1500
- V8FIRENZA
- Velox
- Viestit: 784
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 11:01
- Paikkakunta: PYHÄSELKÄ
Re: 1500
ulkomailta ainakin saaa....'
https://www.ebay.com/itm/NEW-ENGINE-CAM ... XQn11RbDHA
pitäs löytyä suomestakin... pitäs olla sama hihna kun 1300/1600 131 fiatin perus koneessa... (ei siis twin cam)
FITS:
FSO POLONEZ 1.5ltr. & 1.6ltr. (1481cc & 1598cc ENGINES) 1984 - 1994
FIAT 131 1300cc & 1600cc 1975 - 1981
SEE PHOTO
FAI 41054 / QTB107
54 TOOTH BELT
tuolta saa tilattua vielä FSO polonez:iin vähä kaikenlaista...
mm .jakohihna aika halpa....
https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/ ... hihna.html
ja yli 150 eur ostoskasa tulee rahtivapaasti...
jos et osaa tahi uskalla tilailla ulkomailta...niin voin hommata osia sulle.
https://www.ebay.com/itm/NEW-ENGINE-CAM ... XQn11RbDHA
pitäs löytyä suomestakin... pitäs olla sama hihna kun 1300/1600 131 fiatin perus koneessa... (ei siis twin cam)
FITS:
FSO POLONEZ 1.5ltr. & 1.6ltr. (1481cc & 1598cc ENGINES) 1984 - 1994
FIAT 131 1300cc & 1600cc 1975 - 1981
SEE PHOTO
FAI 41054 / QTB107
54 TOOTH BELT
tuolta saa tilattua vielä FSO polonez:iin vähä kaikenlaista...
mm .jakohihna aika halpa....
https://www.topautoosat.fi/auto-merkki/ ... hihna.html
ja yli 150 eur ostoskasa tulee rahtivapaasti...
jos et osaa tahi uskalla tilailla ulkomailta...niin voin hommata osia sulle.
---***---
-
- Ventora
- Viestit: 657
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: 1500
Tuo Polonezin moottorihan perustuu siihen -60 lukuiseen 1500 fiuden tikkutappi koneeseen missä on ketjujakopää,ja tuo ketjukäyttö oli vielä pitkään siinä koneessa ns.Polski-Fiatissa mutta jossain vaiheessa polonez sitten päivitti sen hihnakäyttöiseksi..
Mielestäni tuota moottoria ei Fiat kyllä enää käyttänyt edes ekoissakaan perus Mirukoissa ,124 ja 125 Fiateissa tuota vielä oli mutta kettingillä oli jakopää niissäkin..
Mielestäni tuota moottoria ei Fiat kyllä enää käyttänyt edes ekoissakaan perus Mirukoissa ,124 ja 125 Fiateissa tuota vielä oli mutta kettingillä oli jakopää niissäkin..
- V8FIRENZA
- Velox
- Viestit: 784
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 11:01
- Paikkakunta: PYHÄSELKÄ
Re: 1500
kyllä se sama hinhna käy fiatin ja polonezin koneisiin...
suomi Fiat 131 pikkukoneet...autot vissi suurin osa ketjulla...mutta myöhemmin OHV 1300/1400/1600 koneissa tuo ketju korvattu lyhyellä hihnalla...
siis työntötanko konen edelleen...nokka lohkossa.
124 koneessa tuo pikku jakopää hihna esiteltiin jo v.1966 ??
mut suurin osa kyllä 66-74... 124 fiat 1200-1500 koneet ainakin oli ketjulla
124 sport coupessa oli sitten twin cam
samoten 1400/1600 124 special T:ssä...twin cam.
joihinkin ovh 124, 238 Fiiuihin tuli jo noita hammashihnoja...maalimalla ainakin..ja myös 131...ja olikohan vielä Ritmoissakin samaa pikkuhammashihna konetta.
maalimalla myytiin varmaan noilla vanhentuneilla pikkukoneilla vaikka ja mitä autoja kaikenlaisissa etelä amerikan / ns. kolmansissa maissa /itäblokki...suomi??
lisenssivalmistuksena fiat konetta...mm. seat... vielä...10-15 vuotta suomen mallien jälkeenkin.
ohjeet:
FSO Polonezin jakohihnan vaihto
FSO Polonezin jakohihnan voi käsistään kätevä tee-se-itse -ihminen vaihtaa itse. Hihna pitää vaihtaa 60000km välein, ja hihnapyörät joka toisella hihnan vaihdolla. Työn pitäisi valmistajan korjausohjeen mukaan kestää korjaamolla 42 minuuttia.
Työkalut ja tarvikkeet
Jakopään hihna, sama hihna kuin Fiat 131 Mirafiorin työntötankomoottoreissa.
Irroitusöljyä.
Hylsysarja, sisältäen 38mm hylsyn.
Talttapäinen ruuvimeisseli
Permanent-tussi
Työn suoritus
1. Ota laturin hihna pois paikaltaan. Jos hihna ei irtoa pelkällä laturin löysäyksellä, irroita vesipumpun hihnapyörä. Irroita termostaattikoteloon menevä lämpömittarin anturijohto.
2. Jos epäilet, että tila on liian ahdas, irroita jäähdytin.
3. Ota käyttöön 38mm hylsy, mene auton alle, laita hylsy kampiakselin päätypulttiin ja pyydä avustajaa starttaamaan autoa mahdollisimman nopeasti. (muista laittaa poikittainen tuki hylsyn vartta vasten esim. palkkien väliin, niin ei mee sormet)
tahi ykkönen tahi pakki silmään(+ käsäri) ja yrittääp aukasta pultti..ilman tuota avustajaa.
...pulttikone ei taida sinne sopia...vai sopiiko?
4. Jos pultti löystyi, siirry seuraavaan vaiheeseen. Jos ei, laita jotain irroitusöljyä pultin juureen ja yritä uudelleen.
5. Poista hammashihnakotelon n.10 pulttia ja irroita kotelo.
6. Merkitse tussilla nokka-akselin ja kampiakselin asennot suhteessa koteloon, ja katso etteivät ne muutu.
7. Väännä vanha hihna pois paikaltaan talttapäisellä ruuvimeisselillä.
8. Aseta uusi hihna paikalleen.
9. Sulje kotelo, laita kampiakselin pultti ja laturin hihna paikalleen.
tuossa esimerkkinä kokonainen Fiat jakopääsarja:( hihna sama , muista osista en tiedä käyko suoraan myös FSO Poloneziim...)
https://www.ebay.com/itm/Fiat-124-238-A ... 1717346789
suomi Fiat 131 pikkukoneet...autot vissi suurin osa ketjulla...mutta myöhemmin OHV 1300/1400/1600 koneissa tuo ketju korvattu lyhyellä hihnalla...
siis työntötanko konen edelleen...nokka lohkossa.
124 koneessa tuo pikku jakopää hihna esiteltiin jo v.1966 ??
mut suurin osa kyllä 66-74... 124 fiat 1200-1500 koneet ainakin oli ketjulla
124 sport coupessa oli sitten twin cam
samoten 1400/1600 124 special T:ssä...twin cam.
joihinkin ovh 124, 238 Fiiuihin tuli jo noita hammashihnoja...maalimalla ainakin..ja myös 131...ja olikohan vielä Ritmoissakin samaa pikkuhammashihna konetta.
maalimalla myytiin varmaan noilla vanhentuneilla pikkukoneilla vaikka ja mitä autoja kaikenlaisissa etelä amerikan / ns. kolmansissa maissa /itäblokki...suomi??
lisenssivalmistuksena fiat konetta...mm. seat... vielä...10-15 vuotta suomen mallien jälkeenkin.
ohjeet:
FSO Polonezin jakohihnan vaihto
FSO Polonezin jakohihnan voi käsistään kätevä tee-se-itse -ihminen vaihtaa itse. Hihna pitää vaihtaa 60000km välein, ja hihnapyörät joka toisella hihnan vaihdolla. Työn pitäisi valmistajan korjausohjeen mukaan kestää korjaamolla 42 minuuttia.
Työkalut ja tarvikkeet
Jakopään hihna, sama hihna kuin Fiat 131 Mirafiorin työntötankomoottoreissa.
Irroitusöljyä.
Hylsysarja, sisältäen 38mm hylsyn.
Talttapäinen ruuvimeisseli
Permanent-tussi
Työn suoritus
1. Ota laturin hihna pois paikaltaan. Jos hihna ei irtoa pelkällä laturin löysäyksellä, irroita vesipumpun hihnapyörä. Irroita termostaattikoteloon menevä lämpömittarin anturijohto.
2. Jos epäilet, että tila on liian ahdas, irroita jäähdytin.
3. Ota käyttöön 38mm hylsy, mene auton alle, laita hylsy kampiakselin päätypulttiin ja pyydä avustajaa starttaamaan autoa mahdollisimman nopeasti. (muista laittaa poikittainen tuki hylsyn vartta vasten esim. palkkien väliin, niin ei mee sormet)
tahi ykkönen tahi pakki silmään(+ käsäri) ja yrittääp aukasta pultti..ilman tuota avustajaa.
...pulttikone ei taida sinne sopia...vai sopiiko?
4. Jos pultti löystyi, siirry seuraavaan vaiheeseen. Jos ei, laita jotain irroitusöljyä pultin juureen ja yritä uudelleen.
5. Poista hammashihnakotelon n.10 pulttia ja irroita kotelo.
6. Merkitse tussilla nokka-akselin ja kampiakselin asennot suhteessa koteloon, ja katso etteivät ne muutu.
7. Väännä vanha hihna pois paikaltaan talttapäisellä ruuvimeisselillä.
8. Aseta uusi hihna paikalleen.
9. Sulje kotelo, laita kampiakselin pultti ja laturin hihna paikalleen.
tuossa esimerkkinä kokonainen Fiat jakopääsarja:( hihna sama , muista osista en tiedä käyko suoraan myös FSO Poloneziim...)
https://www.ebay.com/itm/Fiat-124-238-A ... 1717346789
---***---
-
- Ventora
- Viestit: 657
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: 1500
Okay .
Yhden Fiatin 127:n pikku 9xx ohv:n oon joskus aikoinaan nähny missä oli jakohihna,mutta oletin senkin olevan joku aftermarket hihnasatsi muutos..
Ei oo tullu juur touhuttua muitten Fiatin koneiden kuin Twin camien kanssa..
Jännä muuten niin tehostetulla ohjauksella olevissa ainakin TC koneisissa 132 Fiateissa on tehostajan pumppukin muuten hammashihnalla
Semmosen 132: tehostetun simpukan saa muuten melko helpolla käymään Polski Fiattiin,joskus aikoinaan laitettiin semmoinen lava Polleen..
Yhden Fiatin 127:n pikku 9xx ohv:n oon joskus aikoinaan nähny missä oli jakohihna,mutta oletin senkin olevan joku aftermarket hihnasatsi muutos..
Ei oo tullu juur touhuttua muitten Fiatin koneiden kuin Twin camien kanssa..
Jännä muuten niin tehostetulla ohjauksella olevissa ainakin TC koneisissa 132 Fiateissa on tehostajan pumppukin muuten hammashihnalla
Semmosen 132: tehostetun simpukan saa muuten melko helpolla käymään Polski Fiattiin,joskus aikoinaan laitettiin semmoinen lava Polleen..