Auto on siis tällä hetkellä vanhempieni luona parinsadan kilometrin päässä, kunnes saan sen siirrettyä omaan talliini Keravalle, toivon mukaan nyt syyskuussa 2022, bensan hinnasta jne. johtuen, ei ihan joka viikonloppu ole viittinyt ajella autoa tekemään, joten hieman hitaamman puoleista on ollut rakentelu, mutta eiköhän siihenkin tule muutos kun auto tosiaan pääsee oman tallin sisään.
En nyt tasan tarkkaan muista oliko idea jo ennen auton hankintaa, vai tuliko se Vivan hankinnan jälkeen, mutta Mad Max fanina huomasin pientä yhdennäköisyyttä Ford Falconiin, tietty silmiä siristäen ja pientä mielikuvitusta käyttäen. HB Vivan linjat tietty sopisivat varmasti paremmin tähän, mutta nyt mennään sillä mitä mitä on hankittu.
Olihan se pakko luonnostella pikaisesti paperillekin HC:n korin mallia käyttäen, ja miettiä voisiko ideasta jopa tulla jotain.
Viva kun ei kovin agressiiviselta näyttänyt vakiojousituksella, päätin soveltaa takapäätä vähän korkeammalle.
Motonetistä löytyi Ascona A/B 70-81 iskarit, jotka soveltuivat hieman alalenkkiä poraamalla suuremmaksi paikoilleen, yläpää menii muistaakseni ihan suoraan. Jousiksi löytyi Peugeot 207 HB jouset jotka olivat Vivan jousia hieman pidemmät, halkaisija on aikalailla samakuin Vivassa.
Kaikki tulee vielä tulevaisuudessa purettua pohjan hitsauksia silmällä pitäen ja maalausta varten, joten osat ovat vasta suurin piirtein paikoillaan, että edes hieman pääsee fiilistelemään, miltä kaiken pitäisi näyttää joskus tulevaisuudessa.
Ylemmän kuvan ylemmässä kuvassa katseltu hieman mahdollisia vanteita Vivan vierelle, vakiojousituksella, katolla oleva spoileri tarvii tehdä uudelleen, menin sen kuiduttamaan jo kattoon kiinni kovalla innolla, kunnes tajusin jälkeenpäin miten saan siitä paremman näköisen, eli tuo lähtee heti pusikkoon kun saan auton omaan talliin.
Ylemmän kuvan alemmassa kuvassa tuo hieman agressiivisempi ilme, perän korotuksella.
Etuspoileria aloin mallintamaan vanerista, lopullinen versio tulee tietty olemaan lasikuitua, muitakin pikkupalikoita on teippailtu kuvaa varten kiinni, Magnumin maski ja pyöränkaaren levikkeet.
Koska romua ei koskaan voi olla liikaa, päätin hankkia -69 vuoden Taunuksen elintenluovuttajaksi Vivalle. Vivan 1.2 litrainen moottori lähti kyllä käymään ja liikutti autoa eteen ja taakse, mutta kilkatti siihen malliin että en ainakaan sitä viitsinyt alkaa entisöimään. Muutenkin auton ilmeelle tulee sopimaan varmasti paremmin Taunuksen 2.0 litraisen v6:en lotkotus. Näin jälkeenpäin sitä miettii että isompikin kone olisi voinut olla hyvä vaihtoehto, mutta... kun halvalla sai.
Aiemmin sovittelemani vanteet osoittautui omaan silmään sopivan sen verran hyvin, auton tulevaan ilmeeseen, että päätin pitää ne, vein ne porautettavaksi Vauxhallin jaolle, jottei tarvi sekoilla epäkeskopulteilla.
Renkaiksi valikoitui hintansa ja ulkonäkönsä perusteella Vitour Galaxy R1:et 175/70/13
Vivan kone nostettuna nokalta pois. Joku porilainen harrastaja sen haki varaosiksi.
Taunuksen kone ilmassa. Loput tuosta Taunuksesta meni kaverille, joka kuuleman mukaan meinaa siihen v8:in asennella, jonain päivänä.
Vielä kuvaa Vivan moottorin nostosta.
Tällä hetkellä tosiaan auto on tässä kunnossa, toivon mukaan hommat jatkuu taas lähiaikoina.
Sisustasta tulee varmaankin melko pelkistetty, kuppipenkit, bensakanisterit, taustapeilin paikalle tulee paneeli josta saa bensapumpun, flektin, poliisivalot, sireenin jne päälle.
Valot tulevat katolle kuten aiemmassa oikeassa Mad Max autossa, eli kattotelineisiin. Alla vain havainnollistava kuva hankituista osista.
Onhan siinä vielä hommaa, mutta mikäs kiire tässä on valmiissa maailmassa.
Isompi etuakselikin löytyy jo, mutta isompia takajarruja/akselia ei ole vielä. Väritys tulee tosiaan olemaan tuo Mad Maxin interceptor kelta-puna-sininen, teksteineen ja tarroineen.
Tehtävää:
- Hitsata umpeen kaikki reiät
- Pohjaan uudet mömmöt
- Oikoa lommot
- Etuvalojen taustat
- Pohjatyöt ja maalaus
- Teettää tarrat
- Tehdä sisusta uudelleen
- Akselien vaihto isompiin
- Rakentaa V6:lle kannakkeet
- Kardaanin teettäminen
- Miettiä mihin sitä on taas ryhtynyt...