Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Vierailijat esittelevät kulkimiaan ja projektejaan.
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Viesti Kirjoittaja makke »

Suomen matalin auto?
SQUEEZER
(autoraiskarin tarinoita; about osa 6)
Teksti: Marko Pätsikkä
Kuvat: Marko Pätsikkä (ellei toisin mainita)

Alkusanat
Squeezer", eli Vauxhall PC Cresta Deluxe 4 d saloon 1968 on eräänlainen tietoinen vahinkohankinta. Jonkin aikaa oli mielessäni ollut tällaisen suurikokoisen Vauxhallin osto, mutta niitä ei ihan vilisemällä ole tarjolla. Eräässä ilmoita ilmaiseksi lehdessä oli tämä kyseinen yksilö myynnissä, mutta sillä kertaa se meni minulta ohi; joku muu oli nopeampi. Ilmeisesti kuitenkin auto oli minulle tarkoitettu, sillä lopultakin sitä minulle tarjottiin. Cresta tuli useamman muun Vauxhallin ronttikaupassa puoliväkisin tyrkytettynä. Hyvä niin, sainhan sen lopultakin ja siitä alkoi auton uusi tuleminen vaiko meneminen? Auto on viimeksi ollut liikenteessä vuonna 1985 siirtokilvin varustettuna. Minulle tulessaan auto oli rullaava kori ja siitä se lähti projekti hissukseen eteenpäin kesällä 2001.


Auton historiaa
Muistan auton hyvin kun vuonna 1985 kiertelin Forssan Pick Nickissä, niin tämä samainen Cresta oli raviradan ulkokaarella parin muun Vauxhallin kera Aarnikotka- ja Union Jack lippujen liehuessa ympärillä. Itse olin jo tuolloin Vauxhall kerhon jäsen, mutta muista malleista en tajunnut mitään kuin F Victorista; jos edes siitäkään. Olin liittynyt Vauxhall kerhoon edellisenä vuonna ollen näin suht ensimmäisten jäsenten joukossa.
Aika etenee pari vuosikymmentä ja haeskelen tällaista isokorista Vauxhallia, niin tämä auto tulee myyntiin yhteen ilmoita ilmaiseksi lehteen, mutta pahaksi onnekseni se oli jo myyty. Myyjä oli kerhomme pioneereja Seppo Rajala. Auton osti Turusen Seppo ja mä jäin nuoleskelemaan näppejäni. Meni aikansa kunnes Seppo otti minuun yhteyttä ja tehtiin kaupat. Annoin Sepolle FE VX2300:sen kaupassa mulle tuli tämä haluamani Cresta, tuolloin elettiin syksyä 2001.
(kuva 1: Ensin auto seisoi vuosikaudet Hikiällä takana näkyvässä tallissa ja sitten kolmisen kuukautta näillä sijoin pihalla ennen omistajanvaihdosta. Kuva: Seppo Turunen)
Kävin hitsaamassa kaupassa menneestä mädäksi osoittautuneesta FE VX2300:sta peltejä Turusen Sepon tallilla Vihdissä ja kotiin tullessa matkassa tuli tämä Cresta.
(kuva 2: Crestan konepelti sai toimia makuualustana ja työpöytänä kun asensimme talliini pilarinosturia. Kuvassa Jouni Enqvist ottaa elbaa ja taustalla juuri asennettu nosturi kannattelee Jounin isän Erkin rakentamaa FE Victor Estatea. Eletään talvea 2001.)
Kun siivosin autoa sen hanskalokerosta löytyi pala auton- ja kerhomme historiaa; nimittäin tuon vuoden 1985 Forssan Pick-nickin osallistumislippu, joka toki on minulla edelleen tallessa ja pysyy auton matkassa.
(kuva 3: Forssan Pick-nick 1985, PC Cresta De Luxe ja Seppo Rajala. Mielettömän iso pala kerhomme historiaa palassa paperia!)
Tästä alkoi auton alamäki tai ainakin alastulo, sillä Cresta alkoi saada osakseen sellaisia muutoksia joita ei juuri Suomessa ole toteutettu kuin show-auto tasolla, mutta Cresta on saanut osakseen ne muutokset sellaisena, että se pysyy jopa kasassa tielläkin eikä vain esittelytilanteessa.

Ei kun purkamaan… tai kasaamaan?
Niinhän se aina menee, että mulle ei kelpaa mikään alkuperäinen. Voi kun tietäisitte kuinka isäni on minua sättinyt näistä alituisista muutosvimmoistani. Isäni on mies yli kylän ja osaa tehdä autopelleille ihan mitä vaan ja häneltä olen oppini saanut. Se alkoi jo 12 vuotiaana nöösipoikana kun hän antoi mun hitsata yhden koivuun kolaroidun Dodge Dartin kattopeltiä ja muitakin peltejä kun liitimme yhteen kolari Darttiin kolmanneksen toista koria. Isä sovitteli palat ja antoi mun hitsata ne kiinni. Siitä se kipinä peltitöihin syntyi. Silti isä aina jaksaa muistuttaa: ”Miks Marko sulle ei voi kelvata mikään sellaisenaan?” Mutta peli oli jo menetetty siinä kohtaa kun hän antoi vuonna 1979 hitsata sitä Darttia nippuun. Tajusin näet, et jos osaan hitsata alkuperäistä vastaavaa, niin se ei enää mulle riitä. Siitä alkoi hullun autoraiskaajan elämä ja siitä nämä jututkin kertovat.
No, takaisin otsikon autoon. Cresta seisoi aikansa tallissani ja asensin siihen moottorin. Kasasin yhden osina tulleen PB Veloxin 2,8 rivikuutosen ja asensin sen autoon jotta se ei olis vailla voimanlähdettä. Tuo kyseinen moottori on edelleenkin auton keulalla, mutta ei tule jäämään lopulliseksi voimanlähteeksi.
Sitten alkoi auton purku. Tietysti kaikki lasit irti ja laikka laulamaan. Eipä mennyt kuin hetki kun ovet olivat ilman ikkunapilareita.
Alusta asti mulle oli ihan selvää se, että choppaan autoa ja siitä tulee kaksiovinen.
Niinpä sit hitsasin takaovet osaksi koria. Leikkasin palan pois takaovista ja siirsin ne etuoviin ja siirsin B-pilarin osaksi koria. Tämä työ oli mulle ns. peruskauraa ja siinä ei kauaa nokka tuhissut.
(kuva 4: Siinä se on; 2dht Vauxhall Cresta De Luxe.)
Tokihan tuo työ vaati paljon tukia sinne sun tänne ja aika-ajoin korin päälispeltejä oli tuettu ja haettu linjaansa rhs-palkeilla, mutta tuossa kuvassa ne on jo poistettu. Netistä etsivä löytää reilusti kuvia tästäkin työvaiheesta, mutta eihän kerholehden tila riitä kaikille kuville.
Ja seuraavaksi katon kimppuun. Laskin kattoa ihan laillisesti. A-pilareita kallistin rajusti taaksepäin ja takapää sai jäädä lyhyeksi kun kuitenkin tarkoituksenani oli loiventaa takaikkunan kulmaa ja tehdä autosta 2-ovinen coupe. Laskin kattoa reilusti enemmän takaa, jotta siitä tulisi oikea coupe.
Katon A-pilareita en vielä tehnyt, en myöskään C-pilareita. B-pilareista puhumattakaan, koska hartop ei niitä tarvitse. Asensin katon tulevaan kulmaansa ja korkeuteensa ja tuin sen paikkaansa rhs-palkeilla jotta se olisi tulevassa paikassaan.
(kuva 5: Katto tulevassa paikassaan ja ovityöt tehtynä.)


Mopo karkaa käsistä…tyypilliseen tapaan! ?
Sit kun olin saanut tehtyä korista 2-ovisen chopatun coupen, ei kokonaisuus miellyttänyt silmääni. Kylkilinja oli armottoman korkea suhteessa matalaan ikkunalinjaan. Aikani katselin autoa ja päätin, et tää pitää nyt sektioida. Tarkoittaa siis, että koko kylkilinjasta otetaan siivu pois ja madalletaan myös kylkilinjaa. Tajuton urakka kun puhutaan itsekantavasta korista. Rungollisessa jenkkiautossa tuo työ olisi ollut murto-osan verran verrattaessa Crestan itsekantavaan korirakenteeseen, mut silti niitä ei ole tehty Suomessa juurikaan. Mieleen tulee ainoastaan ”Cossun” sektioima ’60 tai ’61 mallinen Chevy, joka oli kasattu hefteillä kylkilinjastaan showautoksi.
Mut päätetty mikä päätetty ja Crestaa piti saada alas myös kylkilinjastaan. Heti tajusin, et jo tehdyt muutokset joutuisi monilta osin purkamaan ja tekemään uusiksi, eli lähdin tietoisesti pers edellä puuhun. Mutta minkäs teet kun auto ei vielä sopinut omaan silmään.


Ihan palasiksi menee koko kori
Ei kun siis sektioimaan. Näin jälkikäteen tuskin olisin moiseen ryhtynyt jos olisin ajatellut kuinka suuri työmaa autosta tulee tämän hetken mielijohteen takia. Voisin selittää ummet ja lammet kuinka pala otetaan sieltä ja täältä pois ja kuinka paljon se vaikuttaa mihinkin. Hommahan meni niin, että leikkasin koko korin matkalta 100 mm siivun pois kylkilinjasta. Vaikka äkkiseltään Crestan kori tuntuu ns. saippualaatikolta, niin tuo 100 mm tiputus vaikuttaa myös korin leveyteen; enää ei yksikään pala sopinut paikkaansa vaan piti myös muuttaa toisaalta ja toisaalta. Lopulta kun laskin hitsattuja saumoja, niin sain lasketuksi 5,3 km 100% päittäin hitsattua saumaa ja sitä tulee vielä vähintään toinen mokoma lisää ennen kuin kori on hitsattu kaikilta osin. Voitte uskoa, että olen tunnin jos toisenkin istunut auton vieressä hitsikolvi toisessa kädessä ja ilmapistooli toisessa kädessä. Ja hiomisen olisin mieluusti ulkoistanut. Tässä kuvasarjan kera yritän esittää kuinka palasiksi auto voi mennä tällaista työtä toteutettaessa. En osaa sitä oikein järkevässä tekstimäärässä kuvailla, joten kuvat kertokoon puolestaan. Ja netistä sit löytyy kuvia tästä työstä kymmeniä lisää.
(kuva 6: Takakyljistä pala pois ja yläosa niputettu putkilla poisnostoa varten.)
(kuva 7: Jo kerran valmiiksi hitsattu ex-takaovi piti leikata irti korista.)
(kuva 8: Lopulta sit piti irrottaa koko kylkipalat molemmin puolin, jotta saisi aikaiseksi hyvän kokonaisuuden.)
(kuva 9: Kori leveni parhaimmillaan noin yli 100 mm puoleltaan. Taustalla nosturilla muuten 12 sylinterinen Jaguar HE, joka luovutti perän Valhalla rodiin, siis perän jonka sittemmin hyllytin.)
(kuva 10: Keula madaltuu ja sisälokasuojat siirtyvät historiaan.)


Aika lopettaa
Niin se muutto taas ja tämäkin auto sai jäädä odottamaan aikaa parempaa ja kohtalo sama kuin Valhalla.
Mut sain hitsattua lopulta korin lähes nippuun. Muut osat korista sain sektioitua, mutta rintapelti jäi tiputtamatta tulevaan korkeuteensa.
Keulasta tulee juuri tuollainen kuin kuvassa 10, eli sisälokasuojat saavat jäädä pois noilta poisleikatuilta osilta.
Tää sektiointi sai aikaan sen, että takaluukku ja konepelti pitää pilkkoa ja rakentaa 8 palasta ja lisätä siivuja sinne sun tänne. Myös katto vaatii lisää tavaraa. Pituussuunnassa on jo kohdallaan, mutta leveyttä pitää saada 350 - 400 mm lisää.
Autoa levitin takaa sit lopulta reilusti yli 100 mm puoleltaan siten, että C-pilarin kohtaa se on leveimmillään ja lokasuojien kohdatessa ex-takaovet on mitta entisellään. Mut sit ihan perästä auto levisi noin 70 mm per sivu. Näin sain korostettua Cocis-linjoja myös sivusuunnassa ja lopputulos on aikas veikeä.
(kuva 11: Sektiointi muuten valmis, mutta rintapelti vielä tiputtamatta suhteessa muuhun koriin.)

Vuonna 2009
Auto on ihan ajokuntoinen ja odottaa vanhempieni tontilla siirtoa talliini Laitilaan kuten myös Valhalla. Molemmat siirtyvät työn alle ennen syksyä. Auton ajokunnossa on vain yksi ongelma, sillä Hirvosen Mika totesi joskus, että: ”ajaisin kaikkia muita Makken autoja, mutta en tätä!” Ihan vaan siksi, että auto on niin matala, että ratin ja katon väliin jäädessään sormet on verillä. Kerrottakoon, että tuossa vaiheessa rattiakseli oli vielä tiputtamatta.
Sen verran vielä ennen tehdyistä muutoksista, että takaa on pulttijako muutettu noille klassisille American Racing vanteille. Onhan siinä paljon muutakin tullut tehtyä, mutta muistappa ne kaikki!?
Otsikon toteamaan sen verran, että auto on jo nyt niin matala kuin Suomen ennätys on limbokisassa. Kyseinen auto oli laikka-avo ilman kattoa, kymmenkunta ihmistä kyydissä ja takakontti täynnä naapurityömaan leca-harkkoja. Tämä nimensä mukainen Squeezer (suom. litistää, pusertaa, puristaa, rutistaa yms.) on jo juuri noin matala ja sisältä puutuu koko sisusta ja alustaa ei ole vielä edes madallettu. Alusta antaa madaltaa vielä noin 250 mm. Eli, jos tästä autosta haluaa oikeasti matalan, niin sellaisen siitä voi tehdä. Ja arvatkaa vaan tekeekö Makke siitä sellaisen!? ?
To be continued…
Viimeksi muokannut makke, 19 Loka 2009, 14:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jarko
Magnum
Viestit: 262
Liittynyt: 10 Marras 2006, 11:45
Paikkakunta: Anttola

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer)

Viesti Kirjoittaja Jarko »

Ei tuolla Pätsikän pojalla kyllä ole tolkun hiventäkään noissa autopuuhissaan. Ja hyvä niin.
Pelastakaa jalkaväkimiinat!
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer)

Viesti Kirjoittaja makke »

Jarko kirjoitti:Ei tuolla Pätsikän pojalla kyllä ole tolkun hiventäkään noissa autopuuhissaan. Ja hyvä niin.
Kiitos ymmärryksestä ja kannustuksesta! :D
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer)

Viesti Kirjoittaja makke »

kuvia #1
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer)

Viesti Kirjoittaja makke »

kuvia #2
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer)

Viesti Kirjoittaja makke »

kuvia #3
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer)

Viesti Kirjoittaja makke »

kuvia #4
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Viesti Kirjoittaja makke »

Joitain kuvia joita en ollut laittanut tuohon kerholehtijuttuun, mutta tänne laitan. #1

Edit: Lisäsin kuvatekstit
Viimeksi muokannut makke, 19 Loka 2009, 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Viesti Kirjoittaja makke »

Joitain kuvia joita en ollut laittanut tuohon kerholehtijuttuun, mutta tänne laitan. #2

Edit: Lisäsin kuvatekstit
Viimeksi muokannut makke, 19 Loka 2009, 16:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Viesti Kirjoittaja makke »

Joitain kuvia joita en ollut laittanut tuohon kerholehtijuttuun, mutta tänne laitan. #3

Edit: Lisäsin kuvatekstit
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Viesti Kirjoittaja makke »

No nyt on sitten kuvia tältä osin jutun tueksi!
No, eihän tätä ole juuri kummasteltu vaikka tiedän sen rakentamisen olevan omansalainen saavutus jo tässäkin kohtaa projektia. Jake kyllä huomio asian, se kyllä lämmitti mieltäni kovasti kaiken muiden juttujen negatiivisten viestien oheen. :)

Auto ei tullut vielä Laitilaan, vaan seisoo edelleen säilytyksessä vanhempieni luona; ollut siellä kohta 3 vuotta. Isä jo kommentoi, et:"eiks sen vois viedä paaliiin viereiseen romukauppaan?" En antanut lupaa!
Tämä tapahtui 2 viikkoa sitten kun haimme kaverini kanssa kirjojani, rodin ja sen osia Laitilaan.

Mutta tämäkin rakennelma saapuu kyllä talliini ja työ sen kanssa tulee jatkumaan, sillä ei sitä viitsi hylätä, koska niin paljon jo tehty töitä sen kanssa.

Mutta vaikka itse sanonkin, niin kyllä se oli melkoisen härski näky kun seisoi siinä W123 Mersun ja Nissan Cedrikin välissä. Pisti taas mielikuvituksen liikkeelle ja halun toteuttaa niitä. Joten toivottavasti ennen lumia tallissani ja voin jatkaa töitä tämänkin kanssa!

Ja antakaa anteeksi tälle omansa tien kulkijalle! Kenties raiskasin tämänkin auton, mutta koen olevani enemmän taiteilija kuin normipeltiseppä mitä tulee auton peltitöihin. Ja on mulla edelleen orkkis tällainen, jopa sammaleetkin vielä pinnassa, eli "kahdenkerroksen väkeä"!

Ja sana vapaa, nyt kuvien jälkeen helpompi kommentoidakin. Toivoisin vaan, et keskustelu pysyisi asiallisena jotta ei kukaan turhaan pahota mieltään. Arvostella saa toki negatiivistikin, mut toivottavasti sit itse kohdetta.

PS1. Ja tää ei ole virtuaalituunausta Gimpin tai Photoshopin kanssa. Kyllä on ihan olemassa oleva laite juuri sellaisena kuin joka kuvassa näkyy...
Viimeksi muokannut makke, 20 Loka 2009, 00:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
anglia
Cavalier
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Elo 2008, 18:10
Paikkakunta: Elimäki

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Viesti Kirjoittaja anglia »

Tällaiset jutut kuvien kanssa ovat kyllä asiaa :wink: .Härski vauxhall tulossa 8) 8)
Make
Viscount
Viestit: 1452
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Viesti Kirjoittaja Make »

Tuo olisi mukava nähdä jokupäivä tulevan tiellä vastaan :!:

Ja jos kiinnostus lakkaa niin ei helvatassa paaliin, tiedät Makke varmaan miksi :idea:

Vähän varmasti matkittuakin mutta näin täällä pohjoisessa: http://koti.mbnet.fi/vauxhall/cresta.html
Vauxholisti jumalan armosta...

Velox 1961
F-Victor Estate 1961
Ventora 1970
VXR 8
anglia
Cavalier
Viestit: 71
Liittynyt: 22 Elo 2008, 18:10
Paikkakunta: Elimäki

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Viesti Kirjoittaja anglia »

makke kirjoitti:
anglia kirjoitti:Tällaiset jutut kuvien kanssa ovat kyllä asiaa :wink: .Härski vauxhall tulossa 8) 8)
Mut se ottaa aikansa se. Päivänä eräänä, mut tähän on nyt päästy. Odotan itsekin, ehkä enemmän kuin muut!
Näin se menee :wink:
Avatar
makke
Magnum
Viestit: 290
Liittynyt: 30 Touko 2007, 16:34
Paikkakunta: Parainen

Re: Hylättyjä kerholehtijuttuja #2 (Squeezer) (kuvia myös)

Viesti Kirjoittaja makke »

Make kirjoitti:Tuo olisi mukava nähdä jokupäivä tulevan tiellä vastaan :!:

Ja jos kiinnostus lakkaa niin ei helvatassa paaliin, tiedät Makke varmaan miksi :idea:

Vähän varmasti matkittuakin mutta näin täällä pohjoisessa: http://koti.mbnet.fi/vauxhall/cresta.html
Usko pois, kyl se vastaan tulee, mikäli mun tekemisistä on kiinni. :=
Vastaa Viestiin