Vauxhall Velox E 1956

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Vastaa Viestiin
Elina
Chevette
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:13
Paikkakunta: Vantaa

Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja Elina » 12 Syys 2008, 07:52

Noniin, nyt on sitten minullakin ihka oma Vauxi. Miksi ostaa uudempaa, kun wanhassa on wara parempi ;)

Auto on kotoisin Kauhajoelta, ja alkuperäinen rekisterinumero on ALE-13. Aika sopiva brittiautolle, real ale, you see! Mukaan tuli peräkärryllinen purkuosaa, joista on saatu selvitettyä vasta murto-osa. Auto ehti seistä parikymmentä vuotta ladossa, ennen kuin se pääsi harrastajien käsiin 1990-luvun puolivälissä. Kauheasti sille ei ole sen jälkeen mitään tehty, kuten kuvista näkee. Pellit ovat yllättävän ehjät, ja joku on jossain vaiheessa yrittänyt hitsailla helmojakin - tosin jäljestä voi olla montaa mieltä :wink: Kaarevat osat eivät ole ruostuneet puhki, joten kotihitsauseksperttini vakuuttaa tehtävän olevan ihan mahdollinen. Aikataulusta ei vaan puhuta mitään...

Kromiosat eivät kaikki ole kummoisessakaan kunnossa, ja penkit täytyy verhoiluttaa uusiksi. Ovipahveista on onneksi sen verran reilusti jäljellä, että niistä saa hyvän mallin.

Ruotsalaiskerholta (Svenska Vauxhall Registret) sain tietoa, että värin ei tarvitse olla perinteinen musta. Mokomaa on aikanaan myyty punaruskeana (Maroon), harmaana (Silver Straw), vaaleansinisenä (Blue Haze), koboltinsinisenä (Cobalt Blue), metsänvihreänä (Sylvan Green) ja vaaleanruskeana (Shoreline Beige). Että katsotaan nyt, minkä värinen autosta lopulta tulee. Sisustus ainakin on punaruskea-valkoinen.

Alkuperäisen lyhytiskuisen 2,2-litraisen kutoskoneen lohko on halki ja mukana tullut pitkäiskuinen samankokoinen kone on jumissa. Liotustoimet ovat käynissä. Eräs tuuning-tuttava jo ehdotti herratiesmitä 2,7-litraista vaihdokasta kolmella Strömbergin tuplakaasarilla :D

Raportoin lisää, kunhan jotain tapahtuu!

Kuva
Kuva

Make
Viscount
Viestit: 1404
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Aarnikotkan koto
Viesti:

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja Make » 12 Syys 2008, 13:00

Hienoa et harrastepiireistä löytyi tuollekkin uusi omistaja :!:

ps. multa löytyy tollasen 2,2 yläpään tiivistesarja :wink:
Vauxholisti jumalan armosta...

Elina
Chevette
Viestit: 45
Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:13
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja Elina » 12 Syys 2008, 14:21

Saattaisinpa vaikka ostaa ko. tiivisteen :D

Auton edellisen omistajan vastaava Velox on muuten upea näky! Pääsimme sillä pienelle Kauhajoki-sightseeingille, ja kuljetus-Peetun kuskina olleen vannoutuneen tuning-miehenkin kasvoilla oli ainakin kolme kilometriä leveä hymy... Puhumattakaan nyt Make S:stä, joka varmaan jo haaveili valmiilla Veloxilla kruisailusta...

Avatar
MIKAVON
Viscount
Viestit: 1269
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:01

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja MIKAVON » 12 Syys 2008, 20:01

Elina kirjoitti:Noniin, nyt on sitten minullakin ihka oma Vauxi. Miksi ostaa uudempaa, kun wanhassa on wara parempi ;)
Kappas, taas uusi maksava jäsen :D vai ymmärsinkö jotain väärin? no jos näin niin mode siirtänee tämän topicin vierailijoiden kulkimet osastoon :!: samat säännöthän ne kaikille :?: :!: :wink:
Se mikä taustapeilistä näkyy on taaksejäänyttä elämää....

Avatar
VX330076
Viscount
Viestit: 1189
Liittynyt: 05 Marras 2006, 17:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja VX330076 » 12 Syys 2008, 20:21

:D Hienoa että tämä Vauxi tuli harrasteporukkaan ja toivottavasti nähdään lähivuosina liikenteessä ja Meetenkeissä. :) Voimia ja sitkeyttä entistämiseen..! Onnittelut hienosta hankinnasta. :wink: -Masa-
FE-77 VX 2300 GLS (V8 ROVER 3.5L + 5speed manual)
FE-76 VX 3.3 GLS Look OVERDRIWE
FE-75 Victor 2300 SL overdrive (MR)
FE-78 VX 1800 Estate

-Jouni-
Velox
Viestit: 820
Liittynyt: 04 Marras 2006, 20:15
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja -Jouni- » 13 Syys 2008, 17:47

Kyllähän tuosta hienon saa, työtä se vaatii, niinkuin aina. Malliksi tuolta kotisivultani poimin yhden kuvan pikkuisen eri tilassa olevasta E-tyypistä

Kuva

Avatar
kovanma
Cresta
Viestit: 877
Liittynyt: 05 Marras 2006, 19:00
Paikkakunta: Lievestuore

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja kovanma » 14 Syys 2008, 19:08

Lisää vaan upeita massasta poikkeavia Vauxeja kehiin. Kyllä tuosta vielä hyvä tulee.
Marko Kovanen

Jukka K
Magnum
Viestit: 212
Liittynyt: 04 Marras 2006, 21:20

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja Jukka K » 16 Syys 2008, 06:07

Elina kirjoitti:Noniin, nyt on sitten minullakin ihka oma Vauxi. Miksi ostaa uudempaa, kun wanhassa on wara parempi ;)

Auto on kotoisin Kauhajoelta, ja alkuperäinen rekisterinumero on ALE-13. Aika sopiva brittiautolle, real ale, you see! Mukaan tuli peräkärryllinen purkuosaa, joista on saatu selvitettyä vasta murto-osa. Auto ehti seistä parikymmentä vuotta ladossa, ennen kuin se pääsi harrastajien käsiin 1990-luvun puolivälissä. Kauheasti sille ei ole sen jälkeen mitään tehty, kuten kuvista näkee. Pellit ovat yllättävän ehjät, ja joku on jossain vaiheessa yrittänyt hitsailla helmojakin - tosin jäljestä voi olla montaa mieltä :wink: Kaarevat osat eivät ole ruostuneet puhki, joten kotihitsauseksperttini vakuuttaa tehtävän olevan ihan mahdollinen. Aikataulusta ei vaan puhuta mitään...

Kromiosat eivät kaikki ole kummoisessakaan kunnossa, ja penkit täytyy verhoiluttaa uusiksi. Ovipahveista on onneksi sen verran reilusti jäljellä, että niistä saa hyvän mallin.

Ruotsalaiskerholta (Svenska Vauxhall Registret) sain tietoa, että värin ei tarvitse olla perinteinen musta. Mokomaa on aikanaan myyty punaruskeana (Maroon), harmaana (Silver Straw), vaaleansinisenä (Blue Haze), koboltinsinisenä (Cobalt Blue), metsänvihreänä (Sylvan Green) ja vaaleanruskeana (Shoreline Beige). Että katsotaan nyt, minkä värinen autosta lopulta tulee. Sisustus ainakin on punaruskea-valkoinen.

Alkuperäisen lyhytiskuisen 2,2-litraisen kutoskoneen lohko on halki ja mukana tullut pitkäiskuinen samankokoinen kone on jumissa. Liotustoimet ovat käynissä. Eräs tuuning-tuttava jo ehdotti herratiesmitä 2,7-litraista vaihdokasta kolmella Strömbergin tuplakaasarilla :D

Raportoin lisää, kunhan jotain tapahtuu!

Kuva
Kuva
Oulun lähellä Haukiputaalla oli samanlainen erivärinen auto 90-luvun alussa, teollisuusalueella pienellä autopurkaamolla. Kunto oli kohtalaisen siisti, penkkejä lukuunottamatta (kissa oli repinyt ne rikki). Auton myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.

Hieno korimalli ja kohtalaisen helpon näköinen projekti, tsemppiä rakenteluun. 2.2 kuutosessa taitaa olla aika paljon samoja osia kuin 1508/1595 OHV moottorissa (Victor FB/FC).

Sportshatch
Firenza
Viestit: 145
Liittynyt: 05 Marras 2006, 19:57

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja Sportshatch » 16 Syys 2008, 18:49

Tosi mielenkiintonen projekti.
Korimallikin edustaa niitä harvinaisimpia vauxhalleja mitä Suomesta löytyy.
Voi tuo musta väri olla vähä petollinen, jos ei pohjatöitä saa tehtyä prikulleen, muutenhan musta olisi näyttävä väri tälläisessa autossa jossa on kromia aika paljon. :roll:
Jos ois mun auto ja väriä vaihtasin, niin kyllä siitä tulisi sitten se punaruskea.
Tsemppiä vaan projektille, museoajoneuvotodistuksessa kiitos seisoo. :D
Alkuperäinen on aina OK.

Avatar
MIKAVON
Viscount
Viestit: 1269
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:01

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja MIKAVON » 16 Syys 2008, 22:52

Aikoinaan tuollainen Velox oli ns. paremman väen ajopeli, esim apteekkarit ja lääkärit oli se kansanosa joilla riitti varat tuollaisen hankintaan, eikä kyseistä mallia taida tänäpäivänäkään tavata edes projektitasoisena kuin sellaisissa paremmissa piireissä.
Se mikä taustapeilistä näkyy on taaksejäänyttä elämää....

Avatar
MIKAVON
Viscount
Viestit: 1269
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:01

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja MIKAVON » 07 Loka 2008, 17:55

Jahas, on tainnut hiilipannu projekti jämähtää lähtökuoppiin :mrgreen:
Se mikä taustapeilistä näkyy on taaksejäänyttä elämää....

Avatar
V8FIRENZA
Ventora
Viestit: 746
Liittynyt: 06 Marras 2006, 11:01
Paikkakunta: PYHÄSELKÄ

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja V8FIRENZA » 08 Loka 2008, 06:51

...saiskohan tämmösen veloxin museokatsatettua perkinsin 99 cid dieselillä...
semmostakin moottori-vaihtoehtoa oli aikoinaan saatavilla :roll: ...perkinssiltä pellin alle asennettuna...jopa uuteen autoon,
mutta kelpaako moinen pussi-housu-katsastajille.
---***---

Avatar
MIKAVON
Viscount
Viestit: 1269
Liittynyt: 06 Marras 2006, 00:01

Re: Vauxhall Velox E 1956

Viesti Kirjoittaja MIKAVON » 08 Loka 2008, 16:45

V8FIRENZA kirjoitti:...saiskohan tämmösen veloxin museokatsatettua perkinsin 99 cid dieselillä...
semmostakin moottori-vaihtoehtoa oli aikoinaan saatavilla :roll: ...perkinssiltä pellin alle asennettuna...jopa uuteen autoon,
mutta kelpaako moinen pussi-housu-katsastajille.
Ei, eihän se olis enään alkuperäinen... mut uljas näky se kyllä olis työntäessään mustaa nokea piipun täydeltä ja sopis mainiosti jollekin viherpiipertäjälle koska diesel on niiiiin puhdas vaihtoehto :mrgreen: vai miten se oli :shock:
Se mikä taustapeilistä näkyy on taaksejäänyttä elämää....

Vastaa Viestiin