1970 Hb Niggamalli

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Vastaa Viestiin
SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 20 Joulu 2017, 19:00

Ei kyllä mun mielestä tos mun oppaassa lue muutaku paunaa tuumalle.

https://photos.app.goo.gl/tye4gEsVqsxSddp52 Tuosta näkkeepi.
1970 hb Viva

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja tuomee » 22 Joulu 2017, 18:33

Jossain siellä n.5Nm. tuntumassa se pinionin esijännitys tod.näk. kuuluu olla,noi Artsin englannin kielisen arvot lie kohdillaan :think: Ite oon vetäny vaan näppituntumalla sopivan(ehkä) nahkeeks.
8kg. tuskin laakerit ainakaan montaa kilsaa kestäs :think:
Sillä mutterin momentilla ole mitään väliä kun krymppiholkilla kasaa,mutteriahan kirrataan just niin kauan kunnes laakereiden esijännitys on sopiva ja lukitaan siihen :wink:

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 22 Joulu 2017, 21:14

Jep näinse menee. Missään ei mainita muuten että laakerit kuivana vai öljyttyinä ohuelti?
1970 hb Viva

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja tuomee » 23 Joulu 2017, 14:56

Tod.näk. öljyttynä :?: ,näin ainkin vois kuvitella,ite en ainakaan oo viittinä kuiviltaan kasailla/säädellä.
Lueskelin tuossa joutessani Vollen korjaamokirjaa(öjyämisestä ei muuten siinäkään mainintaa),(1030/31 perä),niin niissä on ilmoitettu tuo pinionin esijännitys(vierintävastus) uusilla laakereilla 2.5-3.5Nm.
Osassa noistakin kun on käytetty tuota puristeholkkia shimmien sijaan,niin puristeholkillisen säätö-ohje on seuraava,kiristä mutteri ilmoitettuun momenttiin(vollessa 180nm.tuon ilmoitetun momentin yli mentäessä holkki rupeaa sitten puristumaan kasaan) jonka jälkeen mittaillaan ja kirraillaan niin kauan että ollaan tavoitellussa vierintävastuksessa :wink:
Vierintävastuksen mittaustapa tuossa ilmoitettu seuraavasti.Mitataan erityisellä kireysmittarilla,tai vaikka jousivaakalla laippaan kiinitetyn tangon päästä(eli tod.näk. vanhan ajan pienten momenttien viisari-momenttiavain ajaa varmaan asiansa tuossa)mitataan mittalaitteella pyöritettäessä pinionia nopeudella 1 kierros sekunnissa :wink:
Liekkö se 5Nm. kuitenkin vähän liikaa kun laakerit kuitenkin pienemmät kuin Vollessa :think: ...

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 23 Joulu 2017, 17:11

Seurasin toissavuonna ku Delta autossa hemmo sääti erikoistyökaluilla volvo xc60 murikasta kyseisen esijännityksen. Mulla on sellainen muistikuva siitä että kuivana se sen sääti. Volvossa sama murikka kuin lantikoissa sisäisesti.
1970 hb Viva

v.virtanen
Victor
Viestit: 372
Liittynyt: 18 Marras 2006, 18:23
Paikkakunta: kuusankoski

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja v.virtanen » 25 Joulu 2017, 21:06

SamiK kirjoitti:
23 Joulu 2017, 17:11
Seurasin toissavuonna ku Delta autossa hemmo sääti erikoistyökaluilla volvo xc60 murikasta kyseisen esijännityksen. Mulla on sellainen muistikuva siitä että kuivana se sen sääti. Volvossa sama murikka kuin lantikoissa sisäisesti.
Appiukolla on just tuollainen xc60 *kulta*, ja siinä taitaa olla fordin tekemä perä, koska murikassa lukee Fomoco....liekkö sitten lantikoissakin tämä fordin tekemä perä :? .?.
vauxhall chevette (4kpl)
viva hb SL-90 (projekti)
viva hb deluxe (varaosa)
vauxhall magnum 2300
opel ascona b 2kpl

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 26 Joulu 2017, 19:14

Ford/landrover...
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 11 Tammi 2018, 20:33

Alkanut ottaa ohimoon jatkuva tabletin hankaaminen (ne ja se kun on aina yhtä suolesta) jotta se näyttää nopeutta ja lämpötiloja. Niin tuossa syksyn aikana aloin opetella mikrokontrollerin koodausta ja ylipäätään mitä niillä voi tehdä. En todellakaan osaa vieläkään koodata mutta muuntelemalla muiden tekemisiä omiin tarkoituksiin tuotti viime viikonloppuna tulosta isosti. Kun moottorin ohjain puskee tarvittaessa snadisti epästandardia CAN väylää ulos johon saa ruksittua molempiin suuntiin melkeinpä mitä tietoa vaan. Niin sitäpä on sitten alettu ulkomailla hyödyntää erillisten DIY mallisten mini näyttöjen yms signaalina. Aattelin että mikäs ettei minäkin. :) Otin ja tilasin sitte itse ohjaimen, gps vastaanottimen erillisellä antennilla, can signaalimuuntimen sekä dc moottorin ohjausta varten 2 kanavaisen pääteasteen. Idis on käyttää pääteasteen toista kanavaa lämpömittarin viisarin heiluttamiseen pwm llä ja nopeusmittarin vaiskan korvaa sähkömottorilla. Näin ei tartte ite mittaristoa silpoa yhtään. Vain johtoa inasen.

Koodausta aloin epäsäännöllisesti ihmettelemään aina silloitällöin. Kerrallaan just senverta että lopetin ennenq näppis lenti ikkunasta. Sekä aina ylitsepääsemättömissä kohdin ulkomailta apua kysyen. Ulkomailta kun kotomaassa en tunne ketää kuka osaisi kovin herkällään ja suunnitelma on taas sellainen että eio kukaan oikein tehny :D Loppupeleissä koodista tuli todella lyhyt eikä hirveän monimutkainen. Kaikista vaikein oli tietty CAN väylän signaalin purku. Onneksi se löytyi suoraan soivana..

Kuva

Kotelo on 100mm leveä.
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 14 Tammi 2018, 18:55

Vau. Sain moduulin kasattua toimivaksi niin että kannen pystyi laittamaan kiinni. Tuli aivan täpöten täyteen. Toivottavasti ei kantta tarvitse avata. :lol: Täytys melkein käydä riipasemassa mittaristo irti autosta täs ni voi kevään aikana säveltää toteutuksen sekä säätää näyttämät kohdalleen. Tein niin että usb johdon saa kontrolleriin suoraan kiinni avaamatta. Sekä gps moduulin muistipatterin saanee vahingossa jopa poistettua sen tyhjennytyä.
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 20 Tammi 2018, 15:33

https://youtu.be/gDHSjgwN-Ds
Kettu vieköön! Sehän toimii, osittain. Yhdistelmä ravistaa kovasti. Joko mitskun akseli on jonninverran kiero tai mun kokeellinen moottorin kiinnitys vaiskan tilalle ei ole keskellä. Mittari on yllättävän jäykkä pyörittää. Saa moottorille antaa ihan hanaa ennenkuin alkaa pyörimään ja silloin mittari loikkaa samantien kuuteenkybään. Pyöriessään sillä pääsee sitten kyllä kahtaviittä justiinsa. Näitä vähä aavistelinkin. Mut onhan tässä kevättä.. Pulssin leveyden ollessa täysi eli ohjaus täysillä on nopeus näköjään juuri sopiva. Myöskin moottorin ohjauksen resoluutio on aivan liian karkea. Mutta onneksi valitsin kontrollekriksi jerkumman mallin joten resoa on mahdollista nostaa vaikka kui.

Purettava mittaristo muutenkin osiin. Puoliskojen kiinnitys toisiinsa on löysä ku mikäkin.
1970 hb Viva

Avatar
Vaiva-99
VX 4/90
Viestit: 547
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 18:25
Paikkakunta: Anastus
Viesti:

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja Vaiva-99 » 20 Tammi 2018, 22:25

Ihan hyvä se on. Tuollanen se on alunperinkin. Ei pistä liikaa silmäänkään kun ei toimi liian hyvin :mrgreen: :lol:
Souda itse saareen ja koita tehdä siellä auto!

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 21 Tammi 2018, 07:37

:mrgreen: :mrgreen:
Todellisuudessa voimakas ravistaminen + kivettynyt muovi = Räks. Koodailin eilen jo mittarin ohjausta lisää. Sain luotua ohjaus purskeen juuri siihen kohdaan kun sähkömoottori alkaa haluta pyörimään, eli voittamaan oman magneettisuuden tuottaman vastuksen. Nyt kun nupista kääntää hitaasti volyymiä niin motori alkaa inisee vasta hyvin lähellä teoreettista kahtaakybää mittarissa ja sitten tulee purske ja viisari loikkaa vain noin 25-30kmh kohdalle. Lähtötilanteessahan vastaavasti volyymiä lisää käännettäessä, motori alkoi pyörimään vasta niin myöhään että hanaa oli jo 60kmh edestä. Nostin myös resoluution täysille joka auttoi kyllä mutta ennenkaikkea pwm taajuuden laskeminen matalaksi antoi sähkömoottorille reilusti enemmän voimaa. Niinpaljon että täysi volume nupista on jotain 190+kmh. Eli mittari pohjaan ja yli. Moottori on alivoltitettu jotta sen jännite olisi aina hyvin lähellä vakiota.
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 21 Tammi 2018, 11:04

Onpa mittaristossa lämpömittari sitten rikki. Ihmettelin aikani että miksi ihmeessä ei muka toimi kontrollerin ohjaamana. Inisee vaan eikä liikettä. Liikkeen saa aikaiseksi kun tökkäsee sormella viisariin vauhtia. Silti se ikäänkuin toimi vain kuuman pään puolella ja sielläkin huonosti. Mittaan resistanssia mittarin nastoista ja totean että ei ainakaan ole poikki. Testaan käyttäen korjaamokäsikirjan mukaista 6W virranrajoitusta eikä toimi. Käyttämäni vastus sensijaan polttaa sormet. Huomaan tässävaiheessa että toisen kelan ilmassa heiluvat langat ovat vaihtaneet väriä mustaksi yhdestä kohden. Päätän purkaa mittarin osiin ja sittehä totuus selvisi.
Kylmän pään mittaus alueen kela on vaihtanut väriä kusen väriseksi ja kuuman pään kelan väri on normaali tumman punainen. Mittaan resistanssit keloista ja oho, keltainen on 120ohmia ja punaisen on 30ohmia. Eli kun kytkentä noissa on sarjassa niin siten oikarissa oleva jälkimmäinen on grillannut ensimmäistä niin että suojalakan värikin on vaihtunut.

Uusiksi meni lämpömittari sitte.

Kuva

Onko toiminta siten että tietyssä tilanteessa kelojen magneettikehä on yhtäsuuri ja silloin keskellä oleva viisari kiertyy keskelle? Mutta mikä saa viisarin siirtymään suuntaan tai toiseen keskeltä kun vain kelojen läpi virtaava virta muuttuu ? Kuuluuko kuuman pään kela olla mitenkä paljon suuremmalla henryllä kuin kylmän pään kun tosiaan lankaa on siinä selkeästi enemmän? Vaikka kelojen keskinäinen magneettikehän voimakkuus ero olisi kokoajan sama niin mitä viisari tekee keskellä kun kehän voimakkuus summaa muutetaan läpi kulkevan virran määrällä?

Pohdin tätä lisää ja oisko niin että kylmän pään kela on tarkoituksella tietyn verran tehottomampi koska se toimii ikäänkuin sen kuuman pään kelan tuottaman tehon jarruna? Eli ilman kylmän pään kelaa, viisari ei jaksa nousta ja sitten jos jaksaisi nousta, ampuisi se suoraan täysille eikä siinä oikeen olisi välivaihtoehtoja. Nyt kun on mopompi kela heti siin alussa, niin sillä nostetaan viisari ylös nollista ja jarrutetaan sen liikettä yhtäaikaa kokoajan samanverran. Läpikulkevan virran määrää nostettaessa viisari pyrkii kohti tehokkaampaa kelaa mopomman yhä jarruttaessa.
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 22 Tammi 2018, 20:31

No nyt se on viimeistään uusittava tuo mittari. Otin ja purin punaisen kelan lattialle. 30 ohmia tuli silti mitattaessa suoraan langan päistä. Ei vaan mahdu kaaliin että miten tuo toinen kela missä on yhtä vahvaa lankaa selkeästi vähemmän, on aivan eri arvoilla.

Muutakuin että jos se on liki poikki matkalta...

Ja poikkihan se oli.. Kuuluisi olla noin 33 ohmia tuo poikennut ja 42 ohmia aiemmin purettu niinq laskettuna.
1970 hb Viva

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Niggamalli

Viesti Kirjoittaja SamiK » 03 Helmi 2018, 19:31

Parit tunnit siinä meni.

Kuva

Turhaan.
Kumpikaan keloista ei taida saada yhteyttä runkoonsa.. Megaohmeja molemmissa. Toisessa enemmän. :evil: Langan vahvuus on sama tönärillä mitattuna. Mut silti tuli keloista tiukemmat kuin mitä vanhat oli.


Epäonnekseni toinen langoista meni purettaessa poikki joten kaupan kautta mentävä taas. Sensijaan toisen kelan resistanssi uusintakäämityksen jälkeen oli noin 34ohmia. :thumbup:
1970 hb Viva

Vastaa Viestiin