Maailmanlopun Viva

Vierailijat esittelevät kulkimiaan ja projektejaan.
Vastaa Viestiin
ApocalypseViva
Nova
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
Paikkakunta: Kerava

Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja ApocalypseViva »

Tällainen kulkine tuli hankittua pari vuotta takaperin Mäntyharjusta(?), kun kerran halvalla sai. Mitään papereita ei tullut auton mukaan, mutta tarkoitus olisi tehdä tästä vielä toimiva laitos cruising ja kesäajeluihin. Edellinen omistaja oli antanut auton maata monta vuotta jossain hallin kulmalla, en nyt yhtäkkiä muista enää oliko ollut hänelläkään kilvissä ikinä. Mutta, katsotaan kun sinne asti päästään kuinka vaikea tätä on kilpiin saada.

Auto on siis tällä hetkellä vanhempieni luona parinsadan kilometrin päässä, kunnes saan sen siirrettyä omaan talliini Keravalle, toivon mukaan nyt syyskuussa 2022, bensan hinnasta jne. johtuen, ei ihan joka viikonloppu ole viittinyt ajella autoa tekemään, joten hieman hitaamman puoleista on ollut rakentelu, mutta eiköhän siihenkin tule muutos kun auto tosiaan pääsee oman tallin sisään.

Kuva

Kuva

En nyt tasan tarkkaan muista oliko idea jo ennen auton hankintaa, vai tuliko se Vivan hankinnan jälkeen, mutta Mad Max fanina huomasin pientä yhdennäköisyyttä Ford Falconiin, tietty silmiä siristäen ja pientä mielikuvitusta käyttäen. HB Vivan linjat tietty sopisivat varmasti paremmin tähän, mutta nyt mennään sillä mitä mitä on hankittu.

Kuva

Olihan se pakko luonnostella pikaisesti paperillekin HC:n korin mallia käyttäen, ja miettiä voisiko ideasta jopa tulla jotain.

Kuva

Viva kun ei kovin agressiiviselta näyttänyt vakiojousituksella, päätin soveltaa takapäätä vähän korkeammalle.

Kuva

Motonetistä löytyi Ascona A/B 70-81 iskarit, jotka soveltuivat hieman alalenkkiä poraamalla suuremmaksi paikoilleen, yläpää menii muistaakseni ihan suoraan. Jousiksi löytyi Peugeot 207 HB jouset jotka olivat Vivan jousia hieman pidemmät, halkaisija on aikalailla samakuin Vivassa.

Kuva

Kaikki tulee vielä tulevaisuudessa purettua pohjan hitsauksia silmällä pitäen ja maalausta varten, joten osat ovat vasta suurin piirtein paikoillaan, että edes hieman pääsee fiilistelemään, miltä kaiken pitäisi näyttää joskus tulevaisuudessa.

Kuva

Ylemmän kuvan ylemmässä kuvassa katseltu hieman mahdollisia vanteita Vivan vierelle, vakiojousituksella, katolla oleva spoileri tarvii tehdä uudelleen, menin sen kuiduttamaan jo kattoon kiinni kovalla innolla, kunnes tajusin jälkeenpäin miten saan siitä paremman näköisen, eli tuo lähtee heti pusikkoon kun saan auton omaan talliin.

Ylemmän kuvan alemmassa kuvassa tuo hieman agressiivisempi ilme, perän korotuksella.

Kuva

Etuspoileria aloin mallintamaan vanerista, lopullinen versio tulee tietty olemaan lasikuitua, muitakin pikkupalikoita on teippailtu kuvaa varten kiinni, Magnumin maski ja pyöränkaaren levikkeet.

Koska romua ei koskaan voi olla liikaa, päätin hankkia -69 vuoden Taunuksen elintenluovuttajaksi Vivalle. Vivan 1.2 litrainen moottori lähti kyllä käymään ja liikutti autoa eteen ja taakse, mutta kilkatti siihen malliin että en ainakaan sitä viitsinyt alkaa entisöimään. Muutenkin auton ilmeelle tulee sopimaan varmasti paremmin Taunuksen 2.0 litraisen v6:en lotkotus. Näin jälkeenpäin sitä miettii että isompikin kone olisi voinut olla hyvä vaihtoehto, mutta... kun halvalla sai.

Kuva

Aiemmin sovittelemani vanteet osoittautui omaan silmään sopivan sen verran hyvin, auton tulevaan ilmeeseen, että päätin pitää ne, vein ne porautettavaksi Vauxhallin jaolle, jottei tarvi sekoilla epäkeskopulteilla.

Renkaiksi valikoitui hintansa ja ulkonäkönsä perusteella Vitour Galaxy R1:et 175/70/13

Kuva

Vivan kone nostettuna nokalta pois. Joku porilainen harrastaja sen haki varaosiksi.

Kuva

Taunuksen kone ilmassa. Loput tuosta Taunuksesta meni kaverille, joka kuuleman mukaan meinaa siihen v8:in asennella, jonain päivänä.

Kuva

Vielä kuvaa Vivan moottorin nostosta.

Kuva

Tällä hetkellä tosiaan auto on tässä kunnossa, toivon mukaan hommat jatkuu taas lähiaikoina.

Kuva

Kuva

Sisustasta tulee varmaankin melko pelkistetty, kuppipenkit, bensakanisterit, taustapeilin paikalle tulee paneeli josta saa bensapumpun, flektin, poliisivalot, sireenin jne päälle.

Valot tulevat katolle kuten aiemmassa oikeassa Mad Max autossa, eli kattotelineisiin. Alla vain havainnollistava kuva hankituista osista.

Kuva

Onhan siinä vielä hommaa, mutta mikäs kiire tässä on valmiissa maailmassa.

Isompi etuakselikin löytyy jo, mutta isompia takajarruja/akselia ei ole vielä. Väritys tulee tosiaan olemaan tuo Mad Maxin interceptor kelta-puna-sininen, teksteineen ja tarroineen.

Tehtävää:
- Hitsata umpeen kaikki reiät
- Pohjaan uudet mömmöt
- Oikoa lommot
- Etuvalojen taustat
- Pohjatyöt ja maalaus
- Teettää tarrat
- Tehdä sisusta uudelleen
- Akselien vaihto isompiin
- Rakentaa V6:lle kannakkeet
- Kardaanin teettäminen
- Miettiä mihin sitä on taas ryhtynyt...
Markus Vuortio
Make
Viscount
Viestit: 1440
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja Make »

Hienoa juttua :thumbup:

-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...

Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
ApocalypseViva
Nova
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja ApocalypseViva »

Pientä päivitystä tarinaan, vaikkei tässä vielä paljoa ole tapahtunut.

Vivan pitäisi saapua kotitalliin ylihuomenna mikäli kaikki tähtien asennot ovat linjassa. Roikkuva originaali pakoputki tuosta lähtee heti romulavalle kun auto saapuu, eipä sille ole tarvetta muutenkaan siinä vaiheessa kun tuo v6 on nokalla, ajatuksena on tehdä putkisto "cherry bomb" läpivirtaavilla vaimentimilla. Eli molemmilta pakosarjoilta asti muuten suoraa putkea taakse asti, mutta jotkut pienet, mahdollisesti irroitettavat, glasspackit matkan varrella.

Peltitöitä on tehtävä takanakin ja siistittävä aiempien tekemät paikkaukset edustuskelpoisiksi. Vasen takalyhty on myös jossain vaiheessa elämää kokenut kovia joten se tarvinee vaihtaa sellaiseen missä ei ole reikää.

Kuva

Pitkän odotuksen jälkeen myös tulevat etupenkit saapuivat, tarvii vanhat irroitella alta pois myös ensitöiksi, jotta pääsee toteamaan monestako reiästä päivä paistaa läpi auton pohjassa. Vielä en ole päättänyt jätänkö nämä penkit tällaiseen originelliin plyyshi kuosiin, vai päällystänkö mustiksi.

Saattaa olla järkevin verhoilla uudelleen autoon sopivaksi, kun sinne asti päästään.

Kuva

Moottori tuli haettua vanhempieni pihaa koristamasta, melko painava oli liikutella käsin tarpeeksi pitkälle että sai luukun kiinni. Sinne se lopulta kuitenkin sujahti.

Kuva

Tallista on tullut nyt siivoiltua romua alta pois, ja alkaa olemaan sen verran tilaa että auto tulee mahtumaan sinne, ja pystyy vielä työskentelemään ympärillä. Vielä pitäisi nuo penkit laittaa koukkujen kera seinälle, siirtää muutamia muita "helposti syttyviä" materiaaleja turvaan varastoon ja laittaa moottorinosturi nippuun nurkkaan.

Kuva

Pitihän sitä jo avaimenperäkin tilata kun kerran netistä löytyi Mad Max teemaan sopiva. Ebaystä taisi tulla viime viikolla jos oikein muistan.

Kuva

Alla vielä inspiraatiota varten vertailukuva tuosta Vivasta sivustapäin ja Mad Maxissä nähtävästä Ford Falcon Xb Interceptorista, toivottavasti oma motivaatio pysyy tätä rakennellessa. Haaveena tottakai on se että saa auton liikenteeseen ja muidenkin ihailtavaksi.

Ja tosiaan kuten aiemmin kirjoitin, niin tuo jo tehty kattospoileri lähtee ja uusi versio tulee sen tilalle, joka jäljittelee paremmin tuon Interceptorin linjoja. Idea on valmiina, vain toteutus puuttuu. :lol:

Kuva
Markus Vuortio
ApocalypseViva
Nova
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja ApocalypseViva »

Noniin, pikainen päivitys taas, keskiviikkona tuli siivoiltua talli siihen kuntoon että Viva pääsee kotiinsa, penkit löysivät toistaiseksi paikan tuosta seinältä.

Pahoittelut muuten huonosta kuvanlaadusta, työpuhelin (Samsung) päivittyy jossain vaiheessa loppuvuotta ilmeisesti Applen tuotteeseen, joten parempia kuvia on luvassa tuon jälkeen.

Kuva

Talliin tuli hyvin tilaa vaikkei siltä äkkiseltään kuvasta katsottuna näytä, oli vielä mittailtava että ovikin menee kiinni sitten kun auto on sisällä. :lol:

Polkupyörätkin saa vielä ulos tarvittaessa.

Kuva

Eilen aamupäivästä oli ilo irti niinsanotusti, kun Tredun kuormuri lipui kotipihan eteen, Viva kyydissä.

Kuva

Mittailut pitivät kuin pitivätkin paikkansa ja Viva on nyt ihan omassa tallissa, tästä sitä pitäisi sitten alkaa työstämään.

Kuva

Ensi kesäksi en usko että tulee vielä valmista, mutta jos optimistisena pysyn, niin realistinen tavoite voisi olla 2024 kesä kun viva saadaan kilpiin.

Yritän tätä tarinointia päivitellä aina kun uusia asioita auton kanssa tapahtuu.
Jos vain kiinnostaa tätä projektia seurata, niin myös kommentteja otetaan vastaan.

Päivittelen myös YouTube kanavalleni tästä videoita. (kun vaan ehtisi niitä videoitakin tehdä, kaiken työn ja perhe-elämän lomassa)
Sen saa myös tilailla jos siltä tuntuu.

Tässä vielä linkki tuohon Taunuksen koneen käynnistykseen, niin pääsee fiilistelemään miltä viva tulee kuulostamaan:
https://www.youtube.com/watch?v=VEOd--YWZjE

(Pakosarjan jälkeenhän tuossa oli molemmat putket poikki kun se minulle tuli, joten äänet ovat sellaiset kuin olettaa saattaa)
Markus Vuortio
Avatar
Mc_Viima
Cavalier
Viestit: 67
Liittynyt: 08 Syys 2009, 17:07
Paikkakunta: Loppi, Läyliäinen

Re: Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja Mc_Viima »

pitänee kyllä sanoa että erikone projekti ja suunitelma, mutta hyvää tekemisen meininkiä nähtävästi tuleepa vähä erinäköstä kun tavan totuttu :thumbup:
Viva 4D Deluxe -71
Cavalier 2.0s -78

kuvia; https://aijaa.com/a/DCl5Yx
ApocalypseViva
Nova
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja ApocalypseViva »

Joo, tarvii hieman erottua joukosta :lol:

Alla linkki videoon jossa katselin hitsattavat paikat läpi;

https://www.youtube.com/watch?v=xi-1PLyxnTA
(Itselläni on Servikaalinen dystonia/Spasmodinen Dysfonia niskassa/äänihuulissa, eli ääni menee huonoksi välillä, joten pahoittelut jos ei saa aina joka sanasta selvää, paremmalla äänellä sitten videoita kun saa taas toimivia hoitoja) :lol:

Onhan tuossa Vivassa muutamia paikkoja hitsattava ennen kuin pääsee lopulliset pohjatyöt tekemään, mutta paremmassa kunnossa pohja on kuin alunperin ajattelin. Vanha takaspoileri lähti portinpieleen odottamaan paikallista jätehuoltoa. Hain viikonloppuna lisää romujani vanhempieni luota, joten tarvikkeet uutta spoileria varten odottaa nyt tallissa.

Lisää kuvia tulossa taas kun ehtii autoa laittamaan, tarvisi myydä Lexus pihasta pois että mahtuu sitten Vivaa hitsailemaan ulkosalla.
Markus Vuortio
Make
Viscount
Viestit: 1440
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja Make »

Kyllähän tämä on lehtijutun paikka minun mielestä! :thumbup:

-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...

Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
ApocalypseViva
Nova
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja ApocalypseViva »

Pientä päivitystä taas kodin remontin lomasta.

Amerikasta saapui pienehkö pahvilaatikko myöhäisenä joululahjana itselleni.

Kuva

Sisältö oli juuri sitä mitä tilatessa toivottiinkin tulevan, eli mini L88 scooppi. (pienempi versio kuin alkuperäinen L88 Corvette scooppi)

Kuva

Pitihän se sitten ottaa heti "pulkka" kainaloon ja lätkäistä autotallissa Vivan konepellille.

Kuva

Kaukaa ja ylhäältä katsottunua näyttää melko hyvältä.

Kuva

Mutta alhaaltapäin katsottuna huomataan että tarve on muokata scooppia melko paljon.

Mielessäni on nyt myös ajatustasolla muutama vaihtoehto;

Lähteekö konepeltiä muokkaamaan tiputtamalla hieman tuota Vivan konepellin pullistumaa?
Mahtaako HB Vivan konepelti sopia suoraan HC Vivaan?
Siirtääkö scooppia taaemmas konepellillä, kohtaan jossa tuo pullistuma hieman tasoittuu?

(Ainakin tuota scoopin pituutta tarvii hieman pätkäistä lyhyemmäksi, jolloin se samalla siirtyy taaemmas jokatapauksessa.)

Kuva

Alkuperäisessä Mad Max Interceptorissa tuo scooppi alkaa ehkä noin 1/3 - 1/2 konepellin pituus suunnasta, kuten alla olevista kuvista näkee, näin ollen sanoisin että max 10 cm voisi leikata tuon scoopin takaosasta pois ja se asettuisi melkolailla halutulle kohdalle. (Falconin konepelti tosin on melko tasainen, joten tuo konepellin vaihto Vivaan tai nykyisen muokkaus mietityttää)

Kuva
Kuva

Vielä lopuksi piti istahtaa fiilistelemään miltä ajonäkymä tulee näyttämään kabiinin puolelta!

Kuva

(kun oikea sijainti löytyy scoopille, niin tehdään reikä konepeltiin)

Mielipiteitä otetaan vastaan! :lol:
Markus Vuortio
Make
Viscount
Viestit: 1440
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja Make »

:thumbup: Joko tämä ensi kesänä nähdään meetingissä?

-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...

Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
ApocalypseViva
Nova
Viestit: 6
Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Maailmanlopun Viva

Viesti Kirjoittaja ApocalypseViva »

Ei varmaan vielä tänä kesänä, tässä on hääjuttuja ja talon remontointia tulossa tänä vuonna vielä eteen.

Rahanmenoa on sen verran, että en usko saavani kaikkea hankittua Vivaan vielä kesään mennessä, realisisena pidän 2024 kesää katsastuksen suhteen.

Mutta kokoajan tosiaan tulee pientä edistystä ja kirjoittelen tänne sitä mukaa kun hommat etenee.

Tulevia suuria investointeja autoon on:

Kaikki puslat ~ n. 600€ (?) (eBay:stä)
Kardaanin teettäminen ~ Hintahaarukka on aika iso, veikkaus noin 500-750€ (?)
Maalaus ~ Itse ajattelin tehdä joten kompressori, maalit, ruisku jne tarvii hankkia, veikkaan että "budjetti" ratkaisuilla päästään noin 500 €:n (?)

Kaikki on hieman vielä auki ja tarkentuu kun sinne asti päästään.

Itseasiassa olen pitänyt Exceliä tulleista kuluista, ja tältä näyttää tähän mennessä;

Hinta Vauxhall
  • 200
Etuvalot
  • 69
Sireeni
  • 14,90
Poliisivalot
  • 24,60
Pyöränkaaret
  • 26,51
Vanteet
  • 120
Renkaat
  • 150
Vesipumppu
  • 49,90 (Meni moottorin mukana)
Jarrupääsylinterin korjaussarja
  • 16,69
Vanteiden koneistus
  • 160
Isompi etuakseli
  • 120
Vanne+rengastyöt
  • 55
Taunus myynti
  • -200
Taunus osto ja siirto
  • 598
Moottorinosturi
  • 160
Vivan moottorin myynti
  • -50
Pakoputket (päät)
  • 37,72
L88 scoop
  • 100
scoop lähetys amerikasta
  • 80
Kuppipenkit
  • 60


Yhteensä 1792,32


Tietty työkalut jne. maksaa itsensä takaisin pitkässä juoksussa, joten ihan jokaista pientä nippeliä en listaa tähän, mutta vartavasten tätä autoa varten hankitut osat kyllä. Tehdään listaan jatkoa taas esim. syksyllä, kun tiedetään mitä on tullut vuoden mittaan autoon hankittua.

Hitsaukset, korityöt, sisusta, spoilerit jne. saan varmaan tänä kesänä valmiiksi, nuo suuret investoinnit on pakko jättää hääjuttujen jälkeen kun näkee mitä pankkitili näyttää, miinusta veikkaan. :lol:

Mutta ei sitä koskaan tiedä, vaikka voittaisi lotossa. :crazy:
Markus Vuortio
Vastaa Viestiin