(nimimerkillä kokemusta on

V8FIRENZA kirjoitti:kannatta käyttää lyijyn korviketta...alunperin ei ainakaan oo seetirenkaita.
jos ei oo joku laittanu ja siinähän on kai jonkun tekemä isoventtiilikansi...joten luulisin ettei oo seetirenkaita laittanu.
Caprin perää on kans periaatteessa ainakin periatteelisesti tyystin erilaista kahta tyyppiä...
eteenpäin purkautuva TIMKEN type akseli(perämurikka lähtee siis kokonaisena pois etupuolelta perää.)..englannin pikkuperät ainakin.
taitaa ollut olla tän tyyppisiä isoja enkku periäkin...
ja taaksepäin purkautuva SALISBURY type akseli(sen taas tunnistaa kun kurkkaa takaa ja siel on irtopelti koppa pulteilla kii)...isot perät.
tätä Salisburya kai sanotaan myös ISOksi Atlas peräksi...niin ja sitten vielä puhutaan pikku atlaksesta , niin sekoamisen mahdollisuudet perissä ja jutuissa on aina olemassa ja niissäkin kun on eri vuosimalleissa vähän eroja.
Atlas on (englantilaisten antama?) nimitys järeämmälle saksalaisperälle (köln).
Pienempää saksalaisperää on usein myös nimitetty pikku- atlakseksi. (ja isompaa sitten isoksi atlakseksi).
Baby (narrow) atlas tarkoitti alunperin ison köln perän kapeampaa escort-versiota.
Tuota pienempää 6,5 lautaspyöräistä köln perää löytyy lähes joka taunuksen alta. Niissä muissa on sitten se iso köln 7 tuuman lautaspyörällä eli isoATLAS. Jo vakiona. Ollut myös aika monessa isokoneisessa V6 taunuksissa jo alunperin, samoin P7 fordeissa.
Enlanninperää eli Timken:iä oli sitten cortinoissa ja englannissa tehdyissä capreissa ja escorteissa.
selkeää eikö vain..![]()
Caprissakin on ollut monenlaista välitystä...ja niihin isoihin periin (salisbury/iso-atlas)on kyllä sitten saanut vaikka mitä kisavälityksiä:
4.60 , 5.10 , 5.35 , 5.85 ja lukkojakin helpommin.
timkenin kisavälityksiä: 4.7 , 4.9 , 5.1 , 5.3 , 5.57 ainakin...
ja ainakin originaalina ....
1300/1600 ykkös Caprissa on pikkuperiä
välityksillä: 4.125 ,4.444, 4.111, 3.889 ,3.778 ja 3,900
ja
2 Capri 1600GT ja 1/2 Caprit 2000,2300, 2600---3000 isoja periä
välityksillä: 3.75 , 3,44 ja (3000) 3.09 (+3.22 USA malli)
jos se sun Vivas on joskus tehty rallia silmälläpiäen...niin välityksethän niissä rallivehkeissä on just tuon suuntaisia kun oot kertonu.
mun arvaus on että siellä on Vauxhallin GT VIVAmk1/Ventora1 harvavälitteien aski ja joku 5.1-5.3 välitys Caprin välitetty enkkuperä...
niin ykkönen on sillon ihan käyttökelponen n.50-55km/h/7000rpm...mut nuo nelosen vauhdit sitten kans täsmäis sitten tuon perän kanssa.
1=2,521
2=1,765
3=1,353
4=1,000