Re: 1970 Hb Stanu malli

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Vastaa Viestiin
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Lautaspyörän stanssatusta varaosanumeropötköstä löytyy lopusta numero 833. Sama 833 löytyy pinjonistakin. Lautaspyörään sekä pinjoniin on selkeästi joku kairannut numeroita lisää. Niissä nimittäin on kiillotettu valua vähänmatkaa ja siihe sitte päristimellä piirretty.
1970 hb Viva
1863
Carlton
Viestit: 81
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 10:13

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja 1863 »

tuo 833 saattaa tarkoittaa hammasmääriäkin . eli 8 akselilla ja 33 lautaspyörällä 33jaettuna 8 tekee 4.125 (perävälitys)
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Taitaapi Kaima olla oikeassa :(
HC:een orig. välityksessähän taas nuo hammasluvut on ilmoitettu kuten yleensäkin,eli vähän irtaallaan varaosa jne. sarjasta.
Eli vähän tähän tapaan XXXXXXX XXXX 8 33 :wink:
Noita päristeltyjä numerosarjoja on niissäkin sitten lisänä,liittyvät varmaankin pariksi sovitukseen :think: :?: Mulla on tuossa yksi HC:een käytetty välityspari irtaallaan niin ne stanssatut numerosarjat eivät niissäkään täsmää keskenään lukuun ottamatta tuota hammaslukua :wink:
3.88 välityksen hammasluvut olisi 9 35 :wink: ja mitä tuossa opuksia tutkailin niin HB:eessa tuo harvempi löytyy ilmeisesti alkujaan vain SL 90 mallista :?:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Aijaha :( No onneks just tilasin 9/35 välityksen NOS osana. :) Eihä tollasella tiuhalla mitään tee. :shock: :mrgreen: Täytyy tarkastaa vielä mikä on orig murikan välitys ja mikä oli varaosamurikan välitys. Niillä kun rpm oli sama. Väittäisin että ne olivat molemmat pitkiä.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Väittäsin opuksiin perustaen että 8/33:sia ne on :think:
Ihmetyttää vaan että miksi tuo sun nyk. lautaspyörä on ylipäätään 10mm.pulteilla eikä 3/8" :?
Lieneekö mahdollista että lautanen olis Cheveten eivätkä siten olis etes parinsa,kun eikö se Cheveten peräkin ole kuitenkin vauxi eikä opel perustainen,mene ja tiedä :?:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Kelailin äske kertomuksiani taakseppäin orig murikan poskilaakereiden vaihtoon asti ja siinä tosiaan todettiin silloin että orig murikan jo kertaalleen avatun oloiset pultit olivat 3/8 ja snadisti lyhyemmät kuin tarvitsisi olla siihen tuliterään tasauspyörästöön. Siinäkin oli hammaskosketus yhtälailla irroitettaessa ja valmistuessaan alakantissaan. Eli sekin välitys on uudesta asti ollut vähän poskellaan. Ei ole vaan äännellyt yhtään ennen 2000 luvun puoltaväliä. Siihen tuli sitten uudet pultit chevyn kataloogista jotka olivat 3/8 unf ja tarpeeks pitkät.

Useaan logiin oli tarttunut myös gps nopeus, tasainen sellainen sekä tietty rpm. Niillä tiedoilla laskuri laski tuommoisia nopeuksia nelosvaihteelle takarenkaan tiedoilla. Näyttäisi perjantai sentään olevan sittenkin tiuha :/ Gps mittaama oli pikkasen alta 81kmh jotenka renkaan kehän kasvuu tuoho teoreettiseen päälle niin... Ei näköjään multa kannata tiedustella mitään numeroihin liittyvää evah ikinä. :|

Kuva

Tämä tarkoittaa siis sitä että enskesänä kulkee vähintään yhtä hyvin. :D Täytyy meinaan rassata orig murikka myös sitten tuolla tilatulla pitkällä välityksellä.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Öökäy,mitään isoa eroahan kulkuun ja matkameluun noin pienellä välityksen erolla ei ole,satkun vauhdissa ero vain n.200rpm.
Viimeksi muokannut tuomee, 02 Maalis 2018, 19:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

tuomee kirjoitti: 02 Maalis 2018, 18:52 Öökäy,mitään isoa eroahan kulkuun ja matkameluun noin pienellä välityksen erolla ei ole,satkun vauhdissa ero vain n.200rpm.
Juuh.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Tästä ei kyllä tule yhtään mitään taas. Nyt ei puristusrengas ole tarpeeksi korkea. Eli laakeri puristuu hyvissä ajoin ennen renkaaseen kiinni ottamista. Ostamani käyttämättömät renkaat ovat lähtöjään liki toista milliä matalemmat kuin pois purkamani.. Käytetylläkään ei ota kiinni. Laakerit ovat täsmälleen saman korkuiset, niin sisä kuin ulko-kooliltaan ja laakerin korkeus kasattuna on täsmälleen sama uuden std kuin vanhan B merkatun. Pinjoniakseli on samanlainen. Mittasin että noin arviolta 1.8-2mm tarvitsisi olla fylliä renkaan ja akselin välissä että ottaisi pikkulaakerin sisäkooli kiinni renkaaseen. Täytyy teetättää jollakin hovisorvaajista 3 tai/ja 4mm korkea holkki kovahkosta kamasta fylliksi.

Mulla ei vaan älli riitä että mistä tuo jotain 2mm tulee tohon väliin. Tasauspyörästöhän on mallia uudempi kun se on paksummalla laipalla mihin lautaspyörä pultataan. Tällä ei pitäisi oleman väliä koska etäisyys kuitenkin shimmataan? Mutta mistä sitä tietää että mistä muualta vippaa?

Mihin autoon kääntyy välityksen varaosanumero ? 91018288 S536. S voi olla myös 5.

Taas puristaa kyllä otsasuonta aivan törkeesti.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Kävin hipelöimässä lisää sitä HC:een 8/33 välitystä,se lautaspyörään stanssattu numerosarja ei näköjään kerro yhtikäs mitään,se on ilmeisesti vaan joku valunumero :? :?:
Tuosa HC:eenkin. 8/33 välityksessä seisoo näköjään stanssattuna 637 alkuinen sarjanumero ja opuksissa tuon orig.varaosanro. on kuitenkin 2682100 ja sitä ei tuosta taas löydy edes surrattuna :? :wink:
Näköjään tuo 8/33 välitys vaatii(kun banjohan ilmeisesti perusmitoiltaan HB-HC early sama,lukuun ottamatta pinionin mittaa) tuon lisä holkin/prikan puristeholkin ja lakrun väliin,tuossakin on näköjään moinen ja 2.2mm. paksu,11.2milliseksi rutistuneen puristeholkin kaverina :wink:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Nonii. Kerranki olin jäljillä ! Aika näyttää kuka tekee ja millo holkkia korvaamaan multa tietty puuttuvan originaalin kun pois purettu välitys oli 9/35. Sekä koska uusi matalanmallinen rengas on ton reilun 2mm liian lyhyt niin teetätän holkkeja kaiken varuiksi 2.5, 3 ja 3.5mm. Ettei nyt vaan sit jää jostain tosta osa-alueesta taas kantamaan.. :evil:
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Kyl se siittä :thumbup:
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Hemmetti. Ikäväkyllä alkuperäinen ajatukseni korvata vaan nopeusmittarin vaijeri sähkömoottorilla osottautu vialliseksi suunnitelmaksi. :cry: Muuten kyllä toimisi mutta mittarin mekanismi aiheuttaa tasokkuudellaan sellaisia ongelmia mitä ei oikeen voi purkamatta niittejä korjata. Myöskin passelin kokoisen laadukkaan DC sähkömoottorin osto veti vaikeaksi.

Kuva

Tilasin sitten nousevan auringon maasta nykyaikaisten autojen mittarien heilutteluun suunniteltuja askelmoottoreita 2 kappaletta. Mekaaninen koneisto päätyy hyllylle ja askelmoottori viisaria heiluttamaan. Tällä metodilla ei matkamittari pyöri mikä on aika pitkä miinus. Mutta edes nopeuden näkee ja lämmön. Mittaria puukotan niin vähän kun vain suinkin on mahdollista. Askelmoottoreita menee jotakuinkin 4-6kpl mekaanisen koneiston tilaan joten sahaan tuskin tarvii koskea.

PS. Teippi piirimuovissa on vain pitämässä muovia aisoissa ja eristämässä jo tehtyjä juotoskorjauksia.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1308
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Jos ei aina hyvää ni nyt kyl ! Taka-aksila odottaa nyt jarruja autosta siirrettäväksi, puslia englannista tilattavaksi ja alle asennettavaksi. Välitys on nyt kasattu lopullisesti ja kahdesta vastakkaisilta kohdin kehältä mitattuna kuvio on sama. Pinjonin laakereiden esijännityksen sain sellaisen nahkeaksi että akselista suoraan pyöritettäessa se on ehkä vähä liia nahkee. Mut ei tarvii laittaa kuin kardaanin laippa siihe ni joha on jo heree kahdella sormella pyörittää.
Kuva
DIY mallinen pidiketyökalu 4mm mustasta latasta. Metrinen varsi riitti hyvin pitämään vastaan laipasta kun uloimman pään pisti viilapenkin aukosta sisään. Sit pysty hytkymään jalat irti maasta tuon 36mm lenkkiavaimen päällä samalla vasemmalla kädellä murikkaa paikallaan pitäen. Vasta tuolloin puristusrengas litisty nytkäyksen pari kerrallaan. 8)

Pinjonissa on nyt 4.15mm shimmiä joista 2mm on ulkokoolin takana alkuperäisessä mestassa ja loput rattaan takana. Välyksen jätin raja-arvojen minimiin eli 0.15 milliin. Kuluessaan kuvio sitten siirtyy inasen ulospäin. Poskilaakereiden esijännitys on sellainen että sormin saa vedettyä välityksen ulos, mutta siihen saa käyttää voimaa kovasti. Sekä asennettaessa muovivasaralla napauttaa paikalleen. Mittausten aikana voitelin laakerit todella ohuesti Redlinen ohuella asennusrasvalla. Uudet Opelin pyöränlaakerit asensin samaan syssyyn.

Kuva

Kiinanmies väittää laittaneensa askelmottorit jo postiin, uskoa ken tahtoo. Mut aloin siitä huolimatta jo treenailla askelmoottorin ohjausta siinäkin onnistuen yllättävän helposti. Ohessa pätkä koodia alusta.. :crazy: Sain jo eilen muokattua Arduinon pienen pienen rasian sisältöä askelmoottoria varten. Nyt se on niin ääriämyöten täynnä että ei kansi enää istu kunnolla paikalleen. Eipä sillä niin väliä. Se tulee sisälle ja vielä piiloon ettei vaan kukaan nää. :lol:

Koodi: Valitse kaikki

#include <FlexCAN.h>
#include <Stepper.h>
#define STEPS 200
static CAN_message_t txmsg, rxmsg;
Stepper stepper(STEPS, 6, 20, 18, 19);
long previous = STEPS / 2;




//Megasquirt data vars
byte indicator[7]; // where to store indicator data
float  BATTV, IAC, dwell, idle_tar, AFRtgt, AFR, newBATTV, oldBATTV;
unsigned int MAP, SPKADV, RPM, TPS, MAT, CLT, injduty, Baro, PW1, nexAFR, nexCLT;

void setup() {
 analogWriteResolution(12); //Full resolution of Teensy 3.2
  analogWriteFrequency(5, 250);
  stepper.setSpeed(60);
Can0.begin(500000);

    Serial.begin(115200); //***Uncomment this section to output CAN message IDs to Serial Monitor***

}


void loop(void) {



  //Look for CAN broadcasts
1970 hb Viva
Avatar
Vaiva-99
Ventora
Viestit: 569
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 18:25
Paikkakunta: Anastus
Viesti:

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja Vaiva-99 »

Saisitko matkamittarin toimimaan erillisenä GPS pohjaisena pakettina? Kai pelkkiä GPS trippi mittareita on. Tai kyllähän se tietokone laskee sen matkan siitä minkä signaalin se askelmoottorille lähettää ja näyttää diginäytöllä(tai saahan sen pyörittämään sähkömoottoria joka pyörittää pelkästään sitä alkuperäistä matkamittaria) kun kirjoitat sillekkin koodia, tosin voi mennä aika haastavaksi. En ymmärrä tuostakaan koodista yhtään mitään. Mietin jo siinä vaiheessa tuota askelmoottoria, kun ensimmäisen kerran kirjoitit mittarimuutoksesta. Arvelinkin että saattais tulla tatä ongelmaa tuon oman mekaanisen koneiston kans.
All we had to do, was follow the damn train, CJ!
Vastaa Viestiin