Re: 1970 Hb Stanu malli

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2076
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Etenee :thumbup:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
1863
Carlton
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 10:13

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja 1863 »

Kyllä nyt on taka-akseli putsattu viimosen päälle! :shock:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Ylivalottunut kuva valehtelee. Livenä on ruskeita läiskiä siellä täällä paljonkin kun kone ei mahtunut väleihin. Ostin paineilmakäyttöiseen kulmahiomakoneseesen jossa siis rolock kiinnitys laikoille niin siihen mustia mokkalaikkoja. Sillä pääsee todnäk pitkälti loppuihin paikkoihin. Loppu syövytettävä hapolla sitten. Just esim kässärivaijeriteline on pako syövyttää.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Parituntia taas pöllyttelin ja jonnin aikaa fosforilla syövyttelin. Mää luulen että nyt vaan hitsaan jarruletkutelineen kiinni ja ehkäpä sitten on värin paikka. Ilman tuntitolkulla syövyttelyä ei tuota paremmaksi saa. Etenkin tukivarren korvakot tuppaa olemaan sieltä akselin puolelta paksussa ruosteessa. Niitä puikkomallisella teräsharjalaikalla pöllyttelin siten että sain sen pinnan rikki yms. Sitten happoa perään. Se vähenti ruosteen määrää selkeästi. Mutta tarvitsisi lisää aikaa.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Hitsasin jarruletkutelineen kii. Syövyttelin tunnin verran fosforilla. Se on kyllä erittäin epämääräinen tuote. Jos ruostetta on enemmän kuin ihan pinnassa olematta kuitenkaan lastuavaa sorttia, sulkee fosfori sen koteloon eikä sen jälkeen tee sille mitään. Eli jää joku satku pari ihan kuivaa ja puhdasta ruostetta metallin päälle. Koteloon ei tarvitse kuin vähän raapasta niin se irtoaa ja alta löytyy siellä ollut rösti. Jouduin siten käymään ruuvaarilla raaputtelemassa kaikki ahtaat poterot auki kun niihin oli tullut musta kerros kaikkiin. Eikä tommosen kerroksen päälle mitään maalaa voi.

Ahkeran raapimisen ja tökkimisen jälkeen laitoin vaihteeksi struunahappogeeliä ja elmukelmua. Ne pinnat mihin kelmun saa tasaisesti mönjän päälle poistu ruosteesta. Ne mihin sitä ei saa niin niihin geeli kuivu hetkenpäästä pintaan.

On sitten ensimmäinen ja viimeinen tän kokoinen osa mitä hapotan millään muulla kuin sitruunahappoliuoksella. Liuos kuitenki prkl toimii takuuvarmasti kunhan osa on rasvaton.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

:thumbup:
Joo,tuo hapolla ruosteenpoisto on kyllä vähän kikkailua isommille osille mitä ei helpolla saa liuokseen upotettua kylpemään..
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Nyt on sivelletty 2 kerrosta POR-15a akseliin. Toivottavasti siitä ei muodostu POS-15.. Epoksi olisi ollut halvempaa. Mut pentele kun menee täysin yli hilseen kaikki ohennukset ja kovetteet. Tämoli vain purkista levittäen..

https://photos.app.goo.gl/qubJbgoGZGsdTKnJA
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kävin pöristelemässä. Vaihdoin heti ekaksi ainoan bensaletkun konehuoneesta uusiin. Vanha kun oli kivettynyt. Lähti käyntiin aivan ku olisi just ajettu. Termari jämähtänyt auki asentoon. 4 vuotias bensa haisee hyvin oudolle ja pakokaasu siten myös. Toinen lambdoista hajonnut. Käränäs jo viimevuonna. Niin ja bensamittari makaa ihan nollissa ja valokytkimeen ei parane koskea tai muuten jää kaikki päälle kunnes kengän irroittaa.
Prokkista on siis :D
1970 hb Viva
Avatar
Mc_Viima
Carlton
Viestit: 82
Liittynyt: 08 Syys 2009, 17:07
Paikkakunta: Loppi, Läyliäinen

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja Mc_Viima »

noni, pientä vanhan ruovan herättämistä niin kaikki pelaa taas :D
Viva 4D Deluxe -71
Cavalier 2.0s -78

kuvia; https://aijaa.com/a/DCl5Yx
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Olisin eilen ostanut mötönetistä uudet takajarrusylkät, Girlingit Lockheedien tilalle. Löysin nääs kellarista täydelliset girling jarrukilvet sylinterineen, kenkineen kaikkineen. Menin ei lähi motonettiin kenkien perään ja siellä oli vain yksi. Taas piti saldot kutinsa netissä. Otin sitten sieltä sen viimeisen jousisarjan. Tiskiltä kysyin samalla hyllyä rasvaprässille. Menin hyllyn eteen ja se oli tyhjä kaikista prässeistä. Eikun takaisin tiskille ja kysymään että mitä ihmettä ku saldo näyttää että 5kpl. Joo ne 5kpl oli jossain ihan muualla ku hyllyssä.. Ei ihan vakuuta enää tuo touhu.
No on ainakin uusi prässi vanhan pettäneen tilalle. Miten voi rasvaprässi pettää kun sitä ei käytä ? #¤%#¤ Luulin että rasva oli lopussa. Mut prässistä olikin rasvaa painava lautanen revennyt irti siitä tangostaan ja puoli putkea rasvaa sitten lautasen takana jousen puolella. Ih qdaa. No nyt on sitte irtorasvaa eri lootassa reilusti. Pettämisen huomasin tietenkin vasta sitten kun uuuden putken sinne lumpsautin ja ei oikeen toiminutkaan. Huoh.

Tänään sitten kävin verkkokaupan puolelta katsomassa että kuinka monta sylinteriä siellä on hyllyssä. Näytti 2kpl. Laitoin heti tilaukseen ja saa nähä heti alkuviikosta että onko niitä vai ei. Onneksi eiole mikään kiire mihinkään.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Jarrusylinterit saapuivat ajallaan ja olivat oikeanlaiset.

Meni muutama viikko ja viime lauantaina otin jarrukilvet syyniin kellarin perukoilta. Paikallaan oli kaikki osat kengistä alkaen. Osista jäi käyttökelpoiseksi toistaiseksi vain kilvet ja käsijarru linkut. Säätöpalikat ovat täydelliset mutta aika happamat ja niihin on joku jo kauan sitten hitsannut mutterin ja johon pultin säätöä varten. Säätöpalikoiden kiinnitysmutterit ovat hyvin pyöristyneet ruostuneet möykyt. Kengät oli halki ja kiinnitysvermeet niille paperin ohutta. :D Sitä se mullassa vuosia seisominen teettää.

Naputtelin osat erilleen ja heitin kierrätykseen sylkät, niiden pölyksi muuttuneet lukitus klipsit sekä kaikki jouset ja tapit mitä oli jäljellä. Kaadoin ämpäriin sitruunahappoa, kuumaa vettä sekaan sekoittaen ja perään kilvet säätöineen ja kässärin linkut. Tänään aamulla vahvistin seosta kun se oli jäänyt hivenen laihaksi. Veden väri muuttunut jo hyvin tummaksi ja kilpien sävykin tummunut hurjasti ruskeesta mustaksi. Täytynee väliharjaa jossainkohtaa.

https://photos.app.goo.gl/YzWyCGHULe5Q4qYj9

Täytyy jossainkohin tilaa ebaystä kumi ja klipsisarja jarrusylintereille jotta ne saa edes kiinni kilpiin. Jousi ja tappisarjahan mulla jo onkin. Kengätkin nos osana löytyy kellarista.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

:thumbup:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

https://photos.app.goo.gl/wFxG2Cx3jVQjvoSj9 Tommoset kilvet ämpäristä nousi. Nyt nuo säätöjen mutterit edes näkee ruosteen alta. Eikö ookki hieno tuo jonkun turaus tuoho säätöön. :D Koitin WD40 kikkaa poistaa pikaruoste mikä tulee huuhdonnan jälkeen kappaleiden pintaan. Kikka toimii hienosti. Tuleehan WD nimi water displacement sanoistakin. :)
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

:thumbup:
On kyllä hieno viritys tuossa säädössä :lol:
Make
Viscount
Viestit: 1452
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja Make »

:thumbup: itsellä pyörähti vielä säätöruuvin kantaan hylsy niin et on ollut siinä jo "valmiina" viimeiset 10 vuotta :D

-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...

Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Vastaa Viestiin