Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Yleistä Autoharrastukseen liittyvää jutustelua.
Avatar
Hapa H
Magnum
Viestit: 223
Liittynyt: 11 Marras 2006, 10:44
Paikkakunta: Hollola

Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Viesti Kirjoittaja Hapa H »

Dudiin, olen pohtinut tollasta, että heivaisin Zeniitti neljäkakkosen romukoppaan ja tilalle jokin yksinkertainen ruiskusysteemi.
En ole aikaisemmin kyseisten systeemien kanssa pelaillut, mutta jostain ameriikan GM:n ykspistesuihkusta eli TBI:stä vois lähtee liikkeelle, eli
vakioimusarjaan sovitelaippa ja siihen toi throttlebody kiinni?
Sytytyspuolen jättäisin vakioksi eli ainoastaan polttoainepuoli "modattaisiin". Onks jollain kokemuksia vastaavanlaisista muunnoksista,
mistä lähteä liikkeelle, mitä maksaa, mistä vois kysellä jne???

Sitten olis vielä MegaSquirt, mites semmoinen??
VAUXHALL.... Once driven, forever smitten.
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Sanoisin että jos mekaanisesti saa TBI kiinni niin lähtökohtaisesti säädettävä ruisku on se ainoa tie silloin. Ihan siksi kun vaikka moottorit olisi keskenään samalla sylinterimäärällä sekä saman tehoisia niin kaikki muut moottorin ominaisuudet eiole ollenkaan keskenään kohdallaan.
Megarötä osaa ruiskutella TBi sumuja.

Seoksen muodostuksen kannalta 1. ei ole mikään paras ja siksi siitä on luovuttu. Mutta kyllä se pelaa hienosti kunhan antaa tiettyjä juttuja anteeksi.
1970 hb Viva
Masai
Magnum
Viestit: 257
Liittynyt: 10 Huhti 2007, 10:06
Paikkakunta: Oulu

Re: Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Viesti Kirjoittaja Masai »

Jos vähällä sähköjen räpläämisellä haluaa selvitä niin k-jet on helppo. Mulla oli yhden vuosikymmenen tommonen 99 ems systeemi paikallaan tuossa mantassa. Helppo asentaa ja varma toiminen. Silloin tehtiin myös kärjetön sytkä 900 saabin jakajan sisuksista ja vahvistin modulista (edelleen toiminnassa).
Kulkineita...
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Koojetissä on vain se että se kartio on natstattava melkoisen hyvin tulevan moottorin luonteeseen. Muuten mehu on pielessä ja sen kartion muokkaus on melkoisen vaikeaa. Myös ei väljän jettiläisen löytö täydellisenä tai vaikkapa eri osista kasattuna voi olla jo nykyaikana haastavaa.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Juu,en kyllä ehkä kans K-jettiä alkais laittelemaan,voi olla oma hommansa saada pelaamaan joka alueella kelvollisesti,jos moottori mistä määränsäätimen ottaa poikkeaa kovasti tulevasta moottorista kooltaan,teholtaan,ottamaltaan ilmamäärältä jne. :think:
Melkein ennemminkin,itse noihin ns.säädettäviin ruiskuihin perehtymättömänä,kokeilisin jotain vaikka esim.vanhemmista 6syl.Bemareista löytyvää,ilman lampaada ohjausta olevaa Motronicia kuin tuota K-jettiä,sitä kun on melko helppo säädellä aika pitkälti itsekin,pielavetisinkin lastuunkaan kajoamatta,mm.kampuran asentotunnistimen paikkaa,suutinkokoa,bensanpainetta,ilmamäärämittarin jäykkyyttä jne. ruksaamalla.ja tuo kun ohjaa myös sytkää niin ei sit tarttis jakajan sisukaluista enään kun pyörtimen jakamaan kipunaa :think: .Noita purkkeja ja varmaan johtosarjojakin jne. löytyis varmaan BMW harrastelijoilta ulosheittohintaan säädettävän ohjauksen tieltä :think:
Sytytys ennakon ja vähän ruiskutusmääräänkin hienosäätöönkin noista purkeista löytyy yleensä vielä ns.sininen ruuvi...
Järkevinhän se toki varmasti on joku säädettävä ruutta laittaa,jolla saa jos osaa vaan säätää,varmasti hienosti pelaavan vehkeen :wink:
Mutta tommosella motikallakin vois ehkä saada miltei ilmasten jotenkuten toimivan,ilman lastunkaan penkissä teettämistä :think: :crazy:
petteri
Viva GT
Viestit: 168
Liittynyt: 01 Loka 2009, 10:51
Paikkakunta: keminmaa

Re: Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Viesti Kirjoittaja petteri »

Heinosen Pasilla oli Bemarin 6syl ruisku siinä Helmiäisvalkoisessa Ventorassa. Olikohan se moottori nyt kiinni siinä keltaisessa avossa?
Avatar
firenza 71
Viva GT
Viestit: 185
Liittynyt: 07 Marras 2006, 08:22
Paikkakunta: Varkaus

Re: Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Viesti Kirjoittaja firenza 71 »

Ettei ois ollu opelin Le jetronic siinä pasin avossa.
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Muistelisin että Opel peräinen pruitta olis ollut avossa ja sen toiminta oli kyseenalaista jos en väärin muista ?
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: Vauxin 3.3 kutoseen ruiskujärjestelmä??

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Onkos homma edenny yhtään ?
1970 hb Viva
Vastaa Viestiin