Re: 1970 Hb Stanu malli
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli
Tänään olikin virtaa ja kävin ropailemassa pikkasen. Muistin että jarrunesteen ylipainekoneeseen on meillä pussillinen adaptereita. Siellä olikin oikea myös lockheedin säiliöön. No eipä ole säiliön korkin tiivistepinta suoraa nähnytkään ja sieltähän alko tulla nestettä ulos. Onneksi aavistin tämän ja lähin koittamaan aivan pienellä paineella. Normipainehan on laitteessa 1b. Ryystin sitten imulaitteella. Molemmista piireistä vedin läpi 2-3 säiliöllistä uutta nestettä läpi. Pedaalin tatsista tuli hyvä.
Kytkin akkukengät kiinni ja virrat päälle. Bensapumppu pyöri sen 2s minkä kuuluukin eikä kuullosta pahalta vaikka ei ole bensaa tankissa. Tietokone kiinni ja Megasquirt vastasi iloisesti. Pyöritin flektiä ja tarkastin antureiden signaalit. Kaasuläppää lukuunottamatta kaikki toimi kuten kuuluu. En nimittäin muista että onko tarkoituksellisesti vai mistäsyystä niin että kaasuläpät ei näyttämän mukaan aukea yli 90% vaikka pedaali on matossa. Täytyy paneutua siihen jossain raossa. Arduino vastasi myös tietokoneelle ja pyöritti askelmoottoreita.
Valoja en kokeillut kun tiedän että niissä on vikaa. Pyyhkijät pyyhki ja pissapoika ruikki. Töötti sensijaan on ruostunut jumiin. Yrittää muttei sano mitään. Niin ja toinen lambdoista on rikki. Uudet molemmat on ostettu.
Eli jäljellä olisi ennen leimaa öljyt ja sutipaketti sekä valot ja lambdat.
Kytkin akkukengät kiinni ja virrat päälle. Bensapumppu pyöri sen 2s minkä kuuluukin eikä kuullosta pahalta vaikka ei ole bensaa tankissa. Tietokone kiinni ja Megasquirt vastasi iloisesti. Pyöritin flektiä ja tarkastin antureiden signaalit. Kaasuläppää lukuunottamatta kaikki toimi kuten kuuluu. En nimittäin muista että onko tarkoituksellisesti vai mistäsyystä niin että kaasuläpät ei näyttämän mukaan aukea yli 90% vaikka pedaali on matossa. Täytyy paneutua siihen jossain raossa. Arduino vastasi myös tietokoneelle ja pyöritti askelmoottoreita.
Valoja en kokeillut kun tiedän että niissä on vikaa. Pyyhkijät pyyhki ja pissapoika ruikki. Töötti sensijaan on ruostunut jumiin. Yrittää muttei sano mitään. Niin ja toinen lambdoista on rikki. Uudet molemmat on ostettu.
Eli jäljellä olisi ennen leimaa öljyt ja sutipaketti sekä valot ja lambdat.
1970 hb Viva
-
Make
- Viscount
- Viestit: 1459
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 13:55
- Paikkakunta: Oulu
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli
Töiden jälkeen jäin ruuvaamaan Viiviä. Vaihdoin viimeisen bensaletkun uuteen. Laskin öljyt pois ja asensin Flexoliten kierrettävän peltisuodattimen adapterin. Öljyn valuessa kävin hakemassa pistoolista 12litraa bensaa. Kaadeltiin se tankkiin samantien. Öljysuodattimeksi laitoin Ford Zetechin pienen suodattimen. Se on passelin kokoinen verrattuna tähän sarjaan myös sopiva Volvon vinomoottorin suodatin. Vinomoottorin suti on tyyliin 1/4 ohv moottorin fyysisestä koosta. Sarjaan sopii Fordilta vaikka minkä ikäisestä autosta olevat suodattimet.

Käänsin virrat päälle. Bensamittari painui entistä kauemmaksi vasemmalle. Eli bensamittari on rikki kohon lisäksi. "Ihanaa", mutta osasin arvella tälläistä. Sitten vaan sahataen ja sahaten kunnes RÄNNN.
Sahaus oli pitkän kun polttoainejärjestelmä on mallia paluuton. Eli polttoainekiskosta ei ole paluuta takaisin tankkiin. Nyt oli kaikki linjat tyhjiä kiskoa myöten. Joten linja ilmaantuu suuttimien läpi. Suuttimet eivät vaan oikeen virtaa ilmaa nätisti joten vieteri on pitkä. Pöristin pihaa ympäri kunnes termostaatti aukesi ja flekti meni päälle.
Otin mittariston kotiin tutkittavaksi. Purin sen osiin tossa hetkisitten. Mittasin että bensamittarille tulevistä kolmesta eri linjasta yksi oli poikki. Seurasin sitä ja se oli poikki taas kerran samasta jo kahdesti korjatusta kohdasta. Enää en korjannut samaa kohtaa uudelleen vaan juotin puuhajohdon mittariston poikki juottaen sen kyseisen johteen kahteen leveään kohtaan. Samalla sitten putsasin hapettuman liitinkamman kontakteista piirimuovissa. Olivat aivan mustia.

Huomasin myös että bensamittarin viisari ei osu stoppareihinsa ollenkaan vaan kiertää ne. Sentakia se pääsi vajumaan reilusti oli En ja viime ajokaudella tankatessa täyteen , näytti se reilusti ohi F. Nyt se pysyy aina alueella kuten kuuluukin.
Ajelin pihalla ympyrää hetkellisesti jopa 15kmh nopeutta. Perä on hiljainen. Toisin kuin oli mun tekemällä.
Lauantaina on ähellettävä valojen kimpussa sekä tarkastettava katsastusta varten mitä mieleen tulee. Sekä huuhdeltava kurainen jäähdytysjärjestelmä tiskiaineella. Sekä vaihdettava ostamani 82'c termari.
Tämähän alkaa näyttää siltä että tässä ehtii ajella reilun viikon ennen etelän mittiä.

Käänsin virrat päälle. Bensamittari painui entistä kauemmaksi vasemmalle. Eli bensamittari on rikki kohon lisäksi. "Ihanaa", mutta osasin arvella tälläistä. Sitten vaan sahataen ja sahaten kunnes RÄNNN.
Otin mittariston kotiin tutkittavaksi. Purin sen osiin tossa hetkisitten. Mittasin että bensamittarille tulevistä kolmesta eri linjasta yksi oli poikki. Seurasin sitä ja se oli poikki taas kerran samasta jo kahdesti korjatusta kohdasta. Enää en korjannut samaa kohtaa uudelleen vaan juotin puuhajohdon mittariston poikki juottaen sen kyseisen johteen kahteen leveään kohtaan. Samalla sitten putsasin hapettuman liitinkamman kontakteista piirimuovissa. Olivat aivan mustia.

Huomasin myös että bensamittarin viisari ei osu stoppareihinsa ollenkaan vaan kiertää ne. Sentakia se pääsi vajumaan reilusti oli En ja viime ajokaudella tankatessa täyteen , näytti se reilusti ohi F. Nyt se pysyy aina alueella kuten kuuluukin.
Ajelin pihalla ympyrää hetkellisesti jopa 15kmh nopeutta. Perä on hiljainen. Toisin kuin oli mun tekemällä.
Lauantaina on ähellettävä valojen kimpussa sekä tarkastettava katsastusta varten mitä mieleen tulee. Sekä huuhdeltava kurainen jäähdytysjärjestelmä tiskiaineella. Sekä vaihdettava ostamani 82'c termari.
Tämähän alkaa näyttää siltä että tässä ehtii ajella reilun viikon ennen etelän mittiä.
1970 hb Viva
- vivamanTT
- Viscount
- Viestit: 2087
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 17:43
- Paikkakunta: Vihanti
- Viesti:
Re: 1970 Hb Stanu malli
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli
Huppistakeikkaa, nimittäin tekemäni mittariston korjaus korjasi kyllä ongelman siinä mutta toi esiin isomman vian. Nimittäin tukevan oikosulun. Pari päivää sitten laitoin korjaamani mittariston kiinni ja virrat päälle. Bensamittari nousi näyttämään oikein, latauksen merkkivalo heräsi ikäänkuin himmentimen takaata ja sitten alkoikin savu nousta. Wut.
Illalla sitten mittaristo irti ja selvähomma mistä oli savu tullut. Mittariston piirimuovi kärynnyt lämpömittarin puolelta puoliksi. No eikun selvittämään yleismittarilla selvän oikosulun lähdettä. Eipä tarvinnut kuin mittata että kyllä lämpömittarin suunnalla on oikosulku kun toisella puolella mittaristoa ei ole. Niin silmä ja ajatus kertoi heti että oikosulku oli ihan mun itse tekemä. Lämpömittarin kun olen korvannut askelmoottorilla niin se vermes on kiinni alkuperäisen mittarin kiinnitysrei-issä. Ei siinä mitään mutta aivopieruna olen jättänyt sinne kytkettynä myös sen kolmannen mittarin johteen. Siihen kolmanteen tulee kuin tuleekin mittarin syöttöjännite.Ja kun pultit menevät reiästä mittariston kotelosta läpi niin toisella puolella on mutterin alla sopivasti miinus. Eli 6mm pultti veti jännitteen suoraan maihin.

Kaksi puuhajohtoa lisää, oikosulun poisto ja taas pelannee nyt ilman oikosulkuja. Se miksi se ei ollut ennen savutellut ja on jopa toiminut vähän aikaa kun testasin ennen seisontaan viemistä onkin mielenkiintoista Syynä on ihan perinteinstäkin perinteisin ohmi kertaa käämi -palaa koko lääni. Olen korjannut lämpö ja polttoainemittareiden maadoitusjohteen kahdesta kohtaa kahdesti. Se on se kaikista uloin johde piirimuovissa mikä aina ottaa osumaa kun mittariston taakse käsiä änkeää ottamaan liitinkampaa tai vaijeria irti. Korjauspaikat ovat juotetut johdonpätkät seitin ohueeseen johteeseen. Sen juottaminen on vaikeaa hapettuneisuudesta ja ohuudesta johtuen. Nytkun rakensin mittaristokonversiot ja oikosulun. Niin johteet ovat niin ohuet että niistä ja korjauspaikoista ei mene niin paljoa virtaa läpi koskaan että ne olisivat siinä lyhyessä ajassa mitä testasin mittaristoa autossa, ehtineet palamaan poikki. Sensijaan korjauskohta jaksoi palaa poikki ja siksi bensamittari lakkasi toimimasta jossainvälissä.
Nyt sitten korjasin nämä korjauskohdat ohittamalla koko kiertoreitin hyppyjohdolla juottamalla sen päät leveämmästä kohdasta toisiinsa ihan johdolla. Nyt virrankulku moninkertaistui jolloin mittariston jännitesyöttö johde otti kuumaa koko matkaltaan ja suli. Nyt sitten korjasin sen ja yhden toisen johdon.
Oikosulku pimenti sitten myös vilkut, pitkien valojen vilkautuksen ja töötin sekä lämppärin puhaltimen. Tän huomasin jo alkuviikosta ja ostin sulakkeita 5kpl. Vaihdoin sulake nro 2 mikä oli irronnut lasiputkestaan eikä palanut poikki.
Se toi jännitteet takas mittariin, puhaltimeen ja vilkkuihin. Tänään sitten heti aamusta laitoin mittariston kiinni autoon. Latauksen valo sytty heti kirkkaasti ja bensamittari näytti 1/4 tankillista. Eli aika riittävän oikein. Jännityksellä odotin että savuaako mistään. Vaikka tiesin jo ettei oikosulkua enää ole. Savuja ei tullut ja kaikki toimii mittariston osalta. Mutta töötti, jarruvalot eikä pitkien vilkautus toimi ollenkaan. Taas sulakerasian kimppuun. Toinenkin sulake oli päästään irti muttei palanut.
Vaihdoin kaikki loputkin uusiin. Tämä toi töötin ja vilkautuksen takaisin. Jarruvalot sensijaan ei toimineet vieläkään. Vaihdoin hommaa tässävälissä ja laskin eilen pois töiden jälkeen jäähdytysjärjestelmään kaatamani tiskikonepesuainetabletista tehdyn evään. Käytin koneen ilman termaria sillä kuumaksi ja tänään laskin sonnan värisen veden poius.

Jäähdyttimestä ja ylä ja alavesiletkusta näki että oikeen monen millin kalvo on vieläkin kaikkialla. Huuhtelin pesuaineet pois huolella ja tein sitruunahaposta evään ämpäriin. Ostin mötönetistä jonku purkin happoa. Entiedä mitä EU turvallista siitäkin on tehty. Se ei dunkkaa sitruunalle vaikka eväs on varmaankin riittävän ärtsyä. Löysin varastosta vanhaa k-maataloudesta tms ostamani ämpärin happoa. Meinas taju lähteä kun siitä otin skinderin.
Pikkasen eri tuotetta se. Kaadoin siitäkin loput sekaan ja aines koneeseen. Käyttelin konetta kuumaksi päivän aikana useasti ja jätin sen muhimaan yöksi. Päivän päätteeksi nostin syylärin korkkia ja korkkihan oli puhdistunut selvästi. Eiköhän se tästä puhdistu.
Seuraavaksi vaihtelin uudet lambda anturit. Molemmat. Toinen oli rikki ja toinen saattoi näyttää jo mitä sattuu. Vanhat olivat metrisellä johdolla. Se oli aivan turhan pitkä ja otin nämä uudet 20cm pitkällä. Se meinasi olla jo liian lyhyt. Mutta sain kuitenkin liittimet aika sopivaan paikkaan. Kalibroin ne ja pyöritin anturit paikalleen. Tämän jälkeen valmistin uudet sytytysjohdot. Eli noista Accelin Superstock johdoista mistä on kuva ylempänä. Eihän mulla ole sitä erikoistyäkalua viilapenkkiin millä noita päitä voi helposti tehdä. Käytin pieniä papukaija pihtejä ihan alkutaivutteluun. Lopulliset litistykset tein kahdessa erässä sitten isoilla kaapelikenkäpihdeillä. Oli jäänyt ylimääräiseksi kaksi neliuraista johtopidikettä mitkä sattuivakin juuri riittämään näihin vähän normaalia paksumpiin johtoihin. Tälläkertaa meni sytytysjärjestys kerralla oikein. Toisinkuin oli moottorin ensikäynnistyksessä.

Tässkohtaa tuli mieleen että nythän voisin päivitellä Megasquirttiin viimeisimmän ohjelmiston eli firmwaren. Sekun on se viimeinen mitä siihen on julkaistu. Töpselit irti suuttimista ja puolasta ja klikkaus updatesta. Meni ihan hetki ja ruutuun tuli ERROR 03x60 tms. IIIK. Ohjelma kaatui siihen paikaan. Se oli myös ehtinyt kumitella firmwarenkin. Eikun äkkiä käymään kotona ja sieltä Windows 10 SSD levy tietokoneeseen. Buuttaus windowsiin ja sen komentokehotteesta firmwaren lataus perinteisin metodein eikä Linuxinsta. Missä tuo error tuli. Kokoajan oli tietty pelko pyllyssä että kun on näin mykkä ohjainlaite niin se voi vaatia buuttijumpperin laittamista paikalleen. Mikä taas olisi "ihana" homma Viivissä monesta eri syystä. Komentokehoitteen ohjelma kuitenkin löysi ohjainlaitteen eli se vastasi buuttauksen verran sille. Mikä oli onni. Sillä uusi firmis sisään niin että pätkähti. Takaisin linuxin puolelle ja sieltä viimeisimmät asetustiedot ladaten sisään. Taas oli hereillä kaikki ja toimi. Fiuu sano. Meinasi hiki virrata. Tämä tasoitti tien siten että jokupäivä tässä lähipäivinä on haettava kaupasta uusi autoläppäri missä pyörii windows 11. Jätän linux lekkimiset tähän paikkaan.
Ennen mittariston asennusta lopullisesti paikalleen siirsin sen takana olevaa arduinon purkkia. Purkki kun oli vähän väärässä paikassa ja työnsi valokytkintä. Tämä on todennäköisesti syynä siihen että valot jäivät päälle kunnes akkukengän irroitti. Nimittäin sitä vikaa ei nyt ole kun kotelo ei sitä työnnä. Pingoitin purkkiin samalla myös muistipatterin. Se pitää GPS moduulin muistia yllä vaikka avaimet ovatkin taskussa.
Nytkun auto kävi taas ja sitruunahappo teki työtään niin otin yhteyttä arduinoon sen ohjelmistolla. Tökin GPS moduulin täyteen vauhtiinsa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että perusvauhdilla se toimii 1hz eli 1krt per sekuntti. Eli nopeusmittari liikkuu kerran sekunnossa. Se on vähänkin pidemmän päälle persiistä ja Viivikin kiihtyy niin nopeasti ettei tollasella tee mitään. Täydellä vauhdilla moduuli lukee sijaintia ja laskee siitä nopeutta 10hz vauhdilla. Tällä nopeusviisari liikkuukin sitten aivan kuten vaijerillakin tekisi. Tietenkin hyvin pienellä viiveellä. Lähetin nopeusmuutoksen moduuliin ja koodasin arduinon koodiin yhden muutoksen ja lähetin sen siihen. Tämäkin alkoi toimia. Nyt kun patteri on paikallaan niin gps herää sekunneissa sensijaan että odotuttaisi puoli minuuttia jokakerta kun virrat laittaa päälle. Patterin pitäisi kestää about kesä. Tosin se on iäkäs että ei varmaan kestä. Se jää nähtäväksi.
Sitten ne arruvalot. Oletin että ei polttimoissa nyt ole mitään vikaa eikä niiden kontakteissa ja mittasin suoraan jarruvalon katkaisimelle tulevan jännitteen. Kaikki hieno 3.2Volttia löyty sieltä ja kun pedaalia painoin niin se kyykkäsi välittömästi nolliin. "asia selvä" Huono liitos jossain. Käpälöin ensitöikseni sulakerasian pohjan liittimiä. Sieltä löytyi yksi aivan tautisen löysä Autolinen "abico" Kiristelin sitä siinä ja huomasin että ylesimittari näyttääkin jo 13.2V, autokun oli laturissa. Laitoin kiristetyn liittimen takas paikalleen ja heiluttelin about kaikkia johtoja rasian pohjassa. Mikään ei vaikuttanut jarruvaloihin. Ne vaan toimi. Ehkä ne lakkaa toimimasta taas, tai sitten ei.
Lopuksi säädin ajovalot. Olipas molemmat liian alas. Huomaa että perä on noussut ylemmäksi selvästi.
Pesin lasit sisäpuolelta ja imuroin auton. Lähdin kotiin. Eiköhän tässä ollut tälle lauantaille ja vähän parille viikon illalle tarpeeksi.
Ensviikolla heti katsastukseen ja sitä ennen 3bar rengaspaineiden lasku takas oikeille paineille. On meinaan ns ihan älykovat paineet ajaa. Tieltä tuntee jokaisen pikkukivenkin.

Kaksi puuhajohtoa lisää, oikosulun poisto ja taas pelannee nyt ilman oikosulkuja. Se miksi se ei ollut ennen savutellut ja on jopa toiminut vähän aikaa kun testasin ennen seisontaan viemistä onkin mielenkiintoista Syynä on ihan perinteinstäkin perinteisin ohmi kertaa käämi -palaa koko lääni. Olen korjannut lämpö ja polttoainemittareiden maadoitusjohteen kahdesta kohtaa kahdesti. Se on se kaikista uloin johde piirimuovissa mikä aina ottaa osumaa kun mittariston taakse käsiä änkeää ottamaan liitinkampaa tai vaijeria irti. Korjauspaikat ovat juotetut johdonpätkät seitin ohueeseen johteeseen. Sen juottaminen on vaikeaa hapettuneisuudesta ja ohuudesta johtuen. Nytkun rakensin mittaristokonversiot ja oikosulun. Niin johteet ovat niin ohuet että niistä ja korjauspaikoista ei mene niin paljoa virtaa läpi koskaan että ne olisivat siinä lyhyessä ajassa mitä testasin mittaristoa autossa, ehtineet palamaan poikki. Sensijaan korjauskohta jaksoi palaa poikki ja siksi bensamittari lakkasi toimimasta jossainvälissä.
Nyt sitten korjasin nämä korjauskohdat ohittamalla koko kiertoreitin hyppyjohdolla juottamalla sen päät leveämmästä kohdasta toisiinsa ihan johdolla. Nyt virrankulku moninkertaistui jolloin mittariston jännitesyöttö johde otti kuumaa koko matkaltaan ja suli. Nyt sitten korjasin sen ja yhden toisen johdon.
Oikosulku pimenti sitten myös vilkut, pitkien valojen vilkautuksen ja töötin sekä lämppärin puhaltimen. Tän huomasin jo alkuviikosta ja ostin sulakkeita 5kpl. Vaihdoin sulake nro 2 mikä oli irronnut lasiputkestaan eikä palanut poikki.

Jäähdyttimestä ja ylä ja alavesiletkusta näki että oikeen monen millin kalvo on vieläkin kaikkialla. Huuhtelin pesuaineet pois huolella ja tein sitruunahaposta evään ämpäriin. Ostin mötönetistä jonku purkin happoa. Entiedä mitä EU turvallista siitäkin on tehty. Se ei dunkkaa sitruunalle vaikka eväs on varmaankin riittävän ärtsyä. Löysin varastosta vanhaa k-maataloudesta tms ostamani ämpärin happoa. Meinas taju lähteä kun siitä otin skinderin.
Seuraavaksi vaihtelin uudet lambda anturit. Molemmat. Toinen oli rikki ja toinen saattoi näyttää jo mitä sattuu. Vanhat olivat metrisellä johdolla. Se oli aivan turhan pitkä ja otin nämä uudet 20cm pitkällä. Se meinasi olla jo liian lyhyt. Mutta sain kuitenkin liittimet aika sopivaan paikkaan. Kalibroin ne ja pyöritin anturit paikalleen. Tämän jälkeen valmistin uudet sytytysjohdot. Eli noista Accelin Superstock johdoista mistä on kuva ylempänä. Eihän mulla ole sitä erikoistyäkalua viilapenkkiin millä noita päitä voi helposti tehdä. Käytin pieniä papukaija pihtejä ihan alkutaivutteluun. Lopulliset litistykset tein kahdessa erässä sitten isoilla kaapelikenkäpihdeillä. Oli jäänyt ylimääräiseksi kaksi neliuraista johtopidikettä mitkä sattuivakin juuri riittämään näihin vähän normaalia paksumpiin johtoihin. Tälläkertaa meni sytytysjärjestys kerralla oikein. Toisinkuin oli moottorin ensikäynnistyksessä.

Tässkohtaa tuli mieleen että nythän voisin päivitellä Megasquirttiin viimeisimmän ohjelmiston eli firmwaren. Sekun on se viimeinen mitä siihen on julkaistu. Töpselit irti suuttimista ja puolasta ja klikkaus updatesta. Meni ihan hetki ja ruutuun tuli ERROR 03x60 tms. IIIK. Ohjelma kaatui siihen paikaan. Se oli myös ehtinyt kumitella firmwarenkin. Eikun äkkiä käymään kotona ja sieltä Windows 10 SSD levy tietokoneeseen. Buuttaus windowsiin ja sen komentokehotteesta firmwaren lataus perinteisin metodein eikä Linuxinsta. Missä tuo error tuli. Kokoajan oli tietty pelko pyllyssä että kun on näin mykkä ohjainlaite niin se voi vaatia buuttijumpperin laittamista paikalleen. Mikä taas olisi "ihana" homma Viivissä monesta eri syystä. Komentokehoitteen ohjelma kuitenkin löysi ohjainlaitteen eli se vastasi buuttauksen verran sille. Mikä oli onni. Sillä uusi firmis sisään niin että pätkähti. Takaisin linuxin puolelle ja sieltä viimeisimmät asetustiedot ladaten sisään. Taas oli hereillä kaikki ja toimi. Fiuu sano. Meinasi hiki virrata. Tämä tasoitti tien siten että jokupäivä tässä lähipäivinä on haettava kaupasta uusi autoläppäri missä pyörii windows 11. Jätän linux lekkimiset tähän paikkaan.
Ennen mittariston asennusta lopullisesti paikalleen siirsin sen takana olevaa arduinon purkkia. Purkki kun oli vähän väärässä paikassa ja työnsi valokytkintä. Tämä on todennäköisesti syynä siihen että valot jäivät päälle kunnes akkukengän irroitti. Nimittäin sitä vikaa ei nyt ole kun kotelo ei sitä työnnä. Pingoitin purkkiin samalla myös muistipatterin. Se pitää GPS moduulin muistia yllä vaikka avaimet ovatkin taskussa.
Nytkun auto kävi taas ja sitruunahappo teki työtään niin otin yhteyttä arduinoon sen ohjelmistolla. Tökin GPS moduulin täyteen vauhtiinsa. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä että perusvauhdilla se toimii 1hz eli 1krt per sekuntti. Eli nopeusmittari liikkuu kerran sekunnossa. Se on vähänkin pidemmän päälle persiistä ja Viivikin kiihtyy niin nopeasti ettei tollasella tee mitään. Täydellä vauhdilla moduuli lukee sijaintia ja laskee siitä nopeutta 10hz vauhdilla. Tällä nopeusviisari liikkuukin sitten aivan kuten vaijerillakin tekisi. Tietenkin hyvin pienellä viiveellä. Lähetin nopeusmuutoksen moduuliin ja koodasin arduinon koodiin yhden muutoksen ja lähetin sen siihen. Tämäkin alkoi toimia. Nyt kun patteri on paikallaan niin gps herää sekunneissa sensijaan että odotuttaisi puoli minuuttia jokakerta kun virrat laittaa päälle. Patterin pitäisi kestää about kesä. Tosin se on iäkäs että ei varmaan kestä. Se jää nähtäväksi.
Sitten ne arruvalot. Oletin että ei polttimoissa nyt ole mitään vikaa eikä niiden kontakteissa ja mittasin suoraan jarruvalon katkaisimelle tulevan jännitteen. Kaikki hieno 3.2Volttia löyty sieltä ja kun pedaalia painoin niin se kyykkäsi välittömästi nolliin. "asia selvä" Huono liitos jossain. Käpälöin ensitöikseni sulakerasian pohjan liittimiä. Sieltä löytyi yksi aivan tautisen löysä Autolinen "abico" Kiristelin sitä siinä ja huomasin että ylesimittari näyttääkin jo 13.2V, autokun oli laturissa. Laitoin kiristetyn liittimen takas paikalleen ja heiluttelin about kaikkia johtoja rasian pohjassa. Mikään ei vaikuttanut jarruvaloihin. Ne vaan toimi. Ehkä ne lakkaa toimimasta taas, tai sitten ei.
Lopuksi säädin ajovalot. Olipas molemmat liian alas. Huomaa että perä on noussut ylemmäksi selvästi.
Ensviikolla heti katsastukseen ja sitä ennen 3bar rengaspaineiden lasku takas oikeille paineille. On meinaan ns ihan älykovat paineet ajaa. Tieltä tuntee jokaisen pikkukivenkin.
1970 hb Viva
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli
Ai että. Niin tuli leima paperiin ilman huomautuksia. Etu breikseissä heittoa 0 ja takana 5%. Kässärissä 0%. Ajelin suoraan töistä viivillä kotiin tietty. Nopeusmittari toimii, mutta skaalaus noin 10+ kmh pielessä.
En ihan käsitä että miksi. Silloin viimeeksi kun tätä rakensin niin näyttämä oli 1:1 oikein 120kmh asti kun testasin. Mutta se lienee vain sitä entterin painamista. Joku öljyvuoto on nyt ilmestynyt jostain. Pitää se tarkastaa että mikä tiiviste on kuivnut.
Katsastuksesta ajoin takas töihin laskemaan sitruunahappovedet pois. Nyt on puhdas. Ei ole ikinä ollut tuo jäähdytin niin alumiinin harmaa sisältä kun nyt on. Kaadoin siniset glykolit sisään. Täytyy seurailla miten väri vaihtuu ja vaihtaa vielä vaikka jos niikseen tulee.
Perä on hiljainen kuten kuuluukin sekä vaihteistokaan ei jyristele. Perus kakkos ja nelosvaihteen ujellukset mitkä kuuluukin olla, ovat.

Katsastuksesta ajoin takas töihin laskemaan sitruunahappovedet pois. Nyt on puhdas. Ei ole ikinä ollut tuo jäähdytin niin alumiinin harmaa sisältä kun nyt on. Kaadoin siniset glykolit sisään. Täytyy seurailla miten väri vaihtuu ja vaihtaa vielä vaikka jos niikseen tulee.
Perä on hiljainen kuten kuuluukin sekä vaihteistokaan ei jyristele. Perus kakkos ja nelosvaihteen ujellukset mitkä kuuluukin olla, ovat.

1970 hb Viva
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli

Oli edellis viestissä ikäänkuin "väärä" kuva. Tossa syylärin sisältä. Kuva on liian keltainen tai lämmin. Joten alumiini ei ole alumiinin väristä. Lähtökohta sellanen kasa moskaa että nuo ripojen reiät näkyivät nipin napin ja kauttaaltaan siten monen millin kerros kuraa.
Jännästi myös ensistartissa huomaamani ylä ja alavesiletkujen kovuus on kaikonnut ja molemmat ovat taas notkeita. Syy lienee siihen tuossa samassa kovettuneessa limassa. Nimittäin kun alavesiletkua puristin silloin. Päästi se sellasta rutinaa kun kuivunut matsku lohkeaa..
1970 hb Viva
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli
Kaks päivää tässä nyt pöristellyt päivittäiset ajot ja lämmöt pysyy hienosti kurissa. Lämpömittari seilaa N kahta puolte kute ennenkin. Mutta järjestelmä toimii. Nopeusmittari sensijaan ei toimi kuin 60kmh asti. Luulin aluksi että sen skaalaus on vain pielessä. Sekin oli joo mutta on myös askelmoottori sökönä. Tilasin toisen ja löytyi jopa suomesta. Lämppärin hana, tarvike sellainen on vähemmän yllättäen alkanut vuotamaan. Tulee kiva palaneen glykolin käry kun sammuttaa auton. Haettava ei muovinen yleismallinen ja kehitettävä siihen vaijerin eristettä varten teline. Kylmänä käyntiin lähtö on aiempaa vaikeampaa. Helposti on skeidaa suuttimessa kun sanoisin että kylmällä koneella seoksen ryöstö on selvästi pahempaa kuin aiemmin oli. Laitoin pesuainetta tankkiin nyt kun se on täys.
1970 hb Viva
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli
Eilenä ajelin ekan pidemmän reissun lähipitäjään ja takas. Takastulomatkalla alkoi lämpöviisari ykskaks kipittää liian ylös. Sitten se jäikin heilumaan sinne H ja 3/4 väliin. Ei ollenkaan hyvä tuumin ja hetken päästä pysäytin dösärile. Pelti auki ja kuulee ku flekti pyörii. Kokeilin jäähdyttimen putkia ja kas kummaa kun alaputki ajoviimakylmä. Tuli hölmö tunne. Flekti huutaa täysillä, kone melkein keittää ja termari kiinni. Lämppäri sitten vaan täysille ja ikkunat auki. Sillä sain pidettyä lämmöt 85-95'c välissä kun olin peräpyllyssä.
Tänään sitten vielä Motonetin kautta ajoin töihin tutkimaan, lämppäri täysillä taas. Tyhjensin mustuneet glykolit pois ja otin termarin pois suoraan. Eipäilin heti nääs että juotokseni tähän putkeen on irronnut.

Ei ollut juotos vaan koko putki irronnut.

Kyllä taas tätä ei enään niin junioria viedään.
No lievästi masentuneena paneuduin kuitenkin ajankuluksi nopeusmittarin toimimattomuuteen. Otin taas mittariston irti ja purin sylissä kahteen osaan.Kokeilin sormella kääntää nopeusmittaria laidasta laitaan ja ei siinä tuntunut yhtään mitään syytä että miksi se ei arduinolla kierry pidemmälle kuin 60kmh Syötin arduinoon koodin mikä liikuttaa nopeusmittaria 0-160kmh näyttämien välillä ja sehän liikkuu kuten kuuluukin. Pistin mittariston takas kasaan ja paikalleen. Virrat päälle ja viisari liikkuu edelleen laidasta laitaan. Kaikkea sitä onkin. Posti kiikuttaa kuitenkin uutta samanlaista askelmoottoria varmuuden vuoksi.
Video aiheesta Toivottavasti video näkyy.
Vesipumppu on tilattu. Siinäkin on tämä pahan onnen messinkiputki. Pitää juottaa se umpeen myös.
Tänään sitten vielä Motonetin kautta ajoin töihin tutkimaan, lämppäri täysillä taas. Tyhjensin mustuneet glykolit pois ja otin termarin pois suoraan. Eipäilin heti nääs että juotokseni tähän putkeen on irronnut.

Ei ollut juotos vaan koko putki irronnut.

Kyllä taas tätä ei enään niin junioria viedään.
No lievästi masentuneena paneuduin kuitenkin ajankuluksi nopeusmittarin toimimattomuuteen. Otin taas mittariston irti ja purin sylissä kahteen osaan.Kokeilin sormella kääntää nopeusmittaria laidasta laitaan ja ei siinä tuntunut yhtään mitään syytä että miksi se ei arduinolla kierry pidemmälle kuin 60kmh Syötin arduinoon koodin mikä liikuttaa nopeusmittaria 0-160kmh näyttämien välillä ja sehän liikkuu kuten kuuluukin. Pistin mittariston takas kasaan ja paikalleen. Virrat päälle ja viisari liikkuu edelleen laidasta laitaan. Kaikkea sitä onkin. Posti kiikuttaa kuitenkin uutta samanlaista askelmoottoria varmuuden vuoksi.
Video aiheesta Toivottavasti video näkyy.
Vesipumppu on tilattu. Siinäkin on tämä pahan onnen messinkiputki. Pitää juottaa se umpeen myös.
1970 hb Viva
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli
Posti toimittikin vesipumpun jo lauantai alkuillasta. Tänään sunnuntaina painuin töihin sitten äheltämään. Riipaisin vanhan pumpun pois ja vertasin uuteen. Oli samanlainen ja yhtälailla metalliputki kompurapesästä termarin alle. Eli se on saatava tukkoon. Muuten ei seuraa kuin moottorivaurio. Uuden pumpun putken seinämävahvuus on ihan toista luokkaa kuin vanhan. Päätin ottaa sellaisen pikakolvin käyttöön. Sillä tovin lämmittelin putken päätä termarin alla kunnes sitten hiffasin että tämä putki ei ole messinkiä tai muta pehmyt metallia. Joten ei tätä pysty pehmyt juottamaan. Magneetti varmisti sen ihan metalliksi. Mittasin reiän halkaisijan ja sen ollessa yli 3mm mutta alle 3.5mm päätin tehdä siihen 4mm kierteen ja kiertää siihen pultin tulpaksi.
Eikun tuumasta toimeen ja kierteyttämään. Sain siihen aika monta kierrosta aikaiseksi kunnes putki alkoi pyörähtämään pesässään.

Kierteitä tuli kuitenkin ihan riittävä määrä että pultti pysyy kiinni piukahkosti. Kaivoin vanhasta tarkkuus klemmarista pultin, lyhensin sen ja kovalla kierreliimalla kiersin kiinni. Lämmitin putken päätä hetkelliseti butaani liekillä. En teidä jämhtikö liima sen avulla vai ei. Ihan täysiä ruuvia ei saa kiinni kun putki alkaa pyörimään.

Puhaltelin paineilmalla niin paljon glykolia pois lohkosta kun sieltä vaan tuli. Se oli tummunut lähes mustaksi sinisestä. Se mustuus on sitä sitruunahapon ruosteesta muodostamaa kerrosta teräksen päällä. Koska osa pulteista aukesi aika nihkeästi pumppua irrotettaessa, kävin kierteet kannesta läpi tapilla. Lurautin kierteisiin tipat moottoriöljyä ja putsasin yhden pultin kauttaaltaan pois ruosteesta. Levitin pumppuun tiivistemönjää ja lämppäsin sen paikalleen. Termari eksyi paikalleen ja kotelon tiivistepintaan myös mönjää. Möhmön "kuivuessa" purin lämppärin hanan pois ja ähelsin lämppärin kennon pois paikaltaa. Muuten sen irroituksessa ei ole mitään ihmeellistä. Mutta joku on mennyt laittamaan moottoriin polttoainekiskon siihen eteen. Kenno oli kuiva, ainoastaan molempien päiden klemmarit kaipasivat kiristystä. Sentakia se on vuotanut sieltä. Kiristin samalla kaikki klemmarit vesiletkuissa ja alipaineletkussa. Asensin pallotyyppisen yleislämppärin hanan nyt toistaiseksi ilman sisältä tapahtuvaa säätöä. Kaadoin glykolit sisään ja käänsin avaimesta. Startti ei pyöri ei, vaikka kuinka yritin.
Pyörittelin sulakkeet ja heiluttelin rasian pohjasta liittimiä tuloksetta. Purin mittariston osittain pois päästäkseni sormella kokeilemaan että vetääkö rele ja se veti. Laitoin H7 lampun solenoidin tilalle johtoihin ja kas sehän ei syty. Siirsin lampun maadoituksen akkuun johdosta ja valo paloi kirkkaasti. Eli solenoidin maadoitus susi. Osottautu että se oli orginaali ihan hapan johto. Sekä piste mihin sen olin maadoittanut, ei enää johda sähköä. Aika tehdä uusi johto ja viereen uusi maapiste. Nyt valo syttyi johdoista ja konekkin pyörähti käyntiin.
Käytin hallin pihalla Viiviä tovin ja se vaan toimii. Termostaatti aukeaa ja menee kiinni kuten kuuluu. Ulkona on jotain 17'c lämmintäkin. Lähdin siitä koeajolle. En hennonnut mennä heti konetielle vaan ajelin 40kmh tietä liikennevalosta toiseen ja lämpömittari hissukseen hiipii N ohi kohti H ta. Flekti menee muistaakseni päälle mittarin 3/4 kohdalla. Niilämain lämpömittari lähtikin laskeutumaan takas alaspäin kohti N ää. Pikkutie loppui ja hyökkäsin moottoritielle. Ajoin sitä jonku 8km ja siitä kehätielle. Koko matkan lämpömittari oli lähes paikallaan viisarin verran alle N ja joskus liikkui N päälle josta sitten takas N alle. Eli oltiin kokoajan termostaain avautumislämpötilan kynnyksellä. Toimii. Toimii vihdoin oikein. Kävin lounastamassa ja jatkoin siitä sitten tunnin ajorupeamaan 50-60kmh alueita ja sitten lopuksi taas 100 aluettakin. Lämmöt, lämpömittari ja nopeusmittari -kaikki pelittävät oikein.
Vaikuttaa siltä että monen vuoden ihmettelyn jälkeen vihdoin lämmöt voisivat alkaa toimimaan oikein.
EDIT: Lähdin kirjoittamisen jälkeen tutkimaan yhtä Jaguaria ja lämpöoireet oli heti alkujaan läsnä. Mutta sitten ykskaks ei taas enää. Tajusin myös että lämpömittarin näyttämää pitää mun puukottaa vielä isosti. Sen näyttämä korostaa sitä että näyttäisi siltä että keittää. Takastulomatkalla ei ollut mitään ongelmia ja lämpömittari pysyi paikallaan N vasemmalla puolella koko kehätien 30km ajan. Tietokoneella katsoin että lämpötila oli 80-83'c välissä koko matkan. On ehkä vielä kerran irroitettava vesipumppu kun juolahti mieleen että en ehkä laittanut liimaa kammioiden väliin.
Eikun tuumasta toimeen ja kierteyttämään. Sain siihen aika monta kierrosta aikaiseksi kunnes putki alkoi pyörähtämään pesässään.

Kierteitä tuli kuitenkin ihan riittävä määrä että pultti pysyy kiinni piukahkosti. Kaivoin vanhasta tarkkuus klemmarista pultin, lyhensin sen ja kovalla kierreliimalla kiersin kiinni. Lämmitin putken päätä hetkelliseti butaani liekillä. En teidä jämhtikö liima sen avulla vai ei. Ihan täysiä ruuvia ei saa kiinni kun putki alkaa pyörimään.

Puhaltelin paineilmalla niin paljon glykolia pois lohkosta kun sieltä vaan tuli. Se oli tummunut lähes mustaksi sinisestä. Se mustuus on sitä sitruunahapon ruosteesta muodostamaa kerrosta teräksen päällä. Koska osa pulteista aukesi aika nihkeästi pumppua irrotettaessa, kävin kierteet kannesta läpi tapilla. Lurautin kierteisiin tipat moottoriöljyä ja putsasin yhden pultin kauttaaltaan pois ruosteesta. Levitin pumppuun tiivistemönjää ja lämppäsin sen paikalleen. Termari eksyi paikalleen ja kotelon tiivistepintaan myös mönjää. Möhmön "kuivuessa" purin lämppärin hanan pois ja ähelsin lämppärin kennon pois paikaltaa. Muuten sen irroituksessa ei ole mitään ihmeellistä. Mutta joku on mennyt laittamaan moottoriin polttoainekiskon siihen eteen. Kenno oli kuiva, ainoastaan molempien päiden klemmarit kaipasivat kiristystä. Sentakia se on vuotanut sieltä. Kiristin samalla kaikki klemmarit vesiletkuissa ja alipaineletkussa. Asensin pallotyyppisen yleislämppärin hanan nyt toistaiseksi ilman sisältä tapahtuvaa säätöä. Kaadoin glykolit sisään ja käänsin avaimesta. Startti ei pyöri ei, vaikka kuinka yritin.
Pyörittelin sulakkeet ja heiluttelin rasian pohjasta liittimiä tuloksetta. Purin mittariston osittain pois päästäkseni sormella kokeilemaan että vetääkö rele ja se veti. Laitoin H7 lampun solenoidin tilalle johtoihin ja kas sehän ei syty. Siirsin lampun maadoituksen akkuun johdosta ja valo paloi kirkkaasti. Eli solenoidin maadoitus susi. Osottautu että se oli orginaali ihan hapan johto. Sekä piste mihin sen olin maadoittanut, ei enää johda sähköä. Aika tehdä uusi johto ja viereen uusi maapiste. Nyt valo syttyi johdoista ja konekkin pyörähti käyntiin.
Käytin hallin pihalla Viiviä tovin ja se vaan toimii. Termostaatti aukeaa ja menee kiinni kuten kuuluu. Ulkona on jotain 17'c lämmintäkin. Lähdin siitä koeajolle. En hennonnut mennä heti konetielle vaan ajelin 40kmh tietä liikennevalosta toiseen ja lämpömittari hissukseen hiipii N ohi kohti H ta. Flekti menee muistaakseni päälle mittarin 3/4 kohdalla. Niilämain lämpömittari lähtikin laskeutumaan takas alaspäin kohti N ää. Pikkutie loppui ja hyökkäsin moottoritielle. Ajoin sitä jonku 8km ja siitä kehätielle. Koko matkan lämpömittari oli lähes paikallaan viisarin verran alle N ja joskus liikkui N päälle josta sitten takas N alle. Eli oltiin kokoajan termostaain avautumislämpötilan kynnyksellä. Toimii. Toimii vihdoin oikein. Kävin lounastamassa ja jatkoin siitä sitten tunnin ajorupeamaan 50-60kmh alueita ja sitten lopuksi taas 100 aluettakin. Lämmöt, lämpömittari ja nopeusmittari -kaikki pelittävät oikein.
EDIT: Lähdin kirjoittamisen jälkeen tutkimaan yhtä Jaguaria ja lämpöoireet oli heti alkujaan läsnä. Mutta sitten ykskaks ei taas enää. Tajusin myös että lämpömittarin näyttämää pitää mun puukottaa vielä isosti. Sen näyttämä korostaa sitä että näyttäisi siltä että keittää. Takastulomatkalla ei ollut mitään ongelmia ja lämpömittari pysyi paikallaan N vasemmalla puolella koko kehätien 30km ajan. Tietokoneella katsoin että lämpötila oli 80-83'c välissä koko matkan. On ehkä vielä kerran irroitettava vesipumppu kun juolahti mieleen että en ehkä laittanut liimaa kammioiden väliin.
1970 hb Viva
-
tuomee
- Ventora
- Viestit: 665
- Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59
Re: 1970 Hb Stanu malli
Jotenkin en jaksa kyllä uskoa että nuo lämpöongelmat johtuu tuosta vesipumpun putkesta kun sellainen niissä on alunperinkin
Ootko katsonut sen pumpun takana kannen sisässä olevan putken mistä pumppu painaa jäähdytysnestettä palotilojen päälle että se on kunnossa ja oikeassa asennossa
Ootko katsonut sen pumpun takana kannen sisässä olevan putken mistä pumppu painaa jäähdytysnestettä palotilojen päälle että se on kunnossa ja oikeassa asennossa
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli
Oon joo ihmetellyt tota oiretta ties miten kauan syytä siihen löytämättä. Kattelin putken asentoa ja sijaintia konerempan yhteydessä ja se oli ookoo. Se ei ihan ole ns pohjassa mutta ei se syvemmälle mennytkään. Mutta trumpettimainen pää on olemassa jne. Jahka jäähdytyskierto tasaantuu niin systeemi alkaa pelaa kuiten kuuluukin. Ensimmäinen termostaatin aukeaminen tuntuu vaan olevan kamalan vaikea. Tänää käytin pumpun irti taas ja en tosiaan ollut laittanut liimaa kammioiden väliin. Löysin pahvilaatikon pohjalta paperitiivisteen.
Laitoin pumpun takaisin nyt sillä. Seurattava tilannetta taas. Viikolla vielä tarkastettava nesteet muutenkin, painettava rasvaa palloihin ja muuta tällästä reissuun lähtöä juttua.
1970 hb Viva
-
SamiK
- Viscount
- Viestit: 1364
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 13:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: 1970 Hb Stanu malli
Toissa iltapäivänä Viivi nykäisi terävästi jarruttaessani liikennevaloihin ja seuraaviin valoihin jarruttaessani se sitten nykäisi kahdesti peräkkäin ja sammui. Samalla myös bensapumpun rele sanoi niks naks. Eilen sitten aamulla taas töihin ihan normaalisti ja kotiinkin normaalisti. Illalla kuitenkin lähdin vielä ajelemaan tietokone kiinni että jos nauhalle tarttuisi jokin syy että miksi nykäisi. Ajatuksena oli että ei se tietenkään nyt nyi.
Ajelin kohteeseen, jätin auton käyntiin ja hetken päästä palasin takaisin ja lähdin kotia päin. Tai siis ainakin yritin. Viivi ei sietänyt kaasua, ei ollenkaan vaan sammui heti. Eikä myöskään oikeen halunnut lähteä käyntiin saatikka jäädä käyntiin. Sammutin virrat hetkeksi ja mietin että mitähän nyt. Starttasin uudelleen ja auto toimi heti kuten aina. Lähin siitä sitten kotiinpäin ajelee. Käännyin moottoritien rampille ja saatuani kolmosen sisään tulikin PRÖÖÖÖÖÖT ja moottori sammui siihen. Eiku tienposkeen ämpyilemään keskelle onneksi pitkää moottoritien ramppia.
Aikani siinä tuijotin ja starttailin ja ihmettelin että mikä ihme on. Selvisi aika nopeasti ohjelmalla että kampiakselin ja nokka-akselin synkkaus on pielessä ja pahasti. Ei siis mekaanisesti vaan sähköisesti. Ohjelmoin nokka-akselitunnistimen pois ja otin töpselinkin siitä irti. Koitin siis käyttää moottoria vain kampiakselin asennon perusteella. Ei lähde käyntiin, vain hörähtää ja sitten välillä ei oikeen edes sitäkään. Sitten selviää että kampiakselin asentotunnistin on sökö. Ei ole ensimmäinen anturi mikä hajoaa about tällätavalla. Katon vauhtikaupan verkkokaupasta että anturia ja liitintä sille on saatavana hyllyssä. Mutta sitten se että miten saan auton pois tästä. Onneksi soittelemalla monet tutut läpi niin yksi oli kuka oli vapaana ja oli vetokoukku. Hinattiin Viivi työpaikalle ja minä Volvolla kotiin sitten. Kello oli puoli 10 illalla.
Tänää työpäivän jälkeen starttasin auton ja se kävi taas kuten ei olisi mitään tapahtunut. Heiluttelin moottorin johtosarjaa eikä mitään vaikutusta. Tuoksahtaa voimakkaasti asentotunnistimen vialta. Hain sellaisen tänään heti uuden. Vaihtelen sen tos huomenna ja koitan ajella illalla aika paljon että selviää että oliko vika siinä eikä muualla. Muutoin lauantaina on Volvo alla.
Ajelin kohteeseen, jätin auton käyntiin ja hetken päästä palasin takaisin ja lähdin kotia päin. Tai siis ainakin yritin. Viivi ei sietänyt kaasua, ei ollenkaan vaan sammui heti. Eikä myöskään oikeen halunnut lähteä käyntiin saatikka jäädä käyntiin. Sammutin virrat hetkeksi ja mietin että mitähän nyt. Starttasin uudelleen ja auto toimi heti kuten aina. Lähin siitä sitten kotiinpäin ajelee. Käännyin moottoritien rampille ja saatuani kolmosen sisään tulikin PRÖÖÖÖÖÖT ja moottori sammui siihen. Eiku tienposkeen ämpyilemään keskelle onneksi pitkää moottoritien ramppia.
Aikani siinä tuijotin ja starttailin ja ihmettelin että mikä ihme on. Selvisi aika nopeasti ohjelmalla että kampiakselin ja nokka-akselin synkkaus on pielessä ja pahasti. Ei siis mekaanisesti vaan sähköisesti. Ohjelmoin nokka-akselitunnistimen pois ja otin töpselinkin siitä irti. Koitin siis käyttää moottoria vain kampiakselin asennon perusteella. Ei lähde käyntiin, vain hörähtää ja sitten välillä ei oikeen edes sitäkään. Sitten selviää että kampiakselin asentotunnistin on sökö. Ei ole ensimmäinen anturi mikä hajoaa about tällätavalla. Katon vauhtikaupan verkkokaupasta että anturia ja liitintä sille on saatavana hyllyssä. Mutta sitten se että miten saan auton pois tästä. Onneksi soittelemalla monet tutut läpi niin yksi oli kuka oli vapaana ja oli vetokoukku. Hinattiin Viivi työpaikalle ja minä Volvolla kotiin sitten. Kello oli puoli 10 illalla.
Tänää työpäivän jälkeen starttasin auton ja se kävi taas kuten ei olisi mitään tapahtunut. Heiluttelin moottorin johtosarjaa eikä mitään vaikutusta. Tuoksahtaa voimakkaasti asentotunnistimen vialta. Hain sellaisen tänään heti uuden. Vaihtelen sen tos huomenna ja koitan ajella illalla aika paljon että selviää että oliko vika siinä eikä muualla. Muutoin lauantaina on Volvo alla.
1970 hb Viva