Eikan Vauxit...
-
- Ventora
- Viestit: 657
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: Eikan Vauxit...
Pikkusen oli tosiaan lenkotusta kuskinpuolen vetarin laipassakin,oli nääsen moskalla tempastu joskus tunteella laipan kupeeseen ja päähän,että liekö laakeri joskus uudukseltaan jostain syystä vaihdettu mikä tuntuu vähän kyllä oudolta
Noh ny laippa on kuitenkin kutakuinkin suora,vaikka sekin on "koneistettu" paikallaan perin kyseenalaisin menetelmin
Vanteen viipotus kyllä väheni aikas paljon,mutta itse vannekin on kyllä melko lenko,täytyy koittaa ensin varapyörän vannetta että liekkö suorempi,tai sitten täytyy koittaa jotenkin tuota oikoa .Tietty yksi vaihtoehto ois napata pyörät ja adapterit Vivasta kun sillä ei taida tulla tänä kesänä paljon ajeltua,mutta jotenkin ei oikeen tuohon ulkoiseen olemukseen kiiltävät vanteet välttämättä häävisti sovi
Noh ny laippa on kuitenkin kutakuinkin suora,vaikka sekin on "koneistettu" paikallaan perin kyseenalaisin menetelmin
Vanteen viipotus kyllä väheni aikas paljon,mutta itse vannekin on kyllä melko lenko,täytyy koittaa ensin varapyörän vannetta että liekkö suorempi,tai sitten täytyy koittaa jotenkin tuota oikoa .Tietty yksi vaihtoehto ois napata pyörät ja adapterit Vivasta kun sillä ei taida tulla tänä kesänä paljon ajeltua,mutta jotenkin ei oikeen tuohon ulkoiseen olemukseen kiiltävät vanteet välttämättä häävisti sovi
-
- Viscount
- Viestit: 1308
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: Eikan Vauxit...
Mul olis jouten 4kpl vinoja alkuperäisiä vanteita Yksi on ees jotenkuten suora.
1970 hb Viva
-
- Ventora
- Viestit: 657
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: Eikan Vauxit...
Jos yksikin melko suora Rostyle niin kelpaa kun kyllä mullakin Vivan perusvanteita on montakin sarjaa ja kahta mallia,yksi kierros kohtuu suoria jopa puhallettuna ja pulveroituna ,mutta näitä Rostylejä ei oo kuin nää Magnumin alkuperäiset 5kpl...SamiK kirjoitti:Mul olis jouten 4kpl vinoja alkuperäisiä vanteita Yksi on ees jotenkuten suora.
-
- Ventora
- Viestit: 657
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: Eikan Vauxit...
Nappasin eilen aikani kuluksi irti vielä vetaritkin ja tarkistin pyöränlaakerit varmuudeksi ettei se tietyissä nopeuksissa jäljellä oleva pieni tärinä johtus kuitenkin niistä,mutta eihän niissä mitään vikaa tuntunut,ihan oli priiman tuntuset.Jotta taitaa loput pienet tutinat ja tärinät johtua vaan kaikki noista valsseista ja lenkosta takarummusta jolle kyllä täytyy jotain vielä tehdä
No mutta,tulipahan samalla kun vetarit ei(taaskaan) ihan suosiolla irronneet,tehtyä vihdoin kun sopivat tarpeetkin löyty omista nurkista,niin työkalu mitä on pitäny tehdä jo 20vuotta mutta ei oo vihtiny,kun on aina saanu lainattuakin jos ei muuten oo irti saanu,
No ny on omakin,ja kyllä lähtee
No mutta,tulipahan samalla kun vetarit ei(taaskaan) ihan suosiolla irronneet,tehtyä vihdoin kun sopivat tarpeetkin löyty omista nurkista,niin työkalu mitä on pitäny tehdä jo 20vuotta mutta ei oo vihtiny,kun on aina saanu lainattuakin jos ei muuten oo irti saanu,
No ny on omakin,ja kyllä lähtee
-
- Viscount
- Viestit: 1308
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
- VX330076
- Viscount
- Viestit: 1204
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 17:16
- Paikkakunta: Tornio
Re: Eikan Vauxit...
Hääty kyllä vähän aikaa tuijottaa kuvaa ennenkö tajus , jotta makia työkalu on maitotonkan kannen päällä Mulla on sata vuotta vanha kymmenen kertaa hitsattu ja vahvistettu Bilteman vetovasara ja laatikollinen ite tehtyjä adaptereita eri tarpeisiin....tähän asti sillä on pärjäilty.... joskus kyllä kaivannut lisäkiloja punttiin
-Masa-
-Masa-
FE-77 VX 2300 GLS (V8 ROVER 3.5L + 5speed manual)
FE-76 VX 3.3 GLS Look OVERDRIWE
FE-78 VX 1800 Estate Owerdriwe
FE-76 VX 3.3 GLS Look OVERDRIWE
FE-78 VX 1800 Estate Owerdriwe
- vivamanTT
- Viscount
- Viestit: 2076
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
- Paikkakunta: Vihanti
- Viesti:
Re: Eikan Vauxit...
Mulla kans tollanen vauxin vetarista tehty, melkeen 1:1, mutta mulla kahvat tuossa painon kyljissä, ja kylä lähtee
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
-
- Ventora
- Viestit: 657
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: Eikan Vauxit...
Juu,joskus meinannu kanssa semmoisen valmiinkin piliteemasta tai mätänetistä ostaa mutten oo raahtinu
Mutta nyt sitten aattelin että teempä vihdoin moisen,ja meinasin ensten kanssa myöskin sen vetarista tehdä Mutta kun ei ollu irtaallaan kun just Vauxin vetareita joissa vielä ehyet pyöränlaakeritkin,niin ei kehannu semmosesta kuitenkaan sitten tehä .
No mutta,rupesin sitten penkoon romuja että löytyskö mitään muita sopivia tarpeita,ja kun hallin seinällä roikkui joskus aikoinaan Ladaan/Fiatiin kaverilla teettämiäni n.12mm.napakeskitteisiä levikepaloja(johon hitsasin mutterin),ja kun hallin pöydän alta romujen seasta löytyi vielä tuommoinen muistaakseni puutavaranosturista peräisin oleva 1"paksu,pitkä helkutan kovan pultti,ja tuommoinen sopivan oloinen helkutan painava messinkinen rulla jota en edes tienny meillä olevankaan,niin sehän tulikin sitten loppujen lopuksi nopiasti niistä
Mutta nyt kyllä rupee ahdistaan ,TAAS rupes tärrään karpaasi moottori jarrulla ja kovemmin vedättäessä Pakko varmaan johtua vieläkin vähän pielessä olevista kulmista ,pikkuisen tietty on väljääkin kardaanin keskiliitos/liukuboorissakin,mutta niin on ollu mulla kaikissa Volvoissakin eikä tuommoista oo silti tehny Perässä tuskin vikaa voi olla kun ei oo yhtään väljää eikä yhtään ääntelekään
Periksi en prkl. anna kun kerran alotin,ennenkun jyrryyt on poissa .
MITÄ MINÄ TEEN No lähden kohta taas ponniin ainakin ihmettelemään,mitä turhaa työtä seuraavaksi tekis,muokkaisko vaikka joutessaan jotkut ylätukivarret sopivan mittaiseksi että sais pinionin sohottaan edes oikeeseen suuntaan,tai jotain,ja pyörät on ainakin liisattava Vivasta kokeeksi kun nuo Rostylet on ihan lenkot(Kumit on uudet BF:ät että niistä tuskin johtuu) joka suuntaan,ja jumputtaa välillä niin hitosti että
Mutta nyt sitten aattelin että teempä vihdoin moisen,ja meinasin ensten kanssa myöskin sen vetarista tehdä Mutta kun ei ollu irtaallaan kun just Vauxin vetareita joissa vielä ehyet pyöränlaakeritkin,niin ei kehannu semmosesta kuitenkaan sitten tehä .
No mutta,rupesin sitten penkoon romuja että löytyskö mitään muita sopivia tarpeita,ja kun hallin seinällä roikkui joskus aikoinaan Ladaan/Fiatiin kaverilla teettämiäni n.12mm.napakeskitteisiä levikepaloja(johon hitsasin mutterin),ja kun hallin pöydän alta romujen seasta löytyi vielä tuommoinen muistaakseni puutavaranosturista peräisin oleva 1"paksu,pitkä helkutan kovan pultti,ja tuommoinen sopivan oloinen helkutan painava messinkinen rulla jota en edes tienny meillä olevankaan,niin sehän tulikin sitten loppujen lopuksi nopiasti niistä
Mutta nyt kyllä rupee ahdistaan ,TAAS rupes tärrään karpaasi moottori jarrulla ja kovemmin vedättäessä Pakko varmaan johtua vieläkin vähän pielessä olevista kulmista ,pikkuisen tietty on väljääkin kardaanin keskiliitos/liukuboorissakin,mutta niin on ollu mulla kaikissa Volvoissakin eikä tuommoista oo silti tehny Perässä tuskin vikaa voi olla kun ei oo yhtään väljää eikä yhtään ääntelekään
Periksi en prkl. anna kun kerran alotin,ennenkun jyrryyt on poissa .
MITÄ MINÄ TEEN No lähden kohta taas ponniin ainakin ihmettelemään,mitä turhaa työtä seuraavaksi tekis,muokkaisko vaikka joutessaan jotkut ylätukivarret sopivan mittaiseksi että sais pinionin sohottaan edes oikeeseen suuntaan,tai jotain,ja pyörät on ainakin liisattava Vivasta kokeeksi kun nuo Rostylet on ihan lenkot(Kumit on uudet BF:ät että niistä tuskin johtuu) joka suuntaan,ja jumputtaa välillä niin hitosti että
- firenza 71
- Viva GT
- Viestit: 185
- Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:22
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Eikan Vauxit...
Tuo sinun liukuvasaran holkki näyttäisi olevan pronssia
Meillä töissä liikkuvat pronssi akselit on ton näkösiä pinnasta
Meillä töissä liikkuvat pronssi akselit on ton näkösiä pinnasta
-
- Ventora
- Viestit: 657
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: Eikan Vauxit...
No niimpä muuten oikeesti onkin,ajatus härö tulifirenza 71 kirjoitti:Tuo sinun liukuvasaran holkki näyttäisi olevan pronssia
Meillä töissä liikkuvat pronssi akselit on ton näkösiä pinnasta
- firenza 71
- Viva GT
- Viestit: 185
- Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:22
- Paikkakunta: Varkaus
Re: Eikan Vauxit...
Ei siis ihan halpa vetovasara
-
- Viscount
- Viestit: 1308
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
-
- Ventora
- Viestit: 657
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: Eikan Vauxit...
Eilen tuli taas ponnissa vieteltyä aikaa ja jortaanikulmia ihmeteltyä,ja yhdet pikkuperän ylävarretkin jo kaivelin esille että josko lyhennän niistä sopivat,mutta kun tarkemmin mittailin ja pähkäilin,niin ei se oikein niinkään onnistu kun varsista joutus tekeen turhan lyhkäset kun pinionia pitäs saada hitosti alaspäin jos meinais saada kulmat sillain kun niitten pitäs olla
Kun nääs se niitten lyhentäminen lisäis perän kiertymää jouston aikana,ja eikä niitä oikeestaan vois edes tuosta vaan suoraan niin paljon lyhentääkään koska puslalinja muutuis niin paljon pois linjastaan että päihin täytyis tehdä vähän kulmaakin
Parempi vaihtoehto ois ehkä muuttaa alavarsien kiinnityskohtaa akselin korvissa joissa ois ehkä jopa varakin näin tehdä pelkästään uudet reijät poraamalla
Mutta olkoon nyt niinkuin on vähän aikaa tuon karpaasin osalta,kun ei se niin pahasti kumminkaan jyristä ja tosiaan vain ainoastaan kovasti vedättäessä tai kovasti moottorilla jarruttaessa
Itse kulmathan nyt siis sinällään täsmää toisiinsa ja hommahan toimiskin jos perä ei liikkuisi mihkään ,mutta kun takapätkässä kulmat on nyt vääränsuuntaiset,eli ovat nyt näin \-/ eikä näin \-\ kuten pitäs,niin tästä johtuen kulmat muuttuu nyt vihtakselleen aina kun perä kiertyy suunnasta riippumatta tai jos ajokorkeus muuttuu kumpaan suuntaan tahansa,eli kolmella ristikolla tuota ei saa käytännössä mitenkään sellaiseksi kuin pitäisi jos ei perän kulmaa muuta,vaihteiston ja/tai kannatinlaakerin korkeutta muuttamalla sitä ei ole käytännössä mitenkään mahdollista tehdä
-
- Viscount
- Viestit: 1308
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
-
- Ventora
- Viestit: 657
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: Eikan Vauxit...
Juu,2 osainenhan siellä on alkujaankin pyöriny mutta ei nyt ihan samassa asennossa ,ja hyvin ja jyrinöittä pyörii se alkuperäinen karpaasi vieläkin mitä sillä pariviikkoa sitten pari päivää kokeeksi ajelin että sain varmuuden että jurina/tärinä johtui siitä 1 osaisesta kardaanista,mutta siksi siis rupesin tuota kardaania tusaamaan,kun en viitsi sitä alkuperäisen priiman kardaanin CV niveltä ajaa ilman suojakumia rikki kun ei oo sille sopivaa korvaajaa tullu vastaan,ja ajettua tuolla tulee kumminkin aika paljon,kun kesällä en mielellään nykyvehkeillä aja ollenkaan .SamiK kirjoitti:Ja soon pyörinyt siellä tuossa asennossa uudesta asti.. =)
Niin ja tuolle alkuperäiselle kardaanillehan kulmat onkin siis ihan hyvin kohdallaan,eli vaihteistoakseli ja pinion ovat samansuuntaiset ja ainakin suurinpiirtein samassa kulmassa joka riittää kun se CV on siinä keskellä olipa sen kulma sitten mitä tahansa,mutta jos se CV nivel korvataan ristikolla niin asia muuttuukin ihan tyystin