Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Yleistä Autoharrastukseen liittyvää jutustelua.
VauxhallViva
Nova
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Syys 2020, 10:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja VauxhallViva »

Hei foorumille!

Perjantaina olisi tulossa pihaan HC viva. Ollut joskus museorekisterissä, siitä on paperit ja tarkastukset olemassa.

Tarkoitus olisi ympärivuotiseen käyttöön. Ajatuksena olisi jos museoisi uudelleen, niin saisi autoverot pois. Nyykyään nimittäin lukee tuolla museokatastuksesta näin:

Museoajoneuvolle on saatavilla oma vakuutus, joka rajaa käytön 30 päivään vuodessa. Rajaa ei ole määritelty Suomen lainsäädännössä. Näin ollen museoajoneuvollakin voisi ajaa rajoittamattomasti, kunhan vakuutuksena on tavallinen liikennevakuutus. Museoajoneuvoja halutaan kuitenkin yleensä säästellä ja niitä käytetään vain kesäaikaan, joten 30 päivän rajakin on useimmiten enemmän kuin riittävä.

Museoajoneuvot on vapautettu kokonaan ajoneuvoverosta. Niitä ei myöskään ole yleensä tarve poistaa talven ajaksi liikennekäytöstä, sillä ainakin useimmilla vakuutusyhtiöillä vakuutuksen vuosihintaan ei vaikuta se, onko ajoneuvo liikennekäytössä vai ei. Asia kannattaa kuitenkin tarkastaa omasta vakuutusyhtiöstä.

Pelkkä liikenne näkyi olevan pop vakuutuksessa 110 €. Olisi sen puolesta halpaa ajoa :)

Itse autosta, siihen on laitettu kärjetön sytytys alkuperäiseen virranjakajaan. Onko tästä talvi/käyttöautoksi?
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Ei herneitä sieraimiin. Mutta jos ajaminen on tommoisesta kiinni kuin ajoneuvoverosta. Niin suosittelisin menemään bussilla.

Ja mitä autoon tulee niin lämppäri on melko hennonlainen ja läpivirtaustuuletus taitaa myös puuttua. Eli kun takalasi jäätyy syksyllä niin se sulaa vasta keväällä.

Sekä museokilpiin päässyt kiesi talviajoon on vaan niinväärin autoa sekä muita kohtaan.
1970 hb Viva
v.virtanen
VX 4/90
Viestit: 459
Liittynyt: 18 Marras 2006, 18:23
Paikkakunta: kuusankoski

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja v.virtanen »

Miksei olisi Vivasta talviautoksi :wink: ....Onhan niillä ajettu aikoinaan ympäri vuoden....Tosin silloin oli valtaosa autokalustosta suht samanlaisia talviominaisuuksiltaan (eli ei päässyt vertaamaan esim 2010 vuosimalliseen autoon talviominaisuuksien puolesta).....
Se että auto on museorekisterissä, Ei kiellä sen käyttöä talviaikaan missään tapauksessa....toki ei sitä kannata ehdointahdoin suolapaskassa uittaa....ajaa vaikka silloin, kun on kuivia pakkaskelejä (jos talvella on halua ajaa)....Onhan talviaikaankin joitain autotapahtumia, ja niissäkin ihmiset ajaa museoautoilla 8)
vauxhall chevette (4kpl)
viva hb SL-90 (projekti)
viva hb deluxe (varaosa)
vauxhall magnum 2300
opel ascona b 2kpl
VauxhallViva
Nova
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Syys 2020, 10:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja VauxhallViva »

SamiK kirjoitti: 10 Syys 2020, 08:38 Ei herneitä sieraimiin. Mutta jos ajaminen on tommoisesta kiinni kuin ajoneuvoverosta. Niin suosittelisin menemään bussilla.

Ja mitä autoon tulee niin lämppäri on melko hennonlainen ja läpivirtaustuuletus taitaa myös puuttua. Eli kun takalasi jäätyy syksyllä niin se sulaa vasta keväällä.

Sekä museokilpiin päässyt kiesi talviajoon on vaan niinväärin autoa sekä muita kohtaan.
Bussi ei kulje täältä meidän talon kautta. Muuten voisin jopa kulkeakin bussilla.

Autowikistä: http://www.autowiki.fi/index.php/Vauxhall_Viva

Viva HC on mekaanisesti samanlainen kuin edeltäjänsä HB, muotoilua on kuitenkin uudistettu ja sisustaa saatu laajennettua uusien penkkien ansiosta.

Merkittävimmät parannukset ovat uusi kojelauta, istuimet ja kaasupoljin. Ilmanvaihtoa on parannettu ja autossa on ilman poistoventtiili, läpituuletus ja raitisilmasuuttimet.
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kyllä kyllä. Noilla on ajettu ympärivuotisesti silloin kun ne oli uusia ja 10 vuotiaita sekä 20 vuotiaitakin. Kyllä myös on tapahtumia jossa ajetaan oikeasti museopeleillä paukkupakkasessa. Niillä museopeleillä ei vaan lähdetä töihin joka aamu.
1970 hb Viva
VauxhallViva
Nova
Viestit: 8
Liittynyt: 09 Syys 2020, 10:14
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja VauxhallViva »

SamiK kirjoitti: 10 Syys 2020, 16:20 Kyllä kyllä. Noilla on ajettu ympärivuotisesti silloin kun ne oli uusia ja 10 vuotiaita sekä 20 vuotiaitakin. Kyllä myös on tapahtumia jossa ajetaan oikeasti museopeleillä paukkupakkasessa. Niillä museopeleillä ei vaan lähdetä töihin joka aamu.
Ok, kiitos mielipiteestä :) mutta ajoon tulee joka tapauksessa. En varmaan pahimmilla pakkasilla aja mutta muuten käyttöön. Ajoonhan nämä vehkeet on tehty.

Löytyisikö täältä hyviä talvirenkaita vanteilla järkihintaan? Ja ei ollu varmuutta onko lohkolämmitintä, löytyskö semmosta?
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja tuomee »

:thumbup: Kyllähän HC vivalla pärjää varmasti hyvin talvellakin,pyöränpitokin on ihan ok pikkukoneisessa,ilmanvaihto ei ehkä oo paras mahdollinen mutta palella siellä ei kyllä tarvii,lämppäri on kyllä hyvinkin tehokas..
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Talvirenkaat kannattaa kyllä ostaa suosiolla uudet jos meinaa päivittäin ja kelillä kuin kelillä ajella,iäsyyden vanhat kumit ei jäätiköllä pidä kyllä yhtään mitään vaikka oisvat ihan täyspintaisetkin,yleismallin letkulämmitin alavesiletkuun varmaan helpoin laittaa jos siinä lämmitintä ei oo..
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2076
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Tämä on kyllä jännä kysymys... Minusta ei ois lähtemään työajoon HClla... Nyt jo alkaa aamulähdöt olemaan sellaisia, että joutuu 600m matkalla pysähtymään huurunpoistoon laseista... Läpivirtaus on ihan olematon ja lasit aamulla ulkoa ja sisältä läskissä, ja liikkuminen vain pahentaa... Kohta alkaa kävelykausi ja vauxhallit talveksi säilöön👌minusta näitä säilyneitä ei kuulu pilata talvella😉
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja tuomee »

SamiK kirjoitti: 10 Syys 2020, 08:38 Ei herneitä sieraimiin. Mutta jos ajaminen on tommoisesta kiinni kuin ajoneuvoverosta. Niin suosittelisin menemään bussilla.

Ja mitä autoon tulee niin lämppäri on melko hennonlainen ja läpivirtaustuuletus taitaa myös puuttua. Eli kun takalasi jäätyy syksyllä niin se sulaa vasta keväällä.

Sekä museokilpiin päässyt kiesi talviajoon on vaan niinväärin autoa sekä muita kohtaan.
Ei voi Sami kyllä verrata HC:een lämppäriä HB:eehen olleskaan,niissä oo lämmitysjärjestelmässä yhtään yhteneväistä osaa moottorin vesipumppua lukuunottamatta,ja ilmanpoisto ja takalasinlämppärikin noissa jo on :wink:
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja tuomee »

vivamanTT kirjoitti: 10 Syys 2020, 18:34 Tämä on kyllä jännä kysymys... Minusta ei ois lähtemään työajoon HClla... Nyt jo alkaa aamulähdöt olemaan sellaisia, että joutuu 600m matkalla pysähtymään huurunpoistoon laseista... Läpivirtaus on ihan olematon ja lasit aamulla ulkoa ja sisältä läskissä, ja liikkuminen vain pahentaa... Kohta alkaa kävelykausi ja vauxhallit talveksi säilöön👌minusta näitä säilyneitä ei kuulu pilata talvella😉
Meinaatko ettei ne yhtälailla olis huurteessa nykyautoissakin noin pitkällä työmatkalla :) ,tuskimpa missään vehkeessä moottori lämpiää ja sisäkosteus kuivahtaa ilmastoinnillakaan tuolla matkalla jos pihalta kylmiltään lähtee :think:
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2076
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

En. Vaan tuo huurtuminen on ihan omaa luokkaansa... En kyllä tiiä mistä johtuu, liekkö kaikissa mulla olevissa vuotaa kenno vai mikä siinä on... Ongelmaa ei olis, jos tekis vaan iltavuoroa, kun huuru poistuu laseista auringon noustessa... PS. Naapureiden autojen lasit ei oo huurussa... Ja tästä ilmiöstä on saanut kuulla :lol:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
Make
Viscount
Viestit: 1452
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja Make »

Kyllä tuli olosuhteiden pakosta ajeltua 2008 talvella reipas kuukausi työajot -74 vivalla. Lohkolämppäri oli Vivassa. Hyvin tarkeni kun maskin peitti, mutta vaikka oli hyvät nastarenkaat niin perä tahtoi luiruta eli kunnon nastarenkaat ja painoa peräkonttiin!

-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...

Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Avatar
Jape
Victor
Viestit: 301
Liittynyt: 18 Joulu 2006, 19:07
Paikkakunta: Torino

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja Jape »

Yhden talven ajaneena voin sanoa että mielenkiintoista.
Toista talvea en ajanut. Joskus vois taas kurjuutta maksimoida 🤔
Työn teosta syntyvä ääni on ihana - JOS sen aiheuttaa joku muu kuin minä !
Vauxhall Velox PB 2.6 - 64
Vauxhall Velox PB 3.3 - 65
Vauxhall Viva HC 1800 - 75
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2076
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Käyttikseksi -75 Viva 1.3 DL

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Ja semmonen aamu on aivan kauhee, kun lasit joutuu kevyesti rappaamaan jäästä.. Hyvä, kun ehtii kuskinpaikalle istumaan edes on lasit jo kunnon huurussa ulkoapäin :?
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
Vastaa Viestiin