PB

Yleistä Autoharrastukseen liittyvää jutustelua.
Kharon8
Cavalier
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
Paikkakunta: Etelärannikko

Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja Kharon8 »

Ostin moisen (Nettiautossa oli) ja vilkut eivät toimi sitten ollenkaan ja kun ei ole mitään kaavioita, niin hiukka vaikea on etsiä vikaakaan.

Toki johdotuksista löytyi (nopeusmittarin alta) maalariteipillä suojattuja liitoksia että niitä epäillään mutta kaavio silti olisi iloinen asia, mistähän moisen voisi saada?

Sulakkeet, kaikki 4, mittailin kunnossa oleviksi että vika ehkä ei ole siellä.

Toinen asia on se nopeusmittari, siihen pitäisi löytää vaijeri jostain kun nyt nopeusmittari ei näytä mitään.

Kolmas asia: Jäähdytin vuotaa ja täältä pk-seudulta varmaan ainoa/lähin korjaamo on Tuusulassa, Vantaan jäähdytin?

Kaikkea muutakin on mutta tehdään niistä uusi topic, vilkkujen puute nyt eniten ja välittömästi haittaa kaupungissa ajelua.
Viimeksi muokannut Kharon8, 23 Heinä 2020, 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1965 Velox + muita
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Velox FB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Vantaan jäähdytin on tosiaan lähin. Seuraava on Hämeenlinnassa. Veikkaan että fb ssä on samanlainen lämpötoiminen 2 napainen vilkkurele kuin vähän uudemmissakin.
1970 hb Viva
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2076
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Velox FB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Luulen kans, palaako vilkut kokoajan, kun viiksestä kääntää? Vai ovat kokonaan mykät?

Kysymyksessä siis Velox, eli korimalli on P-sarjaa eli tässä tapauksessa PB? Ei FB, koska F on Victor ja VX4/90 sarjan merkintä ja uudemmissa tulee mukaan Ventoraa ym
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
Kharon8
Cavalier
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
Paikkakunta: Etelärannikko

Re: Velox FB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja Kharon8 »

Öh, tulipas typo kysymykseen. Siis PB tietenkin kun Velox se on. Korjattu otsikkoon FB -> PB samalla.

Täysin mykät ovat eli ei tapahdu mitään.

Vantaan jäähdytin on näemmä pannut pillit pussiin jo 2017. Pitää etsiä lisää.

Missähän se vilkkurele on? Kun vilkut eivät toimi ollenkaan ,niin eipä pääse äänenkään perusteella etsimään?

Nopeusmittari ei toiminut, mutta vaijeri on ehjä, onpa vain alapää niin kulunut että taisi pyöriä ympäri.

Latauksen merkkivalosta puuttui polttimo, mutta taisi olla tarkoituksella kun latausjännite on vain 12,50V tyhjäkäynnillä ja latausvalo vähän vilkuttelee. Nousee kyllä kierroksilla että riittää kesäautoon.
1965 Velox + muita
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2076
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

En usko, että vika on releessä... Yleensä, kun rele on rikki, vilkut palaa viiksestä kääntäessä kokoajan eli eivät vilku. Lähtisin hakemaan vikaa viiksikytkimeltä? Minulla ei ole kokemusta PBsta, mutta luulisin siinäkin pätevän sama british standard johtoväritys mikä muihinkin tämän aikakauden vauxhalleihin. Tuossa yksi linkki mikä nopeasti löytyi..
http://morganrebuild.co.uk/ADiagWires2.html
Ikäväkseen tämän meidän foorumin pääpaino on siirtynyt whatsapp ryhmään, johon pääsee mukaan, kun ilmoittaa minulle tietonsa ja omistaa whatsapp sovelluksen? Minun puhelinnumeron löytää tuolta yhdistyksen tiedoista http://www.vbcf.fi/yhdistys/ t. Terje ps. Jäsenyyttä lämpimästi suositellen
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

https://www.sjpoy.fi/ Se on pakko olla ollut tämä missä olen ite käväissyt pari kesää sitten. Yleensä joo ei vilku mutta kärjet palaa releessä yhteen ja vilkut palavat siihen suuntaan mitä viiksestä valitsee koska kytkentä on semmoinen. Mutta koska jo laturin merkkivalosta puuttu polttimo. Voi kuvitella että vilkkujen kytkennässäkin saattaa olla jotain diy mätää. Joo wasap on vienyt tän foorumin kirjoottelun. Mut ehkäpä täällä tieto säilyy etenkin helpommin nähtävissä jälkikäteen.
1970 hb Viva
Kharon8
Cavalier
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
Paikkakunta: Etelärannikko

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja Kharon8 »

vivamanTT kirjoitti: 23 Heinä 2020, 18:52 En usko, että vika on releessä... Yleensä, kun rele on rikki, vilkut palaa viiksestä kääntäessä kokoajan eli eivät vilku. Lähtisin hakemaan vikaa viiksikytkimeltä? Minulla ei ole kokemusta PBsta, mutta luulisin siinäkin pätevän sama british standard johtoväritys mikä muihinkin tämän aikakauden vauxhalleihin. Tuossa yksi linkki mikä nopeasti löytyi..
http://morganrebuild.co.uk/ADiagWires2.html
Kiitoksia, koitetaan etsiä. Tuostakin on jo apua, on edes vähän kartalla siitä että mitä menee missäkin.

Ohjauspylvään muoveja irti ja kytkintä mittailemaan seuraavaksi.
1965 Velox + muita
Kharon8
Cavalier
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
Paikkakunta: Etelärannikko

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja Kharon8 »

SamiK kirjoitti: 24 Heinä 2020, 06:09 https://www.sjpoy.fi/ Se on pakko olla ollut tämä missä olen ite käväissyt pari kesää sitten. Yleensä joo ei vilku mutta kärjet palaa releessä yhteen ja vilkut palavat siihen suuntaan mitä viiksestä valitsee koska kytkentä on semmoinen. Mutta koska jo laturin merkkivalosta puuttu polttimo. Voi kuvitella että vilkkujen kytkennässäkin saattaa olla jotain diy mätää. Joo wasap on vienyt tän foorumin kirjoottelun. Mut ehkäpä täällä tieto säilyy etenkin helpommin nähtävissä jälkikäteen.
Se on juuri se: Hakukone ei whatsup-viestejä löydä. Omia virityksiä tuossa on vaikka muille jakaa, koitetaan siistiä ja purkaa sitä mukaa kun löytyy ja osataan vaihtaa enempi tehdastekoinen kytkentä tilalle.

Nämä on näitä kun ostaa vanhan auton, saa mitä saa. Pellit ja tekniikka ovat kokolailla ehjiä + ehjä sisustus, tuolla ainakin voi ajella sillä aikaa kun korjailee kaikkea muuta.

Mutta kiitoksia, tuo jäähdytinpalvelu varmastikin osaa auttaa ja Vantaalle ei ole pitkä matka. Autossa on nyt kiinni Nissanin (ei Nissenin vaikka niin luulisi) jäähdytin ja vaikka tuo on suunnilleen samankokoinen niin kennossa on paksuutta vain kolmannes, eihän se oikein jaksa kuin maantiellä.

Auton mukana tuli alkuperäinenkin jäähdytin (ja monta laatikollista osia) joten korjataan/korjautetaan tuo, ei tarvitse arvailla että toimiiko.

Nysväsin tuolle oman sivunkin niin saapi ihastella kuvia:
http://kharon.suomiforum.com/www/velox/
1965 Velox + muita
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Todennäköisesti jäähdytinfirma sitten toteaa syyläristä että vaihdetaampa kenno ja tinuroidaan säiliöt ehjiksi. Muistaakseni se oli kolmisen sataa kun Vivan pikkusyylärin täysremppausta kysyin. Pyysin samalla siihen että laittavat yhden rivin lisää.

Melkoinen pakarin korvake :)
1970 hb Viva
Kharon8
Cavalier
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
Paikkakunta: Etelärannikko

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja Kharon8 »

No älä :)

Tuossa on vähän kaikkea mikä pitäisi korjata mutta jos nyt ensin saisi sen mukavasti liikennöitävään kuntoon.

Kone vetää kyllä mukavasti ja laatikkokin toimii, jarrut purevat ihan mukavasti käsijarrua myöden.

Kaikkea muuta sitten onkin.

Mutta ihmettelin eilen sitä vilkkuviikseä: Rattiputkea pitkin tulee 6 johtoa joissa taisi kaikissa olla +12V kun on virrat päällä ja vilkku lepoasennossa. Kun kääntää viiksen jompaan kumpaan reunaan niin kaikki 6 tipahtavat nollille.

Ihan kun se olisi virransyöttövika, vaan mihinköhän nuo 6 johtoa menevät kun jalkatilassa ei näy eikä konehuoneessa, kerrassaan omituista. Pitää tarkistaa sulakkeista vielä että onko eroa josko vilkku on päällä/ei ole päällä. Huono kontakti saattaapi antaa yleismittariin 12V mutta ei päästä yhtään virtaa läpi.
1965 Velox + muita
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Klassinen nuoren klopin autosähkö ansa, tuo sähkö tuleekin muttei tule. :lol:
1970 hb Viva
Kharon8
Cavalier
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
Paikkakunta: Etelärannikko

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja Kharon8 »

SamiK kirjoitti: 25 Heinä 2020, 21:43 Klassinen nuoren klopin autosähkö ansa, tuo sähkö tuleekin muttei tule. :lol:
Joo ja kiusallisen tuttu milloin mistäkin. Ääh!

Vaan jäähdytin kiikutettu Vantaalle ja auton mukana tulleet ruosteettomat vanteet Vianorille, laittavat uudet gummit niihin. Jos vaikka vähän pääsisi kokeilemaan että liikkuuko tuo mihinkään. Nyt alkoi tutina ja väpätys jo ~90 kohdalla, ei viitsinyt >20v vanhoilla renkailla enempää yrittääkään (Jos nyt merkintöjä oikein tulkitsin, en ole ihan varma).

Mittarivaijeri on ehjä mutta alapää on vielä löytämättä: Joko laatikossa on vaijeria pyörittävät osat kokonaan hukassa tai vaijeri on irti alapäästä: Minkäänlaista liikettä ei irtonaisessa yläpäässä tunnu ajossa ja kulunutkin vaijeri sentään tärisee/vipattaa sormissa, vaikkei pyörikään.

Konehuoneen puolelta ei laatikkoa juuri näy että pitänee könytä auton alle.
1965 Velox + muita
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Vaijeri saattaa olla muuten sitten purettavaa sorttia. Siellä se askin päässä on se vaijerin paikka.
1970 hb Viva
Kharon8
Cavalier
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
Paikkakunta: Etelärannikko

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja Kharon8 »

Eipä ollut sulakevika, mittailin että tapahtuuko mitään jos/kun on vilkku päällä ja 12V on sulakkeen molemmissa päissä, liittimen puolelta mitattuna.

Missä lie sitten katkos.

Töötin alta löytyi kaksi pyöreätä liitintä, toisessa oli +12V ja toinen ei ainakaan maassa ollut, mitkä lie liitimet mutta eivät ainakaan töötin. Olisko vilkkurele tuossa kohdassa sitten? Semmoista ei ainakaan löydy mistään ja minusta se konehuoneen puolella on eikä mittariston takana.

Ilmiselvästi auton alkuperäisiä kun kunnon kumisuojukset päällä ja kaikkea.

Vihreä + vihreä/valkoinen johto viittaisi jotenkin vilkkuun. Pakkivaloa tuossa ei ole ja lämmityksen puhallin, lämpömittari sekä jarruvalot (muut vaihtoehdot vihreälle johdolle, ainakin brittistandardin mukaan) toimivat OK.

Tokihan tuon voisi testata kytkemällä siihen sulakkeellinen johto, josko vilkku palaa niin se on sitten se, puuttuu vain rele. ;)
1965 Velox + muita
Kharon8
Cavalier
Viestit: 54
Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
Paikkakunta: Etelärannikko

Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?

Viesti Kirjoittaja Kharon8 »

Kharon8 kirjoitti: 30 Heinä 2020, 16:18 Tokihan tuon voisi testata kytkemällä siihen sulakkeellinen johto, josko vilkku palaa niin se on sitten se, puuttuu vain rele. ;)
Joo, ei ole se, vaan pakkivalon johto. Tai ainakin niin tuo yleisohje sanoo: Vihreä johto ja ruskea raita.

Tuo johto kyllä menee ratille mutta jos pakkivalon kytkin on siellä niin sen kuuluukin mennä. Ei auta tähän vilkkuasiaan lainkaan, pöh.
1965 Velox + muita
Vastaa Viestiin