Re: 1970 Hb Stanu malli

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Vastaa Viestiin
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kyllä on mahdollista virittää toinen askelmoottori pyörittämään matkamittaria. Se edellyttää vain koneiston purkua ja sitä en halua tehdä. Muuten ei tuossa dc moottorikonversiossa olisi mitään semmoista ongelmaa. Muttakun koneisto on sisältä akselista kiero. En todellakaan tiedä että miksi. Mut alkaa selviämään että miksi vaijerilla ajettaessa mittari pöristeli ja päristeli vähä väliä. Arduinossa on vielä pinnejä vapaana. Mutta koteloon ei mahdu yhtään mitään lisää ja alkaa vaikuttaa että tämän arduinon prossun kyyti alkaa loppua kesken. Nyt kun can väylästä tulee signaalia sisään 50hz vauhdilla ja gps stä ehkä 10hz jos vauhdin nostan täysille. Em signaalit puretaan, skaalataan oikealle alueelle, ulostetaan pwm nä ja stepperin pulsseina ni siinä alkaa olla kiirettä jo. :) Jo nyt oon tarkoituksella esim gps stä säätänyt gps moduulin lähettämään vain nopeustietoon vaadittavan minimin. Sillä säästää arduinon laskenta aikaa kovasti. mutoin 10hz taajuudella moduulista puskee sellanen määrä dataa ulos et huh. Sama koskee CAN väylää. Sieltäkin tulee vain minimi. Kuitenkin molemmissa tapauksissa arduinon pitää signaali eka kuunnella, sitten sen perusteella tehdä jatkotoimet.

Eipä ollutkaan puhdista kyse vaan siitä että oli tullut virhe koodiin... Mut onpahan lämpötilatieto hidastettu että siitä laskee myös häiriöiden osuus mukavasti. 50krt/s vs 10 tai jopa 1krt/s. Arduinolla toteutettu signaalin suodatus eritavoin kuormittaa sitä kovasti ja todennäköisesti viivästää samalla muita funktioita. Koodia kun ajetaan jonossa. Enkä osaa rinnastaa toimintoja yhtäaikaiseksi enkä tiedä että voiko tuossa niin edes tehdä.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Osia odotellessa aloin värkkäilemään mittaristoon uusia värilevyjä merkkivaloihin. Öljynpaineen levy erehty menemään imuriin ja vilkkujen sekä pitkien valojen levyt ovat diy tehdyt olleet jo piiiiitkään ja siten aika huonot. Törkeen kirkkaasti paistaa valo läpi ja etenkin pitkien merkkivalo on häikäisevä.
Palanen hyvästi läpikuultavaa akryylilevyä ja punaista ajovalokalvoa molemmille puolille. Sillä tuli melkoisen lähelle alkuperäistä mitä se lienee uutena ollut. Tilattava vaan internetsin kautta vihriää valokalvoa jotta vilkunkin saa uusittua. Ei ole euron tämäkään korjaus mut voipahan tehdä vaikka kahteenkymmeneen autoon samanlaiset :D

Kuva
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Muilla kun tapahtuu talleissa, ni mulla tapahtuu pöydällä. Kusti polki kiinasta asti tänään ja Pellervo mankeloi Englannista toissapäivänä. Juuri äsken sain toimimaan enemmän kuin teoriassa. Tosin näytön ohjauksen osaaminen on vasta kuvan kaltaisessa testi tilassa :D

Kuva

Kyllä noi osat osaa olla pieniä :) Sivuleikkurit ovat ns normaalikäsisille vaikka ovatkin pienet leikatut sivarit. Jostainsyystä tai jopa ihan ominaisuutena kuvan valkoinen askelmoottori virrat päälle laitettaessa kiertyy vastapäivään topparia vasten ja nollautuu siihen. Jos se niin toimii aina ni se on loistavaa. Ei tarvii sitä sitten koittaa opetella koodin puolesta. Näyttö on tuleva matkamittari. Auringossa näkyvyys on täysin auki. Näytön koodaaminen toimimaan on jotain järjenvastaista. Meni meinaan todella pitkälti ohi kun lueskelin että pitää alkaa käyttämään Teensyn sisäistä EEPROM muistia jotta laite muistaisi ikuisesti ajetun kilometrimäärän. Todennäköisesti tuo tulee toimimaan alussa vain automaattisena trippimittarina.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Perjantai illan tuotoksesta video. Viisarin skaalausta säätäessäni huomasin että niin on hienosti paketista sökö askelmoottori. Liikkuu kyllä laidasta laitaan mutta välissä rattaat sutii rutisten ja viisari loikkaa siinä 20kmh. Nyt hetimiten aamusta vaihdoin toisen samanlaisen moottorin tilalle ja toivon suuresti että liima neulan ja akselin välissä ehtii senverta kuivua että viisari ei putoa. Nääs kun Viivi tulee tänään liikenteeseen horroksesta. 8) Lupasivat sopivasti auringon paistettakin, vielä sitä ei eiole sen suuremmin näkynyt.. Samalla paransin näytön kiinnitystäkin.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Lauantaina käytiin noutamassa Viivi horroksesta. Kaikki toimi kuin ei olisi ollut mitään. Ykkösellä käyntiin ja kävi heti kaikilla. Liki 4b öljynpainetta siinä tuhannella kierroksella. Sekä 14.2V jännitettä hytissä.
:twisted:
Samantien sitten perillä orikinaali perä lattialle ja korjailtu paikalleen.
https://photos.app.goo.gl/BA4BBDGMrhrdm2tJ8 Tässävaiheessa kaikki oli vielä ookoo. Hommat alko mennää pieleen siinävaiheessa kun oli tarkoitus vaihtaa inasen jo tihmineet ja ruosteiset italialaiset lockheedin jarrusylinterit uusiin alkuperäisiin. Olin saanut kaksi vasenta.. :yawn:
No ei siinä mitään. Perä läjään italiaanoilla ja jarrut hienosti kahteen pekkaan ilmaten. Auto alas ja koeajolle.

Ei tarvinnut kuin peruuttaa ulos ja taittaa kaikki sivulle ratista ni takaa kuulu RYSKIS. Kuullosti siltä että tappi olisi lähtenyt kävelee tasauspyörästöstä. Ajoin todella varovasti hiukan eteenpäin ja taakseppäin. Kokoajan kuului jyrinää ja rutinaa etenkin kun rattia käänti. Peruutin varovasti takas nosturille ja koitin kuikuilla öljypropusta sisään. Äkkiseltään ei näkynyt mitään vaikka työntelin nosturilla kiesiä edestakas. Sensijaan kardaaniin oli ilmestynyt roisi välys kiertosuuntaan. Ite pinjonin akselissa eiollut välystä. Lähdin kotiin..

Pikaisesti muistin tarkastaa että miten merkkivalot pelaa nyt. Polttimon lanka näkyy läpi joo, mut ei silleen ainakaan vielä häikäissyt. Vielä korjaamaton vilkku oli todella paljon kirkkaampi kuin pitkien merkkivalo.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kuva


Ei sitten ollutkaan hajonnut mitään. OIkean puolen käsijarruvaijerin se päätysilmukka otti pyörän punttiin kiinni... :oops: Piti vaan niin julmettua meteliä että eioo toista. Silmukan näköjään saa asennettua kummin päin vaan..

Ajolleen on kyllä havaittavissa lisääntynyttä keveyttä kulkuun. Mikä parasta, jyrinä 60-90kmh alueella on poissa. Tilalle on tullut aika veikee ulvonta, pörinä ja roklotus. Eli kun kosketus eio kohdallaan ni se ei vaan oo.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Huh :thumbup: Hieno homma syystä sekä toisesta 8)
Oudolta tuntuikin että het ois joku pettänä,ulvooko kovinkin :?:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Ulvoo. Ulvoo kovaa. Mutta pääsääntöisesti vain neljännes tms moottorijarrulla ja juuri siinä vaihtokohdassa mikä on vedon ja moottorijarrun välissä. Moottorijarrulla lievä ujellus. Samoin veto päällä on melko lievä. Nelos vaihteella ylivoimaisesti kovin rääyntä mikä on tuiki tavallista. Jos tälläviikolla sais aikaiseksi nopeusmittarin kytkennän. Sit voiki miettiä tulevaisuutta..

Lyhentyneen välityksen myötä tuo on entistä enemmän sivutieohjus. 🤣 Tarkoitan että ei välttämättä se todellinen nopeus vaan sen tuntu. Ruuhkissa nykiminen tai viivoitin suoran tien ajo hajottaa kuljettajan hermot nopee. Sekä tuottaa metsurin tautia käsiin. 😵
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Ajeltu on sillointällöin täsä. Tänää tarjosin rasvaa kaikkiin etupalloihin. Taitaa olla kohta moottori sisäänajettu. Ei huoli enää niipal sytytys ennakkoa kuin viimekesänä. Kulkua on kivasti kyllä. Tarkastettava kuitenkin että ajoitus täsmää.

Kytkin lämpö sekä nopeusmittarin arduinon perään. Kumpikaan ei toimi. :twisted:
Kiristää taas niin ettei kakalle taivu.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Tänää aamulla oioin koodista bugeja ja sain kuin sainkin molemmat mittarit liikkumaan. Lämpömittari on vaan sökö siitä ei pääse mihkään ja oli tullu ajatusvihe sen alkuperäisessä kytkennässä minkä selostin aiemmin. Poistin virranrajoituksen mittarista ja sitten se selvis ettei siitä tullut kalua.

Nopeusmittari alkoi näyttää lukuja mutta ei silläkään tee vaan mitään. Moottorissa nimittäin on klappia noin 20kmh edestä. Ylämäkeen se on tasaisesti 10 liian edellä ja alamäkeen 20 jäljessä. Eli toisinsanoen mitätahansa tekee, aina menee pieleen.

Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.


Tankkasin torveen asti ja pudotin koko ajoalueelta 5 astetta ennakkoa pois. Kilistely lakkasi. Liekkö sylinteripaine kasvanut jo johki lukemiin.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Ajelin tänään viivin kuumaksi ja tarkistin ventiilivälykset. Ei ollut kuin kaksi löyhäksi tulleita ja pari tiukentuneita. Kaikki lashcapit pyöri hienosti ventiilin päissä. Naputtelu loppui kuitenkin siihen. Capit eivät myöskään olleet painuneet kinni ventiililautasiin eli ventiilit eivät ole littaantuneet. Kuppien ja lautasten välissä eioo kuin noin milli rakoa jo lähtöjään.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kiesi seissyt parisen viikkoa ja aina välillä käynyt sillä ruokailemassa. Toimii avaimesta kute kuuluukin. Mitä nyt perä vonkuu ku suorakytky aski ja muuta tehtävää olisi tehtävä. Vien sen takas seisomaan talvipaikkaan tos tälläviikolla.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Tänään ajelin Viivin seisontapaikkaan ja poistin tieliikennekäytöstä. Viimeinen 10km on mutkaista maantietä ja edellä meni jalat edellä ajettava moottorpyörä. Pärtsäri lähti kanttaa tapit maata viistäen ja minä paahdoin perässä. =) Pelaa kute pitääki.

Jos sit joskus taas alkaa napostelee Viva ni täytyy vähä paneutuu kiihdytysrikastuksen toimintaan. On inasen vaikea ajettava kun tyhjäkäynniltä ei vastaa terävästi vaan viipyilee kun kaasua antaa hyvi vähä. Sit toki on paljon muuta tehtävää verhoilun ja muiden juttujen kanssa.

Eli toistaiseksi tämä topikki jässähtää tähän.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kuva

Kävimpä vaihtamassa seisottamiseen kelpaamattomat kilpaöljyt piirun verran tavanomaisempaan Amsoilin tuotteeseen.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

On täyttynyt tuo käyttämäni kotisivutila kuvista ja joudun siitä riipimään tyhjäksi joten tästä ketjusta katoaa kuvista nyt puolet ainakin.
1970 hb Viva
Vastaa Viestiin