Re: 1970 Hb Stanu malli

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
SamiK
Viscount
Viestit: 1329
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

"Edistin" t'änään. Työnnettiin Viva hallin takaseinän luota ovien lähelle. :D Jospa ehkä keväällä ulos sitten.
1970 hb Viva
Make
Viscount
Viestit: 1459
Liittynyt: 06 Marras 2006, 13:55
Paikkakunta: Oulu

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja Make »

:) onhan se eteenpäin!

-Make-
Make

Velox 1961
F-Victor Estate 1961
VXR 8
tuomee
Ventora
Viestit: 659
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

:thumbup:
SamiK kirjoitti: 11 Elo 2023, 11:54 "Edistin" t'änään. Työnnettiin Viva hallin takaseinän luota ovien lähelle. :D Jospa ehkä keväällä ulos sitten.
SamiK
Viscount
Viestit: 1329
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

No eipä se tänäkään kesänä liikkunut Viva mihinkään. Jaggea talviseisontaan viedessäni kattelin että renkaissa oli ilmaa hyvin ja työnsin kevyesti Vivaa taakseppäin ja sillä havaitsin että jarrut eivät olleet jäsähtäneet päälle. Eikä ollut mitään järviä auton allakaan. Jospa ensikeväänä sitten..
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1329
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kuva

Posti kiikutti 4kpl sytkäjohtoja ja piippuja.
1970 hb Viva
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2083
Liittynyt: 05 Marras 2006, 17:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Tarkoitus liikutella kesällä? Jopa pohjoisen miittiin?
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
SamiK
Viscount
Viestit: 1329
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Ajatus olisi ulkoiluttaa. Mutta ei ihan pohjoiseen asti.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 659
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

:thumbup:
Avatar
Mc_Viima
Carlton
Viestit: 88
Liittynyt: 08 Syys 2009, 17:07
Paikkakunta: Loppi, Läyliäinen

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja Mc_Viima »

:thumbup:
Viva 4D Deluxe -71
Cavalier 2.0s -78

kuvia; https://aijaa.com/a/DCl5Yx
SamiK
Viscount
Viestit: 1329
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Noniin.
Tänään se tapahtui. Viivi nousi trailerin päälle ja ajettiin se työpaikalle kesän ajeluita varten. Vuokrasin trailerin ja ennen reissua koestin koukun istuvuutta paikalleen Volvossa. Eipä se mahtunut kun pesä turvonnut ruosteesta. Vinguttelin sen puhtaaksi ja koukku alkoi sopimaan paikalleen. Koukun pistokkeen totesin toimivaksi jo aiemmin, No tänään sitten auto trailerin eteen ja töpseli kii. Yksikään valo ei pala traikussa. Muunnosadapteri mikä tuli traikun mukana osottautui aivan vihreäksi happamuudesta. Sain toisen ja se korjasi valo-ongelmat ja päästiin matkaan.
Matkalla ei tapahtunut mitään ihmeellistä ja tultiin työpaikan pihaan purkamaan autoa pois. Apulainen tuli jelppimään sekä oppimaan ja työnnettiin kolmistaan Viivi ajosiltanosturille.

Apulainen teki etupäähän uusia jarrulevyjä ja jousia ja minä taakse taka-akselia ja jousia. Akseli irtaantu ilman kummoista ähelluystä.

Kuva

Otin rummut irtotetusta akselista pois ja ai ku ihanaa mitä löytyi toisen rummun sisältä. Siellä oli käynyt perinteinen eli sylkkä alkanut oksentamaan ja kengät imeneet nestettä sitten reilusti. Muuten ei mitään, mutta oli sitten jarruneste pehmentänyt kitkapinnan liimankin irti. :(

Kuva

Uudet paremmat lockheedin sylkät mulla onkin olemassa. Mutta oliko kenkiä niin se selvinnee huomenna kun menee penkomaan kellaria. Olisi mulla täys setti girlingin jarrujakin. Mutta se liuku sylinteri ratkaisu tuntuu niin hazardilta että en mielellään sitä laita.
Laitoin Tuomeen remontoiman akselin paikalleen ilman jarru romuja. Vielä pitää vaihtaa taka ylätukivarret restaroituihin. Öljyksi kaatelin Redlinen lightweight shockproofia. Eli sitä turkoosin väristä.
Pistin renkaisiin nyt 3bar painetta notta niistä tulisi enemmän pyöreät.
Täytyy sanoa että on kyllä outo tunne. Noin seitsemään vuoteen en ole tehnyt Viiviin mitään. Välissä sen jo lievästi unonohdin ja keskityin Jaguaariin samalla voimakkaasti.

Vielä olisi tehtävää ennen katsastusta:
- Vaihtamatta jäänyt toinen etujousi
- Toisen etujousen asennon kääntö
- Ajovalovian korjaus
- Moottorin öljysuodatin adapterin asennus sekä öljyn vaihto
- Takajarruremppa
- Jarrunesteen vaihto.
- Polttoainesuodattimen vaihto kokonaan toisen malliseen.
- Bensatankin tyhjennys.
- Bensaletkujen tarkistus.
- Sytytysjohdot uusiksi
- Lambda-antureiden vaihto
Näillä pääsis katsastuskonttorin suuntaan.
Sen jälkeen :
- Bensamittarin korjaus. Kävin mittaamassa suoraan kohosta resistanssit. Sekaisin on koho. :crazy:
- Nokka-Akselin vaihto.
- Mitä ikinä tuleekin vastaan :lol:
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1329
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Tänään töissä ei ollut älytön ralli päällä ja jäin paneutumaan bensatankin juttuihin. Otin kohon pois ja imin tankin tyhjäksi. Siellä ei ollutkaan kuin 10 litraa. Viedessä oli 3/4 tankkia. Hyvin siis haihtunut. :) En muistanutkaan että tässä tankissa on lievästi ruostetta pohjalla. Se on ehkä lisääntynyt, Ehkä ei. Ei voi muistaa.

Nytkun koho oli pöydällä niin paneuduin siihen samalla. Putsasin elektroniikka kliinerillä sen potentiometriä ja mittasin toimintaa. Sehän huiteli ihan mitä sattuu kun kohoa liikutti vähänkin. Ei siis ihme että tankissa ollessaan näytti taivaan ja maan väliltä. No, aluksi koitin purkaa sitä varovasti osiin. Mutta kun se on silumiiniä niin eihän siitä tule mitään rikkomatta koko höskää. Joten en keksinyt muutakuin että mekanismissä on reilusti väljää ja sitä myöten jos vähänkin kohoa työntää jompaan kumpaan suuntaan muutakuin ylös alas niin resistanssi muuttu aivan älyttömästi. Normi alue näytti olevan 5 - 30 ohmia niin sivusuuntaan työntäessä se oli jotain 2 - 4 kilo-ohmia. Kun kyseessä ei ole mikään muu kuin perus potentiometri niin vika ei voi olla paljoa muualla kuin poikki hankautuneessa langassa tai loppuun kuluneessa liu-ussa. Keksin taivuttaa liukua varovasti ottaen huomioon välyksen mekanismissä. Hitsi, sehän muutti näyttämää radikaalisti paremmaksi. Taivutin hiukan lisää toisesta kohtaa myös ja kappas, sehän alkoi pelaamaan.
Nyt suoraan ylös alas liikutettaessa keskialuetta lukuunottamatta resistanssimuutos on hyvä. Keskialueella se ei oikeen tiedä että mihisuuntaan liikutan kohoa eli käyttötunnit näkyvät. Nyt myös sivusuuntainen liike ei vaikuta ihan kauheasti enää. Eli kompromissi on löytyi ja asensin kohon takaisin paikalleen.

Kellarista löysin eilen lockheedin lähes tuliterät takakengät. Takajarrutkin voi nyt sitten kasata.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1329
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Tänää töiden jäkeen päätin kasata takajarrut että saisi edes kässärin toimimaan. Helpottaisi hallista ulos ja sisään työntelyä kivasti. Aloitin homman tarkastamalla että oliko kenkiin matskun hitsaamisesta enää mitään jäljellä. Oli. Mutta hyvin vähän. Päätin että tälläkertaa hitsaan täytettä linkkuihin. Nekun pitää muutenkin rassaa. Olivat molemmat jonkinverran jumissa. Hitsasin parit pienet täplät kenkien kontaktikohtiin linkuissa. Hioin niihin muotoa ja rassasin linkut muutenkin. Seuraavaksi hyllystä lockheedin sylkät ja kas kun ei muuten sovikkaan kilpiin. Ohjuritappi väärällä puolella. :shock: Soittoa Terjelle että mitä ihmettä. Mulla onkin pienemmät 17mm männät takana eikä 19.7mm. Siksi ohjuritapit ovat eripaikoissa.
Jos ei tähän hätään löydy kunnollisia pikkumäntäisiä lockheedeja niin saatan porata uudet reiät kilpiin että saa noi isompimäntäiset asennettua paikalleen. Mulla on kuitenkin levyjarrut edessä niin pieni teholisä taakse ei välttämättä ole liikaa.

Otin bensapumppu & suodatin paketin irti ja siihen tulevat bensaletkut ovat kivettyneet tietenkin. Katselen että ei ihan lähi motonetissa ole molempia letkukokoja hyllyssä. Ajelen sinne ja kas kun ei olekkaan toista vaikka hemmo sahasi puolelta toiselle varastoa kymmenisen minsaa. :lol: Miten ei olekkaan uutta että tuossa lafkassa on noita saldovirheitä..

Ehkä tilaan työpaikan kautta nyt sit tota toista letkua metrin pätkän.

Silmä myös huomasi että ihankuin uusissa etujousissa olisi enemmän kierroksia kuin orkkiksissa. No niinpä onkin 7 vastaan 8 täyttä kierrosta.
Dude väitti että olivat orkkis sinikuvista teetetyt. Ettei nyt vaan olisi isolohkon etujouset ?
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 659
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Hienoa että alkoi Viivi taas pitkästä aikaa kiinnostamaan 8) :thumbup:
Poraa vaan kilpiin uudet reiät niille kohdistustapeille,mullakin on vivan kilvissä jo reiät 3:lle erilaiselle sylkylle :)
Mulla tuossa alunperin oli nuo isommat 3 varttiset ja aikoinaan tuota kunnostellessani laitoin siihen silloin nuo pienemmät 17.48mm sylkyt,ja viime kesänä vaihdoin siihen sitten taas uudet 3 varttiset ja niillekkin joutui taas poraamaan sit uudet reiät.Eli noita 3varttisiakin on kohdistustapin paikaltaan erilaisia,manuaali vs automaattisäätöisten sylkyt :think: ..
SamiK
Viscount
Viestit: 1329
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Taas vierähti Viivin alla ja sivulla sellanen seitsemän tuntia. Voisin kyllä olla vaihteeksi elävänkin Viivin vieressä tai alla. :mrgreen: Mutta asiaan.
Aloitin päivän heti alustajumpalla enkä saanut sitä edes valmiiksi. :lol: Hyökkäsin heti ensimmäiseksi vielä vaihtamattoman jousen kimppuun. Purin jarrut ja navan pois, kääntövarren pois sekä reaktiotangon irti alatukivarresta. Sitten normaalisti vaihteistonosturilla nostan alatuivartta ylöspäin jousikuormaa vasten ja irroitan iskarin korvat. Sitten vaan taitan varren alas ja jousi putoaa syliin. Uretaanipuslilla tämä on mahdollista kun nehän eivät jarruta holkkimallisina tähän suuntaan. Kumimaisilla pitää löysätä vielä alatukivarren puslan pultti.
Kuva

Vertailin vanhaa ja uutta jousta vierekkäin.
Kuva

Ne ovat hivenen erillaiset. Kierroksia yksi täysi kierros ja puolikas tai vähän alle höylättyä. Lumpsautin uuden samaan asentoon alapäästään kun vanhakin oli. Puristin alatukivarren takas ylös nosturilla ja ähelsin iskarin alakorvat sekä reaktiotangon paikalleen ja paneuduin jarruihin.
Viikko sitten koitin asentaa EBC green stuff paloja eivätkä ne mahtuneet vaikka männät puristin sisään. Palat olivat parikin milliä ikäänkuin paksut. Harmitti tietenkin aika kovin kun kaikkiin autoihin mihin olen itselleni vihreitä juttuja asentanut, ovat palat olleet aivan ehdottoman maksimi paksut. Eli pienen pientäkään kuppaa ei saa olla satulassa tai männässä tai pala ei vaan mahdu. Kuppaahan Viivin jarruissa ei ole niin että mitä ihmettä. Mittasin palasta jopa paksuuden ja oli datalehdykkään verrattuna 0.5mm alle. Eli tuote on kunnossa. Sitten muistin että yksi neljästä perus palasta oli kulunut hiukan enemmän kuin muut kolme. Eli joku männistä oli ollut nahkea.

Satula pöydälle sitten vaan ja paineilmalla mäntiä varovasti liikkeelle. Laitoin klapin väliin ja päästin enemmän painetta. Vain toinen mäntä reagoi siihen ja mäjähti klapia vasten. Männän hipiässä oli ruskeaa. Säikähdin että mitä, ruostetta. Mutta olikin vain sontaa, männät kun ovat ruostumattomasta teräksestä teetetyt. Kovasti pinttynyttä likaa oli juuri skeidatiivisteen kohdalla ja sen sisäpuolella. Hinkkasin lian pois ja laitoin jarrukumirasvaa sitä silikoonin näköistä jarrunesteeseen liukenevaa. Mäntä meni sisään nätisti ja painoin sitä ulospäinkin. Tuli todella herkästi ulos. Seuraavaksi jumitin tämän männän sisään ja enemmällä paineella painoin jumittavan ulospäin. Sekin tuli alkuvaikeuden jälkeen ulospäin nätisti ja se toikin mukanaan sontatiivisteen kiriistysrenkaansa kera. Alta paljastu syy miksi aiemmassa oli sitä likaa. Se kiristysrengas oli aivan ruosteessa jo ja se potero mihin se tiiviste ja rengas painetaan, oli jo ruosteessa. Uskomatonta. Mäntään rasvaa ja työnsin sen paikalleen ja se oli hyvän tuntuinen. Painoin rasvalla skeidakumin paikalleen ja tämä satula oli rassattu.
Satula kiinni ja kas kun GreenStuff palat lumpsahti paikalleen vieläpä kitinäteippinsä kera.
Kuva

Seuraavaksi teekupin jälkeen purin oikean puolen samaan tapaan ja käänsin jousen viimelauantain jälkeen toiseen asentoon, samaan missä vasen orkinaali oli ollut, Aloin samalla tuumimaan että miksi jousen ja alatukivarren väliin jää outo rako. Vilkuilin vasemman jousen samaa tilannetta ja siellä kanssa jäi reaktiotangon kohdalle jousen ja alatukivarren väliin rako. Tiesin että jouset olivat samalla tavalla kuin vanhatkin mutta nämä ovat hivenen eri asennossa päiltään. Mutta tälläkertaa täsmäsin alapään samaan paikkaan. Yläpää kun on tasainen pyöreä rengas kumi. Sitten silmä havaitsi että alatukivarren jousen kohdassa on kuoppa mikä muistuttaa kovasti jousen pyöreän pään topparia. Aivot raksuttaa että mitä tässä nyt oikein tapahtuu. Sitten hehkulamppu sytty. Ettäkun yläpää on tasainen kumi ja jousen toinen pää on leikattu tasaiseksi niin että mulla on jousi ylösalaisin! Mutta hetkinen, mähän nimen omaan asensin jouset nyt kuten ne on tehtaalla laitettukkin. Sitten, VOI ELÄMÄ :!: Nehän ovat laitettu jo tehtaalla väärin 55 vuotta sitten. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Eli jousen kääntö nyt oikein päin oikealle ja satulan rassaus samalla tapaa kuin vasemmalle sekä palojen lumpsautus paikalleen. Sitten pikapurkamalla jarruihin koskematta, vasemman jousen kääntö oikeinpäin. :lol:

Seuraavaksi hikoilin takaylätukivarret vaihtaen, eli ne mitkä olin restauroinut mutta en käyttänyt niitä kuin pari päivää kun perä huuti niillä aivan täysillä sisään. Nythän Tuomeen tekemä pylly on hiljainen niin laitan ne takaisin suoraan. 8) Paneudun takajarruihin. Aloitan homman purkamalla nämä uudet isommat sylinterit osiin. Hyvä niin koska molemmissa sylintereissä toinen mäntä oli aivan jökissä. Sain hakata mäntää pitkän tuurnan välitykellä viilapenkkiä vasten ihan kovaa että se irtosi. Toisen sylinterin toinen mäntä oli tullut lähes ulos varastoinnin aikana ja sen seurauksena sylinterin sisälle oli kehkeytynyt seitin ohut ruoste. Honasin sen sormella ja kaksitonnisella paperilla hyväksi. Kaikkien mäntien männänkumipoterot oli täynnä kovettunutta rasvaa. Jahka sylinterit olin rassannut niin pystyin alkamaan raaputtaa ohjuritapin avulla merkkiä mihin kohtaan jarrukilpeä poraan reiän. Porasin 4mm reiän kun tappikin on. No reikä piti suurentaa viiteen milliin ja viilaa sivuun että sylinterin sai paikalleen.. :x Ehkä toinenpuoli onnistuu paremmin. Kasasin etummaisen kengän ja kässärilinkun paikalleen ja sovitin taaempaa kenkää. Huomasin että hitsaamani täyte linkussa oli aivan liian paksu. Vingutin sitä matalemmaksi ja vieläkään ei kenkien yläosat paina sylinterin mäntiä pohjaan asti. Koitin silti rumpua niskaan. No sehän meneekin ihan pohjaan. Loppupeleissä mun ei olisi tarvinnut hitsata yhtään mitään mihinkään. Uusien kenkien tämä kuoppa on niinpaljon matalempi kuin vanhojen että se jo riittää että käsijarru pelaa tehokkaasti. :oops: Siivooja tuli häiritsemään joten pitää seuraavalla kerralla vinguttaa vasemmalta vielä vähän pois hitsuumisiani että kengät eivät jää laahaamaan. Tällähetkellä ja sittenkin käsijarrun linkun tunto on ns välitön.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1329
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Viikolla on ollut taas senverta menoa että Viivi jatkui vasta tänään. Kuten tavallista, jatkoin siitä mihin viimekerralla jäin. Eli oikean takajarrun kimppuun. Raaputin sylinterin ohjuritapilla jälkiä kilpeen että minkä alueen sisältä pitäisi porata. Porasin ja taas pieleen. En vaan käsitä mutta ei se mitään. Pikkasen soikea reikä ja sylkky menee pohjaan kuten kuuluun. Sitten lukkosokan kimppuun. Taistelin sen kanssa valehtelematta 45min eikä meinaa kaikki kolme kohtaa painua uraan. Otin sokan pois ja tölläsin sen muotoa. Sehän oli poissa muodostaan yhdestä kohtaa. Taivutin sen noin muotoonsa viilapenkissä ja kas kun kaikki 3 kohtaa napsahti heti uraansa. :roll:

Silloin kauan sitten ajokortin saatuani hiekkapuhalsin takajarrukilvet ja rummut. Maalasin ja uunitin ne sinkkipohjavärillä. Silloin sanottiin jo että ei tossa maali tule pysymään päällä. Totisesti ei pysy. Ennen jarruputken asentamista Youtube entisöin kilpien takaosat ja jarrurummut. Ruiskutin bräkyä kilpiin ja rätillä pyyhin mustan maalin pois suurimmalta osalta. Se kirjaimellisesti lähti rätillä pois. Esille tuli valkoinen pohjamaali. Se sama minkä nuorena sinne poltin uunissa kiinni. Eio muuten kilvet ruosteessa. :mrgreen: Suihkin rallimustaa kilpiin ja lämpörallimustaa rumpuihin. Seuraavaksi sovelsin jarruputken paikalleen. Yksi putkipidikkeistä tuntui heikolta mutta piti vielä putkea. Kiristin juntturit sylinterehin ja otin jarruletkulitistimen pois. Ei mennyt kuin tovi niin aamukusen väristä jarrunestettä alkoi tippumaan molemmista putken päistä vaikka junnturit ovat kireällä. :evil:
Äkkiä jarruletku takas litteäksi ja rättiä väliin. Putki pois ja uuden putken tekoon. Liekkö pallopäät niin väärässä muodossa italosylkkien jälkeen että eivät noihin toimi. Ryöstin ilmaruuvin italosylkyistä. Tuossa lockheedin sylinterissä ilmaruuvi oli joku älyttömän ja sairaan välimaastosta oleva pienen pienellä kannalla oleva. Veikkaan jotain 5mm kokoista kantaa. Eihän mulla niin pientä lenkkiä ole millisenä eikä varsinkaan tuumasena. Italosylkyn ilmaruuvi oli sentään 7mm kannalla.
Kuva

Uuden putken tein kupari-nikkeli putkesta, samasta mistä muutkin auton putket on taivutettu. Se on hiukan jämympää kuin pelkkä kuparinen. Koneeseen 3/16 SAE päät käyttöön ja nyt tuli pitävät pallopäät putkeen. Ei siis vuotanut enää koskematta jarrupedaaliin kuten vanha putki teki. Tässävaiheessa oli mennyt aikaa monta tuntia. Tässävaiheessa meni poikki hennolta tuntunut pidike. Oikean rummun saaminen pyörimään riittävän herkästi kenkien laahaamatta täysiä oli aikamoisen työn takana. Sain vinguttaa linkusta kaikki hitsuuttelut pois ja molemmista kengistä samaten aika paljon pois. Lopputulos oli että etummainen kenkä ottaa kiinni ihan sisälaidastaan yhdeltä alueelta. Eli kengän matsku ei ole suora eikä rumpukaan ole ihan suora. Se on nimittäin yllättävän soikea. Otin ohuelti kengästä matskua pois laahaus kohdasta. Se hioutuu siitä sitten itekseen. Voi ehkä olla rumpu hiukan lämmin alussa. Käsijarru on hienosäätämättä vielä. Sekin piti herkistää.

Seuraavaksi siirtyin jarruja ilmaamatta bensapuolen kimppuun. Pumppu ja suodatin telineeseen tuli nyt aiemman 200srj vaikeasti saatavan suodattimen tilalle 900srj helposti saatava suodatin ja sille sopiva teline. Isompaa suodatinta ei oikein saakkaan mahtumaan tuohon setuppiin. Eikä toisaalta tarviisekkaan. Ähelsin samalla kaikki bensaletkut uusiksi. Ihan hyväkin kun ne olivat kivettyneet.
Kuva

Irroitin suutinkiskon ja suuttimet seuraavaksi. Painoin bräkyä bensaputkeen edestä taakseppäin ja huuhdoin paineilmalla. Nyt siellä ei ole enää iäkästä bensaa. Samalla huuhtetlin kiskonkin. Suuttimet olivat jäsähtäneet niin imusarjaan kuin kiskoonkin aika lujasti. Sai ihan vetämällä vetää ne ulos. Tyhjensin niistäkin vanhat bensat pois. Annoin nille hiukan tikotikoa sähköllä ja nehän napsu hienosti. Vielä täytyy vaihtaa kiskon bensaletku, se ei ole huonokuntoinen, kun olenhan sen vaihtanut joskus monta vuotta sitten. Se vaan on kuumimmassa paikassa joten en ota riskiä.
Kuva

Jos huomenna on virtaa niin käyn ilmailemassa jarrut ja ehkä, ehkä pudottamassa öljyt jne.
1970 hb Viva
Vastaa Viestiin