Maailmanlopun Viva
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Sanotaan näin että, tällä hetkellä melko hitaasti etenee tämä projekti, tässä on muutama muu projekti samaan aikaan.
Yritys on silti kova, kun vaan aika riittäisi kaikkeen. Mutta itse asiaan;
Viime kerran jälkeen on saapunut nostajat Burton Powerilta;
Nokkahan tuli hankittua viimeksi jo, eli alla olevan lehtileikkauksen mukaan nokka on tuo Kent Camsin V6T3 - Road Rally,
nostajat samaiseen lehteen ja ylempään kuvaan viitaten TV1420, vielä tarvii hankkia uudet venttiilinjouset (TV416) ja koneeseen uudet tiivisteet niin pääsee sisäänajamaan tuon nokan, eipä ole tullut moistakaan aiemmin tehtyä ja mitä netistä on näitä nokka-akselien sisäänajoja lukenut, niin melko kauhulla odotan että miten tuossa sisäänajovaiheessa käy
Muistutus tietty vielä että kone on Ford Cologne 2.0 V6, joten edellämainitut eivät Vivan koneeseen käy.
Itse Vivassahan on "pientä" lommoa etulokareissa, kuten alemmasta kuvasta käy ilmi:
Lähdin testaamaan josko saisin oiottua peltejä hitsaamalla naulan kiinni peltiin ja vetämällä naulaa pihdeillä, samalla kun lämmitän ympäröivää peltiä:
Kyllähän se jotenkin toimi, en nyt vielä ole ihan tyytyväinen lopputulokseen, mutta on se parempi kuin silloin kun aloitin, tuli siitä silti jo huomattavasti suorempi:
Toiselta puolelta:
Suoristui sekin hieman.
Netti ei oikein antanut montaakaan vaihtoehtoa näille Mad Max autojen värityksille, joten kyselin Facebookin Mad Max ryhmistä apuja, ilmeisesti täysin oikeat värit olisivat Fordin 70 luvun Australian mallistosta, mutta kyselin automaalikaupoista Suomesta, eikä täällä löytynyt kyseisillä värikoodeilla yhtään osumaa.
Päätin sitten etsiä RAL väreistä, mutta tietenkään tietokoneen kuvaruutu ei näytä oikeita sävyjä, joten vertailin hieman sävyjä googlen kuvahaun kautta, jos joku oli sattunut maalaamaan tietyllä sävyllä jotain ja tämän tiedon perusteella tilasin muutaman eri spray sävyn:
Yllä näkyy nuo testivärit: Valkoinen ja punainen oli vain jotkut basic värit, mutta siniseksi valikoitui RAL 5013, keltaisten värien kanssa tuli ongelmaa kun tosiaan tietokoneen näytöltä ei oikeaa sävyä saa nähtyä, vaikka kuinka koitti ruutua tuijottaa, vasen keltainen on RAL 1016 ja oikea keltainen on RAL 1018, oikean puoleinen keltainen on se väri joka valikoituu lopulliseen maalausurakkaan.
Tässä vielä kuvaa toisesta projektista, vanha keittiö;
Ajateltiin ettei viitsi kokonaan hankkia uutta keittiötä kun vanhakin "toimii", se vaan ei oikein näyttänyt hyvältä. Puun väri ei oikein sopinut muuhun sisustukseen enää kun on melkein kaikki muut huoneet jo rempattu, tapetoitu ja maalattu.
Kaapit oli hyvää harjoitusta ruiskumaalaukseen, kaikki ovet jne tuli maalailtua autotallissa ruiskulla, eipä tätäkään ole aiemmin tullut tehtyä, lopputulos oli kuitenkin parempi kuin osasin odottaa.
Vaimo maalasi kaikki laatat käsin:
On tässä keittiössäkin vielä projektia, mutta.... yksi taso tuli liian lyhyenä, joten reklamointi on vetämässä siitä, koira sai palovamman eläinlääkärissä myös pari kuukautta sitten ja siitä reklamointi meneillään, jääkaappien ovet olisi tarkoitus teipata, tilattiin tarrat, tuli väärän väriset, siitä on myös reklamointi meneillään, omat hääjuhlat on myös ensi viikon viikonloppuna (ei korona-aikaan pystytty pitämään), ja töissäkin pitäisi ehtiä käymään.
Ai niin, tilasin puslat myös Vivaan, katsotaan koska ne saapuvat, vai tarviiko niistäkin reklamoida
Tällaista projektia tällä kertaa
Yritys on silti kova, kun vaan aika riittäisi kaikkeen. Mutta itse asiaan;
Viime kerran jälkeen on saapunut nostajat Burton Powerilta;
Nokkahan tuli hankittua viimeksi jo, eli alla olevan lehtileikkauksen mukaan nokka on tuo Kent Camsin V6T3 - Road Rally,
nostajat samaiseen lehteen ja ylempään kuvaan viitaten TV1420, vielä tarvii hankkia uudet venttiilinjouset (TV416) ja koneeseen uudet tiivisteet niin pääsee sisäänajamaan tuon nokan, eipä ole tullut moistakaan aiemmin tehtyä ja mitä netistä on näitä nokka-akselien sisäänajoja lukenut, niin melko kauhulla odotan että miten tuossa sisäänajovaiheessa käy
Muistutus tietty vielä että kone on Ford Cologne 2.0 V6, joten edellämainitut eivät Vivan koneeseen käy.
Itse Vivassahan on "pientä" lommoa etulokareissa, kuten alemmasta kuvasta käy ilmi:
Lähdin testaamaan josko saisin oiottua peltejä hitsaamalla naulan kiinni peltiin ja vetämällä naulaa pihdeillä, samalla kun lämmitän ympäröivää peltiä:
Kyllähän se jotenkin toimi, en nyt vielä ole ihan tyytyväinen lopputulokseen, mutta on se parempi kuin silloin kun aloitin, tuli siitä silti jo huomattavasti suorempi:
Toiselta puolelta:
Suoristui sekin hieman.
Netti ei oikein antanut montaakaan vaihtoehtoa näille Mad Max autojen värityksille, joten kyselin Facebookin Mad Max ryhmistä apuja, ilmeisesti täysin oikeat värit olisivat Fordin 70 luvun Australian mallistosta, mutta kyselin automaalikaupoista Suomesta, eikä täällä löytynyt kyseisillä värikoodeilla yhtään osumaa.
Päätin sitten etsiä RAL väreistä, mutta tietenkään tietokoneen kuvaruutu ei näytä oikeita sävyjä, joten vertailin hieman sävyjä googlen kuvahaun kautta, jos joku oli sattunut maalaamaan tietyllä sävyllä jotain ja tämän tiedon perusteella tilasin muutaman eri spray sävyn:
Yllä näkyy nuo testivärit: Valkoinen ja punainen oli vain jotkut basic värit, mutta siniseksi valikoitui RAL 5013, keltaisten värien kanssa tuli ongelmaa kun tosiaan tietokoneen näytöltä ei oikeaa sävyä saa nähtyä, vaikka kuinka koitti ruutua tuijottaa, vasen keltainen on RAL 1016 ja oikea keltainen on RAL 1018, oikean puoleinen keltainen on se väri joka valikoituu lopulliseen maalausurakkaan.
Tässä vielä kuvaa toisesta projektista, vanha keittiö;
Ajateltiin ettei viitsi kokonaan hankkia uutta keittiötä kun vanhakin "toimii", se vaan ei oikein näyttänyt hyvältä. Puun väri ei oikein sopinut muuhun sisustukseen enää kun on melkein kaikki muut huoneet jo rempattu, tapetoitu ja maalattu.
Kaapit oli hyvää harjoitusta ruiskumaalaukseen, kaikki ovet jne tuli maalailtua autotallissa ruiskulla, eipä tätäkään ole aiemmin tullut tehtyä, lopputulos oli kuitenkin parempi kuin osasin odottaa.
Vaimo maalasi kaikki laatat käsin:
On tässä keittiössäkin vielä projektia, mutta.... yksi taso tuli liian lyhyenä, joten reklamointi on vetämässä siitä, koira sai palovamman eläinlääkärissä myös pari kuukautta sitten ja siitä reklamointi meneillään, jääkaappien ovet olisi tarkoitus teipata, tilattiin tarrat, tuli väärän väriset, siitä on myös reklamointi meneillään, omat hääjuhlat on myös ensi viikon viikonloppuna (ei korona-aikaan pystytty pitämään), ja töissäkin pitäisi ehtiä käymään.
Ai niin, tilasin puslat myös Vivaan, katsotaan koska ne saapuvat, vai tarviiko niistäkin reklamoida
Tällaista projektia tällä kertaa
Viimeksi muokannut ApocalypseViva, 11 Heinä 2023, 05:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
Re: Maailmanlopun Viva
Ei siinä nokan sisään ajossa oikeen ole mitään muuta kuin että asennus nokan asennusrasvalla ja sitten käyntiin laakista mielellään ja pitää kierroksia kahden tonnin nurkilla sen 15min tms. Kone käy helposti kuumana.
Hienosti onnistui kaapistojen värjäys.
Hienosti onnistui kaapistojen värjäys.
1970 hb Viva
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Taas hieman edistystä, puslat saapui SuperProlta;
Yritän talven aikana saada nämä puslat asenneltua autotallissa akseleihin, pihassa on sen verran tilaa että irroittelen taka-akselin ja Viva saa viettää talven ulkosalla, isompi etu-akseli on erillisenä vielä vanhempieni pihaa koristamassa, tarvisi se hakea sieltä vielä syksyn aikana talliin.
Kattospoileria tuli myös hieman aloiteltua, tosin vesisade yllätti ja tarvii sitä jatkaa taas kun aikaa on.
Ostin joskus aikanaan tynnyrin tätä varten, ajattelin että suorakylkinen tynnyri on melko sopiva pohja takaspoilerin muotoa ajatellen.
Pistosahalla tynnyri "lihoiksi" ja sovittelemaan paloja oikeille kohdille. Yksi pala ei ollut tarpeeksi leveä tähän hommaan, joten leikkasin pari suht samanlaista palasta tynnyristä. Mittailin muotokammalla katon kulman suurinpiirteisesti piirtäen sen pahville, josta sitten kattoa vasten tuleva muoto saatiin piirreltyä muoviin.
Melkoinen teippiviritelmä tuli alkuun että sai muodon sopivaksi, hieman lasikuitua päälle että kattoa vasten tuleva muoto pysyy oikeanlaisena.
Kun molemmat palat oli jämähtänyt kiinni, aloin katsella lopullista muotoa. Tasaisen yläreunan sai hyvin teippaamalla harjanvarren spoileriin kiinni ja silmämääräisesti toteamalla missä kohtaa reuna näytti kattoon verraten suoralta, sitten vaan tussilla viiva spoileriin kun harjanvarsi oli suorassa linjassa. Spoilerin reunat sain muotoon pahvia käyttäen taas apuvälineenä, spraykannun pohja oli sopivan pyöreä, joten piirtelin pahviin pohjan muodon, hieman vinon viivan ja taas tussia spoileriin, mielestäni onnistui ihan ok, ajattelin kuiduttaa kylläkin koko spoilerin jotta se pysyy jämäkkänä myös vauhdissa.
Ehkä jos olisi ihan täysin perfektionisti, niin vielä voisi hieman tuota muotoa jatkojalostaa, mutta menee varmasti näinkin kun saa lasikuidun päälle.
Takaa katsottuna näyttää omaan silmääni hyvältä.
Myös etukulmasta tarkesteltuna tämä spoilerin muoto on paljon parempi kuin 1 sivun spoileri.
Vielä loppuun taas vertailukuva Mad Max auton kanssa, mielestäni alkaa olla oikea suunta.
Ihan samasta kulmasta en pysty autoa kuvaamaan, ilman että menisin orapihlaja-aitaan ottamaan kuvaa
Ei tästä varmasti kaikkien mieleen olevaa laitetta tule, eikä tarvikkaan. Mielestäni kuitenkin hyvää Mad Max henkeä käyttää kaikenlaista erikoista tavaraa tämän auton rakentamiseen.
Pyöränkaaria olen katsellut myös netistä, Holden Toranan levikkeet voisi ehkä Australiasta saada tilailtua tähän, luultavasti menisivät melko vähäisin muutoksin Vivaankin, mutta katsotaan mihin suuntaan tarina jatkuu taas...
Yritän talven aikana saada nämä puslat asenneltua autotallissa akseleihin, pihassa on sen verran tilaa että irroittelen taka-akselin ja Viva saa viettää talven ulkosalla, isompi etu-akseli on erillisenä vielä vanhempieni pihaa koristamassa, tarvisi se hakea sieltä vielä syksyn aikana talliin.
Kattospoileria tuli myös hieman aloiteltua, tosin vesisade yllätti ja tarvii sitä jatkaa taas kun aikaa on.
Ostin joskus aikanaan tynnyrin tätä varten, ajattelin että suorakylkinen tynnyri on melko sopiva pohja takaspoilerin muotoa ajatellen.
Pistosahalla tynnyri "lihoiksi" ja sovittelemaan paloja oikeille kohdille. Yksi pala ei ollut tarpeeksi leveä tähän hommaan, joten leikkasin pari suht samanlaista palasta tynnyristä. Mittailin muotokammalla katon kulman suurinpiirteisesti piirtäen sen pahville, josta sitten kattoa vasten tuleva muoto saatiin piirreltyä muoviin.
Melkoinen teippiviritelmä tuli alkuun että sai muodon sopivaksi, hieman lasikuitua päälle että kattoa vasten tuleva muoto pysyy oikeanlaisena.
Kun molemmat palat oli jämähtänyt kiinni, aloin katsella lopullista muotoa. Tasaisen yläreunan sai hyvin teippaamalla harjanvarren spoileriin kiinni ja silmämääräisesti toteamalla missä kohtaa reuna näytti kattoon verraten suoralta, sitten vaan tussilla viiva spoileriin kun harjanvarsi oli suorassa linjassa. Spoilerin reunat sain muotoon pahvia käyttäen taas apuvälineenä, spraykannun pohja oli sopivan pyöreä, joten piirtelin pahviin pohjan muodon, hieman vinon viivan ja taas tussia spoileriin, mielestäni onnistui ihan ok, ajattelin kuiduttaa kylläkin koko spoilerin jotta se pysyy jämäkkänä myös vauhdissa.
Ehkä jos olisi ihan täysin perfektionisti, niin vielä voisi hieman tuota muotoa jatkojalostaa, mutta menee varmasti näinkin kun saa lasikuidun päälle.
Takaa katsottuna näyttää omaan silmääni hyvältä.
Myös etukulmasta tarkesteltuna tämä spoilerin muoto on paljon parempi kuin 1 sivun spoileri.
Vielä loppuun taas vertailukuva Mad Max auton kanssa, mielestäni alkaa olla oikea suunta.
Ihan samasta kulmasta en pysty autoa kuvaamaan, ilman että menisin orapihlaja-aitaan ottamaan kuvaa
Ei tästä varmasti kaikkien mieleen olevaa laitetta tule, eikä tarvikkaan. Mielestäni kuitenkin hyvää Mad Max henkeä käyttää kaikenlaista erikoista tavaraa tämän auton rakentamiseen.
Pyöränkaaria olen katsellut myös netistä, Holden Toranan levikkeet voisi ehkä Australiasta saada tilailtua tähän, luultavasti menisivät melko vähäisin muutoksin Vivaankin, mutta katsotaan mihin suuntaan tarina jatkuu taas...
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1457
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maailmanlopun Viva
Mukavan näköistä touhua, ei ole "pussihousut" jalassa!
-Make-
-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Autolle ei sinänsä taas kuulu mitään uutta, mutta juuri tuli postissa Mocoma 45 - LA puhelin. Mukaan tuli myös antenni, joten tuo on melkein asennusta vaille valmis paketti.
Mad Max autosta tutulla tavalla auton katolle tulee myös kovaääninen, jonka kautta saa sireenit toimimaan. Tämä Mocoma 45 malli tuli siksi hankittua, koska siitä löytyy etupaneelista myös tuo PA toiminto, eli saan myös oman äänen tulemaan kovaäänisen kautta, mikäli/kun tarvetta on.
Satuin myös löytämään vihdoin Holden Toranan kaarilevikkeet sopivaan hintaan Australiasta, yllä oleva kuva on myyjältä, eli levikkeet ovat vielä siellä.
Myyjä siis oli myymässä pelkkiä takalevikkeitä (mustat), laitoin viestiä että tarve olisi myös etulevikkeille, hän löysi jostain Australian Holden ryhmästä etulevikkeet (vihreät), kysyin voiko hän käydä katsomassa niitä ja ostaa ne jos ovat ok kuntoiset. Tämä kävi hänelle kun olivat lähistöllä myynnissä. Pientä laittoa noissa on, mutta se oli ideanakin, että mieluummin käytän vähän rahaa sellaiseen, mitä voi itse korjata.
Yhteishintaan levikkeet oli noin 350 Australian dollaria, eli noin 207 euroa, ei mielestäni paha, kun miettii että uutena tällainen levikesetti oli yli 1000 australian dollaria eli noin 600 euroa.
Toivottavasti ei myyjä kuseta ja saadaan talven aikana nuo levikkeet suomeen. Tarvii katsoa ehkä seuraavasta palkasta, jos saisin maksettua postikulut hänelle, vielä en tiedä paljonko tulee maksamaan, mutta veikkaan että postit on lähellä levikkeiden hintaa, kuitenkin kun miettii että toiselta puolelta maailmaa ovat tulossa. Vaikea sanoa ennakkoon myös paljonko tarvii levikkeitä muokata, teipataan sitten kylkeen kiinni kuvia varten kun saadaan ne omaan talliin.
Markus Vuortio
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Nyt tulee kasapäin kuvia!
Taas pientä päivitystä, levikkeet ovat lähteneet matkaan Australiasta, postit oli noin 70 euroa, + tullausmaksu taisi olla noin 30 euroa jos oikein muistan. On tuo silti puolet uusien levikkeiden hinnasta, posteineen, joten ei voi valittaa. Toivottavasti tosiaan sieltä tulee sitten kuvan levikkeet, eikä myyjä ole laittanut esim kiviä laatikkoon.
Etuakseli tuli noudettua, moottorinosturi oli taas hyvä apuväline kun ei ollut apukäsiä lähettyvillä.
Siellä se nyt odottaa autossa että Lumon saa asenneltua parvekelasit, tai oikeastaan parvekkeelle tulevien rappusten yläpäähän tulevan oven, olivat lähettäneet väärät saranat tehtaalta, mikään ei tietty voi kerrasta onnistua.
Ensi viikolla pitäisi tulla tilaa taas pihaan jotta saa akselin nostettua talliin ja moottorinosturin paikalleen takaisin.
Scooppihan oli hieman liian pitkä konepeltiin, joten mallailin tuolle paikkaa ja tulin siihen tulokseen että otan noin 19 cm pois takareunasta.
Ylhäällä: lyhennetty scooppi.
Muistutuksena, ongelma oli se, että scooppi jäisi etureunasta "ylös", mietin tosiaan että poistetaanko tuo konepellin kohouma, vaihdetaanko eri konepelti, vai mikä olisi se paras tapa, päädyin kuitenkin käyttämään tätä konepeltiä.
Ilmavirta tarvinee ottaa huomioon, joten mietin vaihtoehtoja sille, ettei tuo scoopin etureuna haukkaa alleen ilmaa ja lähde lentoon.
Kuten yläkuvasta näkyy, halusin että scooppi päättyy tuohon ilmanottoaukon reunaan. Pissapojan suutin tarvii siirtää taaemmas jotta saadaan vesi tulemaan scoopin alta tuulilasiin.
Koska haluan että scooppi on toimiva, eikä vain koriste, tarvii tottakai ottaa huomioon, että konepellin alapuolella oleva tukiristikko jäisi paikalleen kun konepeltiin tehdään reikä.
Jokaisesta vaiheesta en ottuanut kuvaa, mutta yläkuvassa alettu tekemään reikää konepeltiin. Ristikko jää tosiaan pitämään konepeltiä ryhdissään.
Tästä alkanee jo hahmottua idea, miltä tuo scooppi tulee näyttämään konepeltiin kiinnitettynä.
Kuva konepellin alapuolelta, kuuma ilma pääsee poistumaan takaosasta. Taidan hitsailla myös nuo ristikkoon tulleet vekit umpeen jotka tuli rälläköityä vahingossa läpi asti.
Yläkuvasta alkaa hahmottumaan miltä scooppi tulee näyttämään kun se on kiinni konepellissä ja kiinni autossa.
Tuota scoopin päälle tulevaa pellin palaa tarvii vielä muokata, jotta se muotoutuu scoopin etureunaan ja näyttää omaan silmään hyvältä.
Kaikki terävät reunat tulee vielä myös hiottua, en vain eilen illalla enää ehtinyt kaikkea tekemään.
Kun kaikki saadaan hiottua kuntoon, scooppi siirtynee vielä noin 0.5 - 1 cm eteenpäin jolloin tuo scoopin takareunan linja on tasan tuon kanttauksen kanssa.
Tarvii tosiaan vielä hakea pissapojan suutin, hioa pellin reunat, hitsailla ristikkoa jne.
Ajattelin kiinnittää scoopin popniittejä käyttäen peltiin kiinni, kun nuo asiat on tehty.
Sen jälkeen konepelti alkaa olemaan valmis..
Tai no, valmis siihen asti, kunnes tarvii alkaa tehdä pohjatöitä koko auton maalausta varten.
Taas pientä päivitystä, levikkeet ovat lähteneet matkaan Australiasta, postit oli noin 70 euroa, + tullausmaksu taisi olla noin 30 euroa jos oikein muistan. On tuo silti puolet uusien levikkeiden hinnasta, posteineen, joten ei voi valittaa. Toivottavasti tosiaan sieltä tulee sitten kuvan levikkeet, eikä myyjä ole laittanut esim kiviä laatikkoon.
Etuakseli tuli noudettua, moottorinosturi oli taas hyvä apuväline kun ei ollut apukäsiä lähettyvillä.
Siellä se nyt odottaa autossa että Lumon saa asenneltua parvekelasit, tai oikeastaan parvekkeelle tulevien rappusten yläpäähän tulevan oven, olivat lähettäneet väärät saranat tehtaalta, mikään ei tietty voi kerrasta onnistua.
Ensi viikolla pitäisi tulla tilaa taas pihaan jotta saa akselin nostettua talliin ja moottorinosturin paikalleen takaisin.
Scooppihan oli hieman liian pitkä konepeltiin, joten mallailin tuolle paikkaa ja tulin siihen tulokseen että otan noin 19 cm pois takareunasta.
Ylhäällä: lyhennetty scooppi.
Muistutuksena, ongelma oli se, että scooppi jäisi etureunasta "ylös", mietin tosiaan että poistetaanko tuo konepellin kohouma, vaihdetaanko eri konepelti, vai mikä olisi se paras tapa, päädyin kuitenkin käyttämään tätä konepeltiä.
Ilmavirta tarvinee ottaa huomioon, joten mietin vaihtoehtoja sille, ettei tuo scoopin etureuna haukkaa alleen ilmaa ja lähde lentoon.
Kuten yläkuvasta näkyy, halusin että scooppi päättyy tuohon ilmanottoaukon reunaan. Pissapojan suutin tarvii siirtää taaemmas jotta saadaan vesi tulemaan scoopin alta tuulilasiin.
Koska haluan että scooppi on toimiva, eikä vain koriste, tarvii tottakai ottaa huomioon, että konepellin alapuolella oleva tukiristikko jäisi paikalleen kun konepeltiin tehdään reikä.
Jokaisesta vaiheesta en ottuanut kuvaa, mutta yläkuvassa alettu tekemään reikää konepeltiin. Ristikko jää tosiaan pitämään konepeltiä ryhdissään.
Tästä alkanee jo hahmottua idea, miltä tuo scooppi tulee näyttämään konepeltiin kiinnitettynä.
Kuva konepellin alapuolelta, kuuma ilma pääsee poistumaan takaosasta. Taidan hitsailla myös nuo ristikkoon tulleet vekit umpeen jotka tuli rälläköityä vahingossa läpi asti.
Yläkuvasta alkaa hahmottumaan miltä scooppi tulee näyttämään kun se on kiinni konepellissä ja kiinni autossa.
Tuota scoopin päälle tulevaa pellin palaa tarvii vielä muokata, jotta se muotoutuu scoopin etureunaan ja näyttää omaan silmään hyvältä.
Kaikki terävät reunat tulee vielä myös hiottua, en vain eilen illalla enää ehtinyt kaikkea tekemään.
Kun kaikki saadaan hiottua kuntoon, scooppi siirtynee vielä noin 0.5 - 1 cm eteenpäin jolloin tuo scoopin takareunan linja on tasan tuon kanttauksen kanssa.
Tarvii tosiaan vielä hakea pissapojan suutin, hioa pellin reunat, hitsailla ristikkoa jne.
Ajattelin kiinnittää scoopin popniittejä käyttäen peltiin kiinni, kun nuo asiat on tehty.
Sen jälkeen konepelti alkaa olemaan valmis..
Tai no, valmis siihen asti, kunnes tarvii alkaa tehdä pohjatöitä koko auton maalausta varten.
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Ei tämä kovin nopeasti etene omasta mielestä, jos etenisi, niin tämä olisi jo ollut valmis 2 vuotta sitten
Eilen tuli viimeisteltyä konepellin reikä ja niitattua scooppi kiinni ja hieman väriä päälle, tarvii konepellistä vielä oikoa lommoja, ajattelin että pohjavärin kun maalaa niin näkee paremmin mitkä kohdat vaativat lisätyötä.
Mikäli näyttää että pelti ei ole ihan oikealla kohtaa, niin se johtuu siitä että en ole pultannut saranoihin tuota vielä kiinni, tarvii kuitenkin sovitella moottoriakin jossain kohtaa konehuoneeseen niin tuo pelti on vain tiellä siinä vaiheessa, helpompi vain nostaa konepelti sivuun, kun se aika tulee.
Sellaista tällä kertaa, tarvii katsoa milloin on taas aikaa väkertää.
Eilen tuli viimeisteltyä konepellin reikä ja niitattua scooppi kiinni ja hieman väriä päälle, tarvii konepellistä vielä oikoa lommoja, ajattelin että pohjavärin kun maalaa niin näkee paremmin mitkä kohdat vaativat lisätyötä.
Mikäli näyttää että pelti ei ole ihan oikealla kohtaa, niin se johtuu siitä että en ole pultannut saranoihin tuota vielä kiinni, tarvii kuitenkin sovitella moottoriakin jossain kohtaa konehuoneeseen niin tuo pelti on vain tiellä siinä vaiheessa, helpompi vain nostaa konepelti sivuun, kun se aika tulee.
Sellaista tällä kertaa, tarvii katsoa milloin on taas aikaa väkertää.
Markus Vuortio
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Mitenkäs muuten tuo kojetaulu, lähteekö ihan helposti irti vai tarviiko tuo koko kojelauta irroittaa, että pääsee käsiksi tauluun?
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1457
- Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Maailmanlopun Viva
Siis mittariston vai minkä haluat irroittaa?
-Make-
-Make-
Vauxholisti jumalan armosta...
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Joo, mittariston. Ajattelin rakennella eri palikoista sellaisen mistä näkisi öljynpaineen, veden lämpötilan jne.
Markus Vuortio
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Täytyy tulla päivittämään taas hetken tauon jälkeen, ei tietty paljoa ole tapahtunut tässä, mutta eilen sain tekstiviestin paikallisesta postista, että levikkeet olivat saapuneet.
Paketti tuli tosiaan Australiasta, laivassa, kontissa, eli 110 päivää myöhemmin minun käsissäni. (Hakusanoja muillekin, jos jotain joskus kiinnostaa kauanko kestää laivakontti saapua Australiasta Suomeen )
Todettakoon että hieman välillä jännitti että tuleeko paketti Suomeen ja jos tulee niin onko myyjä laittanut pakettiin sitä mitä tilattiin.
Mutta pitkän odotuksen jälkeen oli ilo avata pahvilaatikko todetakseen että myyjään oli luottaminen!
Kädet kohmeessa juosten ulos lapioimaan autoa ulos hangesta.
Harmikseni huomasin että kattospoileri oli luhistunut hieman lumen alla, mutta eiköhän tuo vielä oikene keväällä kun saadaan sitä suoristettua ja useampi kerros lasikuitua vahvistukseksi.
Levikkeet sopivat oikein hyvin paikoilleen, enkä usko että tulevat tarvitsemaan kovinkaan paljoa, jos yhtään, muokkaamista.
Ihan keskelle niitä en saanut teipattua kun auto oli sen verran jäässä, että piti koittaa hinkata peltiin kohta, mihin teippi ottaisi kiinni. Tuosta johtuen varmasti näiden kulmakin tulee hieman muuttumaa,n kun saan ne ruuvattua kylkiin kiinni.
Kuten kuvista näkyy, nuo muovautuvat melko hyvin kylkiin kiinni, ja ovat kuitenkin jonkin verran taipuisat, joten ruuvatessa kiinni, tulevat varmasti ihan auton kylkeen kiinni koko matkalta.
En näitä alakulmista teipannut kiinni ollenkaan, mielestäni näyttää silti muotoutuvan kylkien mukaisestsi niin että tulevat nätisti kiinnittäessä.
Ja mikäli joku miettii, niin takapuskuri tulee kyllä takaisin kun saan keväällä hitsailtua ylimääräiset ruostereiät umpeen.
Sellaista tällä kertaa.
Ensi maanantaina kun palkka kilahtaa tilille, lähtee loput moottorin sisuskalut tilaukseeen, tämä talvi on nyt hieman hidasta rakentelun suhteen kun tarvii odottaa osia tulevaksi.
(Mietinnässä on myös 15 tuuman etuvanteet ja 15x10 takavanteet )
Paketti tuli tosiaan Australiasta, laivassa, kontissa, eli 110 päivää myöhemmin minun käsissäni. (Hakusanoja muillekin, jos jotain joskus kiinnostaa kauanko kestää laivakontti saapua Australiasta Suomeen )
Todettakoon että hieman välillä jännitti että tuleeko paketti Suomeen ja jos tulee niin onko myyjä laittanut pakettiin sitä mitä tilattiin.
Mutta pitkän odotuksen jälkeen oli ilo avata pahvilaatikko todetakseen että myyjään oli luottaminen!
Kädet kohmeessa juosten ulos lapioimaan autoa ulos hangesta.
Harmikseni huomasin että kattospoileri oli luhistunut hieman lumen alla, mutta eiköhän tuo vielä oikene keväällä kun saadaan sitä suoristettua ja useampi kerros lasikuitua vahvistukseksi.
Levikkeet sopivat oikein hyvin paikoilleen, enkä usko että tulevat tarvitsemaan kovinkaan paljoa, jos yhtään, muokkaamista.
Ihan keskelle niitä en saanut teipattua kun auto oli sen verran jäässä, että piti koittaa hinkata peltiin kohta, mihin teippi ottaisi kiinni. Tuosta johtuen varmasti näiden kulmakin tulee hieman muuttumaa,n kun saan ne ruuvattua kylkiin kiinni.
Kuten kuvista näkyy, nuo muovautuvat melko hyvin kylkiin kiinni, ja ovat kuitenkin jonkin verran taipuisat, joten ruuvatessa kiinni, tulevat varmasti ihan auton kylkeen kiinni koko matkalta.
En näitä alakulmista teipannut kiinni ollenkaan, mielestäni näyttää silti muotoutuvan kylkien mukaisestsi niin että tulevat nätisti kiinnittäessä.
Ja mikäli joku miettii, niin takapuskuri tulee kyllä takaisin kun saan keväällä hitsailtua ylimääräiset ruostereiät umpeen.
Sellaista tällä kertaa.
Ensi maanantaina kun palkka kilahtaa tilille, lähtee loput moottorin sisuskalut tilaukseeen, tämä talvi on nyt hieman hidasta rakentelun suhteen kun tarvii odottaa osia tulevaksi.
(Mietinnässä on myös 15 tuuman etuvanteet ja 15x10 takavanteet )
Markus Vuortio
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Hetkeen ei ole taas tullut päivitettyä mitään, joten tehdään pieni päivitys;
C-pilarin tarrat saapuivat, katsotaan onnistuisiko saada kesällä maalattua tuo auto oikeisiin väreihin. Kunhan ensin saadaan tehtyä hitsaukset ja pohjatyöt.
Koneeseen saapui tiivistesarja sekä jäykemmät venttiilinjouset, enää puuttuu teräsrattaat jakopäähän, yrityksenä olisi saada tuo paketti sisäänajettua tässä kevään mittaan, laitetaan videota kun sinne asti päästään.
Käyttöauto sanoi sopimuksensa irti, tai no, joku sähkövika tuli (Citroen), se taas hidastaa tätä projektia, kuten myös autotallin vesihanan räjähtäminen.
Koitetaan saada jotain aikaan taas kun tulee pieni väli kaikelta muulta korjaamiselta.
C-pilarin tarrat saapuivat, katsotaan onnistuisiko saada kesällä maalattua tuo auto oikeisiin väreihin. Kunhan ensin saadaan tehtyä hitsaukset ja pohjatyöt.
Koneeseen saapui tiivistesarja sekä jäykemmät venttiilinjouset, enää puuttuu teräsrattaat jakopäähän, yrityksenä olisi saada tuo paketti sisäänajettua tässä kevään mittaan, laitetaan videota kun sinne asti päästään.
Käyttöauto sanoi sopimuksensa irti, tai no, joku sähkövika tuli (Citroen), se taas hidastaa tätä projektia, kuten myös autotallin vesihanan räjähtäminen.
Koitetaan saada jotain aikaan taas kun tulee pieni väli kaikelta muulta korjaamiselta.
Markus Vuortio
-
- Viscount
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
- Paikkakunta: Pikitien eteläpää.
-
- viva
- Viestit: 23
- Liittynyt: 17 Elo 2022, 10:20
- Paikkakunta: Kerava
Re: Maailmanlopun Viva
Paljoa uutta ei ole kertoa, käyttöauto, eli tuo Citroen, jätti tosiaan tammikuussa tienpäälle, tilailin hinauksen sille, hinausliike pääsi paikalle ja auto oli kadonnut, se oli ilmeisesti hinattu tienvierestä varastoon toisen hinausliikkeen toimesta, monien mutkien kautta sain lopulta tuon auton kotipihaan ja sen vasen takaovi oli sisässä:
Nyt on 4 kk koitettu saada tuota hinausfirmaa vastuuseen joka on sen tien vierestä poiminut mukaansa ja maksamaan korvaukset tästä. Katsotaan kauanko tässä hommassa kestää ennen kun asia etenee.
Tällä hetkellä käyttöauton virkaa toimittaa Lexus Rx400h, laitetaan siitä kuva sitten tänne, kun saan kesärenkaat siihen jne. (Ilmeisesti tänään saapuvat matkahuollon kautta.)
Taunuksen koneeseen tuli alkuviikosta teräsrattaat postiin, eli nyt pitäisi olla kaikki sisuskalut koneen kasausta varten valmiina, pitihän ne heti levittää emännän kahvipöydälle tarkasteltavaksi.
Oikeanpuoleinen on alkuperäinen fibre-ratas, ilmeisesti jokseenkin heppoista tekoa, tai näin tarinat ovat kertoneet, että on altis menettämään hampaat, jos tulee esimerkiksi vaihteen vaihdossa huti kovilla kierroksilla.
Vielä on myös seinät auki autotallissa ja kuivuri kuivumassa seinää/lattiaa vesivahingon takia, toivon mukaan nuo seinät saadaan umpen myös lähiaikoina. Heti kun nämä akuutit ongelmat on selätetty, niin aletaan kasaamalla kone, tuo vesivahinko aiheutti sen ettei autotallissa ole päässyt kasaamaan konetta talven aikana, eikä Vivan akseleita.
Kesälomalla tulee viimeistään olemaan viikko pyhitettynä tälle koko projektille, aamusta iltaan, ellei ennen tuota onnistu.
Nyt on 4 kk koitettu saada tuota hinausfirmaa vastuuseen joka on sen tien vierestä poiminut mukaansa ja maksamaan korvaukset tästä. Katsotaan kauanko tässä hommassa kestää ennen kun asia etenee.
Tällä hetkellä käyttöauton virkaa toimittaa Lexus Rx400h, laitetaan siitä kuva sitten tänne, kun saan kesärenkaat siihen jne. (Ilmeisesti tänään saapuvat matkahuollon kautta.)
Taunuksen koneeseen tuli alkuviikosta teräsrattaat postiin, eli nyt pitäisi olla kaikki sisuskalut koneen kasausta varten valmiina, pitihän ne heti levittää emännän kahvipöydälle tarkasteltavaksi.
Oikeanpuoleinen on alkuperäinen fibre-ratas, ilmeisesti jokseenkin heppoista tekoa, tai näin tarinat ovat kertoneet, että on altis menettämään hampaat, jos tulee esimerkiksi vaihteen vaihdossa huti kovilla kierroksilla.
Vielä on myös seinät auki autotallissa ja kuivuri kuivumassa seinää/lattiaa vesivahingon takia, toivon mukaan nuo seinät saadaan umpen myös lähiaikoina. Heti kun nämä akuutit ongelmat on selätetty, niin aletaan kasaamalla kone, tuo vesivahinko aiheutti sen ettei autotallissa ole päässyt kasaamaan konetta talven aikana, eikä Vivan akseleita.
Kesälomalla tulee viimeistään olemaan viikko pyhitettynä tälle koko projektille, aamusta iltaan, ellei ennen tuota onnistu.
Markus Vuortio