Auto on vuosimallin '71 Vauxhall Firenza, johonka vaihdettu volvon b234 16v vinokone.
Moottoria on vähin piristelty... Eli noin kolmisensataa heppaa vaparina...Lohkona
toimii b230a 55mm runkolaakereilla ja siinä sitten 16v kansi. Kampura on lainattu
vene puolelta, eli penta 86mm (tulee noin 2,5l) iskulla. Moottorinohjauskena toimii museo ikäinen
Haltech E6A. Vaihdelaatikkona on 262 sportti Getrag. Perä taas mallia Opel Ascona A lukolla.
Alusta on liki vakio, edessä pösö 205 gti kaasut, ja vakio jouset, takana vakio iskarit ja bmw
e30.in -40mm madallus jouset. Vanteet on Mim merkkiset mallista ei ole tietoa, 7x15
Jarruina on GTV alfan jäähdyttämättömät levyt, Taunuksen satulat, ferodon hipo paloilla.
Sisälle on vaihdettu Opel Manta B recarot ja kokosisusta verhoiltu, Magnum/Viva GLS mittaristo,
ehjät Vivan ovipahvit ja aikakautinen ralliratti.
Uusi kone on tekeillä kaikkien muiden projektien keskellä, ja alustaa pitäis päivitellä, mutta ei niistä sen
enempää, kun kaikki on vielä täysin auki... Sit kuvia, kuvia on kiva katsella Wink Konehuoneesta ei
tähän hätään kuvia ollut, mutta loppuun vähän varttia.
http://www.youtube.com/watch?v=b_pasWpQ ... e=youtu.be
https://www.youtube.com/watch?v=u6ALYpA ... ture=share
firenza 71, 28.8.2006 kirjoitti:Tuli käytyä Firenzan kanssa rullilla venttiilin nousua kokeilemassa. Tarkoitus oli vain mitata teho
puuttumatta säätöihin, koska aika ei riittänyt. Kaksi vetoa vedettiin, toinen ilmanputsareiden
kanssa ja toinen ilman niitä.
Putsarit veivät välistä 22hv ja 15nm.
Eli teho oli 307hv ja vääntö 320nm.
Tuolla lisää kuvia, Firrestä sekä Farkustafirenza 71, 4.1.2009 kirjoitti:No nyt on noita teho penkkejä kokeiltu muutamassa eri paikassa.
Viime perjantaina oli aika varattu Lappeenrantaan kahteen eri paikkaan, eli Tepalmet Motorsportin
napapenkkiin ja AM Worksin rullapenkkiin.
Napapenkissä renkaiden paikalle pultattiin molemmille puolille hydraulipumput, joiden varassa auto
oli mittauksen ajan. Pyörätehoa tuli 202.8 kw, eli 276 Hv ja vääntöä 285.3 Nm.
Moottori tehoa ja vääntöä voi sitten arvailla eri voimansiirto häviö prosenteilla
AM Worksin lukemat olivat kone tehoksi muutettuja, koska dynon ohjelma laski voimansiirron
häviöitä automaattisesti mittauksen aikana. Eli koneteho oli 5 vaihteella 313 Hv ja vääntö 312 Nm,
4 vaihteella 301 Hv ja vääntö 319 Nm.
Tehoerot vaihteiden välillä johtuivat mahdollisesta epätasapainosta renkaissa/kardaanissa, koska
epätasapaino aiheuttaa pyörintävastusta, eli 4 vaihteen lukemat olisivat ehkä todellisemmat,koska
renkaan pyörintänopeus on pienempi ja 'tärinää' myös vähemmän.
Ja se paras aika sieltä Motoparkista oli 12.1sek ja loppunopeus 184kmh. Jonka perusteella arvioitiin/laskettiin
tehoa siihen 300hv:n pintaan.
https://www.flickr.com/photos/97105672@N07/