Sivu 1/1

Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 12 Syys 2008, 07:52
Kirjoittaja Elina
Noniin, nyt on sitten minullakin ihka oma Vauxi. Miksi ostaa uudempaa, kun wanhassa on wara parempi ;)

Auto on kotoisin Kauhajoelta, ja alkuperäinen rekisterinumero on ALE-13. Aika sopiva brittiautolle, real ale, you see! Mukaan tuli peräkärryllinen purkuosaa, joista on saatu selvitettyä vasta murto-osa. Auto ehti seistä parikymmentä vuotta ladossa, ennen kuin se pääsi harrastajien käsiin 1990-luvun puolivälissä. Kauheasti sille ei ole sen jälkeen mitään tehty, kuten kuvista näkee. Pellit ovat yllättävän ehjät, ja joku on jossain vaiheessa yrittänyt hitsailla helmojakin - tosin jäljestä voi olla montaa mieltä :wink: Kaarevat osat eivät ole ruostuneet puhki, joten kotihitsauseksperttini vakuuttaa tehtävän olevan ihan mahdollinen. Aikataulusta ei vaan puhuta mitään...

Kromiosat eivät kaikki ole kummoisessakaan kunnossa, ja penkit täytyy verhoiluttaa uusiksi. Ovipahveista on onneksi sen verran reilusti jäljellä, että niistä saa hyvän mallin.

Ruotsalaiskerholta (Svenska Vauxhall Registret) sain tietoa, että värin ei tarvitse olla perinteinen musta. Mokomaa on aikanaan myyty punaruskeana (Maroon), harmaana (Silver Straw), vaaleansinisenä (Blue Haze), koboltinsinisenä (Cobalt Blue), metsänvihreänä (Sylvan Green) ja vaaleanruskeana (Shoreline Beige). Että katsotaan nyt, minkä värinen autosta lopulta tulee. Sisustus ainakin on punaruskea-valkoinen.

Alkuperäisen lyhytiskuisen 2,2-litraisen kutoskoneen lohko on halki ja mukana tullut pitkäiskuinen samankokoinen kone on jumissa. Liotustoimet ovat käynissä. Eräs tuuning-tuttava jo ehdotti herratiesmitä 2,7-litraista vaihdokasta kolmella Strömbergin tuplakaasarilla :D

Raportoin lisää, kunhan jotain tapahtuu!

Kuva
Kuva

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 12 Syys 2008, 13:00
Kirjoittaja Make
Hienoa et harrastepiireistä löytyi tuollekkin uusi omistaja :!:

ps. multa löytyy tollasen 2,2 yläpään tiivistesarja :wink:

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 12 Syys 2008, 14:21
Kirjoittaja Elina
Saattaisinpa vaikka ostaa ko. tiivisteen :D

Auton edellisen omistajan vastaava Velox on muuten upea näky! Pääsimme sillä pienelle Kauhajoki-sightseeingille, ja kuljetus-Peetun kuskina olleen vannoutuneen tuning-miehenkin kasvoilla oli ainakin kolme kilometriä leveä hymy... Puhumattakaan nyt Make S:stä, joka varmaan jo haaveili valmiilla Veloxilla kruisailusta...

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 12 Syys 2008, 20:01
Kirjoittaja MIKAVON
Elina kirjoitti:Noniin, nyt on sitten minullakin ihka oma Vauxi. Miksi ostaa uudempaa, kun wanhassa on wara parempi ;)
Kappas, taas uusi maksava jäsen :D vai ymmärsinkö jotain väärin? no jos näin niin mode siirtänee tämän topicin vierailijoiden kulkimet osastoon :!: samat säännöthän ne kaikille :?: :!: :wink:

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 12 Syys 2008, 20:21
Kirjoittaja VX330076
:D Hienoa että tämä Vauxi tuli harrasteporukkaan ja toivottavasti nähdään lähivuosina liikenteessä ja Meetenkeissä. :) Voimia ja sitkeyttä entistämiseen..! Onnittelut hienosta hankinnasta. :wink: -Masa-

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 13 Syys 2008, 17:47
Kirjoittaja -Jouni-
Kyllähän tuosta hienon saa, työtä se vaatii, niinkuin aina. Malliksi tuolta kotisivultani poimin yhden kuvan pikkuisen eri tilassa olevasta E-tyypistä

Kuva

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 14 Syys 2008, 19:08
Kirjoittaja kovanma
Lisää vaan upeita massasta poikkeavia Vauxeja kehiin. Kyllä tuosta vielä hyvä tulee.

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 16 Syys 2008, 06:07
Kirjoittaja Jukka K
Elina kirjoitti:Noniin, nyt on sitten minullakin ihka oma Vauxi. Miksi ostaa uudempaa, kun wanhassa on wara parempi ;)

Auto on kotoisin Kauhajoelta, ja alkuperäinen rekisterinumero on ALE-13. Aika sopiva brittiautolle, real ale, you see! Mukaan tuli peräkärryllinen purkuosaa, joista on saatu selvitettyä vasta murto-osa. Auto ehti seistä parikymmentä vuotta ladossa, ennen kuin se pääsi harrastajien käsiin 1990-luvun puolivälissä. Kauheasti sille ei ole sen jälkeen mitään tehty, kuten kuvista näkee. Pellit ovat yllättävän ehjät, ja joku on jossain vaiheessa yrittänyt hitsailla helmojakin - tosin jäljestä voi olla montaa mieltä :wink: Kaarevat osat eivät ole ruostuneet puhki, joten kotihitsauseksperttini vakuuttaa tehtävän olevan ihan mahdollinen. Aikataulusta ei vaan puhuta mitään...

Kromiosat eivät kaikki ole kummoisessakaan kunnossa, ja penkit täytyy verhoiluttaa uusiksi. Ovipahveista on onneksi sen verran reilusti jäljellä, että niistä saa hyvän mallin.

Ruotsalaiskerholta (Svenska Vauxhall Registret) sain tietoa, että värin ei tarvitse olla perinteinen musta. Mokomaa on aikanaan myyty punaruskeana (Maroon), harmaana (Silver Straw), vaaleansinisenä (Blue Haze), koboltinsinisenä (Cobalt Blue), metsänvihreänä (Sylvan Green) ja vaaleanruskeana (Shoreline Beige). Että katsotaan nyt, minkä värinen autosta lopulta tulee. Sisustus ainakin on punaruskea-valkoinen.

Alkuperäisen lyhytiskuisen 2,2-litraisen kutoskoneen lohko on halki ja mukana tullut pitkäiskuinen samankokoinen kone on jumissa. Liotustoimet ovat käynissä. Eräs tuuning-tuttava jo ehdotti herratiesmitä 2,7-litraista vaihdokasta kolmella Strömbergin tuplakaasarilla :D

Raportoin lisää, kunhan jotain tapahtuu!

Kuva
Kuva
Oulun lähellä Haukiputaalla oli samanlainen erivärinen auto 90-luvun alussa, teollisuusalueella pienellä autopurkaamolla. Kunto oli kohtalaisen siisti, penkkejä lukuunottamatta (kissa oli repinyt ne rikki). Auton myöhemmistä vaiheista ei ole tietoa.

Hieno korimalli ja kohtalaisen helpon näköinen projekti, tsemppiä rakenteluun. 2.2 kuutosessa taitaa olla aika paljon samoja osia kuin 1508/1595 OHV moottorissa (Victor FB/FC).

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 16 Syys 2008, 18:49
Kirjoittaja Sportshatch
Tosi mielenkiintonen projekti.
Korimallikin edustaa niitä harvinaisimpia vauxhalleja mitä Suomesta löytyy.
Voi tuo musta väri olla vähä petollinen, jos ei pohjatöitä saa tehtyä prikulleen, muutenhan musta olisi näyttävä väri tälläisessa autossa jossa on kromia aika paljon. :roll:
Jos ois mun auto ja väriä vaihtasin, niin kyllä siitä tulisi sitten se punaruskea.
Tsemppiä vaan projektille, museoajoneuvotodistuksessa kiitos seisoo. :D

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 16 Syys 2008, 22:52
Kirjoittaja MIKAVON
Aikoinaan tuollainen Velox oli ns. paremman väen ajopeli, esim apteekkarit ja lääkärit oli se kansanosa joilla riitti varat tuollaisen hankintaan, eikä kyseistä mallia taida tänäpäivänäkään tavata edes projektitasoisena kuin sellaisissa paremmissa piireissä.

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 07 Loka 2008, 17:55
Kirjoittaja MIKAVON
Jahas, on tainnut hiilipannu projekti jämähtää lähtökuoppiin :mrgreen:

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 08 Loka 2008, 06:51
Kirjoittaja V8FIRENZA
...saiskohan tämmösen veloxin museokatsatettua perkinsin 99 cid dieselillä...
semmostakin moottori-vaihtoehtoa oli aikoinaan saatavilla :roll: ...perkinssiltä pellin alle asennettuna...jopa uuteen autoon,
mutta kelpaako moinen pussi-housu-katsastajille.

Re: Vauxhall Velox E 1956

Lähetetty: 08 Loka 2008, 16:45
Kirjoittaja MIKAVON
V8FIRENZA kirjoitti:...saiskohan tämmösen veloxin museokatsatettua perkinsin 99 cid dieselillä...
semmostakin moottori-vaihtoehtoa oli aikoinaan saatavilla :roll: ...perkinssiltä pellin alle asennettuna...jopa uuteen autoon,
mutta kelpaako moinen pussi-housu-katsastajille.
Ei, eihän se olis enään alkuperäinen... mut uljas näky se kyllä olis työntäessään mustaa nokea piipun täydeltä ja sopis mainiosti jollekin viherpiipertäjälle koska diesel on niiiiin puhdas vaihtoehto :mrgreen: vai miten se oli :shock: