235/50-13 ja 215/50-13 renkaita saatavilla taas
- V8FIRENZA
- Velox
- Viestit: 784
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 11:01
- Paikkakunta: PYHÄSELKÄ
235/50-13 ja 215/50-13 renkaita saatavilla taas
Jos jotakuta kiinnostaa matalat ja leveät 13 tuuman renkaat niin.
vannetukkuun tuli tänään 60kpl erä Vitour Formula 235/50-13
https://www.vannetukku.fi/formula-white ... 87521.html
ja vissiin samanmoinen kasa Vitour Formula 215/50-13
https://www.vannetukku.fi/formula-white ... 76725.html
tulevat varmaan loppumaan aika nopeasti varastosta...
ja jos ei nuo valkokirjaimet kiinnosta...nii netextipuolet voi aina laittaa sisäänpäin vanteelle tahi vetästä matti-mustallllll
vanteiden minimileveydet: 215/50-13 =6tuumaa ja 235/50-13 =7tuumaa
vannetukkuun tuli tänään 60kpl erä Vitour Formula 235/50-13
https://www.vannetukku.fi/formula-white ... 87521.html
ja vissiin samanmoinen kasa Vitour Formula 215/50-13
https://www.vannetukku.fi/formula-white ... 76725.html
tulevat varmaan loppumaan aika nopeasti varastosta...
ja jos ei nuo valkokirjaimet kiinnosta...nii netextipuolet voi aina laittaa sisäänpäin vanteelle tahi vetästä matti-mustallllll
vanteiden minimileveydet: 215/50-13 =6tuumaa ja 235/50-13 =7tuumaa
---***---
- V8FIRENZA
- Velox
- Viestit: 784
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 11:01
- Paikkakunta: PYHÄSELKÄ
Re: 235/50-13 ja 215/50-13 renkaita saatavilla taas
ps: ja Kärkkäiseltä vieläkin pikkusen edullisemmin ( ainakin rahdit) ( Kärkkäisen tilaukset tulevat suoraan :VANNETUKULTA nekin, eli myyvät myös ihan samasta kasasta noita renkaita :siis Vannetukun 60kpl:een suomeen saadusta erästä)
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... kesarengas
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... %20formula
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... kesarengas
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... %20formula
---***---
-
- Viva GT
- Viestit: 168
- Liittynyt: 01 Loka 2009, 10:51
- Paikkakunta: keminmaa
Re: 235/50-13 ja 215/50-13 renkaita saatavilla taas
Kumpaa suosittelisit taakse, Firenzaan? Vanne kokoa 13" 7" -7et.
- Vaiva-99
- Ventora
- Viestit: 569
- Liittynyt: 18 Tammi 2009, 18:25
- Paikkakunta: Anastus
- Viesti:
Re: 235/50-13 ja 215/50-13 renkaita saatavilla taas
Seiskalla vanteella pysyisin vaan siinä 205/60 kumissa. 215/50 on yhtä korkea kuin 175/60 joten ne ei ainakaan taakse passaa jos edessä on 185/60 tai 195/60 tai 175/70 tms. mitkä kaikki reilusti isompia halkaisijaltaan. 235/50 on yhtakorkea kuin 195/60 joten se toimii 185/60 ja 195/60 parina halkaisijan puolesta, mutta on mielestäni liian leveä 7" vanteelle. Toki jos haluaa väähän sellaista jenkki läski ja leveä kumi kapealla vanteella lookkia niin sitten, mutta ihan sitäkään ei tolla saa, kun profiililtaan ei ole mikään korkea kuitenkaan tuo 235/50.
Ohessa vielä halkaisijat kaikille renkaille:
155/80r13: 578,2mm
165/70r13: 589,2mm
165/80r13: 594,2mm
175/60r13: 540,2mm
175/65r13: 557,7mm
175/70r13: 575,2mm
185/60r13: 552,2mm
185/65r13: 570,7mm
185/70r13: 589,2mm
195/60r13: 564,2mm
205/60r13: 576,2mm
215/50r13: 545,2mm
235/50r13: 565,2mm
All we had to do, was follow the damn train, CJ!
- V8FIRENZA
- Velox
- Viestit: 784
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 11:01
- Paikkakunta: PYHÄSELKÄ
Re: 235/50-13 ja 215/50-13 renkaita saatavilla taas
Toinen tykkä äidistä...tonen tyttärestä...ja joku appiukosta
eli suomeksi
145/80-13....235/50-13.....225/30-19
renkaan korkeudella/leveydellä/profiilisuhteella voi tietty hiukan säätää auton ilmettä ja ajettavuutta...kukin tyylinsä mukaan.
Mulla on magnussa ja yhdessä firenzassa yhdistelmät 215/50-13 edessä ja 235-50-13 takana....mutta ne on kaikki 8x13 vanteilla(mitä nykyään on aika vaikea saada varsinkin 4" jaolla.)
jos pulttijaon muuttaa vaikka opel 100mm tahi ford 108....niin sitten saa vaikka hepommin 8x13,9x13 jopa 10x13 vanteita ihan uutenakin melkein joka putkasta.( ja ainahan voi koneistuttaa nekin 4" jaolle tarvittaessa)
ainoa 8x13 uusi vanne 4" jaolla on neljäpuolainen REVOLUTION vanne mitä vielä saa kaupasta.
ulkoa en nyt ihan muista noiden omien 8x13 vanteiden ET:tä oliko ne jostain +8...-4 välitä jostain (pitää tarkistaa jonkun päivän sisään tarkka tieto, merkkailin niitä joskus aikoinaan johonkin vihkon nurkkaan)
7x13 et-7 tuo 235 renkaan ulospäin ja on sillä ja hilkulla sopiiko pyörimään takana( riippuu vähä kui on pyöränkaaria hitsailtu hakattu lekalla muotoonsa aikojen saatossa ja istuuko perä absolut pyöränkaarien välisessä keskipisteessä ihan keskellä vai 5-25mm toisessa laidassa ??- tätä ei välttämättä 155/80-13+ 4,0x13 yhdistelmällä edes huomaa ,tahi ole tullut edes ajatelluksi))
kun mennään muutamien millien välyksiin...niin se mikä toimii jossain autossa, ei sitten toiminutkaan toisessa" ihka-samalaisessa" autossa.
kantsii mittailla olemassa ja tieossa olevat rengas ja vanne yhdistelmä autonsa alta...ET:t ja tilat pyöräkotelossa...
ja nostaa tunkilla runkopalkistatakanurkka ilmaan että kaikki paino takana siirtyy yhden takarenkaan varaan...ja toinen roikkuu iskarin jouston varassa ulkona.
Niin leveäkin pyörä kaartuu kivasti lokasuojan sisään siinä mikä on lattiaa vasten( vaikka se 4-pyöräisenä ollessaa näyttää tulevan vähä kaaresa ulos...ja zekata siis samallalailla molemmat puolet. (kumpi osottautuukin??? ahtaammaksi.) ero voi olla useitakin senttejä.(ja täs roikku asennossa rytkäytyy puslien välykset just aina kans äärestään-toiseen laitaan)
suraavaksi on hyvä laskea auto tallin lattialle... 4-lle pyörälleen
lastata sitten -400-500kg kaikenlaista roinaa, anoppi ja mummo, HC-vivan kone ja aski sekä täysi mäskiastia sekä ponikkapannu- tahi jokin näiden yhdistelmästä takakonttiin..siten että (HC:n )perä laskeutuu täysin pohjauskumien varaan....niin tää on se ahtain tilanne missä rengas ääritilanteessa joutuu joskus olemaan...ja kokeilla sitte missä on ahtainta.
Niin varmasti näkee mikä rengas vanneyhdistelmä siellä sopii olemaan.
Älä litistä ittees auton alle...kurki vaan vaikka metrimitalla ja digikameralla.
Esim. mulla ei ollu ongelmaa 8 x13 , 235/50-13 firenzassa takana ,mutta magnumissa ihan samalla ET:llä piti laittaa takajousiin (caravaanarin)lisäkumit ,ettei jouset pohjaa nii paljon äärimmillään.(kurisi muuten sisäkaareen).
Etukaarissa taas ongelma tulee helpommin vastaan renkaan korkeudessa enempi käännettäessä renkaat ääriasennosta toiseen...ja varsinkin peruutettaessa välykset poistuu epäedulliseen suuntaan....ja rengas ottaa helposti hiekkapellin kanttiin (ja nurkista joutuu siipasemaan palan pois)
215/50-13 on ok edessä mulla sellaisenaan kun on matalampi...8x13 vanteellakin....ja yhdessä firenzassa oli 235-50-13-edessäkin ilman oireilua (ATS)8x13ET0...
mutta Yksi HC viva ei sietänyt 185/70-13 ...omilla 13x5, et27 rostyleillään ollenkaan kurisematta....eikä edes 175/70-13 nastarenkaita rostyleillä...(vaan pitki kairata peltiä pois hiekkapellin nurkista.
samoin otti jalkatilan peltiin toisen puolen kantista...muissa autoissa ei??!!
Yhdessä Firenzassa oli paikoillaan joskus 235/50-13, 8x13ET0 edessä ja 235/60-13 , 9,5x13 n.ET20 takana...varsin veikeän näköinen yhdistelmä...
Tuossa on kolme hyvää sivua ,mihin laittaa mittaamiaan mittoja ja vertailla mikä sopii mihinkin ja paljonko tilaa on teoriassa...ennen pöhköä-ostopäätöstä.
https://www.willtheyfit.com/index.php?w ... &offset2=1
https://www.wheel-size.com/calc/
https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
PS. FD / HB -voimalinjasto-vaunut ei siedä noin ulospäin tulevia vanteita kuin Mitä HC......ainakaan ilman levikkeitä
FD/HB = 5,5-6x13 ET10-20 sinne vielä menee hyvin ... mutta ei mitkään 7x13ET0...ilman isompia muokkauksia.
eli suomeksi
145/80-13....235/50-13.....225/30-19
renkaan korkeudella/leveydellä/profiilisuhteella voi tietty hiukan säätää auton ilmettä ja ajettavuutta...kukin tyylinsä mukaan.
Mulla on magnussa ja yhdessä firenzassa yhdistelmät 215/50-13 edessä ja 235-50-13 takana....mutta ne on kaikki 8x13 vanteilla(mitä nykyään on aika vaikea saada varsinkin 4" jaolla.)
jos pulttijaon muuttaa vaikka opel 100mm tahi ford 108....niin sitten saa vaikka hepommin 8x13,9x13 jopa 10x13 vanteita ihan uutenakin melkein joka putkasta.( ja ainahan voi koneistuttaa nekin 4" jaolle tarvittaessa)
ainoa 8x13 uusi vanne 4" jaolla on neljäpuolainen REVOLUTION vanne mitä vielä saa kaupasta.
ulkoa en nyt ihan muista noiden omien 8x13 vanteiden ET:tä oliko ne jostain +8...-4 välitä jostain (pitää tarkistaa jonkun päivän sisään tarkka tieto, merkkailin niitä joskus aikoinaan johonkin vihkon nurkkaan)
7x13 et-7 tuo 235 renkaan ulospäin ja on sillä ja hilkulla sopiiko pyörimään takana( riippuu vähä kui on pyöränkaaria hitsailtu hakattu lekalla muotoonsa aikojen saatossa ja istuuko perä absolut pyöränkaarien välisessä keskipisteessä ihan keskellä vai 5-25mm toisessa laidassa ??- tätä ei välttämättä 155/80-13+ 4,0x13 yhdistelmällä edes huomaa ,tahi ole tullut edes ajatelluksi))
kun mennään muutamien millien välyksiin...niin se mikä toimii jossain autossa, ei sitten toiminutkaan toisessa" ihka-samalaisessa" autossa.
kantsii mittailla olemassa ja tieossa olevat rengas ja vanne yhdistelmä autonsa alta...ET:t ja tilat pyöräkotelossa...
ja nostaa tunkilla runkopalkistatakanurkka ilmaan että kaikki paino takana siirtyy yhden takarenkaan varaan...ja toinen roikkuu iskarin jouston varassa ulkona.
Niin leveäkin pyörä kaartuu kivasti lokasuojan sisään siinä mikä on lattiaa vasten( vaikka se 4-pyöräisenä ollessaa näyttää tulevan vähä kaaresa ulos...ja zekata siis samallalailla molemmat puolet. (kumpi osottautuukin??? ahtaammaksi.) ero voi olla useitakin senttejä.(ja täs roikku asennossa rytkäytyy puslien välykset just aina kans äärestään-toiseen laitaan)
suraavaksi on hyvä laskea auto tallin lattialle... 4-lle pyörälleen
lastata sitten -400-500kg kaikenlaista roinaa, anoppi ja mummo, HC-vivan kone ja aski sekä täysi mäskiastia sekä ponikkapannu- tahi jokin näiden yhdistelmästä takakonttiin..siten että (HC:n )perä laskeutuu täysin pohjauskumien varaan....niin tää on se ahtain tilanne missä rengas ääritilanteessa joutuu joskus olemaan...ja kokeilla sitte missä on ahtainta.
Niin varmasti näkee mikä rengas vanneyhdistelmä siellä sopii olemaan.
Älä litistä ittees auton alle...kurki vaan vaikka metrimitalla ja digikameralla.
Esim. mulla ei ollu ongelmaa 8 x13 , 235/50-13 firenzassa takana ,mutta magnumissa ihan samalla ET:llä piti laittaa takajousiin (caravaanarin)lisäkumit ,ettei jouset pohjaa nii paljon äärimmillään.(kurisi muuten sisäkaareen).
Etukaarissa taas ongelma tulee helpommin vastaan renkaan korkeudessa enempi käännettäessä renkaat ääriasennosta toiseen...ja varsinkin peruutettaessa välykset poistuu epäedulliseen suuntaan....ja rengas ottaa helposti hiekkapellin kanttiin (ja nurkista joutuu siipasemaan palan pois)
215/50-13 on ok edessä mulla sellaisenaan kun on matalampi...8x13 vanteellakin....ja yhdessä firenzassa oli 235-50-13-edessäkin ilman oireilua (ATS)8x13ET0...
mutta Yksi HC viva ei sietänyt 185/70-13 ...omilla 13x5, et27 rostyleillään ollenkaan kurisematta....eikä edes 175/70-13 nastarenkaita rostyleillä...(vaan pitki kairata peltiä pois hiekkapellin nurkista.
samoin otti jalkatilan peltiin toisen puolen kantista...muissa autoissa ei??!!
Yhdessä Firenzassa oli paikoillaan joskus 235/50-13, 8x13ET0 edessä ja 235/60-13 , 9,5x13 n.ET20 takana...varsin veikeän näköinen yhdistelmä...
Tuossa on kolme hyvää sivua ,mihin laittaa mittaamiaan mittoja ja vertailla mikä sopii mihinkin ja paljonko tilaa on teoriassa...ennen pöhköä-ostopäätöstä.
https://www.willtheyfit.com/index.php?w ... &offset2=1
https://www.wheel-size.com/calc/
https://www.rimsntires.com/specspro.jsp
PS. FD / HB -voimalinjasto-vaunut ei siedä noin ulospäin tulevia vanteita kuin Mitä HC......ainakaan ilman levikkeitä
FD/HB = 5,5-6x13 ET10-20 sinne vielä menee hyvin ... mutta ei mitkään 7x13ET0...ilman isompia muokkauksia.
Viimeksi muokannut V8FIRENZA, 30 Tammi 2020, 18:31. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
---***---
- V8FIRENZA
- Velox
- Viestit: 784
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 11:01
- Paikkakunta: PYHÄSELKÄ
Re: 235/50-13 ja 215/50-13 renkaita saatavilla taas
PS2 .
ETU 195/55-13 , TAKA 215/50-13 on kanssa erittäin tasapainoinen( ja tasakorkuinen) ja MATALA-yhdistelmä...ja menee 6-7x13 vanteilla kivasti
27.3.2020 on vannetukullekin tulossa edullisia 195/55-13 Vitour:eja
https://www.vannetukku.fi/formula-white ... 76724.html
70-80 luvulla oli jo 175/70-13 + 5x13 rostyle sellainen yhdistelmä...mikä aiheutti kateellista renkaan potkintaa ja ihmettelyä huoltoaseman pihassa...että ompa ompa matala ja leWeä
ETU 195/55-13 , TAKA 215/50-13 on kanssa erittäin tasapainoinen( ja tasakorkuinen) ja MATALA-yhdistelmä...ja menee 6-7x13 vanteilla kivasti
27.3.2020 on vannetukullekin tulossa edullisia 195/55-13 Vitour:eja
https://www.vannetukku.fi/formula-white ... 76724.html
70-80 luvulla oli jo 175/70-13 + 5x13 rostyle sellainen yhdistelmä...mikä aiheutti kateellista renkaan potkintaa ja ihmettelyä huoltoaseman pihassa...että ompa ompa matala ja leWeä
Viimeksi muokannut V8FIRENZA, 30 Tammi 2020, 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
---***---
- V8FIRENZA
- Velox
- Viestit: 784
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 11:01
- Paikkakunta: PYHÄSELKÄ
Re: 235/50-13 ja 215/50-13 renkaita saatavilla taas
PS 3
varsin hauskaa olisi kikkailla näillä rengas vanne yhdistelmillä ...vaikkapa levikkeillä varustetulla , rumpujarrullisella HA/HB-Vivalla
renkaat DOT hyväksyttyjä....
mites olis
225/55-12
215/50-12
215/40-12
tai
215/35-12
https://www.ebay.co.uk/itm/12-RHOX-RX33 ... -fvfaa6VYw
https://www.ebay.co.uk/itm/Golf-Cart-Wh ... 0005.m1851
HUOM!!!
ja tuo STD pulttijako golfkärryissä on 4x4tuumaa!!!
varsin hauskaa olisi kikkailla näillä rengas vanne yhdistelmillä ...vaikkapa levikkeillä varustetulla , rumpujarrullisella HA/HB-Vivalla
renkaat DOT hyväksyttyjä....
mites olis
225/55-12
215/50-12
215/40-12
tai
215/35-12
https://www.ebay.co.uk/itm/12-RHOX-RX33 ... -fvfaa6VYw
https://www.ebay.co.uk/itm/Golf-Cart-Wh ... 0005.m1851
HUOM!!!
ja tuo STD pulttijako golfkärryissä on 4x4tuumaa!!!
---***---
-
- Viva GT
- Viestit: 168
- Liittynyt: 01 Loka 2009, 10:51
- Paikkakunta: keminmaa
Re: 235/50-13 ja 215/50-13 renkaita saatavilla taas
Firenzassa nyt alla 13" -7et vanteet. Edessä 195/60 takana 205/60. Edessä peräyttäessä kraapii etuhiekkapeltiin, takana otti kerran rengas kaareen kolmen miehen kuormalla matkatavaroineen kaljoineen (niitä oli) mutta muuten reissuilla en muista,että olisi raapinut kaariin. Nuo nykyiset kumet oli *kulta* jo uutena, selkäheittoa paljon ja varsinkin takana(halvat Nankang) Oon kyllä ajatellut sijoittaa rahaa kalliimpiin kumeihin, jos sellaiset olis laadukkaammat? Netistä en kyllä ole onnistunut löytämään tunnettujen valmistajien kumeja ko koolla.Taidampa käydä tsekkaamassa josko nyt löytyis.