Re: 1970 Hb Stanu malli

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Vastaa Viestiin
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Jarrutehostin on alkanut taas vuotamaan tai se vuotaa toisestakin paikasta nyt. Nyt ei tarvitse kuin vaan vähänkin painaa jarrua niin moottorin kierrosluku nousee heti vajaa 300 rpm. Sekä vastaavasti laskee kun pedaalin nostaa. Samalla myös jarrua on taas saanut ihan alkaa painamaan. :(
Ensimmäinen venttiilien säätö on selvästi edessä. Joku säätö on löystynyt ja alkanut naputtaa. Säädöt ruiskuun on sensijaan löytänyt todella hyvin paikkansa. Huomaa että kepukassa nokkien välinen kulma on suurempi kuin aiemmassa.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Tänää kävin ajamassa jäljelle jääneitä ruutuja eli torvi suorana. Sieltä löytyikin alueita missä mentiin ihan paineilman puolelle. Ne sainkin siitä paljon lähemmäksi oikeaa. Mutta täytyy vielä niitä ajella lisää. Ei vaan halua tysyttää kokoajan. :) Tälläkin nokalla huomaa että täydellä kaasulla on tunne että vetoa eio niin paljon kuin vähän vähemmällä. Mitään älytöntä alipainetta ei muodostu imusarjaan tuolloin. Eli tilanne voi muodostua kun pakokanavat ja pakosarja ovat tukossa. Vaikka mulla on tämä hi flow sarja HB stä. Myöskin polttoainekarttaan muodostuu ylimmälle riville tilanne missä siellä on vähemmän bensaa kuin alemmalla rivillä. Noh. Olimiten oli niin en ala tekemään pakosarjaa tähän uusiksi.

Nytkun viimeeks tein öljykorkkiin muutoksen poistamalla sen öljyverkon siitä niin sen myötä huohotuksen käry ei ehkä ole laskenut merkittävästi mutta eroa on jo senverta että nyt ei öljytikku noussut eikä kampuran etupäässä ollut tippoja vaikka kierrosta moottorissa oli useasti lähemmäs 6000.

Ajolleen tuo on nyt sellainen että alakierroksilla ja keskikierroksilla kulkee todella kivasti. Tyhjäkäyntiä ei ole alle tonnin oikeastaan ollenkaan. Tyhjäkäynnillä sytkäennakko on 20 astetta ja nousee siitä verkalleen 40 asteeseen mikä on moottorijarrulla yläkierroksilla. Liikennevaloista on läppärungolle/tuplille tyypillinen ryntääjä. :lol:
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Aina sattuu ja tapahtuu.

Ei mitään haaveria. Mutta eilen huomasin että vaihteiston ykkös ja kolmosvaihde laakerikahisee. :shifty: Tänää kaatelin öljyn sekaan rvs t3 n ja kävin ajelemassa. Suapa nähä muuttaako mitään.

Nopeusmittarin askelmoottori hajosi paripäivää sitten. Oire on sama kuin heti alkukeväästä eli ei yli 80kmh syytä ajaa. Muuten alkaa jätättämään. Nyt vika on pysyvä ja viisari ei mene yli ollenkaan. Onneksi mulla on toinen askelmoottori. On vaan ihan erimuotoinen joten kaikki kiinnitykseen liittyvä on pajoitettava uudelleen. Kiinasta ei saa kuin huonoa. Ensviikolla löröttää harvase päivä joten hyvin on aikaakin. Niin ja tänää kun painoin rasvaa etupalloihin ja laitoin rvs ää, pesin samalla öljypohjan etuosan. Rvs ajon jälkeen katsoin että niin vaan tihmii jostain edestä. Ajoin ihan rauhallisesti pikkuteitä. Evvk koko vuoto tälle vuodelle.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Vaihtelin nopeusmittarin askelmoottorin maanantaina ja tänään tiistaina sitten illasta paikalleen laittamaan. No eihän se pöydällä toimimisen jälkeen autossa toiminut kuin puoliksi. :| Noin 4 kertaa purin mittariston dösärillä ollessani syliin ja kuikuilin että mistä kiikastaa. No viisari otti loppupeleissä vastapainon klöntistä kiinni mittariston etulevyyn. Sitäkun taivutti alaspäin niin alkoi heti pelaa.
Nytkun säädöt ovat löytäneet lähes kauttaaltaan paikkansa. Uskalsin laskea kokeeksi tyhjäkäyntiä sieltä 1300rpm stä tonniin. Nuotti hörpöttää nyt melkoisesti mutta silti kone jaksaa käydä vaikka flektikin on päällä. jätän sen nyt tohon. Vaikeuttaa hieman kylmän koneen ajoa. Mutta parempi se noin on. Menee ykkös vaihdekkin sisään kivemmin.

Vaihteiston laakeri(t) kahisee edelleen. Antaa kahista.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kesäloman viimeinen päivä sisälti reissun Lahteen Britit Kohtaavat tapahtumaan. Tapahtuma oli kuten aiemminkin ja tälläkertaa oli edustettuna Viivi, en muista kerholaisen nimeä mutta tämä abaut pronssin sävyinen madallettu ja mustilla vauhtiteipeillä oleva HB sekä joku ruskea sedan Chevette.
Ajoin koko matkan vanhoja maanteitä välttäen isot tiet. Niilläkun Viivillä ajo on mahdottoman tylsää ja puuduttavaa. Tankkasin just ennen lähtöä ja tankkasin uudelleen palattuani. Takastulomatkalla kävin ohimennen korjailemassa yhden uuhdehkon RangeRoverin.

Auto tomi mainiosti koko matkan. Ei mitän vikaa tai hikkaa. Keskikulutus yllätti. Noin 7.3l/100km Taitaa asetukset olla aika kohdallaan. Keskinopeus voi olla asettunut johki 70kmh tienoille jopa.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 665
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

:thumbup: :thumbup:
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Rvs on tehonnut kahinaan tosi hyvin. Nyt sitä ei oikeastaan kuule enää ellei erityisesti yritä kuunnella sitä. Moottoriin on ilmeentynyt täysin satunnaista hyvin lyhyttä jälkikäyntiä. Nostin sytytystulpat ylös tuossa taanoin ja niiden keskielektrodin eriste oli hiukan liian valkoinen. Vaihdoin tänään yhden pykälän kylmemmät tulpat kokeeksi.
Huohotuksen lemu on vähentynyt kun poistin metalliverkon öljykorkista. Mutta kyllä sitä silti riittää kun antaa hanaa ikkunat auki. Perän jyrinä on ajelun myötä vähentynyt marginaalisesti. Mikä hassuinta, vanhat renkaat mitkä uudesta asti ovat olleet kananmunia. Eivät tänäkesänä ole jumputtaneet kertaakaan sen jälkeen kun paisutin niitä pitämällä niissä reilua 3bar painetta usean viikon ajan :shock: .
Vesisade tulee sisään molemmista tuulilasin päädyistä. Oikealla puolella ylänurkasta ja vasemmalla alanurkasta. Ajon aikana ei tippaakaan.
Jarrunestettä hukkuu säiliöstä johonkin. Ei näytä olevan vuotoja missään pyörässä. Joten sen tietää että mihin se sitten joutuu kun ei ulos vuoda mistään.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Männä sunnuntaina alkoi kesken noh, sunnuntai ajelun Viivi pöristä ja jyristä ihan älyttömän kovaa. Olin puolen tunnin ajon päässä kotoo. Kävin grillailemassa ja siten jäähdyttämässä paikkoja autosta. Kotiinpäin lähtiessä huomasin eti että nyt on meteliä jo juoksuvauhdissa enemmän kuin ennen. :?
Nostin maanantaina auton ylös ja tölläsin syitä mölylle. Silmä osui heti roikkuvaan pakoputkeen. Se on ollut aika alhaalla nyt pitkin kesää, mutta nyt se vasta roikkuikin. Siitäpä oli haitari pettänyt siten että se pääsi kiertymään holtittomasti. Koska HB pakoputkikannakkeet ovat kaikki samalla puolella putkea, tuppaa se kiertämään putkea reilusti. Tai sitten mulla hormi menee jokusen sentin vierestä koko matkan.

Hain kotimatkalla uuden pitkän mallin haitarin ja eilen hitsasin sen paikalleen. Hitsi että hiljenkikin mökä mikä aiheutu siitä. :mrgreen:

Sensijaan jyrinä mikä oli näköjään pörinän ohella nostanut päätään kovasti, oli edelleen läsnä. Jyrinä on voimakkaimmillaan 75-87kmh välissä. Yli tai alle tuon jyrinä on vähäinen. Tolla alueella mikä on pääsääntöinen ajonopeus tuolla niin hattuhylly rämisee, sormet saa hieronnan pyllyn lisäksi. Eli ei hyvä. Korvatkaan ei tykkää. Moottorin voiman määrällä ei ole mitään merkitystä ääneen. Se tulee vaikka vapaalla rullaisit.

No tänään sitten tukipuheluiden myötä mittasin vaihteiston, kardaanin ja pinjoniakselin keskinäiset kulmat. Pielessähän ne on. :x Vaihteisto on 2.8 astetta alaspäin, kardaani 3,8 astetta alaspäin ja pinjoniakseli 1.6 astetta erisuuntaan alaspäin. Eroa siis vaihteiston ja pinjonin välissä on noin 1,2 astetta. Moottoria aikanaan rakentaessani ostin moottorityynyt kaikki uutta nos osaa. Niillä se nousikin ylöspäin selvästi kun vanhat olivat aivan sököt. Tilalle sain jyrinän. :evil:
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 665
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Ei kyllä ihmekään että jyristää..
Noilla arvoilla tuo vaihteisto
akselin ja pinionakselin kulmaero on 4.4 astetta jos/kun ne eivät ole samansuuntaiset.Tuo 1.2 astetta olisikin ok mutta tuo 4.4 asteen kulmaero on kyllä hitosti liikaa :( ..
Ja eturistikon nivelkulma on 1 aste(ok),mutta takaristikon nivelkulma on sekin jo sitten 5.4 astetta kun laatikko ja pinion ovat erisuuntaiset..
Jännä kyllä mistä tuo laatikon ja pinionin noin iso kulmaero voi edes oikein aiheutua :o ..
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Joo olinkin hiukan vielä kuu-ukkona ton kulmajutun suhteen. Mutta nyt taas toistaiseksi raiteilla. En tiedä kyllä itsekkään että mistä johtuu. Uutta nos osaa moottori tyynyissä ja uretaania puslissa takana joten luulisi olevan jetsulleen. Muttakun ei ole. Jos ja ehkä kun tuon haluaa joskus kuntoon. Vaatii se säädettävien takaylätukivarsien rakentamisen ns suorasta.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Oon ajellut Viivillä jokapäivä jyrinästä huolimatta. Ajot ovat pääsääntöisesti lyhyttä työmatkaa ja semmoista päivittäistä pörinää. Työmatkalla oon nostanut ajonopeuden 80 stä 90 iin. Jyrinä vähenee selvästi tuolla tempulla.
Vaihtelin tuossa kilpaöljyt pois seisontaa sietäviin Amsoilin 20w50 liemiin. Lurautin pesuainetta vanhan öljyn sekaan kokeeksi. Uudella liemellä starttauksen jälkeen tikussa on vesikirkasta öljyä.

Säätelin myös venttiilit viimeisen kerran tälle kesälle. Uuden kepin myötä on pitänyt vain säätää kiremmälle säätöjä. Aiemmin piti löysätä ja kiristellä. Liekkö positiivista tämä. Huomasin myös sen mitä olen aatellut käyvänkin että ainakin osassa keinuja välys on joko sopiva tai löysä toisessa reunassa ja toisesessa tiukka. Myös kun rakotulkkia syöttää väliin, linttaa lashcap samalla. Se tuo venttiilisäätöön oman juonensa sekä välyskäytökseen muutenkin. Venttiilin katkaistu pää ei ole ei ole terävä reunoiltaan. Nehän olivat levinneet sivuille siten että lashcap ei mahtunut ylle ja mun piti niitä käsin pirrata kapeammiksi. Tämä silloin kauan sitten.

Viivi on myös alkanut muutaman kerran jälkikäymään kun avaimen on kääntänyt offille. AIemmin vaihtelin jo pykälää viileämmät sytytystulpat eikä oiretta sen jälkeen esiintynyt pitkään aikaan. Kunnes taas ykspäivä. Silloin huomasin että moottoriohjainpa sammuu ja käynnistyy uudelleen ja sammuu lopullisesti. Eli virtalukon pohja se siellä kenkkulee vanhuuttaan. Sen bakeliitti tms piirilevy missä liitinpinnitkin ovat, pääsee joskus hieman nitkumaan avaimen mukana. Ei kiva, mutta ei paljoa voi mitään tehdä.

Olen myös kirjoittanut ylös listaan että mitä pitää tehdä ja ostaa kun seuraavan kerran ajelee. Lista on aika pitkä. :mrgreen:

Muuten uusi keppi on oikein kiva ajaa. Toi selvästi enemmän löylyä juuri keski ja yläkeskialueille. Eli juuri siihen maantiealueelle. Tyhjäkäyntialueen hömpsöttävä käynti aiheuttaa sen että sen lähialueella ajaminen on aika V mäistä nyökkimistä. Mutta se alue on aika pieni joten siitä ei tule ongelmaa Muutenkin ajolleen tuo on senverta kovasti ryntäävä että ihan tyhjäkäyntialueella ei vaan pysty ajamaan. :lol:

Viikon verran vielä jos pöristelisi ja sitten auto taas säilöön.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Tänään mittasin moottorista puristukset. Ajelin sen kuumaksi ja poistin tulpat normaalisti. Todella tasaiset ovat. 9.8bar 1-2 ja 10bar 3-4. Voisi olla enemmänkin. Mutta melkeinpä kokeilematta ei voi sanoa että miten moottorin sytytysennakon siedolle keskialueella käy. Nyt siellä 2500rpm ja 1/4 ja vähän enemmän -pedaalin asennolla sytytysennakkoa on sellaiset 23 astetta. Moottori alkoi kevyesti naulaamaan noin 27 asteella. Pelkään että jos nostaisin sylinteripainetta vaikka yhdellä baarilla 11 baariin. Tulee tämä kuormitusalue kestämään todella vähän ennakkoa. Tietenkin tekisi mieli kokeilla. Mutta eipä ole kansipahvia hyllyssä eikä niitä näytä enää kovinkaan helposti olevan saatavillakaan. Mulla siis on nykyaikainen liekkirenkailla ja makkaratiivisteillä oleva pahvi. Joka on vielä mallia ohut. Enkä tiedä haluaisinko kuitenkaan kokeilla kun tämä pahvi ei vuoda ja kone pelaa todella kivasti. :mrgreen:
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Nostin rengaspaineet kolmeen baariin ja löräytin tankkiin seisonta-ainetta. Sitten pöristelin seisontapaikalle. Kesä on siten ohi taas.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1364
Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kuva

Tämmöttiseksi jäi sytytysennakot.
1970 hb Viva
Vastaa Viestiin