttaa jonninverta tuohon kosketukseen,liian pieni välyshän siirtää tuota kosketusta alemma lautasen hampaalla ja suuri ylemmäs.
Noissa hommissa nopeuttas paljon jos ois säätövaihetta varten toiset samanlaiset uudet hoonatut sisälaakerit,hankala ainakin huonoilla vehkeillä irrotella laakereita moneen kertaan ehyenä,kovassa kun ovat.Mutta kukapa noita raahtii ylimääräisiä ostella.
Kannattaa tuota väriä vetää vaan ohuelti ja antaa kuivahtaa hetken ennen pyörittelyä niin näkyy jälki selvemmin :wink:
Viimeksi muokannut tuomee, 16 Helmi 2018, 14:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Ostin taannoin toisen samanlaisen isomman pinjonin laakerin juuri viilausta varten. Tänään kysyin kahdelta toimittajalta pienempää mutta saldot 0. Pienempi kulkee onneksi sopivan jähmeesti että sillä voi juuri ja juuri säädellä. Joo se o otettava asennettu tehdas shimmi pois ulkokoolin takaa ja lyötävä hyvin tiukka kooli takaisin. Sit vaa shimmit viilatun laakerin taa..

En todellakaan malttannut odotella kuivumista. :lol:
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Niitä krymppiholkkejahan ei sielä pinionin lakrujen välissä kannata muuten tuhlailla testaillessa/säädellessä,kristää mutterilla vaan ilman sitä vierintävastuksen n.kohdalleen :wink: .Sen poskien esijännityksen voi muuten mittaa siitä pinionista myös,pinion kun on issekseen säädetty kohdilleen,pinionin lisääntynyt vastus murikan ollessa paikallaan x välitys on suunnilleen tuo poskien jännitys :wink:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Näin se on joo. Kokeilinkin tarkoituksella käytetyn holkin kanssa.
Pin jonia on ny sit siirretty puolimilliä kauemmaksi ja hammasvälys haettu takas sinne noin 0.20mm kahtapuolen. Jätin räpsyt kuvapalveluun. Niitä voi ehkä zoomata myös ilman tunnuksia.
Jarrupuolen kuvio on mun silmään aika spot on? Ei kosketa ulkolaidasta ollenkaan ja näyttäisi kapenevan sisälaidasta.
Vetopuolen kuvio sit taas on kyseenalainen kuitenkin. Livenä katoin että niin ottaa koko matkalta kiinni ja niin ottaakin, tosin heikosti vain tuolta alanurkasta ja kapenematta ulkolaitaa kohden. Välystä suurentamalla kuvio siirtyi kokonaan ulkolaitaan.

http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/Gear_Setup/ Paljon juttua tästä kuvien kera.

Kuva
Tuon ohjeen mukaan pinjonia vaa vähä kauemmaks ja sitä mä vähä aattelin vielä koittaa.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Liki kohdillaan taitaa olla mutta,mun silmään näyttäs kyllä kuvio olevan lähempänä hampaan harjaa(top) kuin pohjaa,eli vaatis mieluumminkin pinioniin pikkusen lisää shimmiä :?:
Kokeile vielä kuivuneella värillä,sillon saa paljon paremmin selvän,ja jarrutithan lautasta riittävästi :?:
Ompa selkeä ja kattava pläjäys aiheesta tuo :thumbup:
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Tarkemmin (siis miten minä tuon kuvan näen) kun tuota kahtoin niin ehkä pienentäisin vaan vähän tuota hammaskosketusta,jotta tuo vetopuolen kuvio siirtys vielä pikkusen sisäkehää kohti,kun näyttäs tosiaan hierasevan koko ulkolaidalta :?: Ja antaisin pinionin olla missä nyt on,kun kauemmas siirtäminen mun silmään tois tuon kuvion liika lähelle harjaa :?: ,n.0.1mm. tuon välyksen vois tarvittaessa kirrata ja kun uudet rattaat niin jokusen satkunhan tuo välys kasvaa kuitenkin kun pinta hioutuu kiiltäväksi :think: :?:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Tänään hankasin taas kosketusta tunnin pari ja siirtelin myös pinjonia eestaas. Ekaksi tiukkasin välystä ja en oikeen saanut kosketuspintaa siirtymään kohti sisälaitaa. Sitten siirsin pinjonia etäämmälle 0.3mm. Sillä alkoi kuviota muodostumaan enemmänkin. Mutta aivan liian ulkona. Otin sitten pinjonia takaisinpäin 0.2mm. Nyt mun mielestä on havaittavaissa kuvien mukainen pyöryläinen alue sekä veto ja jarru puolella hammasta. Ovat vain eri nurkissa lautaspyörää ne pyörylät :D Alkoi tosin hedari puskee todella kovaa päälle ni simmut ja ajatus ei oikee juossu enää. Parit räpsytkin otin ja niistä ei saa oikeastaan yhtään mitään selvää.. :crazy: Laitoin kuitenkin väriä yöksi kuivumaan. Heti aamulla täytyy pyöräyttää ennenq työt alkaa. Sikälimikäli väri edes kuivuu. Tuntuu olevan niin öljyistä että pysyy ikuisesti märkänä.

Keksin jarruttaa lautaspyörää kumiletkulla. Tungin jotain 24 tms mm kumiletkua jonkun 5cm matkan verran aina puolelleen riippuen kumpaan suuntaan pyörittää. Pidemmälle tunkemalla saa rattaan vaikka niin jumiin ettei ranteella mitään toivoa pyörittää karpaasin laipasta. Omatekemäni työkalu rivahti kun mutteria holkin puristuksen jälkeen koitin aukasta. Olinhan hionut hitsuusaumat siitä niin matalaksi että mahtuu pyörimään. Mig liimasin sen uudelleen sisäpuolelta ja toistaiseksi okay.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kuva

Molen nyt siirtänyt pinjonia kolmesti lähemmäksi 0.1mm välein. Tuo on 0.20 välyksellä pyöritelty. Tilasin laakeriliikkeestä kaksi kappaletta 32205 std laakeria. Viilaan niistä toisen jotta homma helpottuu. Samalla otin lisää 0.1mm poskilaakerishimmejä. Oon jo rutannu kaikki ylimääräiset..
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Joo.
"Sorvasin" toisen tilatuista laakereista nihkeeksi painaa akseliin ja hinkkasin kuviota yhteen pötköön liki 5tuntia. Todettava on että laatu ei kohtaa senvertaa että saisi edes tehtaan omien kirjojen mukaiseksi. :D Hain pinjonin etäisyyttä melkein 0.1mm välein 3.3 millistä aina 4.3 milliin. Jätin nyt 4.2 milliin ja noin 0.15mm välykseen. Täytyy kahtoa että saisinko 4.2mm aikaiseksi laakerikollin ja murikan väliin orkkispaikalle. Nyt ison laakerin ja rattaan välissä on tuo 4.2mm ja tukipiste siirtyy aikapaljon kauemmaksi ja tulloopi vipuvartta enemmän. Mitä kauemmaksi pinjonin siirti, sitä ylemmäksi kohti hampaan reunaa kuvio siirtyi. Välyksellä sitä sai vähän keskemmälle tai sisäreunaan päin mutta ei koskaan tarpeeksi keskelle. Kosketus haluaa aina muodostua sisälaitaan. Kuvion sai keskelle hammasta vasta kun pinjonia siirtin niinpaljon ulos että kuviosta oli jäljellä puolet ja sekin kokonaan hampaan aivan reunalla. Kyseinen kohdistus sorvaisi rattaasta palan pois heti. Ei taida olla kaikki ihan linjassaan tehtaan jäljiltä porauksissa yms. Lopuks vähän silmäilin vanhaa pinjonin akselin ratasta ja eipä sekään ole kulunut tasaisesti, hammas siellä täällä oli ottanu leveämmältä kuin muut.

Veikkaan että tämä välitys kun alkaa kulumaan, alkaa se ottamaan leveämmältä kohdin hammasta. Mutta tuskin koskaan koko matkalta. Todellisuutta kun ei tiiä vasta kun on taulussa alkaen 10tkm. Toivottavasti ei jyrise kovaa.. :crazy: Vahvistin muodostuneen kuvion Paintilla kuviin.

Kuva

Kuva

Sit vielä säätölaakerit hyllylle ja ajolaakerit asentaen. Senjälkeen tarkastus kolmesta kohden ja kasaan. Niin ja pyöränlaakerien vaihto.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

No ompa omituista,jokuhan tuossa tosiaan vähän mättää,joko pinioniakseli ei oo tosissaan suorassa kulmassa lautaspyörään nähden,tai sitten pinionin ja lautasen hampaiden profiilit ei täsmää täysin :? Ovatkohan varmasti parinsa vai liekö vaan laatu tuommoista :?:
Läjään vaan,toivoen ettei äännä kovin,eihän tuolle muutakaan voi :think: :thumbup:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Niimpä. Teki mitä vaan välykselle ni se oli aina sisälaidassa. Semmosta 0.40 + välystä ei nyt vaan voi käyttää ja sellaisella kuvio menee jo plörinäksi. Parina se mulle kaupattiin. Voihan sen vielä tarkistaakkin. Oon myöskin huomaavinani että hammaskosketuksen leveys vaihtelee hampaasta toiseen noiden värjättyjen hampaiden aikana. Livenä myös vähä ihmettelin sitä että näänköhän nyt ihan oikein.

Mielelläni olisin rempan tehnyt orig murikkaan. Mut ku ei voi ni ei voi.
1970 hb Viva
Vastaa Viestiin