Re: 1970 Hb Stanu malli

Jäsenet esittelevät kulkimiaan ja tekeilläolevia projekteja. Vain VBCF jäsenet voi kirjoittaa kaikki toki lukea.
Vastaa Viestiin
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Pakari tulee alunperin joo oikeammalta. Mutta toi 2" ei vaan mahdu tulee yhtään enempää oikealta. :/ Muuten ottaa kiinni tukivarteen. Mulla oli se aikaisemmin suoremmassa ja kolisi iha kokoaja viistoon ylätukivarteen. Alko ottaa ohimoon ja tein tuollei ja tuli hjuva.

Niin ja puolivalmis on tää munkin!
1970 hb Viva
Avatar
Vaiva-99
Ventora
Viestit: 569
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 18:25
Paikkakunta: Anastus
Viesti:

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja Vaiva-99 »

Se putki tulee alunperin tuolta kautta, ja tuolta 2,5'' putki mahtuu tulemaan kolisematta mihinkään...Kuva
All we had to do, was follow the damn train, CJ!
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Tärähtihän se hitsi viimein taas tulille. Eikä ole vastustanut kuin iha mielettömästi. Toivoa sopii että vastustajat ovat vaimennettu nyt.. Pääsee ite asian kimppuun taas.

Tossamuuten kuva siitä kolisseesta pakoputkesta. Kuvasta ei käy ilmi mutta ränni on aivan kiinni lattiassa. Putkessa näkyy kolinan syy..
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

firenza 71 kirjoitti:Mäkin olen sen verran pihalla noitten piirilevyjen ja hituvirtojen kanssa, että mulle
sopii paremmin nuo "tehdastekoiset" boxit.
Älkää käsittäkö väärin että Megasquirt olisi näin sadistisen vaikea. Teen vaan sen vaikeimman kautta :D
1970 hb Viva
Avatar
Vaiva-99
Ventora
Viestit: 569
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 18:25
Paikkakunta: Anastus
Viesti:

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja Vaiva-99 »

Huomasitko, että tossa mun laittamassa photaroinnissa menee putki toiselta puolen ylätukivartta?
All we had to do, was follow the damn train, CJ!
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Huomasin juu. Tota ränniä tehdessä kattelin että tosta sensaattas saada kanssa. Mut olis ollu paljon vaikeampi sovittaa sitäkautta kuin tuota nykyistä.
1970 hb Viva
Avatar
vivamanTT
Viscount
Viestit: 2078
Liittynyt: 05 Marras 2006, 18:43
Paikkakunta: Vihanti
Viesti:

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja vivamanTT »

Kyllä se putki parhaiten oikeasta paikasta kulkee :wink:
Vauxhall Firenza 2300 -71
Vauxhall Magnum 2300 -75
Vauxhall Magnum 1800 4d - 74
Vauxhall Viva HC Estate 2300 automatic -73
Vauxhall Viva HC GLS 1256 -77
HC-koristen OHV/OHC purkuosaa
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Vaihtelin vesipumpun ja termarin tänään. Oli kyllä sittishappo tehonnut. Vaikka seiso käyttämättä yhdenviikon pikku pakkasesta +6 lämmössä. Hain uuden termarin mätänetistä. Siinä ei ollut reikää ilmausta varten Mutta jahka termis aukes. Alkoi vettä virtaa syyläriin ihan reilusti. Se vaati vaan lämmön nousta yhdeksänkymmeneenviiteen. Termarissa kuitenki seisoo 82´c. :shock: Enivei. Viskasin viskon peräkonttiin ja asetin sähköflektin menemään päälle 100'c ja pois 95´c. Ainakin hallin jossain liki 20'c lämpötilassa homma pelitti hienosti. Sekä tietenkin ulkona yli 10 astetta kylmemmässä. Saapa nähä mite skulaa kesällä.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Jos kansi ja lohko on tuossakunnossa myös peremmältä, niin hyvältä näyttää. Aika rumaa aamukusen väristä vettä tuli ulos syyläristä.. Alustava paikka täppärimittaristolle löytynyt. Peittää tosin vilkun ja pitkien merkkivalot jotenka leimalle mentävä vaikka gpsn voimin. :) Karseen likainen hytti kyllä. Ohjainlaite ei tod jää toho pyörii eikä nuo työkalut myöskään, saatkka sitten tuo öljynpaineen mittari. :lol:
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Kyllä ny on puhtoisen näkönen vesitila,ei ainakaan oo siitä jäähtyminen kiinni :thumbup:
Tuosta nopeusmittarista,niin ei sitä kepsiäkään siellä leimalla tartte välttämättä olla kun nopeusmittarihan tuli pakolliseksi varusteeksi vasta 1.1-84 jälkeen käyttöönotetuissa :wink:
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Ai se olikin vasta 84. Mulle on kerrottu sen olevan pakollinen jostain 60 luvulta. Sitähän ei tiedä kukaan että kuin ruosteeton kansi on syvemmältä. Toivoa vaan sopii että on. Tai sitten käsittely on uusittava kuumana kesäviikkona. Eroa aiempaan on tosin jo nyt. Aiemminhan ei pelkkä biltemalainen puhallin riittänyt alkuunkaan yksin ollessaan. Alempi kytkeytymis lämpötilakin voisi olla jees. Muttakun termis virtaa voimakkaasti vasta 95'c. Niin turha on tuon alle mun mielestä sitä ohjelmoida? Anturin mittapääkin on hienosti vesitilassa kuten kuvasta näkee. Se myöskin on kalibroitu ohjainlaitteelle datasheetin mukaan. Jotenkin vaan luulen että noi halpis termarit oovat vaan mitä ovat.
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Juu 84 se vasta on pakollinen.Turhahan sen pöheltimen varmaan on pyöriin lähteen munkaan mielestä jos termari ei oo auki :think: .Joo eihän ne nuo halppis termarit varmaan ihan Wahleria vastaa.
Mulla on IKH:sta ostettu 74 asteinen jonkun traktorin termari omassa,jolla pysyy lämmöt kurissa helteelläkin,autopuolelta noin viileitä ei oikeen löydy :wink:
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Nyt ei menny ku siin raivostuttavassa telkka ohjelmassa. :( Aloin purkaa vasenta etunurkkaa työpäivän jälkeen.(ensimmäinen virhe) Ensiksi iskarin yläpultin mutteri ottaa pultista kierteet mukanaan ja pultti on jämähtänyt puslan sisäholkkiin. Hetkenpäästä tajuan että ei sitä tarvitse edes irroittaa.. Puran loppupeleissä etunurkan lattialle alle tunnissa. Tosipitkä ylävarren sisäpultti vaati hehkutusta molemmista päistä että lähti irti holkeista. Sit aloin kasaa uusii osii. Alatukivarsi meni hienosti, ylätukivarsi ei sinnepäinkää. Urepuslat ovat liian pitkät... Laitoin sitte vanhan ylävarren kiinni toistaseks. Seuraavaksi reaktiotankoa paikalleen. No olin hukannut siitä ne takimmaiset mutterit. Mut aattelinpa että käytän alkuperäisiä. Eipä ole sitte sama halkasija varressa. :( Löysin kuitenkin oikeat mutterit laatikon pohjalta ja sain taisteltua varren kiinni. Holdenissa isompi reikä alapalkissa kuin vauxhallissa. kun tyynyt kuuluisi tulla vastakkain siten että pelti jää vaan väliin muodostuvaan rakoon. Saan ne myös old dartissa tehtyihin autoihin asnnettua kun vähän "oikoo". Hyvänä puolena tossa HCn reaktiotangossa on se että holdenin holkki oli siihe sopiva.. Oon unohtanut irroittaa navoista aiemmin niihin prässäämäni jarrulevy soviteholkit. SIihen meni tovi aikaa et sai ne pois.

Mutta tuliha outo ajaa :D Onneksi ei tarvinnu ajaa ku parkkiksella. :mrgreen: Oikea etunurkka tekeytyy kyllä joku perjantai tai lauantai :D Myös sitäennen on vaan mentävä pulttikauppaan. Etupäässä mutterit on käyttökelvottomia ja pulteissa röstiä.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Jepjep. HB ssä on liuhumpi reaktiotanko kuin missätahansa HC mallissa. Joten menee reikä alapalkissa suurennettavaksi aina 32mm asti. Sitten mahtuu puslan uloke reijästä läpi ja puslat kiristyvät vastakkain sekä rosteriholkki menee väliin eikä ota palkkiin kiinni kuten nyt tekee.
1970 hb Viva
SamiK
Viscount
Viestit: 1310
Liittynyt: 05 Marras 2006, 14:30
Paikkakunta: Pikitien eteläpää.

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja SamiK »

Joopatijoo... HC ssä on sitten erillainen etu ylätukivarsi kuin mitä HB ssä. Näin siis ainakin tuon minun late model HBn ja jonkun vuotisen HCn ylävarsien kesken. Ero eiole suuri. Ainakaan nyt mitatun eroavaisuuden kohdalla. Mutta liian suuri. Ylätukivarren haarukan sisäpäiden välinen rako on HC ssä kapeampi kuin HB ssä. Eli siis mutuiluksi meni tämäkin homma. :( Teetätän tutulla 2mm ja varuiksi 3mm paksut shimmit puslan ja tukivarren väliin molemmille puoleille vartta. Sitten varsi mahtuu paikalleen. Ihankuin myös toinen noista HC varsista olisi myös snadisti vino. Mutta se ei haitanne midn eikä näistä näin vanhoista koskaan tiiä. Terje mittasi purku hc akselista että ym puslien välinen putki on millilleen yhtä pitkä kuin kuin mitä mulla on. Tönäri sitten kertoi karun totuuden. Molemmat ehostetut varret ovat vielä aikalailla täsmälleen saman levyisiä. Myös uretaanipuslien korkeus on millilleen sama mitä kumityynyjen.

Kuva
Tuosta mitasta on kyse. Tohon kun tönärin made in C.C.C.P lukitsi ja siirrettäessä se alkuperäiseen, jäi rakoa siihen 4mm. Tuon tukivarren prässätyn (mihin pusla puree) mutkan korkeus on 0.5mm tarkkuudella sama molemmissa varsissa.
HC varren mitta on 164mm ja HB varren 160mm.

Otti ohimoon ja aloin tekee muuta rauhallista. Mittasin toistamiseen termarin aukeamislämpötilan siinä toivossa että aikasemmalla kerralla olisi vaan ollut ilmaa. Eip. Eiole ollut. 82'c alkaa yläletku lämmetä ja samoin yläsäiliö. Mutta ei virtausta. 95'c alkaa vesi juosta lujaa ja samalla lämpömittari laskee 90 asteeseen ja virtaus laskee nollaan. Kunnes taas nousee 95'c ja termis aukee.. Hetkenpäästä sitte syyläri on niin lämmin jo että flekti menee päälle kun saavutetaan 100'c ja se pudottaa lämmön suht vikkelästi 95 asteeseen.

Kuva

Jatkoin hommia ja sain porattua reaktiotangon reijän palkista 33 milliin. Ei pitänyt noin pitkälle surruttaa. Muttakun terä oli terävä :/ Tokkopa haittaa mitää. Hetimiten porausta aloitettaessa irtosi reijän ympärillä olevat levyt pois. Ne mitkä kuulemma on aina mätinyt poie. No, nyt niitä eiole tässäkään. Pora nimittäin repi pistehitsit irti mitkä oli aivan reiän reunoilla.

Kuva

Asensin myös tuulilasipyyhkijöiden uudet läpivientikumit ja lähin himaan.

Kuva

Vai puuttuuko multa jotan noista varsista ?

Olen edelleen yllättävän rauhallinen. Rammstein tosin pauhaa tätä kirjotettaessa.

MUTAAAAAA MUTAAAAA !....
1970 hb Viva
tuomee
Ventora
Viestit: 657
Liittynyt: 10 Loka 2010, 12:59

Re: 1970 Hb Stanu malli

Viesti Kirjoittaja tuomee »

Jos noita ylätukivarsia tarkotat niin ei niistä mitään näytä puuttuvan,ja tuo mitta heitto johtuu todennäköisesti vaan siitä että ne varret on jostain syystä painuneet lähemmäs toisiaan,vaikka siitä syystä että joku on joskus puslia vaihettaessa painanu uudet paikalleen käytten toista haaraa vastimena ilman välitukea,tai jotain vastaavaa,kyllä se varsi minun tietääkseni pitäs sama olla molemmissa :? Minä korjaisin tuon välin kohilleen kyllä ihan pakottamalla varret oikeaan leveyteen vaikka putkiholkkeja,prikkoja,muttereita ja kierretankoa hyväksikäyttäen ja levittäsin ne parimilliä ylileveeksi niin pysyy paremmin nuo puslan ulkoholkit pohjassa kun ne ei mitkään niin hirmusen tiukat ollu ainakaan mulla noihin varsiin :wink:
Vastaa Viestiin