Eikan Vauxit...

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Vastaa Viestiin
tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja tuomee » 29 Touko 2016, 10:16

Pikkusen oli tosiaan lenkotusta kuskinpuolen vetarin laipassakin,oli nääsen moskalla tempastu joskus tunteella laipan kupeeseen ja päähän,että liekö laakeri joskus uudukseltaan jostain syystä vaihdettu mikä tuntuu vähän kyllä oudolta :?
Noh ny laippa on kuitenkin kutakuinkin suora,vaikka sekin on "koneistettu" paikallaan perin kyseenalaisin menetelmin :crazy:
Kuva
:) Vanteen viipotus kyllä väheni aikas paljon,mutta itse vannekin on kyllä melko lenko,täytyy koittaa ensin varapyörän vannetta että liekkö suorempi,tai sitten täytyy koittaa jotenkin tuota oikoa :think: .Tietty yksi vaihtoehto ois napata pyörät ja adapterit Vivasta kun sillä ei taida tulla tänä kesänä paljon ajeltua,mutta jotenkin ei oikeen tuohon ulkoiseen olemukseen kiiltävät vanteet välttämättä häävisti sovi :shock:

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja SamiK » 29 Touko 2016, 14:13

Mul olis jouten 4kpl vinoja alkuperäisiä vanteita :D Yksi on ees jotenkuten suora.
1970 hb Viva

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja tuomee » 29 Touko 2016, 18:10

SamiK kirjoitti:Mul olis jouten 4kpl vinoja alkuperäisiä vanteita :D Yksi on ees jotenkuten suora.
Jos yksikin melko suora Rostyle niin kelpaa :wink: kun kyllä mullakin Vivan perusvanteita on montakin sarjaa ja kahta mallia,yksi kierros kohtuu suoria jopa puhallettuna ja pulveroituna :) ,mutta näitä Rostylejä ei oo kuin nää Magnumin alkuperäiset 5kpl...

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja tuomee » 01 Kesä 2016, 16:05

Nappasin eilen aikani kuluksi irti vielä vetaritkin ja tarkistin pyöränlaakerit varmuudeksi ettei se tietyissä nopeuksissa jäljellä oleva pieni tärinä johtus kuitenkin niistä,mutta eihän niissä mitään vikaa tuntunut,ihan oli priiman tuntuset.Jotta taitaa loput pienet tutinat ja tärinät johtua vaan kaikki noista valsseista ja lenkosta takarummusta jolle kyllä täytyy jotain vielä tehdä :think:
No mutta,tulipahan samalla kun vetarit ei(taaskaan) ihan suosiolla irronneet,tehtyä vihdoin kun sopivat tarpeetkin löyty omista nurkista,niin työkalu mitä on pitäny tehdä jo 20vuotta mutta ei oo vihtiny,kun on aina saanu lainattuakin jos ei muuten oo irti saanu,
Kuva
No ny on omakin,ja kyllä lähtee :D

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja SamiK » 01 Kesä 2016, 18:14

Liukuvasara, painava semmoinen pelastaa kyl monesti.
1970 hb Viva

Avatar
VX330076
Viscount
Viestit: 1189
Liittynyt: 05 Marras 2006, 17:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja VX330076 » 01 Kesä 2016, 22:33

:roll: Hääty kyllä vähän aikaa tuijottaa kuvaa ennenkö tajus , jotta makia työkalu on maitotonkan kannen päällä :lol: :thumbup: Mulla on sata vuotta vanha kymmenen kertaa hitsattu ja vahvistettu Bilteman vetovasara ja laatikollinen ite tehtyjä adaptereita eri tarpeisiin....tähän asti sillä on pärjäilty.... joskus kyllä kaivannut lisäkiloja punttiin :D
:wink: -Masa-
FE-77 VX 2300 GLS (V8 ROVER 3.5L + 5speed manual)
FE-76 VX 3.3 GLS Look OVERDRIWE
FE-75 Victor 2300 SL overdrive (MR)
FE-78 VX 1800 Estate

Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 1930
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja vivamanTT » 01 Kesä 2016, 23:10

Mulla kans tollanen vauxin vetarista tehty, melkeen 1:1, mutta mulla kahvat tuossa painon kyljissä, ja kylä lähtee :thumbup:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 1256 -73
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja tuomee » 02 Kesä 2016, 08:12

Juu,joskus meinannu kanssa semmoisen valmiinkin piliteemasta tai mätänetistä ostaa mutten oo raahtinu :)
Mutta nyt sitten aattelin että teempä vihdoin moisen,ja meinasin ensten kanssa myöskin sen vetarista tehdä :wink: Mutta kun ei ollu irtaallaan kun just Vauxin vetareita joissa vielä ehyet pyöränlaakeritkin,niin ei kehannu semmosesta kuitenkaan sitten tehä :o .
No mutta,rupesin sitten penkoon romuja että löytyskö mitään muita sopivia tarpeita,ja kun hallin seinällä roikkui joskus aikoinaan Ladaan/Fiatiin kaverilla teettämiäni n.12mm.napakeskitteisiä levikepaloja(johon hitsasin mutterin),ja kun hallin pöydän alta romujen seasta löytyi vielä tuommoinen muistaakseni puutavaranosturista peräisin oleva 1"paksu,pitkä helkutan kovan pultti,ja tuommoinen sopivan oloinen helkutan painava messinkinen rulla jota en edes tienny meillä olevankaan,niin sehän tulikin sitten loppujen lopuksi nopiasti niistä :wink: :D
Mutta nyt kyllä rupee ahdistaan :problem: ,TAAS rupes tärrään karpaasi moottori jarrulla ja kovemmin vedättäessä :evil: Pakko varmaan johtua vieläkin vähän pielessä olevista kulmista :think: ,pikkuisen tietty on väljääkin kardaanin keskiliitos/liukuboorissakin,mutta niin on ollu mulla kaikissa Volvoissakin eikä tuommoista oo silti tehny :roll: Perässä tuskin vikaa voi olla kun ei oo yhtään väljää eikä yhtään ääntelekään :think: :?:
Periksi en prkl. anna kun kerran alotin,ennenkun jyrryyt on poissa :crazy: .
MITÄ MINÄ TEEN :?:No lähden kohta taas ponniin ainakin ihmettelemään,mitä turhaa työtä seuraavaksi tekis,muokkaisko vaikka joutessaan jotkut ylätukivarret sopivan mittaiseksi että sais pinionin sohottaan edes oikeeseen suuntaan,tai jotain,ja pyörät on ainakin liisattava Vivasta kokeeksi kun nuo Rostylet on ihan lenkot(Kumit on uudet BF:ät että niistä tuskin johtuu) joka suuntaan,ja jumputtaa välillä niin hitosti että :( :crazy:

Avatar
firenza 71
Viva GT
Viestit: 175
Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:22
Paikkakunta: Varkaus

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja firenza 71 » 02 Kesä 2016, 09:40

Tuo sinun liukuvasaran holkki näyttäisi olevan pronssia :roll:
Meillä töissä liikkuvat pronssi akselit on ton näkösiä pinnasta

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja tuomee » 02 Kesä 2016, 09:55

firenza 71 kirjoitti:Tuo sinun liukuvasaran holkki näyttäisi olevan pronssia :roll:
Meillä töissä liikkuvat pronssi akselit on ton näkösiä pinnasta
No niimpä muuten oikeesti onkin,ajatus härö tuli :thumbup:

Avatar
firenza 71
Viva GT
Viestit: 175
Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:22
Paikkakunta: Varkaus

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja firenza 71 » 02 Kesä 2016, 11:09

Ei siis ihan halpa vetovasara :mrgreen:

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja SamiK » 02 Kesä 2016, 17:11

Vain kaikkein kallein on tarpeeksi hyvää... :lol:
1970 hb Viva

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja tuomee » 03 Kesä 2016, 07:23

:thumbup: :mrgreen:
Eilen tuli taas ponnissa vieteltyä aikaa ja jortaanikulmia ihmeteltyä,ja yhdet pikkuperän ylävarretkin jo kaivelin esille että josko lyhennän niistä sopivat,mutta kun tarkemmin mittailin ja pähkäilin,niin ei se oikein niinkään onnistu kun varsista joutus tekeen turhan lyhkäset kun pinionia pitäs saada hitosti alaspäin jos meinais saada kulmat sillain kun niitten pitäs olla :(
Kun nääs se niitten lyhentäminen lisäis perän kiertymää jouston aikana,ja eikä niitä oikeestaan vois edes tuosta vaan suoraan niin paljon lyhentääkään koska puslalinja muutuis niin paljon pois linjastaan että päihin täytyis tehdä vähän kulmaakin :(
Parempi vaihtoehto ois ehkä muuttaa alavarsien kiinnityskohtaa akselin korvissa joissa ois ehkä jopa varakin näin tehdä pelkästään uudet reijät poraamalla :think:
Mutta olkoon nyt niinkuin on vähän aikaa tuon karpaasin osalta,kun ei se niin pahasti kumminkaan jyristä ja tosiaan vain ainoastaan kovasti vedättäessä tai kovasti moottorilla jarruttaessa :think:
Itse kulmathan nyt siis sinällään täsmää toisiinsa ja hommahan toimiskin jos perä ei liikkuisi mihkään ,mutta kun takapätkässä kulmat on nyt vääränsuuntaiset,eli ovat nyt näin \-/ eikä näin \-\ kuten pitäs,niin tästä johtuen kulmat muuttuu nyt vihtakselleen aina kun perä kiertyy suunnasta riippumatta tai jos ajokorkeus muuttuu kumpaan suuntaan tahansa,eli kolmella ristikolla tuota ei saa käytännössä mitenkään sellaiseksi kuin pitäisi jos ei perän kulmaa muuta,vaihteiston ja/tai kannatinlaakerin korkeutta muuttamalla sitä ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä :yawn:

SamiK
Viscount
Viestit: 1145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja SamiK » 03 Kesä 2016, 17:13

Ja soon pyörinyt siellä tuossa asennossa uudesta asti.. =)
1970 hb Viva

tuomee
Ventora
Viestit: 581
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Eikan Vauxit...

Viesti Kirjoittaja tuomee » 03 Kesä 2016, 20:47

SamiK kirjoitti:Ja soon pyörinyt siellä tuossa asennossa uudesta asti.. =)
Juu,2 osainenhan siellä on alkujaankin pyöriny mutta ei nyt ihan samassa asennossa :wink: ,ja hyvin ja jyrinöittä pyörii se alkuperäinen karpaasi vieläkin mitä sillä pariviikkoa sitten pari päivää kokeeksi ajelin että sain varmuuden että jurina/tärinä johtui siitä 1 osaisesta kardaanista,mutta siksi siis rupesin tuota kardaania tusaamaan,kun en viitsi sitä alkuperäisen priiman kardaanin CV niveltä ajaa ilman suojakumia rikki kun ei oo sille sopivaa korvaajaa tullu vastaan,ja ajettua tuolla tulee kumminkin aika paljon,kun kesällä en mielellään nykyvehkeillä aja ollenkaan :wink: .
Niin ja tuolle alkuperäiselle kardaanillehan kulmat onkin siis ihan hyvin kohdallaan,eli vaihteistoakseli ja pinion ovat samansuuntaiset ja ainakin suurinpiirtein samassa kulmassa joka riittää kun se CV on siinä keskellä olipa sen kulma sitten mitä tahansa,mutta jos se CV nivel korvataan ristikolla niin asia muuttuukin ihan tyystin :wink:

Vastaa Viestiin