Maailmanlopun Viva
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Maailmanlopun Viva
Tällainen kulkine tuli hankittua pari vuotta takaperin Mäntyharjusta(?), kun kerran halvalla sai. Mitään papereita ei tullut auton mukaan, mutta tarkoitus olisi tehdä tästä vielä toimiva laitos cruising ja kesäajeluihin. Edellinen omistaja oli antanut auton maata monta vuotta jossain hallin kulmalla, en nyt yhtäkkiä muista enää oliko ollut hänelläkään kilvissä ikinä. Mutta, katsotaan kun sinne asti päästään kuinka vaikea tätä on kilpiin saada.
Auto on siis tällä hetkellä vanhempieni luona parinsadan kilometrin päässä, kunnes saan sen siirrettyä omaan talliini Keravalle, toivon mukaan nyt syyskuussa 2022, bensan hinnasta jne. johtuen, ei ihan joka viikonloppu ole viittinyt ajella autoa tekemään, joten hieman hitaamman puoleista on ollut rakentelu, mutta eiköhän siihenkin tule muutos kun auto tosiaan pääsee oman tallin sisään.
En nyt tasan tarkkaan muista oliko idea jo ennen auton hankintaa, vai tuliko se Vivan hankinnan jälkeen, mutta Mad Max fanina huomasin pientä yhdennäköisyyttä Ford Falconiin, tietty silmiä siristäen ja pientä mielikuvitusta käyttäen. HB Vivan linjat tietty sopisivat varmasti paremmin tähän, mutta nyt mennään sillä mitä mitä on hankittu.
Olihan se pakko luonnostella pikaisesti paperillekin HC:n korin mallia käyttäen, ja miettiä voisiko ideasta jopa tulla jotain.
Viva kun ei kovin agressiiviselta näyttänyt vakiojousituksella, päätin soveltaa takapäätä vähän korkeammalle.
Motonetistä löytyi Ascona A/B 70-81 iskarit, jotka soveltuivat hieman alalenkkiä poraamalla suuremmaksi paikoilleen, yläpää menii muistaakseni ihan suoraan. Jousiksi löytyi Peugeot 207 HB jouset jotka olivat Vivan jousia hieman pidemmät, halkaisija on aikalailla samakuin Vivassa.
Kaikki tulee vielä tulevaisuudessa purettua pohjan hitsauksia silmällä pitäen ja maalausta varten, joten osat ovat vasta suurin piirtein paikoillaan, että edes hieman pääsee fiilistelemään, miltä kaiken pitäisi näyttää joskus tulevaisuudessa.
Ylemmän kuvan ylemmässä kuvassa katseltu hieman mahdollisia vanteita Vivan vierelle, vakiojousituksella, katolla oleva spoileri tarvii tehdä uudelleen, menin sen kuiduttamaan jo kattoon kiinni kovalla innolla, kunnes tajusin jälkeenpäin miten saan siitä paremman näköisen, eli tuo lähtee heti pusikkoon kun saan auton omaan talliin.
Ylemmän kuvan alemmassa kuvassa tuo hieman agressiivisempi ilme, perän korotuksella.
Etuspoileria aloin mallintamaan vanerista, lopullinen versio tulee tietty olemaan lasikuitua, muitakin pikkupalikoita on teippailtu kuvaa varten kiinni, Magnumin maski ja pyöränkaaren levikkeet.
Koska romua ei koskaan voi olla liikaa, päätin hankkia -69 vuoden Taunuksen elintenluovuttajaksi Vivalle. Vivan 1.2 litrainen moottori lähti kyllä käymään ja liikutti autoa eteen ja taakse, mutta kilkatti siihen malliin että en ainakaan sitä viitsinyt alkaa entisöimään. Muutenkin auton ilmeelle tulee sopimaan varmasti paremmin Taunuksen 2.0 litraisen v6:en lotkotus. Näin jälkeenpäin sitä miettii että isompikin kone olisi voinut olla hyvä vaihtoehto, mutta... kun halvalla sai.
Aiemmin sovittelemani vanteet osoittautui omaan silmään sopivan sen verran hyvin, auton tulevaan ilmeeseen, että päätin pitää ne, vein ne porautettavaksi Vauxhallin jaolle, jottei tarvi sekoilla epäkeskopulteilla.
Renkaiksi valikoitui hintansa ja ulkonäkönsä perusteella Vitour Galaxy R1:et 175/70/13
Vivan kone nostettuna nokalta pois. Joku porilainen harrastaja sen haki varaosiksi.
Taunuksen kone ilmassa. Loput tuosta Taunuksesta meni kaverille, joka kuuleman mukaan meinaa siihen v8:in asennella, jonain päivänä.
Vielä kuvaa Vivan moottorin nostosta.
Tällä hetkellä tosiaan auto on tässä kunnossa, toivon mukaan hommat jatkuu taas lähiaikoina.
Sisustasta tulee varmaankin melko pelkistetty, kuppipenkit, bensakanisterit, taustapeilin paikalle tulee paneeli josta saa bensapumpun, flektin, poliisivalot, sireenin jne päälle.
Valot tulevat katolle kuten aiemmassa oikeassa Mad Max autossa, eli kattotelineisiin. Alla vain havainnollistava kuva hankituista osista.
Onhan siinä vielä hommaa, mutta mikäs kiire tässä on valmiissa maailmassa.
Isompi etuakselikin löytyy jo, mutta isompia takajarruja/akselia ei ole vielä. Väritys tulee tosiaan olemaan tuo Mad Maxin interceptor kelta-puna-sininen, teksteineen ja tarroineen.
Tehtävää:
- Hitsata umpeen kaikki reiät
- Pohjaan uudet mömmöt
- Oikoa lommot
- Etuvalojen taustat
- Pohjatyöt ja maalaus
- Teettää tarrat
- Tehdä sisusta uudelleen
- Akselien vaihto isompiin
- Rakentaa V6:lle kannakkeet
- Kardaanin teettäminen
- Miettiä mihin sitä on taas ryhtynyt...
Auto on siis tällä hetkellä vanhempieni luona parinsadan kilometrin päässä, kunnes saan sen siirrettyä omaan talliini Keravalle, toivon mukaan nyt syyskuussa 2022, bensan hinnasta jne. johtuen, ei ihan joka viikonloppu ole viittinyt ajella autoa tekemään, joten hieman hitaamman puoleista on ollut rakentelu, mutta eiköhän siihenkin tule muutos kun auto tosiaan pääsee oman tallin sisään.
En nyt tasan tarkkaan muista oliko idea jo ennen auton hankintaa, vai tuliko se Vivan hankinnan jälkeen, mutta Mad Max fanina huomasin pientä yhdennäköisyyttä Ford Falconiin, tietty silmiä siristäen ja pientä mielikuvitusta käyttäen. HB Vivan linjat tietty sopisivat varmasti paremmin tähän, mutta nyt mennään sillä mitä mitä on hankittu.
Olihan se pakko luonnostella pikaisesti paperillekin HC:n korin mallia käyttäen, ja miettiä voisiko ideasta jopa tulla jotain.
Viva kun ei kovin agressiiviselta näyttänyt vakiojousituksella, päätin soveltaa takapäätä vähän korkeammalle.
Motonetistä löytyi Ascona A/B 70-81 iskarit, jotka soveltuivat hieman alalenkkiä poraamalla suuremmaksi paikoilleen, yläpää menii muistaakseni ihan suoraan. Jousiksi löytyi Peugeot 207 HB jouset jotka olivat Vivan jousia hieman pidemmät, halkaisija on aikalailla samakuin Vivassa.
Kaikki tulee vielä tulevaisuudessa purettua pohjan hitsauksia silmällä pitäen ja maalausta varten, joten osat ovat vasta suurin piirtein paikoillaan, että edes hieman pääsee fiilistelemään, miltä kaiken pitäisi näyttää joskus tulevaisuudessa.
Ylemmän kuvan ylemmässä kuvassa katseltu hieman mahdollisia vanteita Vivan vierelle, vakiojousituksella, katolla oleva spoileri tarvii tehdä uudelleen, menin sen kuiduttamaan jo kattoon kiinni kovalla innolla, kunnes tajusin jälkeenpäin miten saan siitä paremman näköisen, eli tuo lähtee heti pusikkoon kun saan auton omaan talliin.
Ylemmän kuvan alemmassa kuvassa tuo hieman agressiivisempi ilme, perän korotuksella.
Etuspoileria aloin mallintamaan vanerista, lopullinen versio tulee tietty olemaan lasikuitua, muitakin pikkupalikoita on teippailtu kuvaa varten kiinni, Magnumin maski ja pyöränkaaren levikkeet.
Koska romua ei koskaan voi olla liikaa, päätin hankkia -69 vuoden Taunuksen elintenluovuttajaksi Vivalle. Vivan 1.2 litrainen moottori lähti kyllä käymään ja liikutti autoa eteen ja taakse, mutta kilkatti siihen malliin että en ainakaan sitä viitsinyt alkaa entisöimään. Muutenkin auton ilmeelle tulee sopimaan varmasti paremmin Taunuksen 2.0 litraisen v6:en lotkotus. Näin jälkeenpäin sitä miettii että isompikin kone olisi voinut olla hyvä vaihtoehto, mutta... kun halvalla sai.
Aiemmin sovittelemani vanteet osoittautui omaan silmään sopivan sen verran hyvin, auton tulevaan ilmeeseen, että päätin pitää ne, vein ne porautettavaksi Vauxhallin jaolle, jottei tarvi sekoilla epäkeskopulteilla.
Renkaiksi valikoitui hintansa ja ulkonäkönsä perusteella Vitour Galaxy R1:et 175/70/13
Vivan kone nostettuna nokalta pois. Joku porilainen harrastaja sen haki varaosiksi.
Taunuksen kone ilmassa. Loput tuosta Taunuksesta meni kaverille, joka kuuleman mukaan meinaa siihen v8:in asennella, jonain päivänä.
Vielä kuvaa Vivan moottorin nostosta.
Tällä hetkellä tosiaan auto on tässä kunnossa, toivon mukaan hommat jatkuu taas lähiaikoina.
Sisustasta tulee varmaankin melko pelkistetty, kuppipenkit, bensakanisterit, taustapeilin paikalle tulee paneeli josta saa bensapumpun, flektin, poliisivalot, sireenin jne päälle.
Valot tulevat katolle kuten aiemmassa oikeassa Mad Max autossa, eli kattotelineisiin. Alla vain havainnollistava kuva hankituista osista.
Onhan siinä vielä hommaa, mutta mikäs kiire tässä on valmiissa maailmassa.
Isompi etuakselikin löytyy jo, mutta isompia takajarruja/akselia ei ole vielä. Väritys tulee tosiaan olemaan tuo Mad Maxin interceptor kelta-puna-sininen, teksteineen ja tarroineen.
Tehtävää:
- Hitsata umpeen kaikki reiät
- Pohjaan uudet mömmöt
- Oikoa lommot
- Etuvalojen taustat
- Pohjatyöt ja maalaus
- Teettää tarrat
- Tehdä sisusta uudelleen
- Akselien vaihto isompiin
- Rakentaa V6:lle kannakkeet
- Kardaanin teettäminen
- Miettiä mihin sitä on taas ryhtynyt...
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1457
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maailmanlopun Viva
Hienoa juttua
-Make-
-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Pientä päivitystä tarinaan, vaikkei tässä vielä paljoa ole tapahtunut.
Vivan pitäisi saapua kotitalliin ylihuomenna mikäli kaikki tähtien asennot ovat linjassa. Roikkuva originaali pakoputki tuosta lähtee heti romulavalle kun auto saapuu, eipä sille ole tarvetta muutenkaan siinä vaiheessa kun tuo v6 on nokalla, ajatuksena on tehdä putkisto "cherry bomb" läpivirtaavilla vaimentimilla. Eli molemmilta pakosarjoilta asti muuten suoraa putkea taakse asti, mutta jotkut pienet, mahdollisesti irroitettavat, glasspackit matkan varrella.
Peltitöitä on tehtävä takanakin ja siistittävä aiempien tekemät paikkaukset edustuskelpoisiksi. Vasen takalyhty on myös jossain vaiheessa elämää kokenut kovia joten se tarvinee vaihtaa sellaiseen missä ei ole reikää.
Pitkän odotuksen jälkeen myös tulevat etupenkit saapuivat, tarvii vanhat irroitella alta pois myös ensitöiksi, jotta pääsee toteamaan monestako reiästä päivä paistaa läpi auton pohjassa. Vielä en ole päättänyt jätänkö nämä penkit tällaiseen originelliin plyyshi kuosiin, vai päällystänkö mustiksi.
Saattaa olla järkevin verhoilla uudelleen autoon sopivaksi, kun sinne asti päästään.
Moottori tuli haettua vanhempieni pihaa koristamasta, melko painava oli liikutella käsin tarpeeksi pitkälle että sai luukun kiinni. Sinne se lopulta kuitenkin sujahti.
Tallista on tullut nyt siivoiltua romua alta pois, ja alkaa olemaan sen verran tilaa että auto tulee mahtumaan sinne, ja pystyy vielä työskentelemään ympärillä. Vielä pitäisi nuo penkit laittaa koukkujen kera seinälle, siirtää muutamia muita "helposti syttyviä" materiaaleja turvaan varastoon ja laittaa moottorinosturi nippuun nurkkaan.
Pitihän sitä jo avaimenperäkin tilata kun kerran netistä löytyi Mad Max teemaan sopiva. Ebaystä taisi tulla viime viikolla jos oikein muistan.
Alla vielä inspiraatiota varten vertailukuva tuosta Vivasta sivustapäin ja Mad Maxissä nähtävästä Ford Falcon Xb Interceptorista, toivottavasti oma motivaatio pysyy tätä rakennellessa. Haaveena tottakai on se että saa auton liikenteeseen ja muidenkin ihailtavaksi.
Ja tosiaan kuten aiemmin kirjoitin, niin tuo jo tehty kattospoileri lähtee ja uusi versio tulee sen tilalle, joka jäljittelee paremmin tuon Interceptorin linjoja. Idea on valmiina, vain toteutus puuttuu.
Vivan pitäisi saapua kotitalliin ylihuomenna mikäli kaikki tähtien asennot ovat linjassa. Roikkuva originaali pakoputki tuosta lähtee heti romulavalle kun auto saapuu, eipä sille ole tarvetta muutenkaan siinä vaiheessa kun tuo v6 on nokalla, ajatuksena on tehdä putkisto "cherry bomb" läpivirtaavilla vaimentimilla. Eli molemmilta pakosarjoilta asti muuten suoraa putkea taakse asti, mutta jotkut pienet, mahdollisesti irroitettavat, glasspackit matkan varrella.
Peltitöitä on tehtävä takanakin ja siistittävä aiempien tekemät paikkaukset edustuskelpoisiksi. Vasen takalyhty on myös jossain vaiheessa elämää kokenut kovia joten se tarvinee vaihtaa sellaiseen missä ei ole reikää.
Pitkän odotuksen jälkeen myös tulevat etupenkit saapuivat, tarvii vanhat irroitella alta pois myös ensitöiksi, jotta pääsee toteamaan monestako reiästä päivä paistaa läpi auton pohjassa. Vielä en ole päättänyt jätänkö nämä penkit tällaiseen originelliin plyyshi kuosiin, vai päällystänkö mustiksi.
Saattaa olla järkevin verhoilla uudelleen autoon sopivaksi, kun sinne asti päästään.
Moottori tuli haettua vanhempieni pihaa koristamasta, melko painava oli liikutella käsin tarpeeksi pitkälle että sai luukun kiinni. Sinne se lopulta kuitenkin sujahti.
Tallista on tullut nyt siivoiltua romua alta pois, ja alkaa olemaan sen verran tilaa että auto tulee mahtumaan sinne, ja pystyy vielä työskentelemään ympärillä. Vielä pitäisi nuo penkit laittaa koukkujen kera seinälle, siirtää muutamia muita "helposti syttyviä" materiaaleja turvaan varastoon ja laittaa moottorinosturi nippuun nurkkaan.
Pitihän sitä jo avaimenperäkin tilata kun kerran netistä löytyi Mad Max teemaan sopiva. Ebaystä taisi tulla viime viikolla jos oikein muistan.
Alla vielä inspiraatiota varten vertailukuva tuosta Vivasta sivustapäin ja Mad Maxissä nähtävästä Ford Falcon Xb Interceptorista, toivottavasti oma motivaatio pysyy tätä rakennellessa. Haaveena tottakai on se että saa auton liikenteeseen ja muidenkin ihailtavaksi.
Ja tosiaan kuten aiemmin kirjoitin, niin tuo jo tehty kattospoileri lähtee ja uusi versio tulee sen tilalle, joka jäljittelee paremmin tuon Interceptorin linjoja. Idea on valmiina, vain toteutus puuttuu.
Markus Vuortio
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Noniin, pikainen päivitys taas, keskiviikkona tuli siivoiltua talli siihen kuntoon että Viva pääsee kotiinsa, penkit löysivät toistaiseksi paikan tuosta seinältä.
Pahoittelut muuten huonosta kuvanlaadusta, työpuhelin (Samsung) päivittyy jossain vaiheessa loppuvuotta ilmeisesti Applen tuotteeseen, joten parempia kuvia on luvassa tuon jälkeen.
Talliin tuli hyvin tilaa vaikkei siltä äkkiseltään kuvasta katsottuna näytä, oli vielä mittailtava että ovikin menee kiinni sitten kun auto on sisällä.
Polkupyörätkin saa vielä ulos tarvittaessa.
Eilen aamupäivästä oli ilo irti niinsanotusti, kun Tredun kuormuri lipui kotipihan eteen, Viva kyydissä.
Mittailut pitivät kuin pitivätkin paikkansa ja Viva on nyt ihan omassa tallissa, tästä sitä pitäisi sitten alkaa työstämään.
Ensi kesäksi en usko että tulee vielä valmista, mutta jos optimistisena pysyn, niin realistinen tavoite voisi olla 2024 kesä kun viva saadaan kilpiin.
Yritän tätä tarinointia päivitellä aina kun uusia asioita auton kanssa tapahtuu.
Jos vain kiinnostaa tätä projektia seurata, niin myös kommentteja otetaan vastaan.
Päivittelen myös YouTube kanavalleni tästä videoita. (kun vaan ehtisi niitä videoitakin tehdä, kaiken työn ja perhe-elämän lomassa)
Sen saa myös tilailla jos siltä tuntuu.
Tässä vielä linkki tuohon Taunuksen koneen käynnistykseen, niin pääsee fiilistelemään miltä viva tulee kuulostamaan:
https://www.youtube.com/watch?v=VEOd--YWZjE
(Pakosarjan jälkeenhän tuossa oli molemmat putket poikki kun se minulle tuli, joten äänet ovat sellaiset kuin olettaa saattaa)
Pahoittelut muuten huonosta kuvanlaadusta, työpuhelin (Samsung) päivittyy jossain vaiheessa loppuvuotta ilmeisesti Applen tuotteeseen, joten parempia kuvia on luvassa tuon jälkeen.
Talliin tuli hyvin tilaa vaikkei siltä äkkiseltään kuvasta katsottuna näytä, oli vielä mittailtava että ovikin menee kiinni sitten kun auto on sisällä.
Polkupyörätkin saa vielä ulos tarvittaessa.
Eilen aamupäivästä oli ilo irti niinsanotusti, kun Tredun kuormuri lipui kotipihan eteen, Viva kyydissä.
Mittailut pitivät kuin pitivätkin paikkansa ja Viva on nyt ihan omassa tallissa, tästä sitä pitäisi sitten alkaa työstämään.
Ensi kesäksi en usko että tulee vielä valmista, mutta jos optimistisena pysyn, niin realistinen tavoite voisi olla 2024 kesä kun viva saadaan kilpiin.
Yritän tätä tarinointia päivitellä aina kun uusia asioita auton kanssa tapahtuu.
Jos vain kiinnostaa tätä projektia seurata, niin myös kommentteja otetaan vastaan.
Päivittelen myös YouTube kanavalleni tästä videoita. (kun vaan ehtisi niitä videoitakin tehdä, kaiken työn ja perhe-elämän lomassa)
Sen saa myös tilailla jos siltä tuntuu.
Tässä vielä linkki tuohon Taunuksen koneen käynnistykseen, niin pääsee fiilistelemään miltä viva tulee kuulostamaan:
https://www.youtube.com/watch?v=VEOd--YWZjE
(Pakosarjan jälkeenhän tuossa oli molemmat putket poikki kun se minulle tuli, joten äänet ovat sellaiset kuin olettaa saattaa)
Markus Vuortio
- Mc_Viima
- Carlton
- Viestit: 87
- Liittynyt: 08 Syys 2009, 17:07
- Paikkakunta: Loppi, Läyliäinen
Re: Maailmanlopun Viva
pitänee kyllä sanoa että erikone projekti ja suunitelma, mutta hyvää tekemisen meininkiä nähtävästi tuleepa vähä erinäköstä kun tavan totuttu
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Joo, tarvii hieman erottua joukosta
Alla linkki videoon jossa katselin hitsattavat paikat läpi;
https://www.youtube.com/watch?v=xi-1PLyxnTA
(Itselläni on Servikaalinen dystonia/Spasmodinen Dysfonia niskassa/äänihuulissa, eli ääni menee huonoksi välillä, joten pahoittelut jos ei saa aina joka sanasta selvää, paremmalla äänellä sitten videoita kun saa taas toimivia hoitoja)
Onhan tuossa Vivassa muutamia paikkoja hitsattava ennen kuin pääsee lopulliset pohjatyöt tekemään, mutta paremmassa kunnossa pohja on kuin alunperin ajattelin. Vanha takaspoileri lähti portinpieleen odottamaan paikallista jätehuoltoa. Hain viikonloppuna lisää romujani vanhempieni luota, joten tarvikkeet uutta spoileria varten odottaa nyt tallissa.
Lisää kuvia tulossa taas kun ehtii autoa laittamaan, tarvisi myydä Lexus pihasta pois että mahtuu sitten Vivaa hitsailemaan ulkosalla.
Alla linkki videoon jossa katselin hitsattavat paikat läpi;
https://www.youtube.com/watch?v=xi-1PLyxnTA
(Itselläni on Servikaalinen dystonia/Spasmodinen Dysfonia niskassa/äänihuulissa, eli ääni menee huonoksi välillä, joten pahoittelut jos ei saa aina joka sanasta selvää, paremmalla äänellä sitten videoita kun saa taas toimivia hoitoja)
Onhan tuossa Vivassa muutamia paikkoja hitsattava ennen kuin pääsee lopulliset pohjatyöt tekemään, mutta paremmassa kunnossa pohja on kuin alunperin ajattelin. Vanha takaspoileri lähti portinpieleen odottamaan paikallista jätehuoltoa. Hain viikonloppuna lisää romujani vanhempieni luota, joten tarvikkeet uutta spoileria varten odottaa nyt tallissa.
Lisää kuvia tulossa taas kun ehtii autoa laittamaan, tarvisi myydä Lexus pihasta pois että mahtuu sitten Vivaa hitsailemaan ulkosalla.
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1457
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maailmanlopun Viva
Kyllähän tämä on lehtijutun paikka minun mielestä!
-Make-
-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Pientä päivitystä taas kodin remontin lomasta.
Amerikasta saapui pienehkö pahvilaatikko myöhäisenä joululahjana itselleni.
Sisältö oli juuri sitä mitä tilatessa toivottiinkin tulevan, eli mini L88 scooppi. (pienempi versio kuin alkuperäinen L88 Corvette scooppi)
Pitihän se sitten ottaa heti "pulkka" kainaloon ja lätkäistä autotallissa Vivan konepellille.
Kaukaa ja ylhäältä katsottunua näyttää melko hyvältä.
Mutta alhaaltapäin katsottuna huomataan että tarve on muokata scooppia melko paljon.
Mielessäni on nyt myös ajatustasolla muutama vaihtoehto;
Lähteekö konepeltiä muokkaamaan tiputtamalla hieman tuota Vivan konepellin pullistumaa?
Mahtaako HB Vivan konepelti sopia suoraan HC Vivaan?
Siirtääkö scooppia taaemmas konepellillä, kohtaan jossa tuo pullistuma hieman tasoittuu?
(Ainakin tuota scoopin pituutta tarvii hieman pätkäistä lyhyemmäksi, jolloin se samalla siirtyy taaemmas jokatapauksessa.)
Alkuperäisessä Mad Max Interceptorissa tuo scooppi alkaa ehkä noin 1/3 - 1/2 konepellin pituus suunnasta, kuten alla olevista kuvista näkee, näin ollen sanoisin että max 10 cm voisi leikata tuon scoopin takaosasta pois ja se asettuisi melkolailla halutulle kohdalle. (Falconin konepelti tosin on melko tasainen, joten tuo konepellin vaihto Vivaan tai nykyisen muokkaus mietityttää)
Vielä lopuksi piti istahtaa fiilistelemään miltä ajonäkymä tulee näyttämään kabiinin puolelta!
(kun oikea sijainti löytyy scoopille, niin tehdään reikä konepeltiin)
Mielipiteitä otetaan vastaan!
Amerikasta saapui pienehkö pahvilaatikko myöhäisenä joululahjana itselleni.
Sisältö oli juuri sitä mitä tilatessa toivottiinkin tulevan, eli mini L88 scooppi. (pienempi versio kuin alkuperäinen L88 Corvette scooppi)
Pitihän se sitten ottaa heti "pulkka" kainaloon ja lätkäistä autotallissa Vivan konepellille.
Kaukaa ja ylhäältä katsottunua näyttää melko hyvältä.
Mutta alhaaltapäin katsottuna huomataan että tarve on muokata scooppia melko paljon.
Mielessäni on nyt myös ajatustasolla muutama vaihtoehto;
Lähteekö konepeltiä muokkaamaan tiputtamalla hieman tuota Vivan konepellin pullistumaa?
Mahtaako HB Vivan konepelti sopia suoraan HC Vivaan?
Siirtääkö scooppia taaemmas konepellillä, kohtaan jossa tuo pullistuma hieman tasoittuu?
(Ainakin tuota scoopin pituutta tarvii hieman pätkäistä lyhyemmäksi, jolloin se samalla siirtyy taaemmas jokatapauksessa.)
Alkuperäisessä Mad Max Interceptorissa tuo scooppi alkaa ehkä noin 1/3 - 1/2 konepellin pituus suunnasta, kuten alla olevista kuvista näkee, näin ollen sanoisin että max 10 cm voisi leikata tuon scoopin takaosasta pois ja se asettuisi melkolailla halutulle kohdalle. (Falconin konepelti tosin on melko tasainen, joten tuo konepellin vaihto Vivaan tai nykyisen muokkaus mietityttää)
Vielä lopuksi piti istahtaa fiilistelemään miltä ajonäkymä tulee näyttämään kabiinin puolelta!
(kun oikea sijainti löytyy scoopille, niin tehdään reikä konepeltiin)
Mielipiteitä otetaan vastaan!
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1457
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maailmanlopun Viva
Joko tämä ensi kesänä nähdään meetingissä?
-Make-
-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Ei varmaan vielä tänä kesänä, tässä on hääjuttuja ja talon remontointia tulossa tänä vuonna vielä eteen.
Rahanmenoa on sen verran, että en usko saavani kaikkea hankittua Vivaan vielä kesään mennessä, realisisena pidän 2024 kesää katsastuksen suhteen.
Mutta kokoajan tosiaan tulee pientä edistystä ja kirjoittelen tänne sitä mukaa kun hommat etenee.
Tulevia suuria investointeja autoon on:
Kaikki puslat ~ n. 600€ (?) (eBay:stä)
Kardaanin teettäminen ~ Hintahaarukka on aika iso, veikkaus noin 500-750€ (?)
Maalaus ~ Itse ajattelin tehdä joten kompressori, maalit, ruisku jne tarvii hankkia, veikkaan että "budjetti" ratkaisuilla päästään noin 500 €:n (?)
Kaikki on hieman vielä auki ja tarkentuu kun sinne asti päästään.
Itseasiassa olen pitänyt Exceliä tulleista kuluista, ja tältä näyttää tähän mennessä;
Hinta Vauxhall
Yhteensä 1792,32
Tietty työkalut jne. maksaa itsensä takaisin pitkässä juoksussa, joten ihan jokaista pientä nippeliä en listaa tähän, mutta vartavasten tätä autoa varten hankitut osat kyllä. Tehdään listaan jatkoa taas esim. syksyllä, kun tiedetään mitä on tullut vuoden mittaan autoon hankittua.
Hitsaukset, korityöt, sisusta, spoilerit jne. saan varmaan tänä kesänä valmiiksi, nuo suuret investoinnit on pakko jättää hääjuttujen jälkeen kun näkee mitä pankkitili näyttää, miinusta veikkaan.
Mutta ei sitä koskaan tiedä, vaikka voittaisi lotossa.
Rahanmenoa on sen verran, että en usko saavani kaikkea hankittua Vivaan vielä kesään mennessä, realisisena pidän 2024 kesää katsastuksen suhteen.
Mutta kokoajan tosiaan tulee pientä edistystä ja kirjoittelen tänne sitä mukaa kun hommat etenee.
Tulevia suuria investointeja autoon on:
Kaikki puslat ~ n. 600€ (?) (eBay:stä)
Kardaanin teettäminen ~ Hintahaarukka on aika iso, veikkaus noin 500-750€ (?)
Maalaus ~ Itse ajattelin tehdä joten kompressori, maalit, ruisku jne tarvii hankkia, veikkaan että "budjetti" ratkaisuilla päästään noin 500 €:n (?)
Kaikki on hieman vielä auki ja tarkentuu kun sinne asti päästään.
Itseasiassa olen pitänyt Exceliä tulleista kuluista, ja tältä näyttää tähän mennessä;
Hinta Vauxhall
- 200
- 69
- 14,90
- 24,60
- 26,51
- 120
- 150
- 49,90 (Meni moottorin mukana)
- 16,69
- 160
- 120
- 55
- -200
- 598
- 160
- -50
- 37,72
- 100
- 80
- 60
Yhteensä 1792,32
Tietty työkalut jne. maksaa itsensä takaisin pitkässä juoksussa, joten ihan jokaista pientä nippeliä en listaa tähän, mutta vartavasten tätä autoa varten hankitut osat kyllä. Tehdään listaan jatkoa taas esim. syksyllä, kun tiedetään mitä on tullut vuoden mittaan autoon hankittua.
Hitsaukset, korityöt, sisusta, spoilerit jne. saan varmaan tänä kesänä valmiiksi, nuo suuret investoinnit on pakko jättää hääjuttujen jälkeen kun näkee mitä pankkitili näyttää, miinusta veikkaan.
Mutta ei sitä koskaan tiedä, vaikka voittaisi lotossa.
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1457
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maailmanlopun Viva
Vauxholisti jumalan armosta...
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Eipä ole hetkeen ehtinyt tulla kirjoittelemaan, mutta eipä tässä ole monena päivänä ehtinyt paljoa autoakaan laittamaan.
Jonkin aikaa sitten tuli piirreltyä tabletilla suunnitelma autosta, ettei pääse unohtumaan mitä ollaan tekemässä.
Käytin mallina omaa autoa, ideana ei ollut tehdä mitään 100% taidetta, vaan suurinpiirteinen kuva autosta sillä värityksellä millä se maalataan. Kuvasta puuttuu vielä kattotelineet, niitä kun ei ole vielä tullut hankittua, niihin tulevat poliisivalot, sekä "sireeni". Katolle tulee myös tarroilla numerot, en ole kuitenkaan vielä päättänyt mitkä numerot.
Takaluukkuun tulee tosiaan tuo "INTERCEPTOR" teksti, mietin myös pitäisikö hankkia antenni keskelle takaluukkua, radiotahan tähän ei tule, mutta LA/CB-Radio kylläkin.
Sain viimein irroitettua myös Vivan kardaanin. (Suora on Vivan ja nivelletty on Taunuksen) Tarvii nuo viedä joskus tulevaisuudessa yhdistettäväksi ja tasapainotettavaksi, kun selviää mihin kohtaan kone, ja sitä myöten vaihdelaatikko sijoittuu auton alla. Tuhosin samalla ainoan 1/2" tuuman hylsynikin, sen verran jumissa oli kardaanin pultit.
Nyt pääsiäisen pyhinä oli onneksi aikaa hetki tällekin projektille, joten aloitin ottamalla bensatankin pois, tarvii vielä kurkkia kuinka ruosteessa tuo tankki on sisäpuolelta, ulkopuolella oli kyllä massaa varmaan 5 cm kerros, joten en usko sen alle päässeen kosteutta missään vaiheessa. Bensoista en osaa sanoa kuinka vanhat ovat, mutta eiköhän ne tule "kierrätettyä" ruohonleikkurissa kesän aikana. Autotallista on kehkeytynyt välivarasto kaikelle romulle myös talven aikana, tarvii alkaa siirtämään tavaraa kohti kaatopaikkaa, kun vain aika riittäisi kaikkeen.
Sain myös vihdoin otettua vanhat neliölamput pois, ilmeisesti joku Oulusta ne halusi itselleen, jos sinä, ostaja olet tällä foorumilla, niin tänään lähtee töiden jälkeen siihen suuntaan postilla! Magnumin maski, scooppi ja tuo puskuri sopii omaan silmään, tarvii alkaa kuiduttamaan tuota puskuriakin, kun kelit lämpenee vielä vähän.
Nyt kun Magnumin maski on paikoillaan, pääsen myös hahmottelemaan miten saan pyöreät lamput paikoilleen, ilmeisesti jotkin taustalevyt tarvii tehdä maskin taakse mihin saan ne kiinni. Suunnitellaan sitten sitä mukaa kun aletaan niitä tekemään. Kattospoilerihan tästä lähti aiemmin kaatopaikalle, uuden teko aloitetaan varmaan samoihin aikoihin kun pääsen tuota puskuria kuiduttamaan.
Sisustasta tuli irroitettua kaikki, mikä hennosti repimällä lähti. Muutama ilmanottoaukko on hitsattava pohjasta umpeen myös kabiinin puolella, isoin reikä on tuolla repsikan takapyörän kotelossa, lattiastakin näkyy muutamasta kohtaa läpi, mutta peltiä onneksi saa kaupasta. Hauska yksityiskohta kuvasta, takapenkin selkänojan alta paljastui teksti CEDAR, luultavasti kirjoitettu tehtaalla, etsin tietoa auton nykyisetä väristä, joka on ilmeisesti CEDAR GREEN STARFIRE. Näillä näkymin Vivaan ei tule takapenkkiä, olen ajatellut että jokin ammuslaatikko tyyppinen ratkaisu takapenkin tilalle olisi ajoneuvon tyyliin sopiva, sinne saisi sitten kaikki työkalut ja varaosat mukaan lukkojen taakse jos/kun lähtee pidemmälle matkalle.
Testasin myös Vivan sisään "uusia" penkkejä, mielestäni nuo sopii aikakauteen hyvin, voi myös olla että pidän tämän kuosin niissä, ainakin alkuun. Vanhat penkit lähtee kaatopaikalle, ne oli omasta mielestäni jo aikansa eläneet, täynnä kaikkea mähmää, reikiä jne.
Jos optimaalista ajoasentoa haluaa, niin ei ainakaan ensi istumalta tämä tuntunut oikealta, tarvii asentaa sellaiset kiskot jotka tulevat hieman korkeammalle kuin nyt penkeissä olevat. Penkit tosin eivät olleet missään kiinni nytkään, vaan nostettuna autoon sisälle.
Tässä vielä koko kuva siitä missä mennään tällä hetkellä, pikkuhiljaa se siitä etenee.
Kuten kirjoittelin jossain aiemmassa viestissä, niin häät tulevat viemään tältä kesältä suuren siivun, ensi keväänä olisi tarkoitus käydä Japanissa, joten sinnekin tarvisi säästää, mutta mikäli jotain ylimääräistä tilin pohjalle jää, niin ne laitetaan Vivaan, vieläkin pidän realistisena ensi kesää siihen että auto olisi ajossa, mutta mikäli ei, niin sitten 2025.
Jonkin aikaa sitten tuli piirreltyä tabletilla suunnitelma autosta, ettei pääse unohtumaan mitä ollaan tekemässä.
Käytin mallina omaa autoa, ideana ei ollut tehdä mitään 100% taidetta, vaan suurinpiirteinen kuva autosta sillä värityksellä millä se maalataan. Kuvasta puuttuu vielä kattotelineet, niitä kun ei ole vielä tullut hankittua, niihin tulevat poliisivalot, sekä "sireeni". Katolle tulee myös tarroilla numerot, en ole kuitenkaan vielä päättänyt mitkä numerot.
Takaluukkuun tulee tosiaan tuo "INTERCEPTOR" teksti, mietin myös pitäisikö hankkia antenni keskelle takaluukkua, radiotahan tähän ei tule, mutta LA/CB-Radio kylläkin.
Sain viimein irroitettua myös Vivan kardaanin. (Suora on Vivan ja nivelletty on Taunuksen) Tarvii nuo viedä joskus tulevaisuudessa yhdistettäväksi ja tasapainotettavaksi, kun selviää mihin kohtaan kone, ja sitä myöten vaihdelaatikko sijoittuu auton alla. Tuhosin samalla ainoan 1/2" tuuman hylsynikin, sen verran jumissa oli kardaanin pultit.
Nyt pääsiäisen pyhinä oli onneksi aikaa hetki tällekin projektille, joten aloitin ottamalla bensatankin pois, tarvii vielä kurkkia kuinka ruosteessa tuo tankki on sisäpuolelta, ulkopuolella oli kyllä massaa varmaan 5 cm kerros, joten en usko sen alle päässeen kosteutta missään vaiheessa. Bensoista en osaa sanoa kuinka vanhat ovat, mutta eiköhän ne tule "kierrätettyä" ruohonleikkurissa kesän aikana. Autotallista on kehkeytynyt välivarasto kaikelle romulle myös talven aikana, tarvii alkaa siirtämään tavaraa kohti kaatopaikkaa, kun vain aika riittäisi kaikkeen.
Sain myös vihdoin otettua vanhat neliölamput pois, ilmeisesti joku Oulusta ne halusi itselleen, jos sinä, ostaja olet tällä foorumilla, niin tänään lähtee töiden jälkeen siihen suuntaan postilla! Magnumin maski, scooppi ja tuo puskuri sopii omaan silmään, tarvii alkaa kuiduttamaan tuota puskuriakin, kun kelit lämpenee vielä vähän.
Nyt kun Magnumin maski on paikoillaan, pääsen myös hahmottelemaan miten saan pyöreät lamput paikoilleen, ilmeisesti jotkin taustalevyt tarvii tehdä maskin taakse mihin saan ne kiinni. Suunnitellaan sitten sitä mukaa kun aletaan niitä tekemään. Kattospoilerihan tästä lähti aiemmin kaatopaikalle, uuden teko aloitetaan varmaan samoihin aikoihin kun pääsen tuota puskuria kuiduttamaan.
Sisustasta tuli irroitettua kaikki, mikä hennosti repimällä lähti. Muutama ilmanottoaukko on hitsattava pohjasta umpeen myös kabiinin puolella, isoin reikä on tuolla repsikan takapyörän kotelossa, lattiastakin näkyy muutamasta kohtaa läpi, mutta peltiä onneksi saa kaupasta. Hauska yksityiskohta kuvasta, takapenkin selkänojan alta paljastui teksti CEDAR, luultavasti kirjoitettu tehtaalla, etsin tietoa auton nykyisetä väristä, joka on ilmeisesti CEDAR GREEN STARFIRE. Näillä näkymin Vivaan ei tule takapenkkiä, olen ajatellut että jokin ammuslaatikko tyyppinen ratkaisu takapenkin tilalle olisi ajoneuvon tyyliin sopiva, sinne saisi sitten kaikki työkalut ja varaosat mukaan lukkojen taakse jos/kun lähtee pidemmälle matkalle.
Testasin myös Vivan sisään "uusia" penkkejä, mielestäni nuo sopii aikakauteen hyvin, voi myös olla että pidän tämän kuosin niissä, ainakin alkuun. Vanhat penkit lähtee kaatopaikalle, ne oli omasta mielestäni jo aikansa eläneet, täynnä kaikkea mähmää, reikiä jne.
Jos optimaalista ajoasentoa haluaa, niin ei ainakaan ensi istumalta tämä tuntunut oikealta, tarvii asentaa sellaiset kiskot jotka tulevat hieman korkeammalle kuin nyt penkeissä olevat. Penkit tosin eivät olleet missään kiinni nytkään, vaan nostettuna autoon sisälle.
Tässä vielä koko kuva siitä missä mennään tällä hetkellä, pikkuhiljaa se siitä etenee.
Kuten kirjoittelin jossain aiemmassa viestissä, niin häät tulevat viemään tältä kesältä suuren siivun, ensi keväänä olisi tarkoitus käydä Japanissa, joten sinnekin tarvisi säästää, mutta mikäli jotain ylimääräistä tilin pohjalle jää, niin ne laitetaan Vivaan, vieläkin pidän realistisena ensi kesää siihen että auto olisi ajossa, mutta mikäli ei, niin sitten 2025.
Markus Vuortio
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Ai niin, vielä pieni päivitys tähän, posti toi myös viime kuun alussa V6T3 nokka-akselin Taunuksen koneeseen:
Tarvii tuo konekin purkaa jossain kohtaa ja tutkia mitä se on syönyt, hyvin se kävi ainakin viime kesänä kun saatiin säädöt kohdalleen. Sitä päivää odotan kyllä innolla kun saan ensimmäistä kertaa auton käyntiin ja pakitettua sen omin voimin tallista ulos.
Tarvii tuo konekin purkaa jossain kohtaa ja tutkia mitä se on syönyt, hyvin se kävi ainakin viime kesänä kun saatiin säädöt kohdalleen. Sitä päivää odotan kyllä innolla kun saan ensimmäistä kertaa auton käyntiin ja pakitettua sen omin voimin tallista ulos.
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: Maailmanlopun Viva
On tämä melkoinen projekti kyllä. Projekti odottaa aina, vaimo ei välttämättä.
1970 hb Viva
- Mc_Viima
- Carlton
- Viestit: 87
- Liittynyt: 08 Syys 2009, 17:07
- Paikkakunta: Loppi, Läyliäinen
Re: Maailmanlopun Viva
Onkos rojekti jatkunu mitenkää