Vauxhall Firenza B234

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Avatar
Vaiva-99
VX 4/90
Viestit: 548
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 18:25
Paikkakunta: Anastus
Viesti:

Vauxhall Firenza B234

Viesti Kirjoittaja Vaiva-99 » 02 Tammi 2015, 20:45

Päivitys onkelmassa lähti firre topikista oikeastaan kaikki oleellinen pois, joten tehdään uusi selvempi :wink:

Auto on vuosimallin '71 Vauxhall Firenza, johonka vaihdettu volvon b234 16v vinokone.
Moottoria on vähin piristelty... Eli noin kolmisensataa heppaa vaparina...Lohkona
toimii b230a 55mm runkolaakereilla ja siinä sitten 16v kansi. Kampura on lainattu
vene puolelta, eli penta 86mm (tulee noin 2,5l) iskulla. Moottorinohjauskena toimii museo ikäinen
Haltech E6A. Vaihdelaatikkona on 262 sportti Getrag. Perä taas mallia Opel Ascona A lukolla.
Alusta on liki vakio, edessä pösö 205 gti kaasut, ja vakio jouset, takana vakio iskarit ja bmw
e30.in -40mm madallus jouset. Vanteet on Mim merkkiset mallista ei ole tietoa, 7x15
Jarruina on GTV alfan jäähdyttämättömät levyt, Taunuksen satulat, ferodon hipo paloilla.
Sisälle on vaihdettu Opel Manta B recarot ja kokosisusta verhoiltu, Magnum/Viva GLS mittaristo,
ehjät Vivan ovipahvit ja aikakautinen ralliratti.
Uusi kone on tekeillä kaikkien muiden projektien keskellä, ja alustaa pitäis päivitellä, mutta ei niistä sen
enempää, kun kaikki on vielä täysin auki... Sit kuvia, kuvia on kiva katsella Wink Konehuoneesta ei
tähän hätään kuvia ollut, mutta loppuun vähän varttia.

http://www.youtube.com/watch?v=b_pasWpQ ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=u6ALYpA ... ture=share
firenza 71, 28.8.2006 kirjoitti:Tuli käytyä Firenzan kanssa rullilla venttiilin nousua kokeilemassa. Tarkoitus oli vain mitata teho
puuttumatta säätöihin, koska aika ei riittänyt. Kaksi vetoa vedettiin, toinen ilmanputsareiden
kanssa ja toinen ilman niitä.
Putsarit veivät välistä 22hv ja 15nm.
Eli teho oli 307hv ja vääntö 320nm.
Kuva
firenza 71, 4.1.2009 kirjoitti:No nyt on noita teho penkkejä kokeiltu muutamassa eri paikassa.
Viime perjantaina oli aika varattu Lappeenrantaan kahteen eri paikkaan, eli Tepalmet Motorsportin
napapenkkiin ja AM Worksin rullapenkkiin.
Napapenkissä renkaiden paikalle pultattiin molemmille puolille hydraulipumput, joiden varassa auto
oli mittauksen ajan. Pyörätehoa tuli 202.8 kw, eli 276 Hv ja vääntöä 285.3 Nm.
Moottori tehoa ja vääntöä voi sitten arvailla eri voimansiirto häviö prosenteilla :roll:
AM Worksin lukemat olivat kone tehoksi muutettuja, koska dynon ohjelma laski voimansiirron
häviöitä automaattisesti mittauksen aikana. Eli koneteho oli 5 vaihteella 313 Hv ja vääntö 312 Nm,
4 vaihteella 301 Hv ja vääntö 319 Nm.
Tehoerot vaihteiden välillä johtuivat mahdollisesta epätasapainosta renkaissa/kardaanissa, koska
epätasapaino aiheuttaa pyörintävastusta, eli 4 vaihteen lukemat olisivat ehkä todellisemmat,koska
renkaan pyörintänopeus on pienempi ja 'tärinää' myös vähemmän.

Ja se paras aika sieltä Motoparkista oli 12.1sek ja loppunopeus 184kmh. Jonka perusteella arvioitiin/laskettiin
tehoa siihen 300hv:n pintaan.
Tuolla lisää kuvia, Firrestä sekä Farkusta
https://www.flickr.com/photos/97105672@N07/

Kuva
Kuva
Kuva
Souda itse saareen ja koita tehdä siellä auto!

Make
Viscount
Viestit: 1404
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Aarnikotkan koto
Viesti:

Re: Vauxhall Firenza B234

Viesti Kirjoittaja Make » 03 Tammi 2015, 17:55

On vapariksi hyvin potkua :!:

-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...

Avatar
Vaiva-99
VX 4/90
Viestit: 548
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 18:25
Paikkakunta: Anastus
Viesti:

Re: Vauxhall Firenza B234

Viesti Kirjoittaja Vaiva-99 » 17 Touko 2016, 17:42

Jätetään nämä nyt tähän väliin...
KuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuvaKuva
Souda itse saareen ja koita tehdä siellä auto!

SamiK
Viscount
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Vauxhall Firenza B234

Viesti Kirjoittaja SamiK » 17 Touko 2016, 18:04

Hyvä tulee väistämättä :)
1970 hb Viva

Avatar
firenza 71
Viva GT
Viestit: 175
Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:22
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vauxhall Firenza B234

Viesti Kirjoittaja firenza 71 » 18 Touko 2016, 01:24

Juu, tuli leikattua tuo jalkatilan etunurkkakin pois kun leikkelyn makuun pääsi :mrgreen:
Tarkoituksena on tehdä vähän lisää tilaa renkaalle kun meinaa vähän raapia kääntyessä.

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Vauxhall Firenza B234

Viesti Kirjoittaja tuomee » 18 Touko 2016, 09:05

Tuo jalkatilan etunurkka on muakin monesti ihmetyttänyt että miksi se on alunperin etes pitäny tehdä ulommas kuin lokarin kaari :?
Mutta Oho,olipa päässy helmapellit ajansaatossa vähän huonoks :o Mutta onnex on osaavat asialla ja hyvä tulee varmasti :thumbup:

Avatar
firenza 71
Viva GT
Viestit: 175
Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:22
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vauxhall Firenza B234

Viesti Kirjoittaja firenza 71 » 18 Touko 2016, 15:09

Tuo helma on laitettu joskus 80 luvun puolessa välissä niinkin kätevästi että uusi helma vaan vanhan ruosteisen päälle :evil:
Siitäkin huolimatta se on kestänyt jo 30 vuotta :roll:
Vänkärin helma on vielä alkuperäinen ja näyttääkin vielä olevan ok, joten ei passaa mennä näpelöimään sitä :lol:

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Vauxhall Firenza B234

Viesti Kirjoittaja tuomee » 18 Touko 2016, 19:26

Juu niin näky noista kuvista jotta vanha oli alla,se oli muotia siihen aikaan,mulla oli möykkyvolvossa kuskinpuolella 3 ja apparinpuolella 2 päällettäin :shock: Vähän arvelinkin että tuskin oli teitin omia tekosia...

Make
Viscount
Viestit: 1404
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Aarnikotkan koto
Viesti:

Re: Vauxhall Firenza B234

Viesti Kirjoittaja Make » 23 Touko 2016, 09:14

Jossakin vivassa oli minullakin vedetty uusi helma päälle, olikohan se tuo vihreä??
No vanhan helman poisto oli helppo, kun sain korjausreiästä imuroida sen pois...

-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...

Vastaa Viestiin