PB
- Cresta
- Chevette
- Viestit: 39
- Liittynyt: 20 Kesä 2008, 12:47
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Muutama juttu:
Vilkkurele on mittariston takana vähän hankalassa paikassa, leveän peltikannakkeen päällä mittariston ja polkimien kiinnityksen puolivälissä noin suunnilleen. Sen näkeminen altapäin vaatii notkean selän.
Pakkivalon kytkin on konehuoneen puolella ohjaussimpukassa kiinni. Siinä vieressä on vaihteensiirtovivusto.
Vilkun sulake on n:ro 2. Samassa on mm. jarruvalot, pyyhkimet, bensa- ja lämpömittari.
Näin siis 63/64 vuosimallit, tuo 65 on vähän erilainen, mutta teknisesti kai moottori on se isoin ero. (ja maski ja takavalot)
Jos joku aiempi omistaja on tehnyt "sähkötöitä", niin se onkin sitten hankalampi homma
Ehkä joku viisaampi kertoisi lisää, PB:itä kerhossa on vaan melko vähän.
Vilkkurele on mittariston takana vähän hankalassa paikassa, leveän peltikannakkeen päällä mittariston ja polkimien kiinnityksen puolivälissä noin suunnilleen. Sen näkeminen altapäin vaatii notkean selän.
Pakkivalon kytkin on konehuoneen puolella ohjaussimpukassa kiinni. Siinä vieressä on vaihteensiirtovivusto.
Vilkun sulake on n:ro 2. Samassa on mm. jarruvalot, pyyhkimet, bensa- ja lämpömittari.
Näin siis 63/64 vuosimallit, tuo 65 on vähän erilainen, mutta teknisesti kai moottori on se isoin ero. (ja maski ja takavalot)
Jos joku aiempi omistaja on tehnyt "sähkötöitä", niin se onkin sitten hankalampi homma
Ehkä joku viisaampi kertoisi lisää, PB:itä kerhossa on vaan melko vähän.
-
- Cavalier
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
- Paikkakunta: Etelärannikko
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Hoo, kiitoksia! Kun omistaja on pihalla kun lumiukko niin sitten kysellään kaikkea tyhmää(kin). Olen hemmotellut itseni pilalle vanhan BMW:n kanssa, kun tuohon sai kaupasta tehtaan korjauskäsikirjan jossa on kytkentäkaaviot joka asiaan ja vielä vähän ohjeistustakin siitä että "josko on vika x niin tarkista asiat x,y ja z". Helpottaa kovasti elämää.Cresta kirjoitti: ↑01 Elo 2020, 15:52
Vilkkurele on mittariston takana vähän hankalassa paikassa, leveän peltikannakkeen päällä mittariston ja polkimien kiinnityksen puolivälissä noin suunnilleen. Sen näkeminen altapäin vaatii notkean selän.
Pakkivalon kytkin on konehuoneen puolella ohjaussimpukassa kiinni. Siinä vieressä on vaihteensiirtovivusto.
Vilkun sulake on n:ro 2. Samassa on mm. jarruvalot, pyyhkimet, bensa- ja lämpömittari.
Tässä kohdassa mennään eliminointimenetelmällä, joten sulakevika tuo siis ei ole, kun sekä jarruvalot että mittarit toimivat.
Mittaristo on irti joten pitää kurkkia syvemmälle, mutta ilmankos sitä vilkkurelettä ei konehuoneessa näy kun ei se ole siellä.
Tuo orpo johtopari voisi hyvinkin olla pakkivalon kytkimen johdotus, koitanpa löytää sen kytkimen. Eritoten josko se puuttuu niin on jäänyt vain orvot johdonpäät. Voi olla myös vaan irti, sillä töötti heräsi eloon kun tökkäsi johdon kiinni. Selkeästi on jäänyt kasaaminen kesken edellisiltä omistajilta.
1965 Velox + muita
-
- Cavalier
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
- Paikkakunta: Etelärannikko
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Aloitin siitä vilkkureleestä ja kun aikansa tuuppasi päätä jalkatilaan, niin löytyi nippu vihreitä johtoja kojelaudan takaa ja niiden päästä irrallinen vilkkurele. Hyvä ohje oli, kiitämme.
Diagnoosi sinänsä oli ihan oikea, vilkkureleestä ei mennyt sähkö mihinkään suuntaan enää, vaikka releelle tulee 12V ihan hyvin. Siis vika löydetty.
Vaan en tyytynyt tähän vaan avasin relepurkin. Se oli aika karun näköinen sisältä, tässä kuvassa jo 80% ruosteesta ja irronneesta lakasta on raavittu lattialle:
http://kharon.suomiforum.com/www/velox/P8032408.JPG
Punaisella ympyröity varsinainen vika: Johdot on alunperin kierretty tuohon korvakkeeseen ja kun johto hapettuu/ruostuu tarpeeksi niin sehän katkeaa ja sitten se ei ole enää missään kiinni. Koitin tinatakin tuota takaisin kasaan, mutta mitä lie materiaalia mutta en saanut mitenkään tinaa pysymään kiinni missään, en johdoissa enkä korvakkeessa. Haemme siis uuden releen kaupasta.
Mikä lie kuningasidea ollut että ei ole juotettu vaan kierretty vain, kaikki juotetut liitokset vielä toimivat vaikka olivat aika hurjan näköisiä.
Itse vilkut (ja merkkivalot) toimivat OK, korvasin releen väliaikaisesti suoralla johdolla niin saa edes suuntamerkin aikaiseksi. Ei tosin vilku (eikä ole merkkivaloa) mutta on edes jotain.
Diagnoosi sinänsä oli ihan oikea, vilkkureleestä ei mennyt sähkö mihinkään suuntaan enää, vaikka releelle tulee 12V ihan hyvin. Siis vika löydetty.
Vaan en tyytynyt tähän vaan avasin relepurkin. Se oli aika karun näköinen sisältä, tässä kuvassa jo 80% ruosteesta ja irronneesta lakasta on raavittu lattialle:
http://kharon.suomiforum.com/www/velox/P8032408.JPG
Punaisella ympyröity varsinainen vika: Johdot on alunperin kierretty tuohon korvakkeeseen ja kun johto hapettuu/ruostuu tarpeeksi niin sehän katkeaa ja sitten se ei ole enää missään kiinni. Koitin tinatakin tuota takaisin kasaan, mutta mitä lie materiaalia mutta en saanut mitenkään tinaa pysymään kiinni missään, en johdoissa enkä korvakkeessa. Haemme siis uuden releen kaupasta.
Mikä lie kuningasidea ollut että ei ole juotettu vaan kierretty vain, kaikki juotetut liitokset vielä toimivat vaikka olivat aika hurjan näköisiä.
Itse vilkut (ja merkkivalot) toimivat OK, korvasin releen väliaikaisesti suoralla johdolla niin saa edes suuntamerkin aikaiseksi. Ei tosin vilku (eikä ole merkkivaloa) mutta on edes jotain.
1965 Velox + muita
-
- Cavalier
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
- Paikkakunta: Etelärannikko
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Hah!
Hain autotarvikkeesta vilkkureleen ja tuo on täysin pimeä heti uutena, ei tee yhtään mitään.
Sitten löysin miljoonalaatikosta kaksinapaisen releen ja tekemällä omat välijohdot sille sain sen kytkettyä niin että se toimii. Mittariston merkkivalo ei toki vilku mutta naksuupa rele, tietää että on vilkku päällä.
Pitää huomenna käydä narisemassa autotarvikkeessa että ei toimi. Tuleepa taas saaga ihan yksinkertaisesta asiasta.
Hain autotarvikkeesta vilkkureleen ja tuo on täysin pimeä heti uutena, ei tee yhtään mitään.
Sitten löysin miljoonalaatikosta kaksinapaisen releen ja tekemällä omat välijohdot sille sain sen kytkettyä niin että se toimii. Mittariston merkkivalo ei toki vilku mutta naksuupa rele, tietää että on vilkku päällä.
Pitää huomenna käydä narisemassa autotarvikkeessa että ei toimi. Tuleepa taas saaga ihan yksinkertaisesta asiasta.
1965 Velox + muita
- vivamanTT
- Viscount
- Viestit: 2081
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
- Paikkakunta: Vihanti
- Viesti:
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Hyvä kun viat selviää
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
-
- Viscount
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Ne yleismalliset 2 napaiset lämpötoimiset vilkkureleet on ultimate surkeita. Kiinacuraa paskimmillaan. Mut ne vähä kalliimmat elektroniset lämpötoimisen korvaajat pelaa.
1970 hb Viva
-
- Cavalier
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
- Paikkakunta: Etelärannikko
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Tämä toimimaton on juuri sellainen kalliimpi elektroninen eikä ollut halpa, 27 euroa autotarvikkeesta.
Mielenkiintoinen ilmiö, olisiko sattunut susikappale käteen.
Mielenkiintoinen ilmiö, olisiko sattunut susikappale käteen.
1965 Velox + muita
-
- Viscount
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
-
- Cavalier
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
- Paikkakunta: Etelärannikko
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Kolmenapainen mokklula, ei tuo auton liittimeen mene kuin yksinpäin.
Lucaksen alkuperäisessä releessä on merkinnät b, l ja p , tuossa oli X,L ja P, samassa järjestyksessä, kyllä sen ainakin olisi pitänyt olla sama.
L=Load ja P= instrument panel. 2-napaisessa oli/on vain X ja L, sellainen toimi.
Ei tuo kolmenapainen kyllä tehnyt mitään työpöydälläkään, 12V sisään ja h3 kuormaksi, täysin mykkä. Sama testi 2-napaisella vanhalla releellä vilkutteli iloisesti sekä h3:sta että yhtä 21W polttimoa.
Näiden summana sitten päättelin että pimeä se on.
Lucaksen alkuperäisessä releessä on merkinnät b, l ja p , tuossa oli X,L ja P, samassa järjestyksessä, kyllä sen ainakin olisi pitänyt olla sama.
L=Load ja P= instrument panel. 2-napaisessa oli/on vain X ja L, sellainen toimi.
Ei tuo kolmenapainen kyllä tehnyt mitään työpöydälläkään, 12V sisään ja h3 kuormaksi, täysin mykkä. Sama testi 2-napaisella vanhalla releellä vilkutteli iloisesti sekä h3:sta että yhtä 21W polttimoa.
Näiden summana sitten päättelin että pimeä se on.
1965 Velox + muita
-
- Viscount
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
-
- Cavalier
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
- Paikkakunta: Etelärannikko
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Autotarvike (Fixus) lupasi huomiseksi vanhanaikaisen mekaanisen kolmenapaisen. Katsotaan että saadaanko huomiseksi, ihan varmaksi eivät luvanneet.
Vanhasta sain rahat takaisin että sinänsä ei jäänyt kuin vähän vaivaa tappioksi.
Vanhasta sain rahat takaisin että sinänsä ei jäänyt kuin vähän vaivaa tappioksi.
1965 Velox + muita
-
- Cavalier
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
- Paikkakunta: Etelärannikko
Kaikkea vikaa & puutetta
Tarina jatkuu ...
Sain vanhanmallisen kolmenapaisen vilkkureleen tilalle ja tuollahan kyllä vilkut toimivat, ei siinä mitään, vaan mittariston merkkivalot eivät tee mitään.
Hohhoi.
Pitää mittailla että mikä nyt on kunhan ehtii, tämä päivä meni siihen että kurkkasin venttiilikopan alle ja sain tiivisteen murusia syliin.
Ei hyvä: Biltemasta 3mm korkkilevyä iso rulla ja siitä saksimaan uusi tiiviste. Sen asentaminen olikin sitten hauska juttu kun se ei tiivisteliimalla suostunut oikein pysymään venttiilikopassa kiinni, vaan vaelteli mihin sattuu ja irtoili, niin ei saanut ruuveja reikiinsä.
Pari tuntia meni siihen että sai venttiilikopan tiivisteineen takaisin, voi puh. Toivottavasti vuotaa ainakin vähemmän kuin ennen. Samalla sain öljyntäyttökorkkiin tiivisteen, siinäkään ei ollut moista.
Sain myös jäähdyttimen takaisin korjaamolta, olivat hiekkapuhaltaneet ja maalanneet sen mustaksi samalla, mainiota: Näyttää aivan uudelta. Ja tietenkin oikeassa jäähdyttimessä on isommat letkulähdöt kuin nyt kiinni olevassa. Voi öh. Joutuu vaihtamaan letkutkin.
Samalla havaittu että jäähdytin on kiinni kuudella peltiruuvilla(!) ... voi prkl näitä engelsmanneja. Pysyyhän se noinkin, mutta ei edes pulttimutteria kun ruuvi on halvempi. Joku kumiprikka siellä on sentään ollut välissä, pitänee leikellä kumilevystä palanen väliin. Sopivia kupukantaisia ei tahtonut löytyä oikein mistään, lopulta Bauhausin haponkestävistä löytyi sopiva malli (paitsi ristipäitä tietty, uraruuvit ovat harvinaisuus nykyisin). Tulipa vähän arvokkaat ruuvit, euron kappale.
Paisuntasäiliö on kadonnut matkalle ja pissapojan säiliökään ei ole alkuperäinen ..... josta ihmetys että missä se alkuperäinen pissapojan kytkin ylipäänsä on kun pyyhkimien nuppi tuntuu olevan mallia on-off?
Lämmityslaitteen vesiventtiilikin olisi kiva löytää jostain ,semmoista tuossa ei nyt ole. Vipu sentään on, mutta sen toisessa päässä on pelkkä tanko. Omituinen juttu.
Toki mukana tulleet osalaatikot on vielä enimmäkseen penkomatta, siellä voi olla ihan mitä tahansa.
Sain vanhanmallisen kolmenapaisen vilkkureleen tilalle ja tuollahan kyllä vilkut toimivat, ei siinä mitään, vaan mittariston merkkivalot eivät tee mitään.
Hohhoi.
Pitää mittailla että mikä nyt on kunhan ehtii, tämä päivä meni siihen että kurkkasin venttiilikopan alle ja sain tiivisteen murusia syliin.
Ei hyvä: Biltemasta 3mm korkkilevyä iso rulla ja siitä saksimaan uusi tiiviste. Sen asentaminen olikin sitten hauska juttu kun se ei tiivisteliimalla suostunut oikein pysymään venttiilikopassa kiinni, vaan vaelteli mihin sattuu ja irtoili, niin ei saanut ruuveja reikiinsä.
Pari tuntia meni siihen että sai venttiilikopan tiivisteineen takaisin, voi puh. Toivottavasti vuotaa ainakin vähemmän kuin ennen. Samalla sain öljyntäyttökorkkiin tiivisteen, siinäkään ei ollut moista.
Sain myös jäähdyttimen takaisin korjaamolta, olivat hiekkapuhaltaneet ja maalanneet sen mustaksi samalla, mainiota: Näyttää aivan uudelta. Ja tietenkin oikeassa jäähdyttimessä on isommat letkulähdöt kuin nyt kiinni olevassa. Voi öh. Joutuu vaihtamaan letkutkin.
Samalla havaittu että jäähdytin on kiinni kuudella peltiruuvilla(!) ... voi prkl näitä engelsmanneja. Pysyyhän se noinkin, mutta ei edes pulttimutteria kun ruuvi on halvempi. Joku kumiprikka siellä on sentään ollut välissä, pitänee leikellä kumilevystä palanen väliin. Sopivia kupukantaisia ei tahtonut löytyä oikein mistään, lopulta Bauhausin haponkestävistä löytyi sopiva malli (paitsi ristipäitä tietty, uraruuvit ovat harvinaisuus nykyisin). Tulipa vähän arvokkaat ruuvit, euron kappale.
Paisuntasäiliö on kadonnut matkalle ja pissapojan säiliökään ei ole alkuperäinen ..... josta ihmetys että missä se alkuperäinen pissapojan kytkin ylipäänsä on kun pyyhkimien nuppi tuntuu olevan mallia on-off?
Lämmityslaitteen vesiventtiilikin olisi kiva löytää jostain ,semmoista tuossa ei nyt ole. Vipu sentään on, mutta sen toisessa päässä on pelkkä tanko. Omituinen juttu.
Toki mukana tulleet osalaatikot on vielä enimmäkseen penkomatta, siellä voi olla ihan mitä tahansa.
1965 Velox + muita
-
- Viscount
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Nyt kuullostaa jo että on ihan harrastamista. Kannattaa eka kyllä käydä varaosalootat läpi.
1970 hb Viva
-
- Cavalier
- Viestit: 54
- Liittynyt: 21 Heinä 2020, 00:12
- Paikkakunta: Etelärannikko
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Harrastamista koko rahalla joo. Toki osa oli tiedossa jo etukäteen, mutta osapuutteita on enemmän kuin alunperin älysin, sellainen aina harmittaa.
1965 Velox + muita
- vivamanTT
- Viscount
- Viestit: 2081
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
- Paikkakunta: Vihanti
- Viesti:
Re: Velox PB:n kytkentäkaavio?
Eikai noissa paisuntasäiliötä kuulu ollakaan?
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa