Sivu 1/1

Bedford A2C

Lähetetty: 30 Touko 2011, 13:04
Kirjoittaja Ralliperuna
Tervehdys Bedford asiantuntijat!
Rakkaudesta ruosteiseen rautaan tuli tehtyä pelastus romurin kynsistä kohtuullisessa kunnossa oleva --> http://www.armyvehicles.dk/bda2c.htm
Netistä tuntuu äkkiseltään löytyvän tästä laitteesta hyvin vähän tietoa. Kuinkas yleisestä laitteesta nyt on kyse?

Re: Bedford A2C

Lähetetty: 30 Touko 2011, 13:35
Kirjoittaja markok
M A H TA V A löytö! 8)

Re: Bedford A2C

Lähetetty: 30 Touko 2011, 18:44
Kirjoittaja honkte
Hieno yksilö! Kummalla puolella ratti? Missäpäin suomea?

Honkte

Re: Bedford A2C

Lähetetty: 30 Touko 2011, 20:15
Kirjoittaja Ralliperuna
Juuri HelmiOrvokin kanssa kotiutunut, olihan taas mielenkiintoinen hakureissu. Osiltaan täydellinen, lava totaalisen mätä, runko ehjä, korissa muutamassa paikassa ruostetta, ei paha. Auto aikanaan viety ajamalla siihen mistä sen nyt hain, viimeisin huoltotarra autossa 50tkm, mittarissa 74tkm... :shock: Ratti vasemmalla, km-mittari, sijainti... Pirkanmaa.
Harvoissa nettikirjoituksissa tätä laitetta on verrattu Chevroletin 3100 malliin. Ilmeisesti sama tekniikka molemmissa? Onko tämä Chevyn lisenssi tuote...?

Re: Bedford A2C

Lähetetty: 30 Touko 2011, 20:20
Kirjoittaja vivamanTT
Tervetuloa foorumille :!: Kerhossa ei jostain syystä ole vanhempien petterien harrastajia, CF:iä on muutamia, samoin henkilöpakuja HAVeja, mutta kuorma-autoharrastajia ei isommin. Mielnkiintoisia laitteita :!:

Re: Bedford A2C

Lähetetty: 31 Touko 2011, 15:06
Kirjoittaja Ralliperuna
Kiittoosh. Autoon (koitettu) tilata kantakortia ja historia tietoja. Eivät äkkiseltään puhelimessa löytäneet, viikon päästä näkee löytävätkö mikrofilmeiltä. :roll:
Ilmeisesti seissyt -70 luvun lopusta aina tähän päivään. Nyppäsin syylärin irti, kun otti kampuranpäähän kiinni ja "letkut" oli yhtenä mössönä. Pihdeillä kampuranpäästä kokeilin pyöriikö ja PYÖRII !!! Kaikkitietävä netti tiesi kertoa auton olevan 12v ja miinus maadoitteinen, siispä Toisesta harrastelaitteesta akku peetvoorttiin ja auto starttaa ! :shock: käymäänkäymäänkäymään...
Mutta nytpä kysymys:
Pitäis tyrkätä sytkälle suoravirta, mutta puolan + navasta menee jakajalle ja - napaan ilmeisesti tulee virtalukolta. Siis väärinkätisesti ??? Yleistä ? Miksi ? Häh ?!??! :?

Re: Bedford A2C

Lähetetty: 01 Kesä 2011, 07:38
Kirjoittaja Cresta
Tervehdys hienon Petterin omistajalle!
TA-sarjaa tehtiin joskus 1953-57.. onko tietoa tämän yksilön vuosimallista? Kaikki tämänikäiset Petterit ovat (mielestäni) harvinaisia ja ehdottomasti talteenottamisen arvoisia. Itse en ole tällaista yksillä takapyörillä olevaa koskaan nähnyt.
Enkä minä näistä mitään tiedä, mutta kyllä sen pitäisi olla plussamaadotteinen.
Tuossapa kuva, jossa jotain perustietoa.

Re: Bedford A2C

Lähetetty: 01 Kesä 2011, 09:32
Kirjoittaja Ralliperuna
Cresta kirjoitti:... onko tietoa tämän yksilön vuosimallista? Kaikki tämänikäiset Petterit ovat (mielestäni) harvinaisia ja ehdottomasti talteenottamisen arvoisia. Itse en ole tällaista yksillä takapyörillä olevaa koskaan nähnyt.
Enkä minä näistä mitään tiedä, mutta kyllä sen pitäisi olla plussamaadotteinen.
Kiitoksia, kaikki tieto automallista on tervetullutta. Tuo vuosimalli ei ole vielä selvillä, ihmetyttää nuo tikkuvilkut hytin kyljessä sekä orkkiksena valovilkut etulokareiden päällä. Tuosta maadoituksesta on nyt sitten kahta tietoa, tuolla mun ekassa linkissä sanotaan: Electrical system: 12 volt, negative ground, kun taas tuossa sun lapussa luki + maadoitteinen. :?: Kerkisin jo laittaa akun kiinni "oikein" päin, ja startatessa kone pyöri oikeinpäin. Kaippa se tarvii varovasti kokeilla toisinkin päin, onneksi kaikki releet ja sulakkeet on ruostunu niin umpeen, ettei "elektroniikka" vaurioidu... :lol:

Re: Bedford A2C

Lähetetty: 01 Kesä 2011, 12:00
Kirjoittaja -Jouni-
Eikös tuo starttimoottori ole kuitenkin tyypiltää sarjavirtamoottori, jolloin sekä magnetoinnin että käynnin virta kulkevat molemmat samoista liittimistä. Tästä johtuen startti pyörii aina oikein päin, vaikka sen napaisuus muuttuisi, koska silloin muuttu molempien sekä staattori- että kollektorivirtojen suunta. Pyörimissuunan muutokseen tarvitsisi saada käännettyä vain staattori- tai kollektorivirta ja näin olellen ilman startin purkamista tuo ei onnistu.

Suurin ongelma on lataussäätimessä, väärinpäin kytketty virta saattaa pahimmassa tapauksessa rikkoa säätimen. Laitteessa kun todennäköisesti on tasavirtalaturi, tai on ainakin ollut aikanaan. Jos muuttaa vaihtovirtalaturille olisi myös muutettava joko laturin sisäistä kytkentää tai auton järjestelmä miinus maadoitteiseksi.

Re: Bedford A2C

Lähetetty: 17 Kesä 2011, 11:20
Kirjoittaja Ralliperuna